به زودی در ایران سوار این هواپیماها می‌شویم

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

بالاخره قرارداد ایران با ایرباس و بویینگ نهایی شد و با حذف و اضافه‌های انجام گرفته نسبت به قرارداد اولیه، حالا بهتر می‌دانیم چه هواپیماهایی به صورت نو وارد ایران می‌شوند. هواپیماهایی که بعضی از آن‌ها مدرن‌ترین در کلاس خود هستند و می‌توانند تجربه‌ای جدید را در مسافرت هوایی برای ما رقم بزنند. ظاهرا که طبق قرارداد نهایی از ایرباس ۱۰۰ فروند و از بویینگ ۸۰ فروند هواپیما دریافت خواهیم کرد. البته این هواپیماها به تدریج و طی چند سال به کشور ما وارد می‌شوند. در ادامه این مدل‌ها را معرفی می‌کنیم و درباره‌ی آن‌ها توضیح کوتاهی می‌دهیم.

 

ایرباس A350 XWB

۱۶ فروند

A350 XWB هواپیمای بسیار جدید و پیشرفته‌ایست که عموما برای پروازهای خارجی به کار گرفته می‌شود.

A350 XWB هواپیمای بسیار جدید و پیشرفته‌ایست که احتمالا در ایران عموما برای پروازهای خارجی به کار گرفته شود.

یکی از جذاب‌ و مدرن‌ترین هواپیماهایی که ظاهرا قرار است ۱۶ فروند از آن را بخریم، ایرباس A350 XWB است. این هواپیمای پهن‌پیکر دو موتوره از نوع دوربرد و مناسب پروازهای خارجی است. A350 XWB خیلی جدید است و اولین پروازش را در سال ۲۰۱۳ انجام داد. در ضمن اولین هواپیمایی است که قسمت عمده‌ی بدنه و ساختار بال‌های آن از پلیمر تقویت شده با فیبر کربن ساخته شده است. A350 XWB بر اساس اندازه‌ی بدنه در سه مدل A350-800 و A350-900 و A350-1000 تولید می‌شود.

‌‌‌‌‌

ایرباس A330

۳۸ فروند

A330 مدل‌های متنوعی دارد که میان‌برد و دوربرد هستند و عموما برای پروازهای خارجی کشور ما کاربرد دارند.

A330 مدل‌های متنوعی دارد که میان‌برد و دوربرد هستند و عموما برای پروازهای خارجی کشور ما کاربرد دارند.

ایرباس A330 نام خانواده‌ای از هواپیماهای پهن‌پیکر دو موتوره است که در مدل‌های مختلفی ساخته شده و ظاهرا قرار است ۳۸ فروند از آن‌ها را بخریم. مدل‌های مختلف این هواپیما از میان‌برد تا دوربرد را شامل می‌شوند و می‌توانند بین ۵۶۰۰ تا ۱۳٫۴۳۰ کیلومتر را با یک بار سوخت‌گیری بپیمایند. بنابراین این هواپیما هم مناسب پروازهای خارجی شرکت‌های هواپیمایی ماست. در ضمن مدل‌های مختلف این هواپیما علاوه بر اندازه‌ی بدنه و ظرفیت سرنشین، انواع هواپیماهای باری یا حتی با کاربری نظامی را شامل می‌شوند. این هواپیما اولین بار در سال ۱۹۹۲ پرواز کرد و تا کنون بیش از ۱۳۱۰ فروند از آن ساخته شده است. یک مدل جدید از آن با نام ایرباس ۳۳۰neo هم ساخته شده که معلوم نیست جزو مدل‌هایی که ما سفارش داده‌ایم هست یا خیر. مدل‌های neo دارای موتورهای جدید و یک سری بهبودهای موثر دیگر هستند.

 

ایرباس A320

۴۶ فروند

خانواده‌ی A320 بسیار پرتیراژ است و عموما در پروازهای داخلی یا پروازهای خارجی نزدیک‌تر برای ما کاربرد دارند.

A320 نام خانواده‌ای بسیار متنوع و پرتیراژ است و عموما در پروازهای داخلی یا پروازهای خارجی نزدیک‌تر برای ما کاربرد دارد.

ایرباس A320 از سری‌های قدیمی این شرکت است که از سال ۱۹۸۷ در مدل‌ها و نسخه‌های مختلف تولید می‌شود. ظاهرا قرار است ۴۶ فروند از مدل‌های مختلف آن را بخریم. خانواده‌ی ایرباس A320 هواپیماهایی باریک‌پیکر و دو موتوره هستند که گستره‌ای از مدل‌های کوتاه‌برد تا میان‌برد را در بر می‌گیرند. احتمالا دو مدل A320 و A321 را می‌خریم که برای پروازهای داخلی و خارجی ما مناسب هستند. مدل‌هایی جدید از این خانواده ساخته شده که با نام A320neo شناخته می‌شوند. مدل‌های neo از موتورهای جدید و یک سری بهبودهای دیگر بهره می‌برند. مشخص نیست که مدل‌های neo وارد ایران می‌شوند یا خیر. A320 یکی از پر تیراژترین هواپیماهای تاریخ هوانوردیست و تا به حال بیش از ۷۳۴۵ فروند از آن‌ها ساخته و تحویل شرکت‌های هواپیمایی مختلف داده شده است.

 

بویینگ ۷۳۷MAX

۵۰ فروند

737MAX هواپیمایی بسیار جدید و در عین حال پرطرفدار است که در کشور ما عموما برای پروازهای داخلی یا خارجی نزدیک کاربرد دارد.

۷۳۷MAX هواپیمایی بسیار جدید و در عین حال پرطرفدار است که در کشور ما عموما برای پروازهای داخلی یا خارجی نزدیک کاربرد دارد.

جدیدترین هواپیمایی که می‌خریم بویینگ ۷۳۷MAX است. این هواپیما اولین پروازش را ابتدای سال ۲۰۱۶ انجام داد و ظاهرا قرار است ۵۰ فروند از آن را وارد کنیم. البته بویینگ ۷۳۷ کلاسیک خیلی قدیمی است و در دهه‌ی ۶۰ میلادی ساخته شده ولی ۷۳۷MAX نسل چهارم آن به حساب می‌آید که هواپیمایی کاملا مدرن است. ۷۳۷ جدید با اینکه عمر خیلی کمی دارد ولی تا به حال بیش از ۳۳۰۰ سفارش برای خرید آن ثبت شده است. این هواپیما هم از نوع باریک‌پیکر دو موتوره است که جزو هواپیماهای کوتاه‌برد و میان‌برد به حساب می‌آید و می‌تواند برای پروازهای داخلی و خارجی کشور ما استفاده شود.

 

بویینگ ۷۷۷

۳۰ فروند

خانواده‌ی بویینگ ۷۷۷ بزرگترین هواپیماهای دو موتوره‌ی جهان هستند که برای پروازهای خارجی کشور ما کاربرد دارند.

خانواده‌ی بویینگ ۷۷۷ بزرگترین هواپیماهای دو موتوره‌ی جهان هستند که برای پروازهای خارجی کشور ما کاربرد دارند.

خانواده‌ی بویینگ ۷۷۷ بزرگترین هواپیماهای پهن‌پیکر دو موتوره‌ی جهان است و همه‌ی مدل‌های آن جزو هواپیماهای دور برد به حساب می‌آیند. قرار است ۳۰ فروند از آن‌ها را بخریم که همگی برای پروازهای خارجی شرکت‌های هواپیمایی ما مناسب هستند. از این ۳۰ فروند، ۱۵ فروند از مدل ۳۰۰-۷۷۷ ای‌آر هستند. این هواپیما با دامنه‌ی پرواز ۱۳٫۶۵۰ کیلومتر کاملا بلند برد است و در کل هواپیمایی با مصرف سوخت خیلی بهینه محسوب می‌شود. ظاهرا که خط تولید ۳۰۰-۷۷۷ ای‌آر با رکود شدید مواجه است و سفارش ایران دوباره می‌تواند به آن رونق بدهد. ۱۵ فروند دیگری که می‌خواهیم بخریم از مدل ۹-۷۷۷ هستند. این هواپیما هنوز در فاز توسعه است و قرار است اولین مدل آن در سال ۲۰۲۰ پرواز کند. ۹-۷۷۷ از موتورهای جدید، جنس جدیدی از بال‌ها و فناوری‌هایی بهره می‌برد که پیشتر در ۷۸۷ دریم‌لاینر استفاده شده بود.

 

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۰ دیدگاه
  1. Avatar سعید

    با ورود این هواپیما ها برای هزاران نفر شغل ایجاد میشه و پولی که میرفت جیب هواپیمایی های عربی و ترکیه میاد تو کشور خودمون .

  2. Avatar ابطحی

    جالب است بدانیم که تنها پنج درصد از مردم کشورمان از صنعت هوایی استفاده می کنند. قضاوت با شما…

  3. Avatar عابر پیاده

    انشاالله حمل و نقل ریلی که واقعا اوضاعش فاجعه بار تر از حتی مل و نقل جاده ای است هم بهبود پیدا کنه.
    درکشورهای اروپایی، راه آهن بیشتر از هواپیما استفاده میشه. در ایران هم برای مسیرهای پر رفت آمد مثل تهران-مشهد، تهران-تبریز ، تهران-بندرعباس، تهران-اصفهان اگر از سامانه های ریلی با سرعت مناسب (بیش از ۱۸۰ کیلومتر درساعت) استفاده بشه، مطمئن باشید که کسی تمایلی به استفاده از اتوبوس و خودروی شخصی نخواهد داشت. ضمنا قطار کم هزینه ترین روش حمل و نقل هست که حتی از کشتی هم ارزون تر در میاد.

  4. Avatar Hesam

    چیزی که نشون میدنو چیزی که واقعا میبینیم ادمو یاد طرحای لو رفته ایفونای جدید میندازه????

    1. Avatar Homa

      این هواپیماها همگی تولید شدن
      برای مثال ۷۳۷ مکس حدود یکماه پیش تحویل شد نخستین فروندش

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه