موسس ویکی‌پدیا سایت جدیدی برای مبارزه با خبرهای دروغ راه اندازی کرد

۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

«جیمی ولز» (Jimmy Wales) یکی از موسسان سایت ویکی‌پدیا به تازگی سایت جدیدی برای مبارزه با خبرهای دروغین راه اندازی کرده است.  این سایت که Wikitribune نام دارد با کمک خبرنگاران حرفه‌ای و گروهی از افراد علاقه‌مند به نگارش و تهیه خبر تاسیس شده است. هزینه راه اندازی این سایت هم با راه اندازی کمپینی برای سرمایه‌گذاری جمعی تامین خواهد شد.

هسته اصلی سایت روی تشخیص خبرهای دروغ فعالیت خواهد کرد و افراد به دنبال اطلاعات درست برای تایید صحت یک خبر می‌گردند. خبرنگاران مختلف اطلاعات خودشان از جمله خبرها و مصاحبه‌های صوتی را با هم به اشتراک می‌گذارند تا درست بودن خبرها را تایید یا رد کنند.

ولز به این موضوع اشاره کرد که خبرهای دروغ در زمان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به اوج خودشان رسیدند و باعث شدند که کیفیت رسانه‌ها کاهش پیدا کند. مردم نیاز دارند که بتوانند خبرها را از منابعی دنبال کنند که صحت آن‌ها را تایید می‌کند.

در حال حاضر ۱۰ خبرنگار حرفه‌ای در سایت Wikitribune فعالیت می‌کنند و در کنار آن‌ها افراد مختلفی هم حضور دارند که به دنبال چک کردن خبرهای مختلف هستند. خبرها را همه می‌توانند ویرایش کنند اما تایید نهایی توسط خبرنگاران حرفه‌ای صورت می‌گیرد. این سایت هیچ تبلیغی نخواهد داشت و کاملا رایگان در اختیار مردم قرار میگیرد. البته علاقه‌مندان به این سایت می‌توانند اشتراک ماهیانه‌ای را هم خریداری کنند که ۱۵ دلار قیمت دارد. با خرید این اشتراک یکسری ویژگی‌های جالب در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

ولز به این موضوع اشاره کرد که در حال حاضر این سایت جدید به دنبال جذب منابع مالی برای استخدام خبرنگاران بیشتر است. در قدم اول Wikitribune روی خبرهای انگلیسی فعالیت می‌کند و در آینده خبرهای آلمانی هم به آن اضافه خواهد شد.

 

منبع: The Verge

‌‌‌telegram_ad2_1

 

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه