نئاندرتال‌ها و انسان‌های مدرن به سختی بچه‌دار می‌شدند

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

سال‌هاست که توانسته‌ایم ژنوم نئاندرتال‌های ماده را تعیین توالی کنیم. ولی اکنون بالاخره پژوهشگران توانسته‌اند نگاهی هم به کروموزوم Y یک نئاندرتال نر بیندازند. دانشمندان با بررسی آن فهمیدند که هیچ شباهتی با کروموزوم Y انسان‌های مدرن ندارد. هرچند که نئاندرتال‌ها و انسان‌های مدرن طی ۱۰۰ هزار سال گذشته بارها با یکدیگر جفت‌گیری کردند، ولی DNA کروموزوم Y نئاندرتال‌های نر به انسان‌های مدرن نرسیده است. مثلا DNA کروموزوم Y نئاندرتال نری که در «ال سیدرون» اسپانیا کشف شد و ۴۹ هزار سال پیش زندگی می‌کرده، در انسان مدرن وجود ندارد. نتیجه‌ی این پژوهش در ژورنال آمریکایی «هیومن جینتیکس» چاپ شده است.

هرچند یک تا ۳ درصد DNA مردمان آسیا و اروپا به دلیل جفت‌گیری‌هایی که در طول تاریخ صورت گرفته متعلق به نئاندرتال‌ها است، ولی این یافته پژوهش‌های قبلی را تایید می‌کند که می‌گویند DNA انسان‌های مدرنی که در آسیا و اروپا زندگی می‌کنند فاقد تکه‌های DNA نئاندرتال‌ها روی کروموزوم‌ Y است. این نشان می‌دهد که انسان‌های مدرن ماده و نئاندرتال‌های نر در بچه‌دار شدن مشکل‌ داشتند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که در سه ژن ایمنی نئاندرتال «ال سیدرون» جهش‌هایی رخ داده بود. از جمله یکی که مسئول تولید پادتنی است که در زن‌های باردار پاسخ ایمنی را فعال می‌کند. این باعث می‌شود که آن‌ها جنین مذکر حامل این ژن را پس بزنند. بنابراین هرچند که نئاندرتال‌های نر و انسان‌های مدرن ماده در طول قرن‌ها بارها جفت‌گیری کردند، احتمالا نمی‌توانستند بچه‌های سالم زیادی داشته باشند.

منبع: Science Mag

  کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. محمدرضا

    آخی! پس کارشون به طلاق کشیده.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه