عقب‌ماندگی اینستاگرام در عصر صفحات مملو از پیکسل

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
اینستاگرام

روز‌به‌روز به محبوبیت اینستاگرام افزوده می‌شود. این شبکه‌ی اجتماعی به بصری‌ترین شکل ممکن مخاطب را درگیر خود می‌کند. در این زندگی شلوغ و ناآرام، برای مردمی که حوصله‌ی خواندن و نوشتن ندارند، اینستاگرام رسانه‌ی تصویر را پیش‌کش می‌کند؛ گویا تعامل از طریق عکس و ویدیوهای کوتاه، با ذایقه‌ی مردم عصر حاضر هماهنگ است.

این روزها که «رزولوشن زیاد» و ثبت تصاویر چندین مگاپیکسلی به شعار نمایشگرها و دوربین‌های دیجیتال تبدیل شده، اینستاگرام همچنان از تصاویری با رزولوشن ۶۴۰ × ۶۴۰ پیکسل استفاده می‌کند. آیا این موضوع نوعی عقب‌ماندگی برای اینستاگرام محسوب می‌شود؟ در ادامه این موضوع را زیر ذره‌بین خواهیم برد.

بیایید این‌گونه به قضیه نگاه کنیم: اگر شما از اینستاگرام استفاده می‌کنید تا بتوانید لحظات زندگی و تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید، احتمالا اندازه‌‌ی کوچک تصاویر آزارتان نخواهد داد. شما یک رنگین‌کمان را در شهر شلوغ‌تان می‌بینید، احتمالا سر ذوق می‌آیید و در چشم به هم زدنی از آن صحنه عکس گرفته و آن را روی اینستاگرام قرار می‌دهید. احتمالا دوستان‌تان تصویر را به‌اصطلاح لایک می‌کنند و همه‌ چیز به‌خوبی و خوشی ادامه پیدا می‌کند! اما آیا داستان همیشه به همین منوال خواهد بود؟ به احتمال زیاد، خیر.

در به‌روزرسانی جدید اینستاگرام امکان جستجو از طریق تگ‌ها و دسته‌بندی‌های جدید در مقایسه با گذشته ساده‌تر شده است. اینستاگرام قدم‌به‌قدم از یک آشفته‌بازار تصاویر بی‌سر و ته به یک پلتفرم شسته و رفته تبدیل می‌شود. ساختار جدید اینستاگرام به گونه‌ای است که این اپلیکیشن را به یک موتور کشف تصاویر جدید و یک ایستگاه یافتن عکاسان نوآور تبدیل می‌کند. همچنین اینستاگرام با همکاری آژانس «گتی ایمیجز» (Getty Images) برنامه‌ای را پی می‌گیرد که در آن قرار است به عکاسان مستند پول پرداخت شود. اینستاگرام که توسط فیسبوک خریداری شده، می‌خواهد خود را از قالب یک ابزار ارتباطی صرف خارج کرده و به یک پلتفرم قدرتمند در زمینه‌ی عکس تبدیل کند. به گفته‌ی بنیان‌گذار و مدیر عامل اینستاگرام، این شبکه‌‌ی اجتماعی به تاریخچه‌ی مصور دنیا تبدیل خواهد شد.

 

تصاویر کوچک اینستاگرام

رزولوشن ۶۴۰ × ۶۴۰ پیکسل

 

وقتی تصاویر روی اینستاگرام را مرور می‌کنیم، اندازه‌ی کوچک تصاویر کمی ناامیدمان می‌کند. حدود پنج سال پیش، وقتی اینستاگرام فعالیت خود را شروع کرد، تصاویر گرفته شده با دوربین گوشی‌ها رزولوشن کمی داشتند. سیاست آن زمان اینستاگرام برای اعمال فیلترهای مختلف و قرار دادن محدودیت‌های اندازه، کاملا منطقی بود. این کار کیفیت پایین عکس‌های آن دوران را جبران کرده و به ارایه‌ی زیباتر تصاویر کمک می‌کرد. اما این روزها چطور؟ سرعت اینترنت بالاتر رفته و گوشی‌ها هم به دوربین‌های بهتری مجهز شده‌اند. آیا هنوز محدودیت‌ اندازه‌ی عکس‌ها در اینستاگرام لازم است؟

 

اینستا

 

باید گفت که تنها دوربین‌ها نیستند که وضعیت بهتری پیدا کرده‌اند. رزولوشن صفحه‌نمایش گوشی‌ها و تبلت‌ها هم در مقایسه با ۵ سال پیش زیادتر شده‌ است. «اپل آیفون۶» را در نظر بگیرید. این گوشی دارای نمایشگری با رزولوشن ۷۵۰ × ۱۳۳۴ پیکسل است. دو گوشی اندرویدی «سامسونگ گلکسی S6» و «ال‌جی G4» هم نمایشگرهایی با رزولوشن ۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ پیکسل دارند. واضح است که صفحه نمایش این ‌گوشی‌ها می‌تواند تصاویر را با جزییات بسیار زیادی در اختیار کاربر قرار دهد؛ مشکل این‌جاست که تصاویر روی اینستاگرام چنین رزولوشنی ندارند. تقریبا اکثر گوشی‌ها و تبلت‌هایی که این روزها تولید می‌شوند در حال عبور از رزولوشن HD هستند. اما اینستاگرام همچنان از رزولوشن ۶۴۰ × ۶۴۰ برای عکس‌هایش استفاده می‌کند.

برخی افراد محدودیت پیکسلی تصاویر اینستاگرام را با محدودیت کاراکتری توییتر مقایسه می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید در توییتر هر پست تنها می‌تواند ۱۴۰ کاراکتر داشته باشد. با این‌حال، این قیاس کاملا اشتباه به نظر می‌رسد. شبکه‌ی اجتماعی توییتر،کاربر را تشویق می‌کند تا حرف خود را به‌صورت موجز و مختصر با دیگران به اشتراک بگذارد. در این زمینه نمی‌توان ایرادی جدی به توییتر وارد کرد. اما داستان اینستاگرام چیز دیگری‌ست. بدون هیچ شکی، تصاویر بزرگ‌تر، جزییات بیشتری دارند و بهتر هستند. اگر هدف اینستاگرام این باشد که به یک پلتفرم جامع تصاویر و به قول خودش به «تاریخچه‌ی مصور دنیا» تبدیل شود، آیا عکس‌های ۶۴۰ پیکسلی برایش نوعی عقب‌ماندگی به حساب نمی‌آید؟

اگر اینستاگرام می‌خواهد به یک مرجع بلامنازع تصاویر تبدیل شود، بهتر است امکان دانلود تصاویر با رزولوشن‌های بیشتر را در اختیار کاربرانش قرار بدهد. با توجه به داشتن یک حامی قدرتمند به نام فیسبوک و همچنین ده‌ها میلیون گوشی و تبلت باکیفیت، اینستاگرام دلایل کافی را برای این کار دارد. حتما شما آیفون‌های ۴ اینچی را به خاطر دارید. این گوشی‌ها به‌رغم نمایشگرهای کوچک‌شان، همواره در میان کاربران محبوب بودند. با این وجود، اپل جسارت به خرج داد و با عرضه‌ی آیفون‌های بزرگ‌تر، موفقیت‌های بیشتری را برای خود رقم زد. اینستاگرام فعلی تقریبا در شرایط یکسانی با اپل پارسال قرار دارد. اینستاگرام در حال حاضر، به‌رغم رزولوشن پایین تصاویرش، محبوبیت روزافزونی را تجربه می‌کند. این شرکت می‌تواند با یک حرکت متهورانه، در انتظار سال‌های باشکوه‌تری باشد. واضح است که اینستاگرام نباید برگ برنده‌ی خود یعنی سرعت و سهولت استفاده را قربانی کند؛ اما این شرکت لازم است گام‌های خود را با پیشرفت‌های صنعت موبایل هماهنگ کند.

 

 

منبع: TheVerge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه