سونی اریکسون P800؛ مازراتی دنیای گوشی‌ها!

۴ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
سونی اریکسون P800

شاید از عنوان این مطلب تعجب کرده باشید. این بار قصد داریم در موزه گجت‌های رترو درباره‌ی یکی از گوشی‌هایی صحبت کنیم که در زمان خودش جزو داغ‌ترین گجت‌های تکنولوژی محسوب می‌شده است: سونی اریکسون P800. مازراتی دنیای گوشی‌ها! این لقبی است که CNET در سال ۲۰۰۳ به این گوشی هوشمند اعطا کرده بود. چرا مازراتی؟ چون P800 قیمت بالایی داشت و طراحی آن باب طبع همگان نبود، ولی از سوی دیگر وقتی آن را در جمع از جیب بیرون می‌آوردید می‌توانست به‌خوبی سرها را به سوی خود برگرداند.

حتما منتظر هستید تا طبق معمول ویدیوهای تبلیغاتی سونی اریکسون P800 را ببینید. متاسفیم! ما هر چه تلاش کردیم موفق نشدیم حتی یک ویدیوی تبلیغاتی برای P800 پیدا کنیم. ولی ناراحت نباشید؛ به جای آن یک ویدیوی بسیار جذاب از یک برنامه‌ی تلویزیونی از سال ۲۰۰۳ داریم که در آن کارشناس تکنولوژی با آب و تاب در مورد تکنولوژی‌های پیشرفته‌ی سونی اریکسون P800 و نوکیا ۳۶۵۰ نظیر ۱۶ مگابایت حافظه‌ی داخلی، دوربین عکاسی و هدست بلوتوث صحبت می‌کند!

تنها کمی بیش از ۱۵ سال از ضبط این برنامه گذشته است ولی الان با نگاه کردن به آن حس می‌کنیم با مسافران زمان روبرو هستیم! این گوشی دوربین دارد؛ نه! با هدست بلوتوث دیگر نیاز نیست با سیم به گوشی متصل باشید؛ وااااو! وقتی کسی با شما تماس بگیرید عکس آن روی گوشی خواهد افتاد؛ حتما داری شوخی می‌کنی! باور کردنی نیست که تنها کمی بیش از یک دهه پیش مردم از چنین چیزهایی شگفت‌زده می‌شده‌اند.

سونی اریکسون P800 که در سال ۲۰۰۲ معرفی شد همراه با نوکیا ۳۶۵۰ جزو نسل اول گوشی‌های هوشمند مبتنی بر سیستم‌عامل سیمبین بود که مخاطب عمومی پیدا کردند. سونی و اریکسون در سال ۲۰۰۱ در زمینه‌ی گوشی‌های موبایل با هم شریک شدند و P800 جزو اولین خروجی‌های این شراکت محسوب می‌شد. در واقع طراحی اولیه‌ی سونی اریکسون P800 در اریکسون انجام شده بود و این گوشی قرار بود نسخه‌ی بعدی یک گوشی هوشمند به نام اریکسون R380 باشد. ولی تولید نهایی آن پس از ادغام سونی و اریکسون با نام P800 انجام شد.

سونی اریکسون P800 سونی اریکسون P800 سونی اریکسون P800 سونی اریکسون P800 سونی اریکسون P800 سونی اریکسون P800 سونی اریکسون P800
  • سونی اریکسون P800
  • سونی اریکسون P800
  • سونی اریکسون P800
  • سونی اریکسون P800
  • سونی اریکسون P800
  • سونی اریکسون P800
  • سونی اریکسون P800

تا پیش از همه‌گیر شدن گوشی‌های هوشمند اندرویدی و آیفون، مردم (البته بیشتر مدیران تجاری) از دستگاه‌هایی به نام PDA، یا (اگر بخواهیم به زور آن را به فارسی ترجمه کنیم) دستیار هوشمند شخصی، برای انجام کارهایی نظیر مرور اینترنت و چک کردن ایمیل‌ها خارج از خانه و محل کار استفاده می‌کردند. سونی اریکسون P800 تا حد زیادی تلاش داشت یک گوشی هوشمند با قابلیت‌های یک PDA باشد.

P800 از یک صفحه‌نمایش لمسی استفاده می‌کرد و به رابط کاربری UIQ 2.0 مجهز بود که سیمبین را برای صفحه‌نمایش لمسی بهینه می‌کرد. نیمی از صفحه نمایش لمسی زیر یک شماره‌گیر استاندارد تاشو قرار داشت. بنابراین می‌توانستید از سونی اریکسون P800 همانند یک گوشی غیرلمسی هم استفاده کنید. البته اگر دوست داشتید می‌توانستید این شماره‌گیر را به طور کامل از گوشی جدا کنید تا یک گوشی تمام لمسی در اختیار داشته باشید.

در لبه‌ی سمت چپ P800 یک چرخ لغزنده هم وجود داشت که با استفاده از آن می‌توانستید بدون لمس صفحه در منوها جابجا شوید. در لبه‌ی سمت راست گوشی هم یک قلم یا استایلوس قرار داشت که هنگام چسبیدن به گوشی کار کاور درگاه مموری کارت را هم انجام می‌داد. حتما شما هم با ما هم عقیده‌اید که سونی اریکسون P800 در زمان خود طراحی واقعا جذاب، نوآورانه و متفاوتی داشته است!

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۲ دیدگاه
  1. Reza

    این واسه ۱۴ سال پیش حالا ۱۴ سال دیگه میخواد چی شه

  2. میلاد

    من الانم یه دونه از این گوشی دارم در کمدم و به آرشیو گوشی هام سپرده شده بعد از این یه P910i خریدم که به پای این انقلابی بود و واقعاً سیمیبن UIQ در زمان خودش اندرویدی بود و گمان می شد هرگز نمی ره اما …
    عاقبت غرور و درجا زدن مرگ تدریجی هست
    به امید آینده ای شگفت انگیز تر …

  3. شهریار

    من این گوشی داشتم

  4. امیر

    با سلام من در حال حاضر یکی از مدلهای جدیدتر همین P800 را دارم که P1iهستش.خیلی داغون شده اما بازم کار می کنه و به نوعی تماسامو جواب می ده.گوشیهای عجیب و خاصی در زمانه خودشون بودند از نظر تکنولوژی شاید اولین و بهترین طراحی ها برای گوشیهای هوشمند بوده اند و ظاهری نسبتا قابل قبول دارند. واقعا جالبه زمان در حال پیشرفته و تکنولوژی هم خیلی با سرعتتر پیش می ره. در آینده نچندان دور شاهد چه چیزهای خواهیم بود برای عموم مردم جالبه؟(چون بطور خاص خیلی از کارهای عملی در بعضی موضوعات به پایان رسیده ومباحث جدید مطرحه که در آینده تازه می خواد برای مردم انجام شده هاش رو نمایی بشه مثل تلویزیونهای که مانند یک کاغذ قابل جمع شدن و باز کردن و پخش در هرجای هستش. سال تحقیقات متعلق به اوایل ۲۰۰۰ میلادی می باشد )

  5. آرمین

    سونی اریکسون همون سونی موبایل امروزه…
    واقعا سونی نوآور و پیشگام بوده و هست…

  6. امین

    درود
    ادمین عزیز یه ماه پیش یه عکس ریترو برات فرستادم که شما گفتی خوبه و حتما پخش میشه. هنوز خبری نشد که !
    بیزحمت آمارشو داشته باش .
    @Un4given_

  7. سان.

    چرخدنده ….. واچ
    هدست….. بلوتوث ….
    واقعا که هنوزم داریمشان .فقط سیستم عامل عوض شده.

  8. اـو

    معلوم نیست ۱۴ سال دیگه چی میخواد بشه
    شاید اون موقع دیگه گوشی وجود نداشته باشه و جاش عینک ها یا لنز های واقعیت مجازی بیاد که با کنترول ذهن کار بکنه…وااااوو

  9. سعید

    ممنون…یادآوری باحالی بود

  10. mahdispd

    الان میفهمم ک ما ده بیس سال پیشـ چی ـبودیم

  11. سعید

    با سلام
    واااای این ویدیو که گذاشتید عاااالیه،مجریه چه تعجبی میکنه.
    واقعا خیلی سریع پیشرفت کرده تکنولوژی تو این چند ساله.
    خیلی جالب بود.
    با تشکر

  12. omidx

    سیستم عامل UIQ2 ، یادش بخیر من این گوشی رو داشتم ، بعدش هم P910i خریدم. 😉

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه