لایه‌ی اوزون زمین رو به بهبودی و ترمیم می‌گذارد

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
لایه‌ی اوزون

نیویورک تایمز اخیرا خبر خوبی درباره‌ی استراتوسفر به ما داده است. این طور که پیداست لایه‌ی اوزون رو به بهبودی می‌رود. محققان سال‌هاست که لایه‌ی اوزون را زیر نظر قرار داده‌اند تا به دنبال آثار بهبود آن بگردد. حالا پژوهشی که اخیرا در ژورنال علمی «ساینس» منتشر شده، نشان می‌دهد که ممنوعیت جهانی استفاده از ترکیبات شیمیایی کلروفلوئورکربن (CFC) در سال ۱۹۸۷ در واقع جواب داده است.

روند ترمیم و جوش خوردن اوزون واقعا نویدبخش و خوشحال کننده است، اما طبق گفته‌ی نویسندگان این مقاله‌ی پژوهشی این لایه تا اواسط این قرن به طور کامل ترمیم نمی‌شود. دکتر «سوزان سالومون» که یک شیمیدان اتمسفر است می‌گوید: «فرض کنید یک فرد به بیماری مبتلا می‌شود، در ابتدا بیماریش بدتر می‌شود، سپس این روند متوقف می‌شود. وضعیت این بیمار بد، اما ثابت است.» سال گذشته، در طول فصلِ اوجِ تحلیل رفتن اوزون، (یعنی در اواخر تابستان و اوایل پاییز) سوراخ این لایه به بزرگ‌ترین اندازه‌ی خود رسید.

محققان در این پژوهش پی بردند که اکنون سوراخ لایه‌ی اوزون در مقایسه با سال ۲۰۰۰ به اندازه‌ی ۳.۸ میلیون کیلومتر مربع کوچک‌تر شده است. دانشمندان ناسا در سال ۲۰۰۹ یک شبیه‌سازی ساختند که نشان می‌داد اگر استفاده از CFC هیچ‌وقت ممنوع نمی‌شد، چه اتفاقی می‌افتاد. طبق آن پژوهش، تا سال ۲۰۵۰ هیچ اثری از لایه‌ی اوزون باقی نمی‌ماند. در چنین شرایطی اگر تنها ۱۰ دقیقه در معرض آفتاب تابستان قرار بگیریم، دچار آفتاب‌سوختگی شدید می‌شویم.

منبع: Engadget

دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Alireza Habibzadeh

    از معدود خبر های خوشحال کننده در این زمینه!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه