با قدرتمندترین ربات‌های جهان آشنا شوید

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
قدرتمندترین ربات جهان

اگر نظر «مارک زاکربرگ» (Mark Zuckerberg) یا «ایلان ماسک» (Elon Musk) را در مورد ربات‌ها بپرسید، با دو جواب متضاد روبرو می‌شوید؛ ربات‌ها یا آینده‌ی درخشان ما را رقم می‌زنند یا این‌که با گرفتن شغل‌ها و اهداف ما، بشریت را نابود می‌کنند. در حقیقت، سرعت پیشرفت هوش مصنوعی فراتر از انتظارات ما است. شرکت فیسبوک یک الگوریتم هوش مصنوعی ساخت که بعد از مدتی زبان خودش را ابداع کرد. سرانجام کار به جایی رسید که برنامه‌نویسان قادر به کنترل این هوش مصنوعی نبودند و با توجه به خطر بالقوه، به‌ناچار این الگوریتم سرکش را خاموش کردند. ما در دوران هوش مصنوعی و ربات‌ها زندگی می‌کنیم، برای همین آشنایی بیشتر با آن‌ها، بی‌فایده نخواهد بود. مانند فهرست‌هایی که هرساله از پولدارترین افراد جهان منتشر می‌شود، ما هم تصمیم گرفتیم ۶ ربات قدرتمند در جهان را معرفی کنیم.

۱. واتسون (IBM Watson)

هوش مصنوعی IBM واتسون

ابررایانه‌ی «واتسون» (Watson) از شرکت IBM اینجا است تا کوچکی ما انسان‌ها را یادآور شود. این ابررایانه با بررسی صدها زبان، پاسخ سوالات مختلف را خیلی سریع‌تر از ذهن انسان پیدا می‌کند. به‌عنوان‌مثال می‌توان به رقابت واتسون با برندگان Jeopardy (مسابقه‌ی اطلاعات عمومی معروف) اشاره کرد که این ابررایانه، با سرعت خیلی زیادی همه‌ی آن‌ها را شکست داد.

البته جاه‌طلبی‌های IBM، فراتر از برنده شدن در یک مسابقه‌ی اطلاعات عمومی است. این کمپانی در نظر دارد واتسون را به پیشرفته‌ترین ماشین پرسش و پاسخ تبدیل کند. به همین خاطر، IBM هسته‌ی مرکزی واتسون را به ۱۵ سرویس شناختی مانند چت‌بات‌ها و برنامه‌های پردازش زبان تقسیم کرده است. در حال حاضر، این هوش مصنوعی به روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال برخی از شرکت‌های استرالیایی که از هوش مصنوعی واتسون برای غربالگری رزومه‌های کاری استفاده می‌کنند.

پس از همین حالا به فکر روشی برای جلب نظر این هوش مصنوعی باشید، چون شاید روزی روزگاری استخدام شما به نظر واتسون بستگی داشته باشد.

۲. اسپات (Spot)

ربات اسپات

شرکت «بوستون داینامیکس» (Boston Dynamics) که چندی پیش گوگل آن را خرید، این ربات چهارپای عجیب‌وغریب را ساخته است. ربات «اسپات» (Spot) که کم‌وبیش شبیه سگ است، با پاهای هیدرولیکی و حسگر چرخنده‌ای که دارد، تا ۴۵ دقیقه می‌تواند در زمین‌های ناهموار محیط‌های داخلی و خارجی حرکت کند. این ربات برای محیط‌های خطرناک طراحی و ساخته‌شده است. حتی زمانی که افراد با پا به اسپات ضربه بزنند، این ربات می‌تواند تعادلش را حفظ کند و زمانی هم که بر زمین بیفتد، می‌تواند بلند شود.

سپاه تفنگداران دریایی آمریکا تصمیم دارد در پاییز امسال، ربات اسپات را برای امکان حضور در عملیات‌های نظامی آزمایش کند. البته شرکت بوستون داینامیکس هنوز به فکر استفاده‌ی تجاری از این ربات است. بنیان‌گذار و مدیرعامل این شرکت، مارک ریبرت، معتقد است که شاید بهترین استفاده‌ی تجاری از اسپات، به‌عنوان پیک حمل کالا باشد. شاید هم روزی برسد که بسته‌هایتان را از چنین ربات‌هایی تحویل بگیرید. در همین رابطه، چندی پیش ویدیویی از اسپات منتشر شد که این ربات یک بسته را حمل می‌کند و در نهایت بسته‌ی مذکور را به خانه‌ای می‌رساند.

۳. دابل (Double)

ربات دابل

این ربات احتمالا دورکاری را راحت‌تر و منعطف‌تر می‌کند. این ربات که ترکیبی از آیپد و اسکوتر برقی است، به کاربر اجازه می‌دهد تا از راه دور، حضوری فیزیکی در محیط کار داشته باشد. با استفاده از ربات «دابل» (Double)، امکان دیدن چهره‌ی کارمندان و گفت‌وگوی مستقیم با آن‌ها فراهم می‌شود. با استفاده از این ربات، حتی زمانی که در قاره‌ی دیگری به سر می‌برید، می‌توانید در محیط کار حضور داشته باشید و بر عملکرد دیگران نظارت کنید. برعکس استفاده از ویدیوکنفرانس که به یکجا محدود می‌شود، این ربات به شما اجازه می‌دهد که در محیط کار یا هر محیطی، حرکت کنید و با افراد مختلف گپ بزنید.

استفاده از این ربات هنوز همه‌گیر نشده است. زمان مشخص می‌کند که این ربات برای استفاده‌های خاص خواهد ماند یا این‌که فراگیر می‌شود.

 

۴. بینا۴۸ (BINA48)

ربات بینا48

این ربات تحت نظر دکتر «مارتین راتبلات» (Martine Rothblatt) ساخته شده است. ربات «بینا۴۸» (BINA48) هدف جاه‌طلبانه‌ای دارد. این ربات به‌منظور «آزمایش امکان انتقال خودآگاهی از انسان به یک بدن بیولوژیکی یا تکنولوژیکی» طراحی‌شده است. اگر راتبلات در این زمینه موفق شود، طرز تفکر ما نسبت به آگاهی، برای همیشه تغییر می‌یابد.

راتبلات این ربات انسان‌گونه را به شکل همسرش، «بینا» (Bina)، طراحی کرده است. در ربات بینا۴۸، مقدار زیادی از خاطرات، افکار و اعتقادات بینا ذخیره شده است. راتبلات با این کار می‌خواهد خودآگاهی همسرش را برای همیشه حفظ کند. بینا۴۸ با استفاده از نرم‌افزار تشخیص صدا و چهره، خاطرات ثبت‌شده‌ی بینا و ارتباط با اینترنت، می‌تواند ساعت‌ها در مورد موضوعات مختلف و حتی درباره‌ی آگاهی خودش صحبت کند. هرچند بینا۴۸ به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین و خودآگاه‌ترین ربات‌های همراه با هوش مصنوعی محسوب می‌شود، اما هنوز فاصله‌ی زیادی تا جایگزینی با بینای واقعی دارد.

۵. پِپِر (Pepper)

ربات پپر

ربات انسان‌گونه‌ی «پِپِر» (Pepper) ظاهر بامزه‌ای دارد، اما همین ربات به‌ظاهر بامزه احتمالا در آینده جایگزین فروشنده‌ها خواهد شد. به‌عنوان‌مثال، یکی از فروشگاه‌های شهر «پالو آلتو» (Palo Alto) در کالیفرنیا، به مدت یک هفته از ربات‌های Pepper در بخش خدمات مشتریان استفاده کرد. در همین مدت کوتاه، مشتریان این فروشگاه ۷۰ درصد بیشتر شدند. این ربات با داشتن یک صفحه‌نمایش روی سینه و دست‌ها و چشمانی واکنش‌گر، می‌تواند برای خوش‌آمدگویی و گپ زدن با مشتریان، برنامه‌ریزی شود. بانک‌های ژاپنی برای کمک به مشتریان، از این ربات استفاده می‌کنند.

این ربات به‌عنوان یک همراه برای معاشرت طراحی‌شده و مناسب انجام کارهای فیزیکی نیست. این ربات می‌تواند صدا، حالت صورت و الگوهای رفتاری شما را بررسی کند و با توجه به این موارد، پاسخ مناسبی بدهد. شرکت «سافت‌بانک» (SoftBank)، سازنده‌ی این ربات، در همین رابطه قول می‌دهد: «ربات Pepper به‌تدریج ویژگی‌های رفتاری و ترجیحات شما را ذخیره می‌کند و خودش را با توجه عادات و سلیقه‌ی شما تطبیق می‌دهد».

۶. میلو (Milo)

ربات میلو

بسیاری از صحبت‌های پیرامون هوش مصنوعی، درباره‌ی آینده‌ی تیره و تاریک است؛ اما این ربات نشان می‌دهد که همه‌ی ماشین‌ها قرار نیست ما را به کشتن بدهند. ربات انسان‌گونه‌ی «میلو» (Milo)، در حال تغییر دادن زندگی کودکان مبتلا به بیماری اوتیسم است. این ربات ۶۰ سانتی‌متری، برای کمک به مهارت‌های ارتباطی و معاشرت کودکان اوتیسمی طراحی‌شده است. با استفاده از الگوهای پیاپی رفتاری و گفتاری، این ربات به‌عنوان یک نمونه‌ی مناسب برای رفتار اجتماعی خوب عمل می‌کند. با صبر بی‌نهایتی که ماشین دارد، میلو بدون این که خسته شود، به کار خود ادامه می‌دهد. این ربات همین حالا در ۲۸۵ مدرسه در آمریکا استفاده می‌شود و خالق آن امیدوار است تا انتهای امسال، این عدد به ۲۰۰۰ مدرسه برسد.

«پاملا رولاینز» (Pamela Rawlines)، از اعضای تیم توسعه‌دهنده‌ی میلو، در همین زمینه گفته است: «همه‌ی کودکان مبتلا به اوتیسم درزمینه‌ی رفتارهای اجتماعی مشکل دارند، اما با تکنولوژی خیلی راحت هستند. میلو به‌عنوان یک پل برای این مساله طراحی‌شده و با شکل انسان‌گونه و شبه‌کارتونی که دارد، به‌راحتی می‌تواند با طیف متنوعی از کودکان مبتلا به این بیماری، ارتباط برقرار کند».

منبع: The Ladders

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar اسما

    خیلی عالی بود . ممنون

  2. Avatar افشین

    پیشنهاد می کنم فیلم تعالی یا transcendence با بازی جانی دپ درباره هوش مصنوعی ببینید

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه