۶۰ هزار کارگر فاکس‌کان با ربات‌ها جایگزین می‌شوند

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

شرکت فاکس‌کان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی (از جمله تولید قطعات برای آیفون‌های شرکت اپل) برای افزایش بهره‌وری‌اش، ربات‌ها را جایگزین ۶۰ هزار نفر از کارکنانش کرده است. این ربات‌ها خودکار هستند و برای انجام وظایف تکراری به کار گرفته می‌شوند. به این شکل تعداد کارکنان فاکس‌کان از ۱۱۰ هزار نفر به ۵۰ هزار نفر کاهش پیدا کرده است.

این کاهش ۶۰ هزار نفری کاهش بسیار قابل توجه و سرسام‌آوری است. مسئولین شرکت ادعا کرده‌اند که این شرکت بر روی خودکارسازی بخش عمده فرایند تولید تمرکز کرده است تا از نیروی کارش در کارهای پیچیده‌تری چون تحقیق و توسعه و کنترل کیفیت بهره بگیرد.

گرچه برخی از اقتصاددانان نسبت به عوارض بیکار شدن کارگران و به خدمت گرفتن ربات‌ها هشدار داده‌اند اما بسیاری از تولیدکنندگان ربات‌هایی که اشتباه نمی‌کنند، خسته نمی‌شوند و کارآیی بیشتری دارند را ترجیح می‌دهند.

از سوی دیگر فاکس‌کان به رفتار بی‌رحمانه با کارگران در کشور چین مشهور است و تا امروز حواشی بسیاری پیرامون رفتار این تولیدکننده با کارگران پیش آمده. در سال ۲۰۱۰ بود که ۱۸ نفر از کارکنان این شرکت خود را از پشت‌بام کارخانه پایین انداختند و ۱۴ نفر از آنها جان سپردند.

بسیاری از گزارش‌ها از این حکایت می‌کنند که فاکس‌کان با روحیه‌ای نظامی اداره می‌شود. به طوری که در یکی از کارخانه‌های اصلی این شرکت در چین ماهانه ۵ درصد کارکنان (۲۴ هزار نفر) شغل خود را رها می‌کنند. در سال ۲۰۱۲ هم به دلیل شرایط وخیم کاری ۱۵۰ نفر از کارکنان این شرکت بر روی پشت بام رفتند و با اعتصاب، مدیران این شرکت را به خودکشی دست جمعی تهدید کردند.

به این ترتیب جایگزینی ربات به جای کارگران برای شرکتی که با نیروهای انسانی‌اش رفتار چندان مناسبی ندارد چندان هم تصمیم عجیبی نیست.

‌‌

منبع: GSMArena

‌‌‌

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه