ری کرزویل برای گوگل چت‌بات می‌سازد

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

ری کرزویل (Ray Kurzweil)، مخترع، نویسنده و آینده‌پژوهی که در حوزه‌ی تکنولوژی بیش از هرچیز به‌خاطر شناساندن زبان مکالمه و نوشتاری انسان به ماشین مشهور شده، می‌خواهد برای گوگل یک چت‌بات بسازد.

نام این چت‌بات «دنیل» (Danielle) خواهد بود که درواقع از کاراکتری به همین نام در رمانی نوشته‌ی ری کرزویل اقتباس شده است.

این دانشمند را این روزها با تحقیقاتش پیرامون فرضیه‌ی «تکینگی فناوری» می‌شناسیم؛ فرضیه‌ای که پیش‌بینی می‌کند شتاب در فناوری باعث پیشی گرفتن هوش مصنوعی از هوش بشری خواهد شد و در آینده منجر به تغییرات شگرفی حتی تا درجه‌ی پایان تمدن بشری خواهد شد.

کرزویل چهار سال پیش برای مدیریت مطالعاتی در حوزه‌ی «شناخت زبان طبیعی» به استخدام گوگل درآمد و امروز یکی از مهم‌ترین اهداف این مطالعات روشن شده است. این‌طور که از اخبار برمی‌آید چندماه بعد یعنی تا اواخر پاییز از محصولی که دستاورد این تحقیقات است، رونمایی خواهد شد.

کرزویل با اشاره به این‌که مدتی است با گروهش مشغول کار روی پروژه‌ی چت‌بات گوگل هستند، گفت نام این چت‌بات «دنیل» (Danielle) خواهد بود که درواقع از کاراکتری به همین نام در رمانی به قلم خود او اقتباس شده است. دنیل تا پایان سال جاری میلادی به دنیا معرفی خواهد شد.

Ray-Kurzweil

کرزویل همچنین گفته بعد از اتمام پروژه، هرکسی می‌تواند چت‌بات منحصربه‌فردش را بسازد؛ به‌شرطی که خوراک مناسبی از نوشته‌های خود را در اختیار آن قرار دهد. به‌این‌ترتیب این بات می‌تواند با تفکرات، ویژگی‌های شخصیتی و سبک‌وسیاق شما یا شخصیت موردنظرتان تطبیق پیدا کند.

با این وجود کرزویل می‌گوید به‌غیر از این چت‌بات که می‌توان با آن مکالمات بسیار جالبی داشت، تا سال ۲۰۲۹ چت‌باتی خواهیم داشت که توانایی زبانی‌اش در حد انسان است. در این برهه‌ی زمانی هوش مصنوعی قادر خواهد بود آزمایش تورینگ را با موفقیت پشت‌سر بگذارد.

آزمون تورینگ روشی برای سنجش میزان هوشمندی ماشین است. آزمون به این صورت انجام می‌گیرد که یک شخص به عنوان قاضی، با یک ماشین و یک انسان به گفتگو می‌نشیند و سعی در تشخیص ماشین از انسان دارد. در صورتی که ماشین بتواند قاضی را به گونه‌ای بفریبد که در قضاوت خود دچار اشتباه شود، توانسته است آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارد.

برای اینکه تمرکز آزمون بر روی هوشمندی ماشین باشد و نه توانایی آن در تقلید صدای انسان، مکالمه تنها از طریق متن و صفحه کلید و نمایشگر کامپیوتر صورت می‌گیرد.

 

او در این‌باره گفته است: اگر شما قائل به این هستید که می‌توانید با یک انسان ارتباطات معنادار داشته باشید، روزی در سال ۲۰۲۹ این ارتباطات معنادار را با یک ربات خواهید داشت. اما پیش از این تاریخ هم هوش مصنوعی می‌تواند با شما مکالمات جالبی داشته باشد.

منابع: Engadget , The Verge

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه