سه دلیل اصلی که مردم شغلشان را رها می‌کنند

۴ آذر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

می‌دانیم که بسیاری از مردم شغلشان را دوست ندارند. عدم رضایت شغلی باعث می‌شود بسیاری استعفا بدهند یا حداقل شروع به یافتن شغلی دیگر بکنند. پیش‌تر عدم برقراری «تعادل بین کار و زندگی» مهمترین عامل استعفای کارمندان عنوان می‌شد. تعادل بین کار و زندگی یعنی اولویت‌بندی بین کار (شغل و هدف) و سبک زندگی (سلامت، لذت، خانواده، رشد معنوی، مدیتیشن و غیره). برقراری تعادل بین کار و زندگی خیلی مهم است. اما آیا مردم به خاطر اینکه سبک زندگی و کارشان متعادل نیست شغلشان را رها می‌کنند؟

پژوهش جدید موسسه‌ی «گلسدور» (Glassdoor) نگاه عمیق‌تری به این قضیه دارد. اینکه چرا افراد استعفا می‌دهند یا کارشان را رها می‌کنند. محققان با تحلیل بیش از ۵۰۰۰ رزومه‌ از کارمندانی که در طول ۹ سال گذشته شغلشان را عوض کرده‌اند، دلایل متفاوتی برای تغییر شغل آن‌ها یافتند. برای مثال بعضی از کارمندان بعد از چند سال، شغلشان را برای پیشرفت و ترقی عوض می‌کنند. ولی مسئله این‌جاست که عدم تعادل بین کار و زندگی دلیل اصلی تغییر شغل یا  استعفای آن‌ها نیست. بعد از بررسی اطلاعات، تحلیل آماری گلسدور نشان داد که این سه عامل در استعفا یا ماندن کارمندان تاثیر مهمی دارند:

فرهنگ محل کار

این‌که فرهنگ مناسب در محیط کار باعث ‌شود کارمندان مدت بیشتری در یک شرکت کار کنند، تعجب‌آور نیست. احتمالا از جذابیت محیط کار گوگل و فیسبوک شنیده‌اید. محیط کاری دوستانه، رابطه‌ی صمیمی بین کارمندان و مدیران، فضای شاد و رقابت سالم بعلاوه‌ی تسهیلات سفر، جشن‌ها و مراسم درون سازمانی می‌تواند جای هر کارمندی را پشت میزش محکم کند.

درآمد و حقوق ماهیانه‌

مسئله‌ی مالی و پول اولین انگیزه‌ی کار است. اما چقدر حقوق می‌تواند یک کارمند را راضی نگه دارد؟ به طور متوسط، کارمندی که درآمدش ۱۰ درصد بالاتر از حقوق پایه باشد، با احتمال ۱.۵ درصد بیشتر در کارش می‌ماند و به دنبال کار دیگر نمی‌گردد.

ماندن در یک کار تکراری برای مدت طولانی

تحلیل‌های گلسدور نشان داد که به ازای هر ۱۰ ماه که یک کارمند در کاری ثابت می‌ماند، یک درصد احتمال ترک کار برای یافتن شغل جدید بیشتر می‌شود. این واقعیت از نظر آماری دارای تاثیر معناداری است. نه فقط مدیران بلکه کارکنان یک شرکت، کارخانه یا حتی مدرسه باید به‌دنبال راه‌هایی برای ایجاد تنوع در کار باشند.

به‌طور خلاصه می‌توان گفت با وجود تاکید زیادی که بر تعادل کار و زندگی وجود دارد، این فرهنگ یک شرکت، پول و توانایی تغییر و تنوع در کار است که برای ماندن در یک موقعیت کاری اهمیت دارد.

منبع: Fastcompany

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar ابوذر

    البته باید در انتها به این نکته اشاره داشت که این امار برای کشورهای توصعه یافته است که از بازار کار گسترده تر و درامد زائی مطمعن تری برخوردار هستند .
    در کشورهای کمتر توسعه یافته ، یافتن یک شغل به معنی موفقیت است و احتمال استعفا از ان شغل به خاطر مسائل فوق بسیار با این امار متفاوت خواهد بود.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه