شما بگویید: کروم یا فایرفاکس؟

۲۴ مهر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
مرورگر اینترنت - کروم یا فایرفاکس

آخرین باری که یک روز کامل را بدون  گشت‌وگذار در وب گذراندید کی بود؟ ما کاملا مطمئن هستیم که پاسخ شما امروز نمی‌تواند باشد! استفاده از اینترنت و وب‌گردی به یکی از معمول‌ترین و طبیعی‌ترین فعالیت‌های روزمره‌ی ما تبدیل شده است. بنابراین هر روز حداقل با یک مرورگر اینترنت سروکار داریم. حال سوال پیش می‌آید که انتخاب یک مرورگر تا چه اندازه اهمیت دارد؟ کروم بهتر است یا فایرفاکس؟ در این مطلب قصد داریم با هم به بررسی سوالاتی از این دست بپردازیم.

اگر فرد حساسی نباشید ممکن است به اولین مرورگر اینترنت در دسترس که همان مرورگر پیش‌فرض سیستم‌عامل رایانه است بسنده کنید. ولی اگر برای سرعت و امنیت خود هنگام حرکت روی امواج خروشان وب اهمیت قائل باشید قطعا دامنه‌ی انتخاب خود را گسترده‌تر خواهید کرد. البته منظور ما این نیست که مرورگر اینترنت پیش‌فرض به هیچ وجه مناسب نیست. اساسا ما در عصر طلایی مرورگرهای وب به سر می‌بریم و انتخاب بهترین مرورگر کار چندان آسانی نیست.

مایکروسافت بعد از چند دهه انتقاد سرانجام در ویندوز ۱۰ اینترنت اکسپلورر را با مرورگر بهتری به نام «اج» (Edge) جایگزین کرد. کروم با سرعت و امنیت بالا جایگاه خود را به‌عنوان یکی از بهترین‌ها حفظ کرده. موزیلا فایرفاکس و اپرا به بهینه‌سازی امکانات و افزودن ابزارهای جدید ادامه می‌دهند. تمرکز سافاری روی کاهش مصرف انرژی به کاربران مک دلیلی قانع‌کننده برای انتخاب مرورگر پیش‌فرضشان می‌دهد. و حتی شاهد ورود تازه‌واردی به نام ویوالدی هستیم که با طراحی ساده‌ی خود تقریبا امکان شخصی‌سازی همه‌چیز را فراهم کرده است. انتخاب هیچ‌کدام از این مرورگرها اشتباه نیست ولی نکات ظریف و کوچکی وجود دارد که به هرکدام از آن‌ها برتری‌های خاص خودش را می‌بخشد.

طبق رویه‌ی معمول مطالب «شما بگویید» تصمیم داریم این بار هم دو رقیب را در برابر هم قرار دهیم. نگاهی به نمودار ۵ مرورگر پراستفاده‌ در ایران نشان می‌دهد که سه مرورگر اینترنت اکسپلورر، کروم و فایرفاکس همچنان با اختلاف در صدر جدول قرار دارند. حضور اینترنت اکسپلورر در بالای این نمودار خارج از انتظار ما بود. شاید دلیل این موضوع این باشد که هنوز افراد زیادی از مرورگر پیش‌فرض ویندوز استفاده می‌کنند. سازگار نبودن برخی از وب‌سایت‌ها و پایگاه‌های داده با مرورگرهای دیگر را هم نباید فراموش کرد. البته با توجه به جایگزین شدن اینترنت اکسپلورر با اج در ویندوز ۱۰ عملا عمر این مرورگر رو به پایان است.

مرورگر اینترنت - کروم یا فایرفاکس - نمودار ایران

بر اساس همین نمودار حدود هشت ماه پیش محبوبیت اینترنت اکسپلورر با افت نسبتا زیادی روبرو شده و در حال حاضر کروم و فایرفاکس شانه‌به‌شانه‌ی هم در بالای نمودار حرکت می‌کنند. همچنین برخلاف اینترنت اکسپلورر دو مرورگر کروم و فایرفاکس علاوه بر ویندوز از لینوکس و OS X (شاید بهتر باشد دیگر بگوییم MacOS) هم پشتیبانی می‌کنند. بنابراین درمجموع به نظر می‌رسد کروم و فایرفاکس رقبای مناسب‌تری برای هم باشند.

گوگل همواره مدعی بوده که کروم سریع‌ترین مرورگر موجود است ولی برخی از بنچمارک‌ها نشان می‌دهند که در حال حاضر فایرفاکس در برخی بخش‌ها سریع‌تر عمل می‌کند. کروم زمانی که چند تب باز کرده باشید حافظه‌ی بیشتری نسبت به فایرفاکس اشغال می‌کند ولی فایرفاکس برای آزاد کردن حافظه پس از بستن تب‌ها زمان بیشتری نیاز دارد. از نظر امنیت کروم به برخی قابلیت‌های خاص مجهز شده که در مرورگرهای دیگر یافت نمی‌شود ولی فایرفاکس موفق شده برخی از آن‌ها را شبیه‌سازی کند. فایرفاکس به دلیل دسترسی بسیار بالایی که به تولیدکنندگان اکستنشن‌ها می‌دهد در میان تمام مرورگرها غنی‌ترین مجموعه‌ی اکستنشن‌ها را در اختیار دارد؛ اکستنشن‌های فایرفاکس بسیار قدرتمند هستند و می‌توانند ظاهر مرورگر را آزادانه تغییر دهند. ولی در کروم اکستنشن‌ها به‌عنوان پردازش‌های جداگانه‌ی محدودی اجرا می‌شوند که تنها به لیست مشخصی از قابلیت‌ها دسترسی دارند. در نتیجه اکستنشن‌های کروم قدرت کمتری دارند و نمی‌توانند ظاهر مرورگر را چندان دست‌خوش تغییر کنند. البته حسن این رویکرد این است که عملکرد اکستنشن‌ها با تغییر کردن کد اصلی مرورگر دچار اختلال نخواهد شد.

علاوه بر تمام موارد گفته‌شده شاید مهم‌ترین تفاوت کروم و فایرفاکس در این باشد که فایرفاکس یک مرورگر متن‌باز است که توسعه‌ی آن توسط بنیاد موزیلا مدیریت می‌شود ولی کروم یک نرم‌افزار مالکیتی (Closed-Source) است که گوگل آن را بر پایه‌ی مرورگر متن‌باز «کرومیوم» (Chromium) توسعه می‌دهد. در نتیجه برخی از افراد در زمینه‌ی حفظ حریم شخصی نسبت به کروم مظنون هستند. برای مثال این نظریه را مطرح می‌کنند که ممکن است گوگل بدون اطلاع کاربران از اطلاعات آن‌ها برای هدفمندتر کردن تبلیغات خود استفاده کند. درهرحال یک‌چیز مشخص است؛ گوگل بخشی از درآمد خود را از ردیابی کاربران و تبلیغات به دست می‌آورد. در نتیجه کاملا طبیعی است که نسبت به فایرفاکس از ابزارهای کمتری در زمینه‌های حفظ حریم خصوصی برخوردار باشد.

مرورگر اینترنت - کروم یا فایرفاکس - نمودار جهان

باوجود تمام آنچه گفته شد همان‌طور که در نمودار بالا می‌بینید آمارهای جهانی نشان‌دهنده‌ی محبوبیت بیشتر کروم است و ظاهرا این محبوبیت همچنان روند صعودی دارد. انتخاب شما چیست؟ کروم یا فایرفاکس؟ از اینجا به بعد ما تریبون را به شما می‌دهیم تا با بیان دیدگاه‌ها، تجربه‌ها و اطلاعات فنی خود دلیل انتخابتان را با دیگران به اشتراک بگذارید. همچنین اگر با نظر یکدیگر موافق نبودید می‌توانید با دلایل منطقی و با حفظ احترام به نقد کردن دیدگاه‌های هم بپردازید تا در نهایت بتوانیم به یک جمع‌بندی بهتر برسیم.

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۹۵ دیدگاه
  1. Avatar اسحاق

    کروم

  2. Avatar یاسین

    vivaldi رو هم امتحان کنید!

    بین کروم و فایرفاکس، اهل کروم بودم!! ولی قدرت فایرفاکس بیشتره، جدیدا فایرفاکس رو بیشتر دوس دارم! کروم ندارم روی سیستمم!

  3. Avatar مهدی

    فقط safari …هم سریع هم مینیمال گرافیک در حد یورو ۲۰۱۶ …نه سوالی که کسی بخواد گیج بشه نه انقدر ساده که خسته کننده باشه. از بچه ۵ ساله هم میتونه باهاش کار کنه تا مهندس حرفه ای.

    1. Avatar Aryobarzan

      بدک نیس مدتی کارکردم باهاش….ولی کند که بشه بایدببندی ودوباره جستجوکنی….

  4. Avatar سعید

    کروم و فایرفاکس هر دو ویژگی های خوب و گاها منحصر به فردی رو ارائه می کنند اما به شخصه فایر فاکس رو به دلیل امنیت بالا و قابلیت شخصی سازی اون بیشتر می پسندم

  5. Avatar علیرضا جوادزاده

    باسلام…
    نظر من فایرفاکس رو بر کروم برتر میدونه … چون من یک برنامه نویسم و برای من ، فونت و زیبایی بسیار مهمه و اگه این ها رو نمیداشت من به شخصه به سمت اپرا میرفتم … من یک وبلاگ دارم و برای بهتر دیده شدن ، بهشون پیشنهاد میکنم که از فایرفاکس استفاده کنن … کروم توی دیوایس های اندرویدی پرکاربرد ترن و زیبایی و فونت توی اندروید در کروم بیشتر از فایرفاکسه چون مرورگر پیشفرض اندرویده … در کل نظر من اینه که اگه پشت سیستم میشینین و از ویندوز استفاده میکنین ، فایرفاکس بهتره ولی اگه با دیوایس و دستگاه های اندرویدی به مرور پیج ها میپردازین ، بهتون کروم رو پیشنهاد میکنم …

    با تشکر …

  6. Avatar Pooria

    این سیستم جامع دانشگاهی گلستان است که IE را در ایران زنده نگه داشته است!!! وگرنه عمرا اگه تو نمودار اونقد بالا بود!!!
    .
    .
    .
    فقط فایرفاکس…

  7. Avatar محمدرضا

    فایرفاکس

  8. Avatar معین نهری

    کروم = سرعت و پایداری

    فایرفاکس = کراش

  9. Avatar MR.Zero1

    اگر کاربر عادی هستید و دائم در اینترنت به جستجوی مطالب میپردازید، قطعا کروم بهترین گزینه هست.
    اگر توسعه دهنده نرم افزاری، طراح وب یا از این نوع کارها انجام میدید، فایرفاکس توسط افزونه های بسیار قوی، جوابگوی کار شما میباشد.

  10. Avatar محسن

    به نظر من کروم برای اندروید خوبه فایرفاکس برای ویندوز

  11. Avatar Ali Reza

    من خودم به شخصه از اکثر مرورگر ها استفاده کردم ولی به نظر من فرق بنیادی بینشون نیست و با چند روز استفاده از هر کدوم خیلی زود بهش عادت خواهید کرد 🙂
    یه نکته ی دیگه هم که در انتخاب مؤثره اینه که فرد قبلا با کدوم کار کرده باشه

  12. Avatar شهاب

    تقریبا کرومو از زمانی که اومد استفاده میکردم تا حدود ۱ سال پیش. مرورگر سریع و خوبیه، ولی واقعا حافظه زیادی رو از رم اشغال میکنه
    البته همیشه در کنارش فایرفاکس رو هم استفاده میکردم! (به عنوان مرورگر زاپاس!!!)
    ولی الآن مرورگر اصلیم موزیلا فایرفاکسه! تو همه چی عالیه. موقعیتی واسم پیش نیومده که به کروم نیاز داشته باشم واقعا.
    انتخاب اول من روباه آتشینه 🙂

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه