سخنرانی‌های برتر TED؛ ایده‌های خوب از کجا می‌آیند؟

۱۲ تیر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

ایده‌های خوب از کجا می‌آیند؛ از کافه یا از یک اتاق جلسات شیک و مدرن؟ آقای «استیون جانسون» (Steven Johnson)، تاریخ شکل‌گیری نوآوری‌های بزرگ تاریخ را خوب بلد است. او به «یافتم، یافتم»های معروف تاریخ اشاره می‌کند؛ لحظاتی که بزرگان علم و تکنولوژی، برای اولین بار به قوانینی مثل جاذبه یا نظریاتی چون تکامل رسیدند. گویی که کشف یا رسیدن به یک نوآوری، درست در یک لحظه‌ی روحانی و منحصربه‌فرد رخ می‌دهد. اما دانش امروز ما چیز دیگری می‌گوید.

آقای جانسون در این ویدیو به داروین و نظریه‌ی تکامل او اشاره می‌کند. جالب است بدانید که خود داروین در اتوبیوگرافی‌اش به یکی از آن لحظات «یافتم، یافتم» اشاره کرده است؛ طوری‌که به نظر می‌رسد الگوریتم انتخاب طبیعی، یک‌باره و بدون پیش‌زمینه‌، به ذهن داروین خطور کرده. اما حالا با مطالعه‌ی یادداشت‌های داروین می‌دانیم که او ماه‌ها یا شاید سال‌ها قبل از زمانی که خودش گفته، نظریه‌ی تکامل را بسط داده بود.

اما استیون جانسون یک داستان هیجان‌انگیز دیگر را هم برای حضار تعریف می‌کند و به چگونگی شکل گرفتن یکی از تاثیرگذارترین اختراعات دهه‌های اخیر می‌پردازد. ایده‌ی GPS در چه شرایطی و توسط چه کسانی و در چه محیطی شکل گرفت؟ با تماشای این ویدیو پاسخ این سوالات را در قالب یک داستان آموزنده خواهید گرفت. احتمالا شما هم مثل ما از فرایند تحقق اختراعاتی این‌چنینی شگفت‌زده خواهید شد.

ایده‌های خوب از کجا می‌آیند؟ آقای جانسون می‌گوید «شانس» همیشه به سمت ذهن‌های مرتبط کشیده می‌شود. اگر این جمله زیاد برایتان مانوس نیست، کمی وقت بگذارید و ویدیوی بالا را تماشا کنید.

‌‌‌‌     ‌‌‌‌

کلمه‌ی اختصاری TED از یک سه کلمه‌ی فناوری (Technology)، سرگرمی (Entertainment) و طراحی (Design) ریشه گرفته است. TED در واقع به مجموعه‌ای از کنفرانس‌های سخنرانی گفته می‌شود که در آن هر یک از سخنرانان در حدود ۲۰ دقیقه یک ایده‌ی جالب را برای مخاطبان خود مطرح می‌کنند. در حال حاضر نزدیک به ۲۰۰۰ سخنرانی به سبک TED بر روی شبکه اینترنت وجود دارد. ما قصد داریم محبوب‌ترین سخن‌رانی‌های TED را به شما معرفی کنیم.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar مجید

    عالی بود.ممنون

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه