شما بگویید: Tekken یا Mortal Kombat؟

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

از همان زمان کودکی و نوجوانی‌مان، علاقه‌ی بسیاری به بازی‌های مبارزه‌ای داشته‌ایم؛ بازی‌هایی که دو شخصیت را در مقابل یکدیگر قرار می‌دهند و این امکان را برای‌مان فراهم می‌کنند تا طرف مقابل را لت و پار کنیم. از «کاراتکا» (Karateka) روی میکرو یا همان فامیکام گرفته تا «مورتال کامبت» روی سگا و «استریت فایتر» روی سوپر نینتندو، اوایل ورودمان به صنعت بازی‌های ویدیویی با عناوین مبارزه‌ای گره خورده‌اند.

با این حال، بدون شک می‌توانیم اوج بازی‌های مبارزه‌ای را به کنسول پلی‌استیشن ربط دهیم. دو بازی «تکن ۳» و «مورتال کامبت ۴» دعواهای زیادی را کلوب‌های بازی و خانه‌های گیمرها در پی داشته‌اند.

با اینکه بازی‌های مبارزه‌ای بهتری هم از تکن و مورتال کامبت وجود دارند، عناوینی مثل Street Fighter، Dead or Alive یا Guilty Gear، اما این دو بازی مبارزه‌ای بیشترین مخاطب را در بین بازی‌کننده‌های مملکت ما داشته‌اند.

در نتیجه تصمیم گرفته‌ایم برای مقاله‌ی این هفته‌ی «شما بگویید»، دو مجموعه‌ی «مورتال کامبت» (Mortal Kombat) و «تکن» (Tekken) را در مقابل یکدیگر قرار دهیم.

بیایید قبل از هر چیز، نگاهی به هر دو بیاندازیم.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Tekken:

مجموعه بازی‌های تکن، از سیستمی چهار دکمه در مبارزات خود استفاده می‌کنند. در تکن، هر کدام از چهار کلید اصلی دسته، یکی از اعضای بدن شخصیتی که انتخاب کرده‌اید را حرکت می‌دهد؛ طوری که برای مثال مربع، مشت راست است و مثلت، مشت چپ.

این موضوع برای تمام شخصیت‌های تکن صدق می‌کند؛ یعنی فرق نمی‌کند «جین کازاما» را برداشته باشید یا «نینا ویلیامز» را، در هر حالت کلید دایره، لگد چپ است.

ترکیب این چهار کلید در تکن، چندضرب‌ها یا همان کمبو (Combo) را نتیجه می‌دهد. چندضرب‌های شخصیت‌ها کاملا با هم فرق دارند و این موضوع، حرکات‌شان را از یکدیگر متمایز می‌کند.

شخصیت‌ها در تکن، حرکات ویژه ندارند و نمی‌توانند برای مثال، آتش و برق بزنند.

tekken-1-1 Tekken 1 (2)

برخی از شخصیت‌های تکن، از این قرار هستند:

  • Jin Kazama
  • Heihachi Mishima
  • Paul Phoenix
  • Marshal Law
  • Yoshimitsu
  • Nina Williams
  • Ling Xiayou

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Mortal Kombat:

مجموعه بازی‌های مورتال کامبت، سیستم‌ها و روندی کاملا متفاوت از تکن دارند. سیستم مبارزات مورتال کامبت، فرمان-محور یا کد-محور است؛ یعنی هر ضربه در بازی، کد و فرمان خاص خودش را دارد. برای مثال، می‌دانید که در تکن می‌توانید برای هر شخصیت، مشت و لگد را چگونه ادغام کنید. از سوی دیگر در مورتال کامبت، حرکات شخصیت‌ها با فرمان‌هایی مثل «جلو جلو ضربدر» یا «پایین بالا بالا پایین دایره» انجام می‌شود.

اینکه مورتال کامبت برای حرکات شخصیت‌های‌اش، از سیستم پایه‌ی یکسانی استفاده نمی‌کند، بازی را پیچیده‌تر کرده است، اما شخصیت‌ها حرکات بیشتر و متفاوت‌تری دارند.

شخصیت‌ها در تکن، از نظر انیمیشن، سرعت و حرکات با هم تفاوت می‌کنند، اما در مورتال کامبت، یک شخصیت کاملا متفاوت از دیگری کنترل می‌شود و حرکات‌اش هم از زمین تا آسمان با دیگری فرق دارد.

چندضرب زدن در مورتال کامبت، به راحتی تکن نیست. بازی‌کننده‌ها باید کدها و فرمان‌ها را حفظ و از آن‌ها در میان مبارزات استفاده کنند.

mortal-kombat-1-1 Mortal Kombat 1 (2)

برخی از شخصیت‌های مورتال کامبت، از این قرار هستند:

  • Scorpion
  • Sub-Zero
  • Goro
  • Noob
  • Kitana
  • Jax
  • Sonya

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

حالا وقت آن رسیده است تا از شما، این سوال را بپرسیم که از بین این دو بازی، کدام را می‌پسندید. به نظر شما، مورتال کامبت بهتر است یا تکن؟

برای ما و دیگران از انتخاب‌تان و دلایل پشت آن بگویید.

‌‌‌‌‌‌‌‌

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۵۰ دیدگاه
  1. آراس بالایی

    من تا مورتال کمبت ۶ بازی کردم و تمومشون کردم (از اون بالاتر سیستمم نی کشه😂😂)
    البته مورتال کمبت ۱۱ رو هم بازی کردم ولی تو پی اس پسر عموم
    تیکن هم من بازی کردم ولی از نظر من مورتال کمبت بهتره چون فیلم های باحالی داره فینیشر های خیلی خفنی داره و داستان باحالی هم داره (داستان فقط نجات زمین نیست اگه می خوایید بدونید برید سریال و انیمیشن هاشون رو ببینید تیکن بیشتر مال بچه سال هاست

  2. شطرنج

    تیکن خاله بازیه

  3. Sina

    سلام از نظر من تیکن خیلی بهتره ولی مرتال کمبت هم بدک نیست چون که تو تیکن میشه آنلاین بازی کرد اما تو مرتال کمبت نه تو تیکن میشه لباس اوز کرد تو مرتال کمبت نه تو تیکن میتونی دو تا فن اجرا کنی تو کمبات یک دونه تو تیکن بخش داستانی هست که خیییییلی باحاله تو مرتال کمبت نه توی تیکن شخصیت هایی که به یاد موندی هستن مثل مارشولاو که همون بورسلی هست و لیوویان که همون جکی چان هست و هورانگ که همون شخصیت توی فاینال فانتزی هست تیکن داستان خانوادگی قم انگیزی هست که آدم عاشق فیلم بازی اون میشه اما مرتال کمبت فقط نجات دادن دنیاست من نمیدونم شما ها چیه مرتال کمبت رو بیشتر از تیکن دوست دارین با اون فینیشر تخیلی برین با همون مرتال کمبت تون حال کنید من برم tekken 7 رو بازی کنم عشق کنم

  4. علی

    اونایی که میگن تیکن به واقعیت نزدیکه کاملأ در اشتباه هستند تیکن کجا واقعیه شخصیت های ماورائی داره مثل نینجا سیاهپوست که تله پورت می‌کنه و مثل دویل جین پرواز می‌کنه لیزر از چشماش میزنه بیرون بال داره بعد ضربه های که میزنن اصلأ خون نمیاد لباسی پاره نمیشه خوب این کجاش واقعیه حرکاتشون طبیعی نیست بعد نگن کمبات تخلیه سبک حرکاتشون طبیعی خطرناک شیوه‌ی وحشیانه است قابل مقایسه نیست تازه رده سنی کمبت با تیکن فرق می‌کنه اینو میگم به اونایی که میگن کمبت تخیلیه. حتئ بدون قدرت جادویی هم حریف تیکنه

  5. XBiZhAnX

    هههههههه
    خب معلومه که مورتال کمبت بهتره چون هم میشه در اون X_rayزد و هم میشه بعد از تمام شدن جون حریف فینیشر زد و لذت برد
    به نظر من تیکن تا ابد هم به پای مورتال کمبت نمیرسه، من تجربه تموم کردن مورتال کمبت شائولین،آرماگدون‌ و مورتال کمبت۹ رو داشتم و از تمام کردن همشون لذت بینهایت بردم.

  6. Artin

    سلام و عرض احترام

    سوال بسیار خوبی بود

    خب فقط تیکن

    به این دلیل که فقط به اندازه کافی تخیلی هست

    در تیکن ۷ میتونید برید به بخش داستانی و هم بازی کنید و انیمیشن ببینید

    میتونید تمرینی بازی کنید

    کیفیتش از لحاظ گرافیگ خیلی بهتره

    میتونید تو هر زمینی که دوست دارید بازی کنید

    کد تقلب هم در همه ی مدل ها داره که میتونید وارد کنید و همه ی بازیکنان رو آزاد کنید

    اگه اشتباه نکنم جمع کل بازی کنان در تیکن ۷ ۱۰۲ تا میباشد

    پس بازیکنانش هم حتی از مورتال کمبات هم بیشتر هست

    تازه میتونید لباس های نبارز های مورد نظرتون رو انتخاب کنید

    اصلا میتونید واسش لباس طرح کنید !

    میتونید دو نفره چه آفلاین چه آنلاین با بقیه بازی کنید

    اما بالا ترین مدل کمبات هم همه ی اینا رو نداره فقط بعضی هاش رو داره

    و در ضمن

    تیکن در نسخه ی هفتم حدود ۱۰ یا ۲۰ تا بازیکن با قدرت ماورایی داره و بازیکنان معمولی اما قوی هم داره

  7. پارسا

    مورتال کمبت و دیگر هیچ

  8. پارسا

    برادر این چه سوالیه؟؟ فقط مورتال کمبت و دیگر هیچ

  9. مهرداد

    مورتال کمبت از همه لحاظ از تیکن بهتره.

    شخصیت های مورتال کمبت سلاح ها و قدرت های ویژه خودشون رو دارن مثلا سابزیرو قدرت کنترل یخ رو داره،اسکورپیون اظهار آتش جهنم،ریدن خدای رعد و برق، و…….سبک مبارزه همشون هم وسیع تر از تیکن هست؛تیکن فقط کاراته و تکواندو….خط داستانی مورتال کمبت هم وسیع تر،بهتر و قوی تر از تیکن هست.علاوه بر این فن زدن با شخصیت های مورتال کمبت سختر و باحال تر از تیکن هست. به غیر از این ها داشتن فینیشر و حالت هایx_ray(از مورتال کمبت نیرنگ تا مورتال کمبتx)و fatal blow(مورتال کمبت۱۱)مورتال کمبت رو خیلی بهتر از تیکن میکنه.

    خلاصه اینکه تیکن جلو مورتال کمبت هیچی نیست و تشکر میکنم از ادبون و برادران وارنر و جان توبیاس که این بازی رو ساختن.

  10. مهرداد_اسکورپیون

    مورتال کمبت داستان بهتر و قابل هضم تری نسبت به تیکن داره.

    شخصیت هاش جالب تر هستن از همه فنون رزمی مثل:سامبو،نینجیتسو،تکواندو،گوجوریو،هاپکیدو،اژدها و…….اما تیکن فقط کاراته و تکواندو.تازه تو مورتال کمبت از سلاح های مختلفی هم استفاده میشه مثل:شمشیر،نیزه،بو،سای،بادبزن فلزی و……‌‌‌اما تیکن از سلاح استفاده نمیکنه البته به غیر از یوشیمیتسو.مورتال کمبت خشن تره و حالت x_rayوfatalblowکه وقتی پرشه میتونه بزنی استخوان های طرف مقابل رو خرد کنی ولی تیکن از این نداره.

    خللصه تیکن مال این حرف ها نیست به پای مورتال کمبت برسه…..پس زنده باد ندررلم استودیو و برادران وارنر و البته ادبون که بازی مورتال کمبت رو ساختن

  11. مورتال کمبت

    به نظر من مورتال کمبت بهتره چون هم گرافیکش بهتره هم حرکاتش متنوع تره

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه