سه دانشمند انگلیسی برنده‌ی نوبل فیزیک سال ۲۰۱۶ شدند

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

سه دانشمند انگلیسی به نام‌های «دیوید تولس»، «دانکن هالدین» و «مایکل کاسترلیتز» برنده‌ی جایزه‌ی نوبل فیزیک سال ۲۰۱۶ شدند. این سه به دلیل کشفیات نظری در زمینه‌ی انتقال فاز توپولوژیک و فازهای توپولوژیک ماده این جایزه را بردند.

بیشتر موادی که اطراف خود می‌بینیم در سه فاز جامد، مایع و گاز هستند. ولی در دماهای خیلی زیاد یا خیلی کم، رفتار ماده خیلی عجیب می‌شود. طبق بیانیه‌ی آکادمی علوم سلطنتی سوئد، برندگان امسال توانستند درب‌هایی را به سوی دنیایی که در آن ماده به حالت‌های عجیب در می‌آید باز کنند. آن‌ها از روش‌های پیشرفته‌ی ریاضیاتی برای نشان دادن بعضی از خاصیت‌های عجیبی که ماده در حالت‌های غیرعادی می‌تواند از خود نشان دهد استفاده کردند. حالت‌هایی مثل ابررسانایی و ابرشارگی.

مایکل کاسترلیتز و دیوید تولس در دهه‌ی ۱۹۷۰ توانستند وجود خاصیت ابررسانایی و ابرشارگی در لایه‌های خیلی نازک ماده را پیش‌بینی کنند. آن‌ها با این کار نظریه‌ی غالب آن زمان که اصلا چنین حالاتی از ماده نمی‌تواند وجود داشته باشد را از بین بردند. این سه نشان دادند که در دماهای خیلی پایین، ابررسانایی می‌تواند وجود داشته باشد. همچنین توضیح دادند که چگونه انتقال فاز توپولوژیک باعث می‌شود در دماهای بالاتر این خاصیت از بین برود. در دهه‌ی ۱۹۸۰، دانکن هالدین کشف کرد که چگونه مفاهیم توپولوژیک می‌توانند برای درک خاصیت‌ آهنرباهای کوچک زنجیره‌ای که در بعضی مواد وجود دارند، استفاده شود.

نیمی از جایزه‌ی نوبل که ۹۳۷ هزار دلار ارزش دارد به دیوید تولس رسید و دو دانشمند دیگر نصف باقی را بردند. طبق گفته‌ی کمیته‌ی برگزارکننده‌ی نوبل، دیوید تولس در این زمینه دستاوردهای بیشتری داشته است. هر سه‌ی این دانشمندان هرچند که انگلیسی هستند ولی در دانشگاه‌های آمریکا فعالیت می‌کنند.

nobel

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه