طراح وردپرس شرکتش را بدون دفترکار و ایمیل اداره می‌کند

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

چه با برنامه وردپرس (WordPress) آشنا باشید و چه با آن به کلی بیگانه باشید احتمالا در همین ۲۴ ساعت گذشته از یک وبسایت دیدن کرده‌اید که بر اساس پلتفرم وردپرس ساخته شده باشد. علتش هم این است که ۲۵ درصد یعنی یک چهارم کل محتواهای وبسایت‌های امروزی بر اساس این برنامه متن-باز مدیریت محتوا، طراحی شده‌اند.

در این متن گفتگویی با مت مولنوگ (Matt Mullenweg) مدیر عامل شرکت اتوماتیک (Automattic) و طراح وردپرس را می‌خوانید. شرکت اتوماتیک مجموعه‌ای از محصولات و خدمات را به کاربران وردپرس ارائه می‌دهد. ارزش این شرکت در حال حاضر ۱ میلیارد دلار است.

هدف شرکت شما – اتوماتیک – همگانی کردن امکان انتشار محتوا در اینترنت بود، به نظرتان تا چه حد به این هدف دست یافتید؟

اگر بخواهم صادقانه بگویم، رسیدن به این هدف احتمالا تا آخر عمرم طول بکشد. هدف ما دادن امکان بیان آنلاین به همه افراد در سرتاسر جهان بود، دادن این امکان به همه افراد به هر زبانی که حرف می‌زنند و در هر وضعیت مالی ای که هستند. در حال حاضر شما می‌توانید به سادگی همان نرم‌افزاری را دانلود کنید که روزنامه نیویورکر برای مدیریت محتوای سایت خود استفاده می‌کند. فکر می‌کنم فراهم کردن چنین امکانی در طول تاریخ بی‌سابقه بوده.

‌‌

شما زمانی مدافع سرسخت جنبش متن-باز بودید. امروز وضعیت این جنبش در چه حال است؟

در حال حاضر، ما به عنوان یک نرم افزار متن- باز، بیش از ۲۵ درصد وبسایت‌ها را تجهیز کرده‌ایم. در واقع بزرگترین سیستم مدیریت محتوا در جهان هستیم و نرم‌افزاری که در رتبه بعدی و پس از ما قرار دارد سهمی ۳ درصدی از کل وبسایت‌ها دارد. با این حال ما به ۲۵ درصد هم راضی نیستیم، هنوز برای در اختیار گرفتن ۷۵ درصد دیگر هم کلی کار هست که باید انجام دهیم. قطعا هدف کوتاه مدتمان تبدیل شدن به نرم افزار غالب در میان وبسایت‌هاست. وقتی وبسایت‌های متن- باز در اکثریت باشند، شرایط کلی وب هم بهتر خواهد بود. وب در این شرایط جایی بازتر و همگانی‌تر خواهد شد.

‌‌wordpress

 

شما از نیروی کاری غیرمتمرکز و پراکنده در سراسر جهان استفاده می‌کنید، کسانی که در خانه کار می‌کنند و تقریبا در اغلب بخش‌ها پای خیلی‌هاشان به هیچ دفترکاری باز نشده. چطور می‌توانید به این شکل شرکت را مدیریت کنید؟

پایه و اساس شرکت اتوماتیک بر مبنای تقسیم کار بدون توجه به موقعیت جغرافیایی بوده است. در حال حاضر نیروهای این شرکت از ۴۰ کشور مختلف تامین می‌شوند. برای شرکت فوق العاده است که می‌تواند از سرتاسر جهان نیروهای با استعداد جذب کند بدون آنکه نیازی باشد حتما در نیویورک یا سان‌فرانسیسکو سکونت داشته باشند. تا امروز که این مدل خیلی خوب کار کرده و فعلا هم قصد نداریم عوضش کنیم.

آیین و اصول وردپرس می‌گوید برای شرکتی مثل شما ارتباطات مثل اکسیژن برای تنفس، جنبه ضروری دارد. حالا مدت‌هاست که به جای استفاده از ایمیل از یک تم بلاگ به نام P2 استفاده می کنید. چرا؟

ایمیل مشکلات زیادی دارد، تا به حال شنیدید کسی واقعا از ایمیل راضی باشد؟ من که چنین چیزی نشنیده‌ام. فرض کنید در شرکت‌تان به جای ایمیل همه بتوانند در یک وبلاگ، پست و کامنت بگذارند. گروه‌های مختلف فضاهای مختلفی در اختیار داشته باشند و همه چیز قابل پیگیری و شفاف دنبال شود. P2 چنین فضایی است. در عین حال به هشدار گوگل هم مجهز است و در این شرایط می‌توانید هر کسی را که بخواهید دنبال کنید بدون اینکه نیاز باشد همه نوشته‌ها را بخوانید. این نرم افزار مجانی است. می‌توانید p2theme.com را چک کنید و از آن استفاده کنید.

‌‌

چرا توانایی خوب نوشتن برای شرکت شما چنین اهمیتی دارد؟

مهارت نوشتن یکی از آن چیزهایی است که در اغلب افرادی که استخدام می‌کنم به دنبالش می‌گردم. چون گمان می‌کنم کسی که می‌تواند واضح بنویسد واضح هم می‌اندیشد. حال هر پیشینه‌ یا مهارت دیگری که می‌خواهد داشته باشد. طراح باشد، کدنویس یا هرچه.

توانایی برقرار کردن ارتباطات موثر و شفاف به شکل نوشتاری صرفا در شرکتی مثل اتوماتیک جنبه حیاتی ندارد بلکه فکر می‌کنم چنین مهارتی وضعیت کلی فرد و رویکرد او در زندگی‌اش را هم نمایان می‌کند.

یکی از دلایلی که باعث شد به وبلاگ نویسی روی آورم و کار کردن روی وردپرس را آغاز کنم عشقم به نویسندگی بود. اگر نویسنده بهتری بشوم شاید بتوانم متفکر بهتری هم باشم.

‌‌

منبع: Inc


کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar دکوراسیون داخلی

    جالب بود ممنون

  2. Avatar عابر پیاده

    من نقریبا اکثر سیستم های معروف روطولانی مدت و برای استفاده های پیچیده، نصب و تست کردم. از این میون وردپرس و جوملا تقریبا هیچی کم ندارند. فقط وردپرس مشکلش اینه که هنوز بعد از این همه سال سطوح دسترسی رو به خوبی در هسته اش پشتیبانی نمی کنه و همیشه باید به افزونه ها برای اینکار وابسطه بود، ضمنا یخرده منوی مدیریتش هم به نظر من برای کاربر نهایی که سطح دانش وبش کم باشه برای کارهای یکم تخصصی تر از درج مطلب گیج کننده است. ولی در عوض تنظیمات خیلی راحتی داره و افزونه نوشتن براش واقعا سریع و لذت بخشه.
    ولی جوملا در عوض مدیریت اصولی تری داره، سطوح دسترسی تا جزئی ترین چیزها قابل برنامه ریزیه و مثل وردپرس بانک افزونه های واقعا کاملی داره. مشکلش اینه که نوشتن افزونه براش کار هرکسی نیست. ولی در عوض از بسته های نصبی پشتیبانی می کنه که وردپرس خیلی تو این مورد قوی نیست.
    یه تفاوت دیگه ام که دارن اینه که جوملا به خاطر سبک برنامه نویسی کلاسیک تری که داره خیلی بهینه از منابع سرور استفاده می کنه و در یک اسکریپت مشابه تقریبا بین ۲۵ تا ۵۰ درصد سخت افزار مورد نیاز وردپرس رو نیازداره.
    در نهایت هر دو سیستم خیلی خوبند ولی من خودم جوملا رو بیشتر می پسندم. بیشتر هم به خاطر سبک مدیریتش که خیلی فکر می کنم اصولی و با دیسیپلینه.

  3. Avatar هاست وردپرس

    همه‌ی زندگیم وردپرس 🙂

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه