فراز و نشیب اندروید در سال ۲۰۱۷

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
اندروید اوریو

سال ۲۰۱۷ سال برجسته و مهمی برای پلتفرم اندروید بود. در این سال عرضه‌ی اندروید اوریو توجه بسیاری را به خود جلب کرد. اما در همین حین پلتفرم اندروید پستی‌ها و بلندی‌های زیادی را از سر گذارند. از آنجا که به پایان سال ۲۰۱۷ نزدیک می‌شویم، تصمیم گرفتیم تعدادی از این فراز و نشیب‌ها را با هم مرور کنیم.

ابتدا، به تعدادی از فرازهای اندروید می‌پردازیم.

اندروید اوریو

در سال ۲۰۱۷ نسخه‌ی ۸ اندروید تحت عنوان «اوریو» (Oreo) عرضه شد. در بین تمام نسخه‌های اندروید، اوریو با اختلاف زیادی روان‌ترین و ایمن‌ترین نسخه‌ی اندروید محسوب می‌شود. با کمک مشخصه‌ی Google Play Protect، کاربران حالا دیگر نیاز چندانی به اپلیکیشن‌های ویروس‌یاب ندارند و برای چنین اقداماتی می‌توانند به سیستم‌عامل گجت خود تکیه کنند.

اندروید o

علاوه بر این، گوگل با عرضه‌ی اندروید اوریو موفق شده درزمینه‌ی عمر باتری و تعاملات کاربری گام بلندی را بردارد. این نسخه از اندروید هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ عملکردی و تجربه‌ی کاربری، ارتقای زیادی نسبت به نسخه‌ی ۷ آن پیدا کرده است.

گوگل اسیستنت

یکی دیگر از فرازهای امسال اندروید «گوگل اسیستنت» (Google Assistant) است. در مقایسه با تمام دستیارهای دیجیتالی موجود، گوگل اسیستنت بدون شک مقام اول را اخذ می‌کند. نه‌تنها استفاده از این دستیار دیجیتالی بسیار آسان است، بلکه عملکرد واقعا فوق‌العاده‌ای هم دارد. گوگل اسیستنت آن‌قدر ویژگی‌های متنوعی دارد که تا حدی می‌تواند مشکلات گوشی گوگل پیکسل ۲ را هم شناسایی کند.

گوگل اسیستنت

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب این دستیار، یکپارچگی آن با انواع و اقسام سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های گوگل است. با استفاده از این دستیار هوشمند می‌توانید بازی کنید، تماس بگیرید، پول بفرستید و کارهای بسیار زیاد دیگری را انجام دهید. امکانات و توانایی‌های هیچ‌کدام از دستیارهای دیجیتالی (مانند سیری یا بیکسبی) به پای گوگل اسیستنت نمی‌رسد.

پیکسل ۲ و پیکسل ۲ ایکس‌ال

گوشی‌های پیکسل ازجمله معدود گجت‌هایی هستند که به‌راحتی می‌توانند در دسته‌بندی «بهترین‌ها» یا «بدترین‌ها» قرار بگیرند. البته ما ویژگی‌های جذاب این گوشی‌ها را زیر سوال نمی‌بریم. بعد از عرضه‌ی گوشی‌های پیکسل ۲ و پیکسل ۲ ایکس‌ال، در بسیاری از نقد و بررسی‌ها از این دو گوشی به‌عنوان بهترین گوشی‌های اندرویدی یاد شد. این دو گوشی نه‌تنها از لحاظ سخت‌افزاری مشخصه‌های قابل‌توجهی دارند، بلکه هر دوی آن‌ها از بهترین دوربین موجود در بازار گوشی‌های هوشمند هم بهره می‌برند.

گوگل پیکسل 2 ایکس‌ال

اما دوران ماه‌عسل گوگل دیری نپایید. کمی بعد از عرضه‌ی این گوشی‌ها، کاربران پیکسل ۲ ایکس‌ال گزارش‌های متعددی را مبنی بر سوختگی پیکسل‌های نمایشگر این گوشی ارائه دادند و کاربران پیکسل ۲ هم اعلام کردند که گجتشان صداهای عجیبی را تولید می‌کند. گوگل از طریق ارائه‌ی وصله‌های نرم‌افزاری سعی کرد این مشکلات را برطرف کند، اما هنوز نمی‌دانیم که چنین کاری در یک بازه‌ی زمانی بلندمدت نتیجه‌بخش خواهد بود یا نه.

باوجود تمام این حواشی، باید اذعان کنیم که پیکسل ۲ و پیکسل ۲ ایکس‌ال هر دو گجت‌های قابل توجهی هستند و در بین گوشی‌های اندرویدی موقعیت شاخصی دارند.

گجت‌های متعدد کمی تا قسمتی بی‌نقص

در سال ۲۰۱۷ شاهد عرضه‌ی گجت‌های اندرویدی زیادی بودیم که در یک‌قدمی بی‌نقصی قرار داشتند. به‌طور مثال گوشی اسنشال فون ظاهر جذابی دارد، اما مکان دوربین سلفی آن این ظاهر جذاب را تا حدی از بین برده است. یا گوشی گلکسی اس ۸ پلاس و گلکسی نوت ۸ عالی هستند، اما مکان حسگر اثر انگشت آن‌ها اعتراضات زیادی را ایجاد کرد. یا مثلا گوشی پیکسل ۲ که از نمایشگر کم‌حاشیه استفاده نکرده و ظاهرش قدیمی است. گوشی HTC U11 هم بدنه‌ی لغزنده‌ای دارد و به‌راحتی از دست لیز می‌خورد. درنهایت هم می‌توانیم به فقدان جک هدفون در بسیاری از گوشی‌های جدید اشاره کنیم.

سامسونگ گلکسی نوت 8

دیگر تقریبا متوجه شده‌اید که داریم در مورد چه چیزی صحبت می‌کنیم. بسیاری از گوشی‌های اندرویدی امسال عالی بودند و ویژگی‌های جذابی داشتند. اما هرکدام به دلایلی نتوانستند در دسته‌ی گجت‌های بی‌نقص قرار بگیرند.

و حالا به تعدادی از خبرهای نه‌چندان خوب اندروید در سال ۲۰۱۷ می‌پردازیم.

تقلب وان‌پلاس در بنچمارک

وان پلاس 5

وان‌پلاس ازجمله شرکت‌هایی است که در سال‌های گذشته توانسته گجت‌های خوبی را به بازار عرضه کند. زمانی که این شرکت گوشی وان‌پلاس ۵ را عرضه کرد، مشخص شد که درزمینه‌ی بنچمارک‌های این گوشی دست به تقلب زده است. علاوه بر این، معلوم شد که وان‌پلاس داده‌هایی را از کاربرانش جمع‌آوری می‌کرده و برای دزدی داده‌ها حتی راه نفوذی هم در این گوشی‌ها تعبیه کرده است. خبری که در سال ۲۰۱۷ سروصدای زیادی را به راه انداخت.

عدم موفقیت Instant apps

«اپلیکیشن‌های آنی» (Instant apps) به موفقیت مورد انتظار گوگل نرسیدند. ایده‌ی اصلی این بود که کاربران قبل از نصب یک اپلیکیشن، بتوانند آن را امتحان کنند. اما چنین ایده‌ای چندان جذاب نیست. زیرا نصب و پاک کردن یک اپلیکیشن اندرویدی کار چندان سختی نیست و به‌راحتی آب خوردن می‌توان چنین کاری را انجام داد. در مورد اپلیکیشن‌های پولی چنین ایده‌ای منطقی‌تر است اما برای اپلیکیشن‌های رایگان به‌راحتی می‌توانیم آن را نصب کنیم و اگر هم خوشمان نیامد به‌سادگی آن را پاک کنیم.

اندروید اینستنت اپس

علاوه بر این، اپلیکیشن‌های خیلی کمی از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند و همین موجب شده که این مشخصه توجه چندانی را به خود جلب نکند. در سال ۲۰۱۷ ایده‌ی اپلیکیشن‌های آنی چندان مورد استقبال قرار نگرفت و شاید هم هیچ‌وقت مورد استقبال گسترده‌ای قرار نگیرد.

بدافزار

به نظر می‌رسد که در سال ۲۰۱۷ حتی عرضه‌ی اندروید اوریو و پلتفرم Google Play Protect هم نتوانسته جلوی حملات گسترده‌ی بدافزارها را بگیرد. یکی از ترندها در زمینه‌ی بدافزارها در سال ۲۰۱۷، حملات چندین مرحله‌ای بود. بدافزار چندین مرحله‌ای، خود شامل کد مخربی نیست، بلکه چندین کد را از منابع مختلف دانلود و آن‌ها را روی گجت نصب می‌کند.

بدافزار اندروید

تا سپتامبر ۲۰۱۷، بنا بر آمار دریافتی گویا حدود ۲۱ میلیون گجت اندرویدی تحت حملات بدافزارها قرارگرفته‌اند. امیدواریم در سال ۲۰۱۸ با افزایش نفوذ Play Protect شاهد حملات کمتری به گجت‌های اندرویدی باشیم. اگر چنین اتفاقی نیفتد، گوگل با معضل بسیار بزرگی روبرو خواهد شد.

سخن آخر

حال که به انتهای سال ۲۰۱۷ نزدیک می‌شویم، به‌غیراز مسائل مربوط به بدافزارها، می‌توانیم بگوییم که پلتفرم اندروید سال موفقیت‌آمیزی را پشت سر گذاشته است. مطمئنا تعدادی از سازندگان گجت‌های اندرویدی می‌توانستند وقت بیشتری را برای تحقیق و توسعه صرف و بسیاری از مشکلات گجت‌هایشان را قبل از عرضه حل کنند. اما باوجود تمام این مشکلات، در سال ۲۰۱۷ شاهد گجت‌های اندرویدی جذابی بودیم.

بی‌صبرانه منتظر فرارسیدن سال ۲۰۱۸ هستیم تا ببینیم گوگل و دیگر شرکت‌ها در زمینه‌ی پلتفرم اندروید چه نوآوری‌هایی را ارائه می‌کنند.

منبع: TechRepublic

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه