محققان هولوگرام‌های سه بعدی ساخته‌اند که با نقاط معلق کار می‌کنند

۱۱ بهمن ۱۳۹۶ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
هولوگرام

به تصاویر سه بعدی و نوری مختلفی اسم «هولوگرام» را می‌دهیم، ولی این نوع تصاویر انواع مختلفی دارند که هر کدام به روش جداگانه و متفاوتی ساخته می شوند. اخیرا یک تکنولوژی جدید دیگر هم به انواع مختلف هولوگرام‌ها اضافه شده است: صفحه‌های نمایش حجمی محصور در فوتوفور یا Photophoretic-trap volumetric display.

این تکنولوژی نمایش تصاویر هولوگرام توسط تیمی از متخصصان دانشگاه بریگهم یانگ ساخته شده است.

این دستگاه جدید حرکت‌های یک گوی کوچک را کنترل می‌کند و نورهایی روی آن می‌اندازد. با توجه به اینکه گوی با سرعت بسیاری در حال حرکت است، تصویر نهایی که تولید می‌شود عمق واقعی دارد، چون نور از نقاط مختلفی منعکس شده است.

یک گوی کوچک نمی‌تواند محدوده‌ی زیادی را پوشش دهد و به همین دلیل، تکنولوژی جدید ساخته شده فعلا فقط می‌تواند تصاویر کوچک یا فقط بخشی از یک تصویر را بسازد.

این تکنولوژی نمایش تصاویر هولوگرام توسط تیمی از متخصصان دانشگاه بریگهم یانگ ساخته شده است و در اصل نوع جدیدی از یک صفحه نمایش حجمی است. صفحه‌های نمایش حجمی (Volumetric displays) یک تصویر که تغییر می‌کند را روی سطحی که نور از منعکس می‌شود، نشان می‌دهند. اگر تصویر با خوبی در نقطه‌ای که در حالت حرکت است، قرار بگیرد، باعث به وجود آمدن عمق می‌شود. نکته‌ی مهم این جاست که چنین تصاویری، نیاز به پوشیدن عینک‌های خاص برای ایجاد حس عمق ندارند و هم‌چنین چند نفر می‌توانند آن را به صورت همزمان تماشا کنند.

از طرفی، تصاویر فقط در نقطه‌ای شکل می‌گیرند که سخت‌افزار دور آن مشغول حرکت است. اگر هم بخواهید به این تصاویر دست بزنید، احتمالا به خودتان صدمه وارد می‌کنید.

می‌توانید در ادامه ویدیویی از این هولوگرام‌ها ببینید.

منبع: Ars Technica

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه