فناوری HDR در تلویزیون‌های سامسونگ

۲۹ دی ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

نمایش ریزترین جزئیات تصویر، دیدن رنگ‌های متنوع و واقعی فیلم‌ها و البته شفافیت و وضوح بیشتر تصاویر تنها گوشه‌ای از دستاوردهایی است که با ظهور فناوری HDR تحقق یافته است.

قابلیت HDR یا همان دامنه دینامیکی بالا (high dynamic range)، استاندارد جدید ضبط و پخش فیلم‌هاست که از کنتراست بسیار بالایی در نمایش نقاط روشن و تاریک فیلم‌ها برخوردار است. ضمن اینکه میزان روشنایی و درخشندگی تصاویر و همچنین تعداد رنگ‌های نمایش داده شده چند برابر بیشتر از استانداردهای فعلی است. این فناوری که از آن به عنوان آینده دنیای تصویر و سرگرمی یاد می‌شود، در تلویزیون‌های SUHD سامسونگ استفاده شده است که از  ویژگی HDR1000 بهره می‌برند.

رویاهای نزدیک

برای سال‌های بسیاری، میزان روشنایی تلویزیون‌ها در حدود ۱۰۰ نیت (واحد اندازه‌گیری روشنایی که براساس روشنایی یک شمع در مترمربع است) باقی مانده بود، این رقم از زمان عرضه تلویزیون‌های CRT تاکنون به استاندارد اصلی تلویزیون‌ها تبدیل شده است. در حالی که با این میزان از روشنایی بسیاری از جزئیات مربوط به رنگ‌ها و نقاط تاریک فیلم‌ها و ویدئوها قابل مشاهده نیست. این محدوده از روشنایی را SDR یا دامنه دینامیکی استاندارد (Standard Dynamic Range) نام‌گذاری کردند.

با پیشرفت فناوری راهی برای رسیدن به تصاویر واقعی و زنده در تلویزیون‌ها پیدا شد. فناوری HDR با پشت سرگذاشتن کمبودهای استاندارد قبلی در میزان روشنایی و نمایش رنگ‌ها میزان بالاتری از جزئیات و نقاط تاریک و روشن تصاویر را ضبط و پخش می‌کند. استاندارد لازم برای نمایش تصاویر HDR روشنایی ۱۰۰۰ نیت است. به همین دلیل این قابلیت را در مقایسه با استاندارد قبلی، HDR یا دامنه دینامیکی بالا (High Dynamic Range) نامیدند.

HDR & HDR1000 (1)

در فناوری HDR که از عملکرد پیچیده چشم انسان الگو گرفته شده، میزان نور و رنگ خروجی از تلویزیون به گونه‌ای تنظیم شده تا ریزترین و جزئی‌ترین اختلاف رنگی دیده شود. با رسیدن به دامنه گسترده‌تری از روشنایی و درخشندگی، رنگ‌های سیاه و سفید واقعی‌تر و طبیعی‌تری را خواهیم دید. ضمن اینکه تفکیک‌پذیری میان این دو رنگ با دقت بالاتری انجام می‌شود.

 مواقع بسیاری پیش می‌آید که چشم منظره‌ای را اسکن می‌کند و به سیستم عصبی می‌فرستد اما وقتی همان منظره را با دوربین ضبط ‌کنیم، خلاف آن‌چه با چشم دیده‌ایم را در قاب تصویر می‌بینیم. تصویر آن‌طور که با چشم دیده شده، پویا نیست و عمق و جزئیات آن چنان که باید و شاید خود را در تصویر نشان نمی‌دهند. در تلویزیون‌های SUHD 2016 سامسونگ به لطف فناوری HDR این موضوع اتفاق نمی‌افتد. چرا که با بهره‌مندی از قابلیت HDR تصاویر نمایش داده شده در تلویزیون بسیار به آنچه چشم اسکن می‌کند نزدیک است و همه جزئیات، رنگ‌های دقیق و تفکیک شده را می‌توان در تلویزیون دید. این فناوری که از آن با نام HDR 1000 یاد می‌شود، بیشترین میزان روشنایی در بین تلویزیون‌های موجود در بازار را دارد و روشنایی آن ۱۰۰۰ نیت (۱۰۰۰ nit) است. نیت واحد سنجش روشنایی است و برای درک بهتر باید بگوییم که تلویزیون‌های معمولی ۱۰۰ نیت روشنایی دارند، یعنی یک دهم تلویزیون‌های SUHD 2016 سامسونگ HDR .وقتی معنی پیدا می‌کند که شما یک محتوای HDR را در تلویزیون‌های SUHD 2016 سامسونگ و یک تلویزیون معمولی مقایسه کنید. در تلویزیون SUHD 2016 سامسونگ رنگ‌هایی که در یک طیف خاص هستند به تفکیک نمایش داده می‌شوند و به طور مثال می‌توان دو رنگ سبز یا دو رنگ سفید را به راحتی از هم تشخیص داد، مانند حالتی که با یک مداد مشکی روی برگه‌ای مشکی رنگ خط می‌کشیم و چشم و مغز انسان آن دو را به خوبی از هم تشخیص می‌دهند. با وجود این که مدت کوتاهی از زمان معرفی فناوری HDR می‌گذرد اما تولیدات مرتبط با این فناوری هر روز ابعاد گسترده‌تری به خود می‌بیند، در واقع کیفیت بالای تصاویر HDR باعث شده تا بسیاری این فرمت تصویری را آینده صنعت سرگرمی جهان بنامند، آینده‌ای که پیش‌بینی می‌شود، خیلی نزدیک‌تر از تصور ما باشد.

HDR & HDR1000 (3)

‌‌‌‌

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه