فاز نخست شبکه ملی اطلاعات افتتاح شد

۷ شهریور ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

صبح امروز با حضور معاون اول رییس جمهور و وزیر ارتباطات و فناوری، فاز نخست شبکه‌ی ملی اطلاعات افتتاح شد.

براساس اطلاعات منتشر شده شبکه‌ی ملی اطلاعات هیچ محدودیتی در شکل دسترسی کاربران به وجود نمی‌آورد و کاربران می‌توانند به تمام اطلاعات داخلی و خارجی با سرعت و کیفیت بیشتری دسترسی داشته باشند.

در شروع مراسم، نصرالله جهانگرد رییس سازمان فناوری اطلاعات در صحبت‌هایی با اشاره به هفته‌ی دولت گفت که امروز یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های استراتژیک ملت ایران با نام شبکه‌ی ملی اطلاعات راه‌ اندازی شد. او در ادامه‌ی صحبت‌هایش گفت:” روند ساخت شبکه‌ی ملی اطلاعات از اواخر سال ۱۳۹۲ شروع شد و در سال ۱۳۹۴ روند جدی‌تری به خودش گرفت. افتتاح این شبکه باعث می‌شود که بتوان از اطلاعات کاربران محافظت کرد و از محتوای بومی در داخل کشور نگهداری کرد.” جهانگرد به این موضوع اشاره کرد که فاز دوم شبکه‌ی ملی اطلاعات در دهه‌ی فجر و فاز سوم در روز مخابرت سال آینده راه‌اندازی می‌شود.

جهانگردی گفت:” بیش از ۹۰ درصد ترافیک مردم در شهریور سال ۹۲ به خارج از کشور می‌رفت و در حال حاضر سهم ترافیک داخلی به بیش از ۴۰ درصد رسیده که امیدواریم این مقدار بیشتر شود.”

شبکه‌ی ملی اطلاعات هیچ محدودیتی در شکل دسترسی کاربران به وجود نمی‌آورد و کاربران می‌توانند به تمام اطلاعات داخلی و خارجی با سرعت و کیفیت بیشتری دسترسی داشته باشند.

در ادامه‌ی این مراسم دکتر محمد واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره‌ی شبکه‌ی ملی اطلاعات صحبت کرد. او در ابتدا با تشکر از دولت و مجلس برای فراهم کردن بودجه و زیر ساخت‌های لازم گفت:” پس از بررسی‌های انجام شده در ابتدای کار دولت به این نتیجه رسیدیم که زیرساخت‌های موجود کشور در شان ملت ایران نیست. از سوی دیگر در مقایسه با کشورهای هم طراز خود هم عقب بودیم. نگاه دولت دکتر روحانی به حوزه‌ی ارتباطات و فناروری اطلاعات کاملا با دولت قبل متفاوت بود و آن را پیشران توسعه  و توانمندساز بخش‌های دیگر می‌دیدند.”

دکتر محمد واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

دکتر محمد واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

واعظی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کرد که  از اواخر سال گذشته اپراتورها و تولیدکنندگان محتوا درگیر شبکه‌ی ملی اطلاعات شدند و اگر این تغییرات در مرکز ملی فضای مجازی صورت نمی‌گرفت، به جایگاه کنونی نمی‌رسیدیم.

وی با بیان اینکه در دی ماه ۱۳۹۲ با تصمیم شورای عالی فضای مجازی تکلیف ما مشخص شد؛ البته از برنامه چهارم توسعه برنامه‌ی این شبکه تصویب شده بود تصریح کرد: “اما کسانی که امروز به این شبکه انتقاد دارند کسانی هستند که خودشان در زمان در دست داشتن مسئولیت، اقدام قابل توجهی نکردند.”

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه شبکه‌‌ی ملی ‌اطلاعات هیچ محدودیتی برای کاربران ایجاد نمی‌کند، گفت:” برخی تبلیغاتی می‌کنند مبنی بر اینکه شبکه‌ی ملی اطلاعات در دسترسی کاربران محدودیت ایجاد می‌کند، در صورتی که این شبکه فقط برای این است که کاربران داده‌های داخلی را با کیفیت بیشتر و تعرفه‌ ارزان‌تر دریافت کنند.

مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۶ دیدگاه
  1. Avatar آرتا

    اطلاعات سرورای خارجی رو میخان بیارن رو این شبکه؟ خوب میتونن انتخاب کنن که کدومو بیارن کدومو نیارن. یهو دیدی حال نکردن اصن اطلاعات فیسبوکو انتقال بدن، خب چی خب؟ این که میشه کره ی شمالی بسته تر که

  2. Avatar آریا

    اینترنت ملی یه ابزاره فقط، می تونه در جهت مثبت یا منفی استفاده بشه و امیدوارم در جهت منفی منفی استفاده نشه هرچندهمیشه یه سری آدما می خپان از ابزار ها در جهت منافع خودشون اسفاده کنند.

    1. Avatar farid

      عبارتی به اسم اینترنت ملی معنی نداره .اینترنت که ملی نمیشه . اینترنت یک شبکه ی بین المللیه – international network

  3. Avatar تورج

    نمیدونم چرا تا بحث شبکه ملی میشه ملت فورا از فیلترینگ صحبت میکنن.
    شبکه ملی بستری است برای حفاظت اطلاعات در برابر نفوذ و دسترسی کشور های خارجی.
    که این طرح دقیقا بعد از خرابکاری استاکس نت کلید خورد و تقریبا تمام کشورها و قدرت های جهانی همچین شبکه ایی رو دارن.

    1. Avatar farid

      دقیقن حفاظت کدوم اطلاعات ؟؟؟ اطلاعات بانک هایی که سرورهای اونها توی آمریکاست و هیچ وقت به داخل کشور منتقل نمیشه ؟!
      چه ربطی به استاکس نت داره، مگه لایه امنیتی اضافه کردن! اگه ادعا می کنن که این شبکه هیچ تاثیری برای ارتباط با سرورهای خارج از کشور نداره پس همچنان خطر هایی مثل استاکس نت سر جاشه
      همین الان که دارم این کامنت رو تایپ می کنم یه سرویس https کار نمیکنه و یک سایت https لود نمیشه! ( البته سایت های ایرانی https مشکلی ندارن ) خب این یعنی دسترسی ها داره محدود و فیل ترینگ داره شدید تر میشه . امیدوارم شما هم چنین مشکلاتی رو تجربه کنید.
      به تدریج تمام شرکت های داخلی به “اجبار” باید به سرور های داخلی منتقل بشن و متاسفانه اینترنت تبدیل میشه به “اینترانت” ی به وسعت یه کشور ، یه لوکال نتورک خیلی بزرگ ! و این یعنی فاجعه ….!
      دلیلش هم قابلیت های امنیتی و رمزنگاری که نسخه های جدید تر ssl و https فراهم می کنن که دسترسی شخص ثالث رو به اطلاعات بسیار بسیار سخت و حتی غیر ممکن می کنه . حتی اگر کاربری با استفاده از نرم افزار نا امن تغییر دهنده ی ip از سد فیلترینگ عبور کنه، با اتصال https به سایت مورد نظرش امنیتش تضمین می شه .

  4. Avatar امیرحسین مصطفوی

    متأسفانه من هم نسبت به این اتفاق حس مثبتی ندارم!
    به هر حال امیدوارم وضعیت بهتری داشته باشیم…

  5. Avatar Saeed

    فک کنم میخوایم بشیم کره شمالی ۲

    1. Avatar فریدون

      ایران میخواد مثل کره بشه… ولی نمیدونه شمالی بشه یا جنوبی!!!

  6. Avatar mohammad

    “وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه شبکه‌‌ی ملی ‌اطلاعات هیچ محدودیتی برای کاربران ایجاد نمی‌کند”

    امیدوارم همینطور باشه ولی به نظر من فیلتر کردن براشون راحت تر میشه

  7. Avatar af

    باید دید نتیجه چی میشه!

  8. Avatar farid

    دسترسی به سرویس های خارجی که از https استفاده میکنند کندتر شده و بعضی وقت ها اصلن جواب نمیده و این مشکل کاملن حس میشه ! DNS سرورها که افتضاحه!!!
    بنظرم بد تر هم میشه
    اما امید وارم بهتر شه

    1. Avatar محمد علوی

      همین امروز تو همین چند ساعت همه این اتفاقا رو حس کردید؟

      1. Avatar farid

        یعنی شما فکر کردی نصب و راه اندازی و کانفیگ شبکه یک روزه انجام میشه ؟!!!!!
        این طرح مدتی پیش اجرا شده ، در بازه های زمانی مختلف هم تست شده و به تدریج کامل شده و دیروز مراسم مطبوعاتی و تشریفاتی اون برگزار شد . و حتی در مدت تست بعضی مواقع پیش می اومد که به سایت هایی که فی لتر شده بودند هم میشد دسترسی داشت، مثل یوتیوب .

    2. Avatar محمد

      عزیز هنوز که شروع نشده انچنان که شما تحلیل فرمودید این شبکه فیلترینگ رو راحت تر میکنه ولی سرعت و قیمتو کم میکنه

      1. Avatar farid

        در پاسخ دوست دیگری عرض کردم ، چنین کارهایی که یک روزه انجام نمیشه
        چند ساله دارن کار میکنن و بیش از دوساله که عملیاتی شده و در حال تکامله

  9. Avatar علی صلاحی

    O.o
    کمربند هارو ببندید دوستان … !!!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه