مراقب گوشی قاچاق باشید؛ هیچ ارزانی بی‌علت نیست

۱۶ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
طرح رجیستری - مراقب گوشی قاچاق باشید - هیچ ارزانی بی‌علت نیست

همان‌طور که در چند روز گذشته در چندین مقاله به طور مفصل توضیح داده بودیم، طرح رجیستری موبایل از فردا ۲۸ مهر به صورت آزمایشی آغاز می‌شود. طرحی که قرار است پس از اجرای کامل آن استفاده از گوشی‌های قاچاق در داخل کشور به کلی غیرممکن شود. تا پیش از این به ظاهر ضرر اصلی گوشی‌های قاچاق متوجه دولت بود. هر چند که صد البته این ضرر همیشه به طور غیرمستقیم متوجه خود مردم هم بوده است. ولی نکته‌ی مهم این است که با اجرای طرح رجیستری احتمالا ضرر خریدن گوشی قاچاق را خیلی سریع‌تر و آشکارتر از قبل حس خواهید کرد. پس از اجرای این طرح اولین کسی که از خریدن گوشی قاچاق متضرر می‌شود خود خریدار است. بنابراین الان بیش از هر زمان دیگری لازم است مراقب باشید به خاطر قیمت کمتر در دام گوشی‌های قاچاق نیفتید.

اساسا جذابیت اصلی گوشی‌های قاچاق برای مصرف‌کننده قیمت کمتر آن‌ها است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که قیمت یک گوشی روی دیجی‌کالا را با قیمت‌های متنوعی که در بازار ارائه می‌شود مقایسه کنید و از خود بپرسید چرا در بازار همین گوشی با قیمتی کمتر فروخته می‌شود. از هزینه‌های مخفی برخی از فروشندگان مثل نصب اپلیکیشن و لوازم جانبی که بگذریم، اصلی‌ترین دلیل این موضوع چرخه‌ی معیوبی است که باعث شده گوشی‌های قاچاق بیشترین سهم بازار ایران را به خود اختصاص دهند.

طرح رجیستری - مراقب گوشی قاچاق باشید - هیچ ارزانی بی‌علت نیست

بر طبق صحبت‌های محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در خوش‌بینانه‌ترین حالت تنها چیزی بین ۵ تا ۲۰ درصد از گوشی‌ها از مبادی رسمی وارد کشور می‌شوند. دیجی‌کالا جزو معدود فروشندگان گوشی موبایل است که تنها گوشی‌هایی را عرضه می‌کند که به طور کامل از قانونی بودن ورود آن‌ها به کشور مطمئن است. در نتیجه بخش عمده‌ی همین حجم کم گوشی‌هایی که به طور قانونی وارد کشور می‌شوند هم توسط دیجی‌کالا عرضه می‌شود.

بخش زیادی از مردم به طور طبیعی به دلیل قیمت کمتر گوشی‌های قاچاق، تمایل بیشتری برای خریدن آن‌ها دارند. همین موضوع باعث شده فروشندگان هم برای رقابت با یکدیگر از فروش گوشی‌های قاچاق بیشتر استقبال کنند. در نهایت شرکت‌های تولیدکننده هم که تنها افزایش فروش برایشان اهمیت دارد، به این گوشی‌های قاچاق خدماتی حداقلی را ارائه می‌دهند تا مشتریان خود را راضی نگه دارند. طبیعتا تا زمانی که این چرخه‌ی معیوب ادامه داشته باشد شرکت‌هایی که گوشی‌ها را از مبادی رسمی وارد کشور می‌کنند قادر به رقابت با قاچاقچیان نخواهند بود.

در هر حال طرح رجیستری قرار است این چرخه‌ی معیوب را در هم بشکند. البته طبیعتا خارج شدن گوشی‌های قاچاق از بازار مدتی طول خواهد کشید. در طول این مدت افرادی که همچنان فریب قیمت کمتر این گوشی‌ها را بخورند ممکن است با مشکل جدی روبرو شوند.

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۲ دیدگاه
  1. Avatar سهند

    اقا یک سوال الان گوشی از خارج بخوایم بیاریم چطور میشه لطفا جواب بدید

  2. Avatar اردوان

    هر چند قیمت تعیین کننده خرید برای خریدار است ولی چرا تمایل به خرید گوشی با گارانتی اصلاً جذابیتی ندارد؟؟؟؟
    علت عدم تعهد و وجود خدمات پس از فروش هست در کشور که باعث می شود ریسک عدم وجود گارانتی را به جون بخریم و هزینه اضافی نکنیم!!
    این موضوع نیاز به ریشه یابی و بررسی دارد.

  3. Avatar مجید خوش نظری

    تکلیف گوشی که برادرم از اونطرف برای من خریده و وارد ایران میشه چی میشه چرا به این سوال ها جواب داده نشده؟

  4. Avatar zahra

    سلام اگه خودمون شخصا ی گوشیایفون ۷ برای خودمون از خارج بیاریمم جز طرح رجسیتری میشه؟

  5. Avatar محمد

    با سلام
    این طرحی که میفرمایید بسیار خوب و جالب هست فقط چندتا سوال باقی میمونه!
    ۱. برفرص اینکه من بطور شخصی ی گوشی رو خریداری کردم در خارج از کشور (خیلی از عزیزان هستند که شهروندی امارات یا انگلستان و یا هرجای دیگه رو دارن مثل خود من) و اون گوشی که توسط من یا هرکسی بطور شخصی برای استفاده وارد شده تکلیفش چیه؟؟
    ۲. آیا وارد کننده مثل دیجی کالا به سود کم قانع میشه و گوشی رو نزدیک به نرخ جهانی عرضه میکنه؟
    ۳. در نهایت آیا واردکننده مجاز مثل دیجی کالا توانایی پشتیبانی از اون گوشی رو داره؟ به هر دلیل ممکنه که گوشی مثلا ایفون دچار مشکل بشه
    ۴. آیا وارد کننده مخصوصا گوشی هایی که نمایندگی در ایران ندارند قادر هست بطور کامل پشتیبانی کند؟ بطور مثال اگر شخصی گوشی ایفون رو از نمایندگی اصلی در هرجای دنیا تهیه کنه تا یک سال در مقابل هرگونه مشکل گارانتی تعویض میباشد!!! اینجانب گوشی ایفون ۵اس خودم در استخر افتاد فرستادم لندن یک عدد پلمپ و نو برایم ارسال شد بدلیل خرید از نمایندگی اصلی

  6. Avatar محسن حمزه

    به نظرم باید کسایی که گوشی قاچاق میخرن در وحله اول نباید این کارو بکنن دوما اگه هم به دلیل قیمت پایین اگر در این روز مبادرت به خرید کردن حتما در حضور فروشنده سیم کارت خود را بر روی گوشی خریداری شده امتحان کنن. به هر صورت هر لحظه امکان اینکه خدمات بر روی گوشی های جدید قاچاق قطع شود خیلی زیاده

  7. Avatar محمد مهدی

    تا دیجی کالا هست براچی نگران باشیم….؟

    1. Avatar محمد

      فعلا که باید نگران باشیم چون دیجی کالا هم گوشی نمیفروشه دیگه یه مدتیه

  8. Avatar Reza

    آخه دیجی کالا هم قطره چکونی گوشی میاره دیگه مخصوصا ایفون

  9. Avatar صادقی

    به نظر من اینها همش سیاست های خالی کردن جیب مردمه . طرح میزارن و در نهایت جنس گرونتر میشه در نهایت تمام این هزینه ها از جیب ملت بیچاره چرداخت میشه .

  10. Avatar حسین

    اتفاقا من همیشه از بازار با قیمت کمتر میخریدم خیلی هم خوب بودهمیشه :))

  11. Avatar پژمان

    بنظرم وقتی خدمات خوب ارائه نمیشه و در هنگام اکثر خدمات منجمله ( مشکل در روشن کردن اولیه ) اسم تعمیر را میاورند نه تعویض
    فرقی بین قاچاق و رسمی وجود نداره

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه