رولزرویس کالینان؛ الماس شاسی‌بلندها

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
رولز رویس کالینان

بعد از کلی انتظار، رولز رویس بالاخره از شاسی‌بلند جدید خود تحت عنوان کالینان رونمایی کرد. رولز رویس کالینان را می‌توان در سه کلمه خلاصه کرد؛ لوکس، اسپرت و قدرتمند!

لذت سواری با یک ماشین خاص

تصورش را کنید، پشت فرمان یکی از لوکس‌ترین برندهای جهان نشسته‌اید. بار سفر خود را در صندوق‌عقب به وسعت دریا گذاشته اید. موسیقی خود را از سیستم صوتی بسیار باکیفیت می‌شنوید و با دوستان خود از یک سواری بی‌نظیر لذت می‌برید. از صخره، کوه و تپه بالا می‌روید تا به مقصد خود که یک هتل ۵ ستاره روبروی دریاست، برسید و لحظات خوشی را در طول مسیر سپری کنید.

کالینن

تمام این داستان را درحالی تصور کنید که ماشین شما، اولین شاسی‌بلند رولزرویس است. ماشینی که خیلی‌ها اسمش را هم نمی‌دانند، چه برسد از ویژگی‌های هیجان‌انگیز این ماشین مثل یک موتور ۱۲ سیلندر با کلی امکانات هم‌چون الماس ارزشمند سردربیاورند!

سنت‌شکنی خودروسازهای مدعی

سه سال پیش برای اولین بار شنیدیم که رولز رویس می‌خواهد شاسی‌بلند بسازد! آن زمان باور این خبر همانقدر سخت بود که بشنویم لامبورگینی، مازراتی و بنتلی هم بخواهند شاسی‌بلند بسازند! گویا این خودروسازها تمام تلاش خود را کردند که به ما ثابت کنند آن‌قدرها هم خودمان را دست بالا نگیریم و قبول کنیم بعضی اوقات اشتباه می‌کنیم؛ چراکه چیزی نگذشت هر چهار خودروساز با معرفی شاسی‌بلندهای خود، تمام باورهایمان را آوار کردند؛ رولزرویس کالینان ، لامبورگینی اوروس، مازراتی لاوانته و بنتلی بنتایگا چهار ماشینی هستند که همه‌ی خودردوستان را سورپرایز کردند.

اوروس

درحالی‌که بسیاری از رسانه‌ها اوروس را به عنوان اولین شاسی‌بلند لامبورگینی معرفی کردند. LM002  اولین SUV این خودروساز ایتالیایی است که بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ تولید و عرضه شد.

خودروسازهای لوکسی که هرکدام در یک بازار خودروهای شاخصی دارند؛ یکی مثل لامبورگینی در ساخت سوپراسپرت و یکی مثل رولز رویس در تولید سدان‌های لوکس دنیا. با این حال به نظر می‌رسد بازار شاسی‌بلندها آن‌قدر وسوسه‌برانگیز بوده که همین خودروسازها دست به کار شدند و خودروهای جدید SUV طراحی و تولید کردند. احتمالا حتی خود موسسان این خودروسازها هم هرگز فکر نمی‌کردند طراحان نسل آینده شرکت خود روزی دست به چنین سنت‌شکنی تمام‌عیاری بزنند و شاسی‌بلند تولید کنند! همان‌طور که احتمالا استیو جابز فکر نمی‌کرد روزی آیفون با صفحه نمایش کم‌حاشیه و بدون کلید هوم اصیل راهی بازار شود.

رولزرویس، برندی لوکس با خودروهای ارزشمند

رولزرویس یکی از خودروسازهای بزرگ جهان است که به ساخت ماشین‌های لوکس و بسیار گران‌قیمت شهرت دارد. این کمپانی انگلیسی‌الاصل در سال ۲۰۰۳ به عنوان یکی از زیر مجموعه‌ها‌ی شرکت BMW برای اولین بار مدل فانتوم را راهی بازار کرد. رولز رویس از سال‌های دور با سدان‌های بسیار لوکس و با ابهت خود به سر زبان‌ها افتاد. حالا این خودروساز به تازگی از‌ یک SUV فول‌سایز رونمایی کرد که به معنی یک سنت‌شکنی تمام‌عیار است! همان‌طور که گفته شد، اسم این خودرو کالینان (Cullinan) است که از نام نمونه‌ی خاص الماس گرفته شده.

کالینان

کالینان نام نمونه خاصی از الماس است.

شاید جالب باشد که بدایند، اولین بار در سال ۱۹۰۵ در آفریقا، ۶۲۱ گرم الماس کالینان کشف شد.احتمالا دلیل رولزرویس از انتخاب کالینان، نسبت دادن ارزش الماس برای شاسی‌بلند جدیدش است که صدالبته، این کار رولزرویس بی‌راه و غیرمنصفانه هم نبوده!

زبان طراحی رولز رویس کالینان

اگر بخواهیم درمورد زبان طراحی رولز رویس کالینان صحبت کنیم، باید ظاهر این ماشین را بطور کلی به دو قسمت متفاوت نمای جلو و عقب تقسیم کنیم. نمای جلو تقریبا همان رولز رویس فانتوم است؛ به طوری که با نگاه اول متوجه هیچ فرقی بین این دو ماشین نمی‌شوید. بنابراین کالینان در نمای جلو، چهره و رخ گران‌قیمت ترین محصول رولزرویس را به امانت گرفته است و نمی‌توان از خلاقیت و نوآوری جدیدی سراغ بگیریم. اما زمانی همه چیز درمورد ظاهر بیرونی رولز رویس کالینان عوض می‌شود که قدم به قدم به پشت ماشین نزدیک شویم؛ آن وقت است که می‌فهمیم تلاش اصلی رولزرویس در تغییر زبان طراحی، نمای پشتی کالینان بوده است.

دلیل سبک طراحی نمای پشت هم کاملا روشن و واضح است. با تغییر کلاس کالینان از سدان به شاسی‌بلند، نمای عقب خودرو باید دست‌خوش تغییراتی شود. در نگاه اول، چراغ‌های خطر مستطیل و کشیده با فرم درونی چهارگوش نظر مخاطب را به سوی خود جلب می‌کند. این چراغ‌ها در کنج بدنه قرار گرفته‌اند؛ به طوری که در دورتادور چراغ‌های خطر، گویا حصار کشیده شده تا با یک طراحی رادیکالی، به این عنصر ویژه در زبان طراحی کالینان تاکید دوچندان شود. بعد چراغ‌ها، فرم سپر و اگزوز ماشین جلب توجه می‌کنند. ظاهر پشتی کالینان تا حدی یادآور زبان طراحی رنجرور است. در نمای جانبی محصول جدید رولزرویس، دستگیره‌های متقارن درب‌ها، زه بالای رکاب و چراغ راهنمای عمودی کنار گلگیر نظر بیننده را به خود جلب می‌کند.

نمای داخلی رولزرویس حس خوبی به سرنشین منتقل می‌کند؛ از ظاهر شیک تا امکانات متنوع. ترکیب رنگ سفارشی به همراه ترکیب چوب و چرم تجربه‌ی یک سواری لذت‌بخش در آفرودر لوکس کالینان رقم می‌زند. از تجهیزات این ماشین می‌توان به سامانه تشخیص عابر پیاده و حیوانات، هشدار خروج از بین خطوط، سیستم دید در شب، شارژ بی‌سیم اشاره کرد.

قلب تپنده ۱۲ سیلندر

قلب تپنده‌ی شاسی‌بلند رولزرویس مدیون یک موتور ۱۲ سیلندر با حجم ۶.۷۵ لیتر است. این پیشرانه می‌تواند حداکثر قدرت ۵۶۳ اسب‌بخار در دور ۵۰۰۰ rpm و گشتاور ۸۵۰ نیوتون‌متر در دور ۱۶۰۰ rpm تولید کند. در خودروهای آفرودی، گشتاور یا همان تورک اهمیت بیشتری دارد، چراکه همان زور ماشین است. تورک موتور کالینان در دور پایین حاصل می‌شود که برای ماشین‌های شاسی‌بلند بسیار مطلب و پرکاربرد است، چون راننده بدون این که به موتور فشار بیاورد، در همان دور پایین به ماگزیمم گشتاور می‌رسد و کنترل ماشین را به خوبی در دست می‌گیرد. با شاسی‌بلند رولزرویس می‌توانید به مرز سرعت ۱۵۵ مایل بر ساعت یا همان ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت برسید. درنظر داشته باشید مصرف سوخت این ماشین حدود ۱۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

کالینان

کالینان اولین محصول رولزرویس است که پشت درب عقب آن برمی‌گردد و صندلی دارد.

مدیرعامل رولزرویس (Torsten Muller-Otvos) درمورد کالینان می‌گوید:

رولز رویس کالینان از چند جنبه اولین‌ القاب رولزرویس را به امانت گرفته:

اولین شاسی‌بلند، اولین ماشین تمام چرخ محرک و اولین محصول رولزرویس که پشت درب عقب آن برمی‌گردد و صندلی دارد.

یک جعبه‌دنده‌ی ۸ سرعته‌ی خودکار ZF این انگلیسی‌الاصل مغرور را همراهی می‌کند. توزیع نیرو روی هر چهار چرخ صورت می‌گیرد. بنابراین کالینان را می‌توان اولین ماشین تمام چرخ محرک رولزرویس دانست. برای مقایسه مشخصات فنی رولزرویس کالینان بد نیست نگاهی به رقیب وطنی آن یعنی بنتلی بنتایگا بیاندازیم:

رولز رویس کالینان ۲۰۱۸ بنتلی بنتایگا ۲۰۱۹
پیشرانه ۱۲ سیلندر V شکل تویین توربو با حجم ۶.۷۵ لیتر ۱۲ سیلندر W شکل تویین توربو با حجم ۶ لیتر
قدرت ۵۶۳ اسب بخار ۶۰۰ اسب بخار
گشتاور ۸۵۰ نیوتون متر ۸۶۷ نیوتون متر
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت

همان‌طور که ملاحظه کردید، روی کاغذ برتری با بنتلی بنتایگا است؛ خودرویی که با حجم موتور کم می‌تواند قدرت و گشتاور بیشتری تولید کند. در خاتمه باید بگوییم رولز رویس کالینان همان رولز رویس فانتوم در لباس شاسی‌بلند است؛ شاسی‌بلندی مغرور با چهره‌ی مشابه با فانتوم، امکانات متنوع و مشخصات فنی مطلوب. از رقبای SUV رولز رویس می‌توان به لینکلن نویگیتور (LINCOLN NAVIGATOR)، لامبورگینی اوروس، بنتلی بنتایگا، رنجرور SV کوپه، پورشه کاین Turbo S، مرسدس‌بنز GLS و G کلاس اشاره کرد.

درمیان شاسی‌بلندهای نام‌برده شده، رولز رویس کالینان را می‌توان گران‌قیمت‌ترین آن‌‌ها دانست. این خودرو با قیمت پایه‌ی ۳۲۵ هزار دلار در بازار آمریکا عرضه می‌شود. این درحالیست که به طور مثال، لامبورگینی اوروس و نبتلی بنتایگا پایه قیمتی ۲۰۰ هزار دلار به فروش می‌روند.

در تصویر سمت چپ، لامبورگینی اوروس و تصویر سمت راس، بنتلی بنتایگا قرار دارد.

حالا نوبت شماست در کامنت‌ها، نظرتان را درمورد رولز رویس Cullinan بنویسید. به نظر شما رولزرویس کالینان چقدر می‌تواند در مقابل رقبایی مثل لامبورگینی اوروس، بنتلی بنتایگا، مازراتی لاوانته و پورشه کاین موفق باشد؟ علی‌الخصوص قیمت بسیار بالای این خودرو در مقایسه با رقبای نام‌برده، کار را برای رولزرویس دشوار می‌سازد.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar سجاد

    من اسمش رو میزارم “اشراف زاده بریتانیایی”

  2. Avatar امیر

    این ترمزش کجاستدوستان کسی میدونه؟

  3. Avatar امیر قاضی زاده

    روی کاغذ شاید برتری با کالینان باشه اما باید زمان بگذره تا معلوم بشه از بین این غول های بی شاخ و دم (لامبورگینی اوروس، بنتلی بنتایگا، مازراتی لاوانته و پورشه کاین)، سرانجام چه کسی بازار رو در دست خواهد گرفت

  4. Avatar نیما

    خوشم نیومد . تو شاسی بلندا فقط لندکروزر و پرادو . البته وراکروز هیوندای هم خوبه

    ولی لندکروزر یه چیز دیگست .

    با سپاس از شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه