شما بگویید؛ پیام‌رسان داخلی یا خارجی؟

۲۸ مهر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
پیام‌رسان

بعد از کش و قوس‌های فراوان، تلگرام سرانجام فیلتر شد. با توجه به شرایط فعلی به نظر می‌رسد فیلترینگ این سرویس پیام‌رسان دائمی باشد. در حال حاضر بسیاری از افراد به تلاش برای استفاده از تلگرام ادامه می‌دهند. ولی تجربه نشان داده کاربران رفته رفته این اپلیکیشن را ترک خواهند کرد و به سراغ گزینه‌های جایگزین خواهند رفت.

در این شرایط بسیاری از کاربران با این سوال روبرو خواهند شد که چه پیام‌رسانی می‌تواند بهترین جایگزین برای تلگرام باشد. به صورت سنتی ایرانی‌ها رابطه چندان خوبی با پیام‌رسان‌های داخلی نداشته‌اند، ولی حالا با حمایت‌های گسترده‌ای که از آن‌ها می‌شود، ممکن است اوضاع تغییر کند. اما همچنان امکان استفاده از سایر پیام‌رسان‌های خارجی هم وجود دارد.

در کل پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی هر کدام طرفداران خود را دارند. هر کدام از این دو گروه هم دلایل خاص خود را مطرح می‌کنند. به همین دلیل فرصت را مناسب دیدیم تا در شما بگویید این هفته، نظر شما را در این مورد جویا شویم؛ شما ترجیح می‌دهید به جای تلگرام به سراغ کدام گزینه بروید: پیام‌رسان داخلی یا پیام‌رسان خارجی؟

پیام‌رسان داخلی

از پیام‌رسان‌های داخلی مشهور می‌توان به سروش، بیسفون، بله، گپ، آی‌گپ اشاره کرد. بعد از مسدود شدن تلگرام، پیام‌رسان‌های داخلی بیشتر سر زبان‌ها افتادند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تلگرام که آن را از سایر پیام‌رسان‌های خارجی متمایز می‌کرد، کانال بود. تقریبا تمام پیام‌رسان‌های داخلی با ارائه کردن این ویژگی تلاش دارند به عنوان جایگزین تلگرام نظر کاربران ایرانی را به خود جلب کنند.

دولت برای تقویت و رونق پیام‌رسان‌های داخلی مزایای مختلفی را هم در نظر گرفته که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تامین زیرساخت‌ها و اینترنت رایگان اشاره کرد. یکی از دغدغه‌های حال حاضر این است که با فیلتر شدن تلگرام، عملا مصرف پهنای باند اینترنتی کشور بیشتر شده است. از آن‌جا که سرور پیام‌رسان‌های داخلی در داخل کشور است، رونق گرفتن آن‌ها مصرف پهنای باند اینترنت کشور را هم کاهش می‌دهد و در نتیجه ارز کم‌تری از کشور خارج خواهد شد.

پیام‌رسان‌های خارجی

تلگرام، واتساپ، وایبر، گوگل الو و وی‌چت از پیام‌رسان‌های مشهور خارجی هستند. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در خصوص پیام‌رسان‌های خارجی به بحث امنیت و حریم خصوصی برمی‌گردد. در این زمینه نظرات متفاوتی وجود دارد. برخی استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای مانند رمزنگاری سرتاسری را دلیلی بر امنیت این سرویس‌ها می‌دانند، و برخی هم معتقد هستند به دلیل ذخیره شدن اطلاعات کاربران در خارج از کشور نباید به آن‌ها اعتماد کرد.

نکته دیگر این که تقریبا هیچ‌کدام از پیام‌رسان‌های مشهور خارجی از کانال پشتیبانی نمی‌کنند. این در حالیست که پس از فراگیر شدن تلگرام، استفاده از کانال به یکی از نیازهای کاربران ایرانی و یکی از راه‌های کسب درآمد در ایران تبدیل شده است. علاوه بر این، سابقه‌ی فیلتر شدن یا ممانعت از عملکرد خوب پیام‌رسان‌های خارجی در ایران به قبل از تلگرام برمی‌گردد. شاید بعضی از شما اتفاقی که در گذشته برای وایبر یا وی‌چت افتاد را به خاطر دارید. احتمالا تلگرام هم آخرین پیام‌رسان خارجی نخواهد بود که در ایران فیلتر می‌شود. بنابراین کاربران نمی‌توانند با خیال راحت به یک پیام‌رسان خارجی جایگزین تکیه کنند.

جمع‌بندی

انتخاب یک پیام‌رسان جایگزین برای کاربران ایران، کار دشواری به نظر می‌رسد. آن دسته از پیام‌رسان‌های خارجی که فیلتر نیستند، از کانال پشتیبانی نمی‌کنند. از طرفی امکان مسدود شدن آن‌ها هم وجود دارد. از طرف دیگر پیام‌رسان‌های داخلی هنوز مورد اعتماد عموم مردم نیستند و اغلب باگ‌های زیادی هم دارند. هم‌چنین در این مدت تعداد زیادی از پیام‌رسان‌های داخلی معرفی شده‌اند و هنوز یک اپلیکیشن به طور مشخص جایگزین تلگرام نشده است. حالا نوبت شماست تا در کامنت‌ها نظرتان را به ما بگویید؛ پیام‌رسان داخلی یا خارجی؟ کدام‌یک جایگزین خوبی برای تلگرام است؟

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۰۴ دیدگاه
  1. Avatar میلاد

    داخلی:من به تازگی سروش رو نصب کردم و راضی هم هستم راستش پیام رسان خوبیه ولی حیف با این شرایط فیلترینگ کسی نمیاد توش

  2. Avatar mahdi

    سلام همه بیاین سیگنال که از لحاظ امنیت و حفاظت اطلاعات بسیار عالیه و ادوارد اسنودن و ایلان ماسک و مدیر عامل توییتر ازش حمایت و اون رو تمجید کردن

  3. Avatar پوریا

    فقط تلگرام.

  4. Avatar Farhad

    سلام
    پیام رسان های ایرانی و خارجی بزرگترین تفاوتشون طیف کاربرهاست که شما بهش اشاره نکردین برای نمونه پیام رسان اینستاگرام از کل جهان کاربر داره و برای کسب و کارهای بین المللی کاملا مناسب هست ولی آیا (گذشته از قضیه عدم اعتماد به پیام رسان داخلی) شما میتونی با یه پیام رسان ایرانی با کاربران خارجی هم ارتباط برقرار کنیدو یا یک کسب وکار بین المللی راه اندازه کنید؟
    استفاده از یک پیام رسان داخلی شبیه محصور کردن خودمون به مرزهای خودمونه حتی اگر قابلیت هایی بسیار بهتر از تلگرام و… داشته باشن وقتی نشه بوسیله اونها از دولت وغیره انتقاد کرد هیچ اثری در بهبودی اوضاع مملکت نخواهند داشت

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه