زمین در مقایسه با اقمار منظومه شمسی یک بیابان است

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
منظومه شمسی

اگر روزی کسی از شما پرسید بزرگ‌ترین اقیانوس جهان کجاست، سیاره مشتری را به او نشان دهید. گرچه زمین یک میلیارد و ۳۳۳ میلیون کیلومتر مکعب آب دارد، اما سیاره ما در مقایسه با قمرهای منظومه شمسی یک بیابان است.

مثلا یکی از قمرهای مشتری به نام اروپا که تقریبا به اندازه ماه خودمان است احتمالا زیر سطحش اقیانوسی دارد که میزان آب آن دو برابر آب روی زمین است.

اما حتی این قمر هم در مقایسه با همسایه‌اش گانیمد رنگ می‌بازد. این قمر بیش از ۳۰ برابر سیاره ما آب دارد که گفته می‌شود در حالت مایع و یخ است.

دانشمندان به هر جا که نگاه می‌کنند، آب بیشتری پیدا می‌کنند. در روز ۲۸ سپتامبر محققان گزارش دادند که «دیون»، قمر کوچک زحل هم زیر سطحش یک اقیانوس دارد.

«استیو ونس» (Steve Vance)، یک دانشمند سیاره‌شناس در «آزمایشگاه پیش‌رانش جت» ناسا محاسبه کرده که دقیقا در سیارات و قمرهای دیگر منظومه شمسی چقدر آب وجود دارد.

image

در تصویر گرافیکی بالا از داده‌های ونس استفاده کرده‌اند تا حجم آب را (هم مایع و هم یخ) در ۹ جهان اقیانوسی نشان دهند.

همان‌طور که می‌بینید این اجرام به ترتیب میزان آب‌شان از کمترین به بیشترین قرار گرفته‌اند: انسلادوس، دیون، زمین، اروپا، پلوتو، ترایتون (قمر نپتون)، کالیستو (قمر مشتری)، تایتان (زحل) و گانیمد (قمر مشتری).

دانشمندان حدس می‌زنند که «میماس»، قمر زحل و سرس، بزرگترین سیارک در منظومه شمسی هم زیر سطح‌شان آب داشته باشند. اما آنها نمی‌دانند که هر یک از آنها چقدر بزرگ است.

منبع: Business Insider

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. اشکان

    مطالب نجوم زیادتر بزارید
    ممنون

  2. شاهین

    جالب بود.

    آب که دلیل اصلی حیات بر روی زمین است و فقط تصور میشد که بر روی زمین موجود است، در این مقیاس در سیارات منظومه شمسی و قمرهاشون کشف شدند و دیری نخواهد گذشت که وجود حیات در فرم های مختلف و در سیارات منظومه شمسی و خارج از آن کشف و ا ثبات خواهد شد.

  3. haiin

    مرسی از مقاله…

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه