محققان سرن می‌گویند که احتمالا یک ذره جدید پیدا کرده‌اند

۲۶ آذر ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

محققان «برخورددهنده‌ی هادرونی بزرگ» (Large Hadron Collider) در سازمان «سرن» (CERN) خبر از پیدا کردن مدارکی مبنی بر کشف یک ذره‌ی جدید داده‌اند. آن‌ها احتمال می‌دهند که ذره‌ی جدید، نسخه‌ای سنگین‌تر از «بوزون هیگز» (Higgs boson) باشد. کشف بوزون هیگز بود که به پیدا کردن دلیل جرم داشتن اجزا منجر شد.

دانشمندان سرن می‌گویند که اگر قرار باشد ذره را پیدا کنند، تا تابستان سال آینده آن را کشف خواهند کرد.

البته دانشمندان هم‌چنین می‌گویند که ممکن است این ذره‌ی پیدا شده، یک «گراویتون» (Graviton) باشد. کشف این ذره هم که در حال حاضر فقط به صورت نظری وجود دارد، می‌توان وجود بعدهای مختلف فضا-زمان را ثابت کند.

با تمام این اوصاف، دانشمندان سرن گفته‌اند که هنوز برای تصمیم‌گیری بسیار زود است. آن‌ها می‌گویند که اگر به تاریخ کشف اجزای فیزیکی نگاه کنیم، دفعات زیادی را می‌توانیم ببینیم که با کمی اطلاعات بیشتر، تمام تحقیقات گذشته نقض شده بودند. دانشمندان معتقدند که برای نتیجه‌گیری داده‌های بیشتری نیاز دارند.

«کایل کرنمر» (Kyle Cranmer)، از فیزیکدانان دانشگاه نیویورک و از محققان سرن، می‌گوید: “فکر نمی‌کنم کسی بتواند تحقیقات فعلی را کافی بداند. اما اگر درست باشند، کشف بسیار بزرگی خواهد بود.” کرنمر می‌گوید که بسیاری از فیزیکدانان کار فعلی‌شان را به کنار گذاشته‌اند تا تحقیقات جدید سرن را بررسی کنند.

 با این حال، محققان این احتمال را هم در نظر می‌گیرند که ممکن است کشف چهار سال پیش دوباره تکرار شده باشد. کشف بوزون هیگز هم چهار سال پیش و در ابتدا با مدارکی کم شروع شد. فیزیکدانان هم شش ماه بعد توانستند این ذره را کشف کنند. به همین دلیل هم سالن جلسه‌ی CERN که در بیرون از شهر ژنو است، دو روز پیش به قدری پر شده بود که برخی از محققان در طول کنفرانسی دو ساعت و نیمه روی زمین نشسته بودند.

دانشمندان سرن می‌گویند که اگر قرار باشد ذره را پیدا کنند، تا تابستان سال آینده آن را کشف خواهند کرد. آن‌ها معتقدند که تا آن زمان، ده برابر بیشتر از امروز داده جمع‌آوری کرده‌اند.

منبع: New York Times

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar فرامرز

    من که میگم آخر این پروژه سرن باعث نابودی بشر میشه. چند وقت پیش یه جایی خوندم که فعالیتهای این پروژه باعث ایجاد یک مدار مغناطیسی مخوف در زیر زمین و در محل لابراتوآر این پروژه که در عمق زمین و در خاک کشور سوییس هست میشه. فقط خدا به خیر کنه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه