مرا هم بشمارید!

۲۹ آبان ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

«سرشماری عمومی نفوس و مسکن یکی از عمده‌ترین راه‌های شناخت کشورها برای برنامه‌ریزی، نظارت، کنترل و  ارزیابی خدمات و فعالیت‌های ملی و منطقه‌ای است. سابقه‌ی شمارش جمعیت که اصطلاحا سرشماری نفوس خوانده می‌شود از دیرباز مورد توجه کشورهای جهان بوده است و همواره دولت‌ها کوشیده‌اند از این طریق، تعداد جمعیت کشور و برخی از ویژگی‌های عمده‌ی مربوط به آن را جمع‌آوری کنند. امروزه در اغلب کشورها سرشماری نفوس به فاصله ۵ یا ۱۰ سال یک‌بار به مرحله‌ی اجرا درمی‌آید. در ایران، سرشماری در سال‌های ۱۳۳۵، ۱۳۴۵، ۱۳۵۵، ۱۳۶۵، ۱۳۷۵، ۱۳۸۵ و ۱۳۹۰ شمسی مطابق روش‌های علمی و متناسب با زمان، انجام شده است.»

این قسمتی از مطالبی است که مرکز آمار، مسوول سرشماری‌های رسمی کشور در سایتش نوشته است.

سنِ من و همسالانم چندان زیاد نیست  ولی حداقل ۴ دوره‌ی سرشماری را کم‌وبیش به یاد می‌آوریم. در تمام این دوره‌ها فردی کاغذ‌به‌دست به منازل مراجعه می‌کرد و سوالاتی کلیشه‌ای و طبقه‎بندی‌شده را مطرح می‌کرد و به استناد پاسخ شهروند، گزینه‌هایی را علامت می‌زد. اطلاعات به مرکز فرستاده می‌شد و پس از بررسی و آنالیزهای طولانی، نمودارها و اعداد و ارقامی ارایه می‌شد. طی تمام این سال‌ها در نحوه‌ی انجام سرشماری تغییر خاصی اتفاق نیفتاد تا امسال که سال ۱۳۹۵ است و اینترنت و سامانه‌های کامپیوتری هم در روند سرشماری اضافه شد.

البته شرکت در سرشماری  طبق ماده ۷ قانون مرکز آمار تکلیف است:

«هر شخص ساکن ایران همچنین اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور مکلف‌اند به پرسش‌های مربوط به کلیه‌ی سرشماری‌ها و آمارگیری‌ها که توسط مرکز آمار ایران انجام می‌شود پاسخ صحیح دهند. آمار و اطلاعاتی که ضمن آمارگیری‌های مختلف از افراد و موسسات جمع‌آوری می‌شود محرمانه خواهد بود و جز در تهیه‌ی آمارهای کلی و عمومی نباید مورد استفاده قرار گیرد. استفاده و مطالبه و استناد به اطلاعات جمع‌آوری‌شده از افراد و موسسات به هیچ‌وجه در مراجع قضائی و اداری و مالیاتی و نظایر آن مجاز نخواهد بود.»

قانون ۱۶ ماده‌ای مرکز آمار ایران به همراه یک تبصره، پس از تصویب مجلس سنا در جلسه‌ی روز دوشنبه ۳/۱۰/۱۳۵۳، در جلسه‌ی روز پنجشنبه دهم بهمن‌ماه یک هزار و سیصد و پنجاه و سه شمسی به تصویب مجلس رسید و تا امروز مورد استناد قرار می‌گیرد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

آیا نیازی به آمارگیری هست؟

قطعا! تهیه‌ی اطلاعات صحیح‌، بررسی پراکندگی جمعیت، میزان تحصیلات، درآمد و بسیاری فاکتورهای تاثیر‌گذار در اتخاذ سیاست‌های مدیریتی و کنترلی کشور می‌تواند به پیشرفت آن جامعه و کشور کمک شایانی کند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

زمان اجرای سرشماری نفوس و مسکن ۹۵

تصویر زیر از سایت رسمی مرکز آمار ایران برداشته شده است. نظر شما چیست ؟

statitics

آیا نیاز به آمارگیر هست‌؟

نمی‌دانم! با گذشت بیش از ۱۰ سال از تهیه و ارایه‌ی کارت‌های ملی و گذشت حدود ۵ سال از الزام استفاده از شماره‌ی ملی در امور مختلف اداری، آیا هنوز به آمارگیری میدانی نیازی هست؟

پایگاه‌های داده بسیاری در کشور در حال تکمیل و به روز شدن هستند؛ بانک‌های اطلاعاتی بانکی، دانشگاهی، آموزش و پرورش، ثبت املاک، ثبت‌احوال، تامین اجتماعی، بیمه‌های درمانی، دارایی و غیره. در واقع تمام اطلاعاتی که در پرسشنامه‌های سرشماری مطرح می‌شود روزانه در حال تکمیل و به‌روزرسانی است و به‌صورت تک‌تک توسط کارشناسان هر سازمان یا موسسه بررسی شده و صحت آن‌ها تایید می‌شود. عدم توانایی در جمع‌آوری و ادغام این بانک‌های اطلاعاتی و بهره‌مندی از نتایج یکپارچه آن‌ها از کجا ناشی می‌شود؟

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

آمارگیرها چه کسانی هستند؟

به گزارش اکونیوز، درخواست اشتغال به آمارگیری توسط مرکز آمار در شهریورماه اعلام شد و ظاهرا موج ۱۲ درصدی بیکاری در جامعه به‌قدری بالا بوده است که در ظرف مدت کوتاهی ظرفیت شهرهای کشور برای استخدام دوماهه‌ی افراد برای همکاری با مرکز آمار ایران پر شد  و بسیاری به لیست ذخیره منتقل شدند. قرار شده این آمارگیران برای ۵۵ روز در اختیار مرکز آمار باشند که مدتی آموزش دیده و مدتی هم به آمارگیری یا امور محوله مشغول خواهند بود و برای این ۵۵ روز در مجموع مبلغ ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به افرادی که با مرکز آمار ایران همکاری کنند پرداخت شود.

با خواندن این گزارش شاید لزوم یا علت استفاده از آمارگیران میدانی و اساسا لزوم برگزاری فرایندی به عنوان سرشماری نفوس و مسکن مشخص شود.

‌‌‌‌

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar مازیار لامعی

    اون عکس واقعیه؟ سرشماری با تبلت
    خجالت داره والا
    پس این همه کارت ملی جدید و شناسنامه جدید و کارت سربازی و گواهینامه جدید الکیه

  2. Avatar سهراب محمدخانلو

    تمام مشکلات تو اون پاراگراف آخر نوشته شده. ۲ میلیون تومن برای ۵۵ روز یعنی ماهی یه میلیون. این همه هم بیکار.
    حالا چرا ۵۵ روز ؟ منافاتی با قوانین کار نداره ؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه