عکاسی موبایل با نگاتیو؛ معرفی اپلیکیشن FILMBORN

۱۱ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
عکاسی موبایل - اپلیکیشن FILMBORN

حال که اپلیکیشن FILMBORN برای iOS منتشر شده است، عکاسان آنالوگ در تمام دنیا اندکی به تکاپو افتاده‌اند. این اپلیکیشن عکاسی آیفون شبیه به هیچ یک از اپلیکیشن‌های ماقبل خود نیست و می‌تواند شیوه‌ی شبیه‌سازی کردن عکاسی با نگاتیو در دنیای عکاسی دیجیتال و عکاسی موبایل را به معنای واقعی متحول کند. سازندگان این اپلیکیشن، یعنی «کرک ماستین» (Kirk Mastin) و تیمش، همان افرادی هستند که تنظیمات Mastin Labs را برای فتوشاپ لایت‌روم طراحی کرده بودند. تنظیمات آماده‌ای که کار را برای عکاسانی که به طور هم‌زمان از عکاسی دیجیتال و نگاتیو استفاده می‌کنند بسیار ساده می‌کند. تمرکز اصلی تنظیمات ماستین روی فیلم‌هایی است که هنوز در دسترس هستند و اغلب در سفارش‌های عکاسی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تنظیمات به کاربر اجازه می‌دهند تا با طی کردن چند مرحله‌ی ساده، عکس‌های دیجیتال و آنالوگ خود را از نظر ظاهری با هم هماهنگ کند. برخلاف اغلب تنظیمات و نرم‌افزارهای شبیه‌سازی فیلم، نتایج حاصل از تنظیمات ماستین بسیار دقیق است و اکثر عکاسان ترکیبی جزو طرفداران پر و پا قرص آن هستند. ماستین همین ایده را گرفته و آن را به دنیای عکاسی با آیفون یا همان آیفونوگرافی آورده است. ماستین در اپلیکیشن Filmborn رابط کاربری مشابه با افزونه‌ی لایت‌روم را به کار برده که قابلیت‌ها و امکانات مشابهی هم دارد.

عکاسی موبایل - اپلیکیشن FILMBORN

عکس از دانیل کیم / فیلم فوجی‌فیلم ۴۰۰H

اپلیکیشن Filmborn به شما اجازه می‌دهد که از دوربین پیش‌فرض آیفون برای عکاسی استفاده کنید و سپس به ویرایش عکس‌ها در آن بپردازید، یا عکس‌های خود را مستقیما با استفاده از خود Filmborn بگیرید و از این اپلیکیشن بیشترین بهره را ببرید. هنگام استفاده از دوربین اپلیکیشن Filmborn می‌توانید پیش‌نمایشی زنده از فیلم انتخاب شده را هم ببینید. این اپلیکیشن به آرشیو عکس‌های آیفون متصل می‌شود؛ بنابراین نیاز نخواهد بود که عکس‌ها را برای ویرایش به داخل اپلیکیشن منتقل کنید. حتی می‌توانید ویرایش خود را از روی یک عکس کپی و به عکس‌های دیگر اعمال کنید تا بتوانید به سرعت از پس ادیت تعداد زیادی از عکس‌ها بربیایید.

علاوه بر این‌ها دوربین اپلیکیشن Filmborn اجازه می‌دهد نسبت ابعاد کادر تصویر را انتخاب کنید، بخش‌های بیش از حد پر نور را هنگام عکاسی با رنگ قرمز ببینید، گرید قانون یک سوم و تراز خط افق را به کار ببرید و میزان نوردهی و تراز سفیدی را تنها با حرکت انکشت روی صفحه‌نمایش تنظیم کنید. بدین ترتیب نیاز به ویرایش کردن عکس پس از ثبت آن تقریبا به صفر می‌رسد. همچنین می‌توانید ترکیب کادر و فیلم مورد نظر خود را در قالب یک کیت ذخیره کنید تا همیشه بتوانید به سرعت آن را فرا بخوانید. البته اگر قصد داشته باشید بیش از یک کیت بسازید باید ابتدا این قابلیت را از طریق پرداخت درون برنامه‌ای فعال کنید. اگر فکر می‌کنید استفاده از این اپلیکیشن دشوار است، می‌توانید از راهنمای کاربری کاملی که در داخل اپلیکیشن در نظر گرفته شده استفاده کنید. این راهنما شما را با بخش‌ها و قابلیت‌های اپلیکیشن آشنا می‌کند و ارزش دارد چند دقیقه از وقت خود را صرف مطالعه‌ی آن کنید.

عکاسی موبایل - اپلیکیشن FILMBORN

عکس از کرک ماستین / فیلم کداک P800

در حال حاضر تقریبا تمام فیلم‌های موجود در این اپلیکیشن را می‌توانید در پنل اول آن ببینید؛ نگاتیوهایی نظیر فوجی ۱۶۰NS، ایلفورد HP5 و کداک پرترا ۴۰۰. البته به احتمال زیاد در آینده نگاتیوهای بیشتری به این اپلیکیشن اضافه خواهد شد که شاید لازم باشد برای استفاده از آن‌ها مبلغی را پرداخت کنید.

عکاسی موبایل - اپلیکیشن FILMBORN

یکی از قابلیت‌های خوب دیگر اپلیکیشن Filmborn این است که می‌توانید با نگه داشتن انگشت روی نام هر کدام از فیلم‌های موجود در اپلیکیشن، به اطلاعات جامعی در مورد آن دسترسی پیدا کنید. اطلاعات و جزئیاتی که در این بخش آورده شده به کاربر کمک می‌کند تا نحوه‌ی صحیح استفاده از نگاتیو واقعی را هنگام عکاسی با دوربین آنالوگ فرا بگیرد. این در واقع یکی از اهداف ماستین از طراحی این اپلیکیشن بوده است. صفحه معرفی هر نگاتیو، اطلاعات مفیدی را در مورد نقاط ضعف و قوت آن فیلم، بهترین شرایط برای عکاسی با آن و نمونه‌هایی از عکس‌های آن را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. بخش جزئیات که نحوه‌ی عکاسی با نگاتیو را شرح می‌دهد، حتی به آموزش دادن مواردی نظیر نحوه‌ی نورسنجی برای هر نگاتیو می‌پردازد. کاملا مشخص است که هدف اپلیکیشن Filmborn تنها این نیست که روشی برای تقلید کردن ظاهر عکس‌های آنالوگ هنگام عکاسی دیجیتال فراهم کند. این اپلیکیشن دنیای عکاسی دیجیتال و آنالوگ را با هم ترکیب می‌کند و در این پروسه تلاش دارد افرادی بیشتری را تشویق کند تا به عکاسی با فیلم‌های واقعی بپردازند.

عکاسی موبایل - اپلیکیشن FILMBORN

کاربران این اپلیکیشن همچنین می‌توانند در پنل بعدی که پنل Develop نام دارد، تنظیمات پیش‌فرض مربوط به نگاتیوها را ویرایش کنند. مواردی نظیر نور/سایه، شارپنس/سافتنس، میزان نوردهی، تراز سفیدی، ته‌رنگ، کنتراست و غلظت رنگ را می‌توانید در این بخش کنترل کنید. حتی امکان استفاده از کروها (Curve) هم وجود دارد؛ البته باید این قابلیت را هم با استفاده از پرداخت درون برنامه‌ای فعال کنید. امکان استفاده از کروها در زمینه‌ی اپلیکیشن‌های ویرایش عکس آیفون یک قابلیت مهم محسوب می‌شود. کنترلی که این ابزار در اختیار شما قرار می‌دهد فوق‌العاده زیاد است. می‌توانید روی خط ضربه بزنید و نقاط متعددی را برای تنظیم عکس بسازید.

عکاسی موبایل - اپلیکیشن FILMBORN

در پنل بعدی یعنی Alter می‌توانید عکس را با استفاده از کادرهای مختلفی با نسبت ابعاد متفاوت نظیر مربع، ۴ به ۳ یا ۶ به ۷ برش دهید. همچنین این امکان وجود دارد که انحراف خط افق را تصحیح کنید یا حتی مشکلات مربوط به پرسپکتیو را با تغییر شکل دادن در راستای افقی و عمودی برطرف سازید. این ابزارها در عکاسی معماری و عکاسی خیابانی بسیار مفید هستند.

دانلود از اپ استور

‌منبع: SLR Lounge

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar شهریار

    باتشکر از زحمات فراوانی که میکشید
    ولی با عرض پوزش یه انتقاد کوچولو دارم
    یه نگاه به چند مقاله آخر مدرسه عکاسی بندازید . فقط اپل .
    هرچند اینم بگم . با خواندن این مقالات هم من لذت میبرم .
    ممنون:)

    1. Avatar علی

      سلام
      ببخشید گوشی میان رده با دوربین خوب سراغ دارید؟
      به شخصه این نرم افزار های زیاد عکاسی آیفون رو خیلی دوست دارم ولی اصلا دلم نمیاد آیفون بخرم با اون قیمتش 🙂
      لطفا اگر گوشی میانرده ای میشناسید که کیفیت دوربینش خوب باشه معرفی کنید
      خیلی ممنونم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه