ساتیا نادلا؛ مردی برای گذر از سنت به نوآوری

۱۹ بهمن ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
زندگینامه ساتیا نادلا

سومین مدیرعامل تاریخ مایکروسافت بودن به خودی خود اضطراب‌آور است، چه رسد به این‌که شرکت را عقب‌تر از رقبا و در سراشیبی تحویل بگیری. می‌گویند هندی‌ها به‌واسطه‌ی تعلیمات بودا خوی جنگی ندارند، ولی این هندی، با جسارت تمام به رویارویی رقیبان رفته و قصد عقب‌نشینی هم ندارد. «ساتیا نارایانا نادلا» (Satya Narayana Nadella) وقتی برای مدیرعاملی مایکروسافت انتخاب شد با فضای کاری شرکت اصلا غریبه نبود؛ بیش از ۲۲ سال بود که در این شرکت کار می‌کرد. شاید همین سابقه‌ی طولانی هم باعث شد بهترین گزینه برای تصدی صندلی بیل گیتس و استیو بالمر باشد. با زندگینامه‌ی ساتیا نادلا همراه دیجی‌کالا مگ باشید.

ساتیا نادلا

دوران جوانی و تحصیلات ساتیا نادلا

نادلا به سال ۱۹۶۷ میلادی در حیدرآباد هند متولد شد. او تحصیلات متوسط و دانشگاهی را در زادگاهش و در رشته‌ی مهندسی برق انجام داد. اما برای ادامه‌ی تحصیل به ایالات متحده رفت و فوق لیسانسش را در رشته‌ی علوم رایانه از دانشگاه ویسکانسین (Wisconsin) دریافت کرد.

البته بعدا از مدرسه‌ی تجارت دانشگاه شیکاگو، مدرک MBA هم گرفت تا از لحاظ تحصیلات دانشگاهی همه‌ی ملزومات را کسب کرده باشد.

آنطور که خودش گفته ظاهرا از ابتدا به رایانه و علوم مربوط به آن علاقه داشته، ولی چون دانشگاه محل تحصیلش در هندوستان این رشته را ارائه نمی‌داده، به‌ناچار نزدیک‌ترین رشته (مهندسی برق) را انتخاب کرده است.

جوانی ساتلا

به جرات می‌توان گفت تحصیلات نقش مهمی در روند پیشرفت نادلا بازی کرده است. خودش می‌گوید: «وقتی برای رشته‌ی MBA ثبت نام کردم شاغل بودم، آن هم در ایالتی دیگر، و به ناچار برای حضور در کلاس، هر هفته با هواپیما می‌رفتم و برمی‌گشتم.»

گذشته از امکانات حمل‌و‌نقل سهلی که کشور میزبان برایش فراهم کرده بوده، تعهد او به کسب علم در شرایط دشوار واقعا ستودنی است.

ساتیا نادلا

نادلا می‌گوید: «من همیشه در حال یادگیری‌ام. خیلی وقت‌ها کاملا بی‌ربط در یک کلاس آنلاین ثبت نام می‌کنم تا چیزهای جدید یاد بگیرم. گاهی به خودم می‌گویم آخر برای چه؟ ولی خوب این ذات من است. یادگرفتن را دوست دارم.»

زندگی حرفه‌ای

اولین بار به استخدام شرکت سان مایکروسیستمز (Sun Microsystems) درآمد. بعدا در سال ۱۹۹۲ آنجا را به مقصد مایکروسافت ترک کرد. فوق لیسانس MBA‌ خود را هم در همین حین گرفت.

در آن زمان مایکروسافت مشغول کار روی ویندوز NT بود و به کسی نیاز داشت که از UNIX و سیستم‌عامل‌های ۳۲ بیتی سر درآورد.

سه مدیرعامل مایکروسافت

طی این سال‌ها در سِمت‌های مختلف فعالیت کرد. قبل از این که بر کرسی مدیریت عامل بنشیند مسؤولیت بخش خدمات ابری (Cloud) مایکروسافت را بر عهده داشت. همین پیشرفت پله‌پله، آهسته و پیوسته از او یک مدیر توانمند و باتجربه ساخته است تا برخلاف سَلَفش، استیو بالمر، کمتر حرکات پر سر و صدا و فکر نشده انجام دهد.

ساتیا نادلا و بیل گیتس

زندگی شخصی

در زندگی شخصی ساتیا نادلا هم رویه‌ی مشابهی حاکم است. همان سالی که به مایکروسافت رفت با دختر یکی از دوستان پدرش ازدواج کرد. حاصل ازدواج آن‌ها دو دختر و یک پسر است.

علاقه‌ی زیاد ساتیا به شعر را باید در روحیه‌ی لطیف شرقی‌اش جست‌وجو کرد. او که شعر را به کد‌های رایانه تشبیه می‌کند در جایی گفته: «با شعر می‌توانید موضوعی که توضیحش به جملات و صفحات زیاد نیاز دارد را در چند بیت آورده و هم‌زمان تمام احساسات را هم منتقل کنید. حقیقتا که شعر بهترین کد است.»

از آنجا که ورزش کریکت را از بچگی دوست داشت هنوز هم موقع فراغت، تماشای مسابقات آن را از دست نمی‌دهد. بالاخره او یک هندی است و بی‌جهت کریکت ورزش ملی آن‌ها نشده.

نادلا

جالب است بدانید نادلا علاوه بر اشتغال در مایکروسافت از سهام‌داران بزرگ آن هم هست. تخمین زده می‌شود او تا پایان سال ۲۰۱۹ سرمایه‌ای در حدود ۳۲۰ میلیون دلار جمع کرده باشد.

هرچند این مبلغ در برابر دارایی بزرگان دره‌ی سیلیکون به چشم نمی‌آید، ولی باید در نظر داشت که نادلا همه‌ی این سرمایه را تنها از راه کارمندی به‌دست آورده و هیچ وقت کسب‌و‌کار خاصی را راه نینداخته است.

کلام آخر

بی‌شک حضور ساتیا نادلا در مایکروسافت لااقل تاکنون مثمر ثمر بوده و توانسته کشتی گرفتار طوفان این شرکت را به‌درستی هدایت کند. البته از کسی که می‌گوید: «صنعت ما به سنت احترام نمی‌گذارد، تنها در برابر نوآوری سر فرود می‌آورد» انتظارات خیلی بیشتر از این‌هاست.

در این چند سال نادلا خیلی کوشیده رابطه‌ی بهتری با کاربران برقرار کند و کمی روی دوست‌داشتنی شدن مایکروسافت کار کند؛ برای مثال او به سمت دنیای متن‌باز دست دراز کرده، ویندوز را با نظر کاربران توسعه می‌دهد و فعالیت‌هایی بسیاری از این دست می‌کند.

بعضی جاها مثل ویندوز ۱۰ موبایل اهدافش به نتیجه نرسیده ولی مشخصا به‌خوبی توانسته مسیر حرکت جدیدی جلوی پای مایکروسافت بگذارد و این مهم‌ترین مسأله برای سهام‌داران است.     ‌‌‌   ‌‌

نظر شما چیست؛ تاکنون نادلا را در کارش موفق ارزیابی می‌کنید یا به نظرتان هر چه بوده ثمره‌ی تلاش‌های مدیران سابق است و فعلا نمی‌توان برای او امتیاز خاصی قایل شد؟

ساتیا نادلا در شبکه‌های اجتماعی

این مطلب نسخه‌ی به‌روزشده‌ی مقاله‌ای است که اولین بار در تاریخ ۲۴ دی ۱۳۹۴ در دیجی‌کالا مگ منتشر شده بود.
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۵ دیدگاه
  1. Avatar test

    به نظرم در حال حاضر یکی از بهترین مدیران دنیای تکنولوژی هست.

  2. Avatar هومان

    سلام به دوستان،
    من شخصا از ساتیا نادلا خوشم میاد. بنظرم خیلی جسور هست و خیلی از سیاست های مایکروسافت رو در این مدت تغییر داده. مثل اوپی سورس کردن فریم ورک دات نت و مجانی کردن ویندوز. همیشه اخبار مربوط به اون را دنبال میکنم. کلا آدم جالبی هست و تونسته از یک کارمند ساده به این سمت برسه. میشه بعنوان یک فرد موفق ازش الگو گرفت.

    1. Avatar بزر

      دوست عزیز
      راسگان کردن ویندوز و اراعه ویندوز جدید هیچ ربطی ب مایکروسافت ندارد و اجازه این کار را ندارد
      خودمونی میگم دستور از بالا میگیرن
      شرکت نه هکتاریه ان اس ای ک بزرگترین شرکت جاسوسی هست و تمام دنیای فناوری اطلاعات تحت کنترلش هست , دستور ویندوز جدید با راهکار های جاسوسی خاص را این شرکت به مایکروسافت میده , تحقیقش با خودت

  3. Avatar ارش محمودی

    متاسفانه درصد کمی از مردم طی ۱ سال سمت ویندوز ۱۰ رفتند(با توجه به امار) و این نشون میده که مردم لازم نمیدونن که به روز رسانی انجام بدن و به نظر من اینده ی خوبی برای مایکروسافت دیده نمیشه و هر چه زودتر ضعیف تر می شه تا وقتیکه تا ۵ سال اینده دیگه کسی سمتش نمیره . متاسفانه همشون هم بدلیل ویندوز خواهد بود که با این ورژن اخر ویندوز دیگه کارش تمومه اینو من نمیگم فقط کافیه تو اینترنت و مقاله ها و یوتیوب ببنید که بد نگفتند” خیلی ” بد گفتند و این خیلی هست که مشکال ایجاد خواهد کرد .

    1. Avatar معین

      آقای محمودی
      ویندوز ۱۰ مدت زیادی نیست که اومده نباید انتظار داشته باشیم که سهمش به اندازه ویندوز ۷ باشه ولی با این که مدت کمی اومده سمش به اندازه ویندوز ۸.۱ هست
      به نظر من مایکروسافت راه خوبی در پیش گرفته

    2. Avatar میک میک

      کاملا نظر شما درست و دقیق بود. همنجور که مایکروسافت هم گفته آخرین ویندوزش این نسخه ۱۰ خواهد بود…چقدر نا آگاهانه متوجه شده کارش تمومه… از ویندوز ۷ به بعد کار مایکروسافت با ویندوز تموم شده است… والبته در حال حاضر کار این شرکت در تمام فیلدها یا بحرانی یا شکست خورده است …. از موبایل و ویندوز موبایل بگیر تا کنسول ایکس باکس که پلی استیشن سونی میشه گفت به جرات لهش کرده…. امیدی دیگه نیاید داشت…همانجور که اشاره کردی احتمالا تا حدود ۵ سال آینده چراغش خاموش میشه….

      1. Avatar میثم محسنی

        اگر قیمت سهام مایکروسافت از ۵۹ دلار فراتر برود بدون شک بدانید که نه تنها مایکروسافت در افق محو نخواهد شد بلکه ارزش بازار بیشتری از اپل پیدا خواهد کرد.

      2. Avatar نوید حقیقی

        دوست عزیز شما سری محصولات سرفیس شرکت مایکروسافت رو نادیده گرفتی؟ سرفیس پرو و سرفیس بوک الان جزو پرفروش ترین ها تو آمریکا و سراسر دنیا هستند. در مورد کنسول بازی هم باید بگم فروش کنسول جدید ایکس باکس (کنسول ارتقا یافته ایک باکس وان) چند برابر پی اس ۴ پرو شرکت سونی فروش داشته.
        البته در مورد گوشی های مایکروسافت باهاتون موافقم، اما در مورد ویندوز ۱۰ به نظرم این نسخه بهترین و کاملترین نسخه ویندوز تا به اینجا هست. شما کافیه ویندوز سیستمتون رو به ۱۰ آپدیت کنین تا متوجه کیفیت بالای اون بشید

    3. Avatar رضا

      ویندوز ۱۰ شاهکار مایکروسافته و من به حدی مجذوب این نسخه از ویندوز شدم که فورا نسخه اورجینالش رو سفارش دادم. ویندوز ۱۰ الان نزدیک به ۷ ماه هست که منتشر شده اما در همین مدت کوتاه تونسته رشد خوبی داشته باشه و با ویندوز ۸.۱ برابر شه. با اومدن دیوایس های جدید مبتنی بر ویندوز ۱۰ سهم این ویندوز خیلی بیشتر هم خواهد شد. آقای محمودی تحلیل خیلی آبکی داشتید. اگر بخوایم مبنا رو بر حرف شما بذاریم، باید بگیم کار اپل تا ۵ سال آینده تمومه. چرا؟ چون این شرکت خلاصه میشه در آیفون. تصور کنید که آیفون فروش نره. اون وقته که اپل زمین گیر میشه. اما مایکروسافت چی؟ در همه زمینه ها دست داره. چند تاشو مثال میزنم: هولولنز (واقعیت افزوده)، پلتفرم ابری اژور، حافظه های ابری، بخش موبایل، در دست داشتن بیش از ۹۰ درصد دنیای PC ها، سرویس هایی مثل آفیس، سرویس هایی برای شرکت ها و سازمان ها، ویژوال استودیو، داشتن استودیو های بازی سازی و… . در هر کدوم از این ها هم یک عالمه نوآوری داره. اما شرکت اپل چی؟ ته نو آوریش اینه که قابلیت لمس سه بعدی گذاشته رو آیفون. که چی؟ این قابیلیت خوبه یا این که کاری کنی برنامه نویس با یک بار کد نویسی برنامه هاشو برای دسکتاپ، موبایل و… که ویندوزی هستن منتشر کنه؟ قابلیت لمس سه بعدی مفیده یا این که بیای کاری کنی که گوشی تبدیل شه به کامپیوتر؟
      شرکت اپل ۲۰ و خورده ای ساله داره زور میزنه اما نتونسته اصلا مکینتاش رو به جایی برسونه و سهم مکینتاش همین الان هم از ویندوز ۱۰ کمتره. نوآوری های هولولنز و …. رو کاری نداریم. خیلی ها میگن سرفیس ها بدرد نمیخورن اما تا اپل اومد آیپد پرو رو معرفی کرد شروع کردن به به و چه چه. در حالی که همین آیپد پرو از همین الآن داره از مشکل کمبود نرم افزار بهینه شده با این سایز صفحه رنج میبره.
      خلاصه اینکه مایکروسافت از وقتی که رهبریش رو ساتیا نادلا به عهده گرفته انگار دوباره زنده شده و آینده بسیار خوبی خواهد داشت.

  4. Avatar مجتبی

    از دیجیکالا مگ خواهش میکنم مقاله ای هم مثل این برای آقای ” فیل اسپنسر ” ، مدیرعامل ایکس باکس بنویسید .
    مدیر بسیار تواناییه

  5. Avatar بهنام

    سلام
    حرف همتون رو تاکید میکنم.
    دمش گرم

  6. Avatar سیاوش

    تاثیر نادلا در اصلی ترین محصول و نمایه ی کلی مایکروسافت که همون Windows باشه کاملا مشهوده . . . برای مثال ارتقا از Windows 8 و برادر کوچکترش ۸.۱ کار بسیار عالی و در عین حال سختی بود که نادلا به خوبی از پسش براومد.
    امیدوارم پیشرفت مایکروسافت در سیستم های عامل کامپیوتریش به اندازه ی کافی زیاد باشه و دیگه شاهد اشتباهات هولناکی مثل Windows Vista یا ۸ نباشیم.

  7. Avatar آیروید

    من عاشق آقای نادلا ام.خیلی مرد و مدیر بزرگیه.

  8. Avatar میلاد

    خدایی خیلی کارش درسته! اهل شعار دادن نیست و خوب عمل میکنه. آفرین.
    مایکروسافت هم کم کم داره میفته رو غلطک؛ روزی که دور بگیره باید منتظر انقلاب های فناوری زیادی باشیم.
    ضمنا آفرین به هندی ها! واقعا نشون دادن میدیران قوی هستن. فعلا ک یجورایی سکان دار مایکروسافت و گوگل شدن.

  9. Avatar فرزاد

    به نظرم در حال حاظر یکی از بهترین مدیران دنیای تکنولوژی هست. حقیقتا بعد از دوران بدی که استیو بالمر برای مایکروسافت به بار آورد و مایکروسافت را این چنین از رقابت دور کرد ، برگرداندن چنین سازمان بزرگی به این رقابت کار سختیست که ساتیا نادلا تقریبا به خوبی آن را انجام داده و به طور مثال با ارائه ویندوز ۱۰ به سورت رایگان ، عرضه ی خانوادهSurface ، مایکروسافت هالولنز و قرار گرفتن سیاست first cloud first mobile از سوی مایکروسافت، همه نشان دهنده این است که مایکروسافت با ساتیا نادلا دوباره به رقابت برگشته و در آینده شاهد آن خواهیم بود.
    البته نباید فراموش کنیم که شکست در برخی از پروژه های ریز و درشت، جزئی از رسوم شرکت مایکروسافت بوده و باید ببینیم تا در آینده چه اتفاقی برای مایکروسافت و نادلا خواهد افتاد …

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه