ماشین‌های سینمایی؛ لوتوس اسپریت در فیلم The Spy Who Loved Me

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

امیدواریم تا امروز، ایام شیرینی از نوروز ۹۷ را سپری کرده باشید. اگر از مخاطبان دیجی‌کالامگ باشید، احتمالا در جریان هستید که مطالب سریالی «ماشین‌های سینمایی» را برایتان ترتیب داده‌ایم تا در روزهای خوش بهاری و در کنار دید و بازدید عید، از محتوای خودرویی ما لذت ببرید. امروز قصد داریم تا به یکی از خودروهای هیجان‌انگیز در فیلم‌ها نگاه داشته باشیم؛  لوتوس اسپریت در فیلمThe Spy Who Loved Me.

The Spy Who Loved Me

«جاسوسی که دوستم داشت» محصول سال ۱۹۷۷ به کارگردانی لوئیس گیلبرت است. در این فیلم بازیگرانی همچون راجر مور، باربارا باک، کورد یورگنس و ریچارد کیل ایفای نقش کرده‌اند.

داستان از این قرار است که «جیمز باند» (مور) و یک جاسوس روسی «سرگرد آنیا آماسووا» (باخ)، برای مقابله با نقشه‌های «کارل استرومبرگ» (یورگنس)، روان پریش که قصد نابودی جهان را دارد، هم راه می‌شوند. «استرومبرگ» دستیار دو متر و بیست سانتیمتری دندان فولادی اش، «کوسه» (کیل) را به مصاف «باند» می‌فرستد.

این فیلم توانست تا کاندیدای اسکار بهترین موسیقی متن، اسکار بهترین موسیقی و بهترین طراحی هنری را در کارنامه‌ی خود ثبت کند. البته این تمام ماجرا نیست؛ چراکه لوتوس اسپریت هم جزو یکی از بهترین بخش‌های این فیلم هیجان‌انگیز به حساب می‌آید.

 لوتوس اسپریت

لوتوس اسپریت (Lotus Esprit) به جرات یکی از بهترین خودروهای نوستالژیک از طراحی اتومبیل‌های چراغ مخفی است. اگر عشق ماشین باشید، با خودروهای چراغ مخفی غریبه نیستید. با زبان طراحی دلنشین ماشین‌هایی مثل لامبورگینی دیابلو، ب‌ام‌و سری ۸، شورولت کوروت C5 و مزدا RX7 احتمالا زندگی کرده‌اید؛ خودروهایی که هیچ‌وقت قدیمی نمی‌شوند و از چشم نمی‌افتند.

معرفی کلی لوتوس اسپریت

لوتوس اسپریت در کلاس خودروهای اسپرت دو در کوپه قرار می‌گیرد. این ماشین بین سال‌های ۱۹۷۶ تا ۲۰۰۴ تولید می‌شد. لوتوس توانست در این بازه زمانی بیش از ۱۰ هزار دستگاه از این محصول ویژه خود در بازار بفروشد. لوتوس، خود یک شرکت نسبتا قدیمی است و پیشینه‌ی آن به سال ۱۹۵۲ میلادی برمی‌گردد. این خودروساز انگلیسی از سال ۱۹۷۰ تولید لوتوس را در برنامه خود قرار داد. بعد از ۶ سال وقفه، اولین سری لوتوس (Series 1) به بازار عرضه شد. این ماشین اثر طراح خودرو مشهور ایتالیایی یعنی Giorgetto Giugiaro بود. سری اول لوتوس اسپریت تا سال ۱۹۷۸ روی خط تولید قرار داشت.

نسل‌های مختلف لوتوس اسپریت

لوتوس تا سال ۲۰۰۴ چهار نسل از اسپریت را معرفی و به بازار عرضه کرد. سبک طراحی بیشتر آن‌ها شبیه هم بود و چراغ‌های مخفی به عنوان مولفه‌های اصلی زبان طراحی لوتوس به چشم می‌خورد. با این حال در چهارمین سری اسپریت شاهد طراحی پخته‌تر با بدنه‌ی تپل‌تری بودیم. هم‌چنین ساختار کلی بدنه و چراغ‌های خطر در نسل‌های مختلف لوتوس با هم فرق داشت.

لوتوس حاضر شده در فیلم، کدام نسل است؟

از آنجا که فیلم معرفی شده، ساخته دهه ۷۰ میلادی بود، بنابراین با نسل اول لوتوس اسپریت روبرو هستیم؛ ماشینی که در فیلم توانست هم نقش خودرو را بازی کند و هم قایق. این خودرو در سال ۲۰۱۳ با قیمت ۵۵۰ هزار پوند در حراجی شرکت کرد. جالب اینجاست که ۲۸ سال پیش، این ماشین با قیمت ۱۰۰ دلار فروخته شد!

مشخصات فنی

لوتوس اسپریت نسل اول به یک پیشرانه ۱۹۷۳ سی‌سی (۲ لیتر) مجهز بود. این موتور ۴ سیلندر با کد اختصاصی Lotus 907 شناخته می‌شود که مدل عرضه شده در بازار اروپا، می‌توانست حداکثر توان ۱۶۰ اسب‌بخار و مدل بازار آمریکا، حداکثر ۱۴۰ اسب‌بخار، قدرت تولید کند.

یک جعبه دنده‌ی ۵ سرعته دستی این انگلیسی دوست‌داشتنی را همراهی می‌کرد.  نکته جالب درمورد این خودرو، وزن کم آن بود؛ چراکه لوتوس اسپریت کم‌تر از یک تن وزن داشت! به لطف مشخصات فنی مطلوب لوتوس، برای رسیدن از سرعته ۰ به ۹۷ کیلومتر بر ساعت تنها به ۶.۸ ثانیه زمان نیاز بود. هم‌چنین حداکثر سرعت آن ۲۲۲ کیلومتر بر ساعت اعلام شد. البته تست‌های مختلفی از این ماشین گرفته شد و گزارش‌ها از شتاب صفر تا ۹۷ کیلومتر بر ساعت ۸ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۲۱۴ کیلومتر بر ساعت خبر می‌دادند.

حالا که بیش از ۴۰ سال از عمر لوتوس اسپریت سری ۱ می‌گذرد، شما تا چه حد طرفدار آن هستید؟ نظرتان را در کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar shahabmp

    من برند لوتوس دوست دارم ولی لعنتی ماشیناش هیچ وقت اونقدر که باید عالی نبودن!!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه