لوکزامبورگ به دنبال معدن‌کاری در سیارک‌ها

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

وزیر اقتصاد کشور کوچک اروپایی لوکزامبورگ گفته که دولت این کشور قصد سرمایه‌گذاری در فناوری‌های استخراج مواد معدنی از سیارک‌ها را دارد. همچنین می‌خواهد معدن‌کاری فضایی شرکت‌های خصوصی را قانونی اعلام کند.

سیارک‌ها اجرام سنگی نسبتا بزرگی در منظومه‌ی شمسی هستند که در مدار خورشید گردش می‌کنند. بیشتر آن‌ها در جایی به نام کمربند سیارک‌ها بین سیاره‌ّهای مریخ و مشتری قرار دارند و بعضی از آن‌ها هم در مسیر خود به نزدیک زمین می‌آیند. این اجرام سرگردان، منبع غنی بعضی فلزهای کمیاب مثل پلاتین هستند.

تا به حال ایده‌های زیادی برای استخراج این فلزات و به نوعی معدن‌کاری در سیارک‌ها ارائه شده و حتی بعضی شرکت‌های خصوصی هم برنامه‌هایی را برای این کار اعلام کرده‌اند. با این حال دیروز وزیر اقتصاد کشور کوچک اروپایی لوکزامبورگ اعلام کرد که دولت این کشور قصد سرمایه‌گذاری در برنامه‌های تحقیق و توسعه‌ی فناوری‌های مربوط به معدن‌کاری در سیارک‌ها را دارد. او افزود که به زودی به شرکت‌های خصوصی این کشور اجازه می‌دهند به سراغ استخراج منابع در سیارک‌ها بروند و به نوعی این کار را قانونی اعلام می‌کنند. این دقیقا اتفاقی بود که سال گذشته در آمریکا هم رخ داد و کنگره‌ی این کشور معدن‌کاری در فضا را قانونی اعلام کرد.

«ژان ژاکن دوردن» (Jean Jacques Dordain) رئیس پیشین سازمان فضایی اروپا به دولت لوکزامبورگ در این زمینه مشاوره می‌دهد و می‌گوید که معدن‌کاری فضایی دیگر متعلق به داستان‌های علمی-تخیلی نیست و فناوری‌های پایه‌ی فرود روی سیارک‌ها، استخراج منابع آن‌ها و حملشان به زمین وجود دارد. او سرمایه‌گذاران اروپایی را تشویق کرد که مثل شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران آمریکایی، بر روی فناوری‌ها و روش‌های استحصال عناصر نادر و فلز‌های گران‌قیمت موجود در سیارک‌ها کار کنند. او می‌گوید: «در آمریکا این‌‌‌ها [برنامه‌های معدن‌کاری فضایی] پیش می‌روند و زمانش رسیده که در اروپا هم انجام شود. خوشحالم که اولین حرکت در لوکزامبورگ انجام شده است.»

شرکت‌های خصوصی زیادی روی فناوری‌های استحصال منابع از سیارک‌ها کار می‌کنند.

بعضی شرکت‌های خصوصی روی فناوری‌های استحصال منابع از سیارک‌ها کار می‌کنند.

پیش از این در سال ۲۰۰۳ فضاپیمای ژاپنی «هایابوسا» (Hayabusa) به یک سیارک نزدیک زمین رفته، روی آن فرود آمده و نمونه‌هایی را به زمین برگردانده بود. فقط کافی است این کار با هزینه‌ی کمتر و در مقیاس تجاری انجام شود. دو شرکت آمریکایی «دیپ اسپیس ایندستریز» (Deep Space Industries) و «پلنتری ریسورسز» (Planetary Resources) در حال بوجود آوردن گروه‌هایی تحقیقاتی هستند که بتوانند بهترین سیارک‌ها را شناسایی کنند و در نهایت بتوانند از آن‌ها بهره‌برداری کنند.

«اتین اشنایدر» (Etienne Schneider) وزیر اقتصاد لوکزامبورگ درباره‌ی اعطای مجوز قانونی به شرکت‌های خصوصی برای استحصال منابع از سیارک‌ها و گفته‌ی برخی افراد که این مجوز با معاهده‌ی سال ۱۹۶۷ سازمان ملل متحد درباره‌ی فضا در تعارض است می‌گوید: «این قوانین [معاهده‌ی سازمان ملل] از مالکیت بر فضا و اجرام آسمانی جلوگیری می‌کند ولی کسی را از استخراج منابع آن‌ها منع نمی‌کند.» او می‌افزاید: «این درست مثل ماهیگیری قایق‌ها در آب‌های آزاد است. اقیانوس متعلق به آن‌ها نیست ولی ماهی‌هایی که گرفته مال او هستند.»

تا به حال حدود ۳۵۰۰ سیارک نزدیک به زمین کشف شده است. با این حال باید بهترین آن‌ها را برای استحصال منابع انتخاب کرد. آن‌هایی که فلزهایی مثل پلاتین، ایریدیوم و پالادیوم دارند با ارزش‌ترند چرا که این عناصر روی زمین خیلی کمیاب هستند.

هرچند که لوکزامبورگ کشور کوچکی است، ولی به طور کلی نقش مهمی در برنامه‌های فضایی ایفا می‌کند. مقر اصلی شرکت SES در این کشور قرار دارد. SES بزرگترین شرکت ماهواره‌های مخابراتی دنیاست و ماهواره‌های آن هزاران شبکه‌ی تلویزیونی در سراسر دنیا را پشتیبانی می‌کنند. دومین شرکت بزرگ فعال در این زمینه یعنی اینتل‌ست هم در این کشور دفترهایی دارد. لوکزامبورگ می‌خواهد در معدن‌کاری فضایی بین اروپایی‌ها پیشتاز باشد. لوکزامبورگ با جمعیت ۵۰۰ هزار نفر یکی از بهترین کشورهای جهان از نظر اقتصادی و ثبات سیاسی است.

منبع: ScienceMag

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar mihman

    Dead Space

  2. Avatar river

    دیگه همینو کم داشتیم که انسان بره تو فضا معدن بزنه خخخخخخخخخ

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه