دیجی‌کالا نخستین مسابقه‌ی ربات‌های پرنده‌ی حمل کالا را برگزار می‌کند

۴ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

برای نخستین بار در ایران، دیجی‌کالا بر پایه‌ی مدل نوآوریِ بــاز، مسابقه‌ی ربات‌های پرنده‌ی‌ حمل کالا را برگزار می‌کند.

دیجی‌کالا گروه‌های حرفه‌ای رباتیک ایرانی را به شرکت در «مسابقه‌ی ربات‌های پرنده» دعوت می‌کند. همه‌ی نخبگان و تیم‌های دانشگاهی و مستقل رباتیک که در زمینه‌ی ساخت ربات‌های پرنده (Drone) فعالیت می‌کنند، می‌توانند در رقابتی جدی برای ساخت ربات پرنده‌ی حمل کالا شرکت کنند.

تیم‌های علاقه‌مند، از ۲۵ بهمن تا ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ فرصت دارند تا ثبت‌نام اولیه را در این مسابقه انجام دهند. ثبت‌نام با پرکردن فرم‌هایی انجام می‌شود که در تاریخ مذکور در دیجی‌کالا مگ ارایه خواهد شد.

شرکت‌کنندگان پس از ثبت‌نام اولیه، یک ماه فرصت خواهند داشت تا اطلاعات فنی لازم را برای ارزیابی تخصصی تیم‌شان ارسال کنند. پس از این ارزیابی، تیم‌های نهایی برای شرکت در این رقابت، انتخاب و معرفی خواهند شد تا چند ماه بعد، در یک تابستان شگفت‌انگیز، در دو بخش «ارزیابی طراحی» و «مسابقات میدانی» با هم رقابت کنند.

جوایز ارزنده‌ای که برای تیم‌های برگزیده در هر بخش از این رقابت در نظر گرفته شده، به شرح زیر است:

  • تیم نخست در بخش طراحی: ۱۰۰ میلیون ریال
  • تیم نخست در مسابقات اصلی: ۲۰۰ میلیون ریال
  • تیم نخست در بخش چالش‌های فنی: ۵۰ میلیون ریال
  • تیم نخست در مجموع امتیازها: ۱۵۰ میلیون ریال

جزییات بیشتر را می‌توانید در صفحه‌ی «نخسیتن مسابقه‌ی ربات‌های پرنده» مشاهده کنید. همچنین، اطلاعات مربوط‌‌به گام‌های بعدی مسابقه، مانند قوانین و چارچوب فنی، مشخصات داوران و همچنین اطلاعات فنی لازم برای ارزیابی تخصصی تیم‌ها، طبق زمان‌بندیِ تعریف ‌شده، از طریق دیجی‌کالامگ، به اطلاع علاقه‌مندان خواهد رسید.

گفتنی است بهره‌گیری از دانش جمعیِ فعالان و متخصصان حوزه‌های مختلف و به‌کارگیری این دانش برای خلق ارزش، روشی تازه برای نوآوری است؛ راهکاری که آن‌ را «نوآوریِ بــاز» می‌نامند. دیجی‌کالا به‌عنوان بزرگ‌ترین کسب‌وکار اینترنتی ایران، تلاش می‌کند با به‌کارگیری و ترویج نوآوریِ بــاز در ایران، در این زمینه نیز پیشگام باشد. مسابقه‌ی حرفه‌ای ربات‌های پرنده‌ی حمل کالا، نمونه‌ای بازر از این فعالیت‌هاست.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌Drone_Footer

دیدگاه شما

۵۵ دیدگاه
  1. Avatar جم

    درود.
    دی جی کالای عزیز لطفآ نتایج رو اعلام بفرمایید.
    تشکر

  2. Avatar خادمیان

    ضمن سلام و احترام بنظر میرسد سیستم ایمیل های دیجی کالا دچار مشکل شده چون تیم ما برای ارسال ایمیل ثبت نام هم با سرور یاهو و هم با سرور گوگل مشکل داریم و پیام زیر برای ما نشان داده شده:
    Hi. This is the qmail-send program at yahoo.com.
    I’m afraid I wasn’t able to deliver your message to the following addresses.
    This is a permanent error; I’ve given up. Sorry it didn’t work out.

    لطفا پیگیری کنید.

    باتشکر
    تیم بالابان از شرکت SBS

  3. Avatar صادق

    سلام

    میشه وقت ثبت نام رو بیشتر کنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ دیجی جان لطفا وقت ثبت نام رو بیشتر کن،یه هفته دیگه وقت بده…

  4. Avatar آرش

    سلام عرض میکنم خدمت تمامی دست اندر کاران و خسته نباشید میگم به تمام عوامل این کار
    به نظرم ارایه ی این طرح بزرگ و هیجان انگیز از سوی دیجی کالا نشان از جسارت ایده و خلاقیت است که بسیار خوب است و نشان از متمایز بودن و برتر بودن دیجی کالا دارد.
    اولا خواهشمند هستم زمان برگزاری مراحل برگزاری را تغییر دهید و زمان هر مرحله را بیشتر کنید. چون برای انجام کار کیفیت بسیار مهم است و انجام عجله ای کار مفید نخواهد بود. از طرفی انجام چنین پروژه ای زمان بر است و شاید انجام مرحله ی طراحی، توسط یک تیم حرفه ای هم ماه ها زمان ببرد. لذا زمان کوتاه انجام کار را سخت خواهد کرد…
    ثانیا شاید باید مقداری بودجه برای تیم هایی که برای مسابقه ی اصلی انتخاب شده اند، درنظر گرفته شود. زیرا انجام این کار علاوه بر وقت و زحمت نیازمند بودجه ی کافی هم هست و حتما یاری دیجی کالا در این مورد مشوق و یاری کننده ی بزرگی برای تیم ها خواهد بود.
    باتشکر.

  5. Avatar علی

    نمیدونم چرا بعضی از دوستان توضیحات رو کامل نمیخونن و سریعا جبهه میگیرن
    جواد جان عزیزم شما اول توضیحات رو کامل بخون بعد نظرتو بنویس
    اگر توضیحات بنده رو دقیق بخونید میبینید که یسری راهکار برای تشخیص کابل برق و درخت دادم
    مطمئنا این راهکارا ۱۰۰% پاسخگوی نیاز این سیستم نیستند و برای انتقالش از روی کاغذ به واقعیت کلی کار میبرن و حتی ممکنه دستخوش تغییرات هم بشن
    من که دارم این راهکارارو میدم همینطوری رو هوا نمیگم عزیزم
    تجربه چندین سالمه
    من متخصص کوآد نیستم ولی تو پردازش تصویر متخصصم و همینطور بیخود حرفی نمیزنم
    مطمئن باش جواد عزیز
    درضمن اگر کمی با احترام بیشتر برخورد کنید خیلی بهتره
    زود داغ کردن و بی احترامی نشونه کم تجربگیست

  6. Avatar احمدرضا جوادزاده

    به نظر من قوانین بسیار پیچیده هست چون من به یه مهندس رباتیک نشون دادم تعجب کرد و گفت برای چنین برنامه ای حداقل به پنج نفر متخصص خبره نیاز است و همین موضوع باعث میشه که علاقه مند ترین افراد که همان دانشجو ها میباشند قدرت رقابت نداشته باشند . من فکر میکنم اگه دیجیکالا قوانین رو کلی تر و ساده تر مشخص میکرد برای عمومی تر شدن مسابقه بهتر بود و در پایان طرحی که برنده میشد رو با کمک متخصصان کشور بسط میدادند جهت استفاده تجاری

  7. Avatar bagheri

    با سلام
    بلاشک ایرانی جماعت توان انجام این پروژه ها را دارد البته بعضی از دوستان زمان ۴ الی ۵ سال رو عنوان کردند که باید عرض کنم ساخت و پیاده سازی این پروژه حداکثر یکسال بیشتر زمان نمی برد اما در خصوص جوایز تعیین شده فکر کنم بیشتر یه دانشجو در حین تحصیل علاقه نشون بده ،
    دی جی کالای محترم لطفاً اگر واقعاً قصد اجرایی عملی این پروژه رو دارید در مبلغ جواز خودتون تجدید نظر بکنید تا افراد حقیقی و شرکتهای تجاری (حقوقی) برای انجام این پروژه نیز حاضر شوند.
    الان خودرو های کوچک کنترلی که سوخت مصرف می کنند از ۱.۵ میلیون به بالا می باشد تازه اینا رو تاجر فقط زحمت وارداتش رو می کشه اما یه همچین پروژه نیاز به برنامه ریزی دقیق و اجرای یک cpm دارد که درون آن بخشهای مختلف از الکترونیک و مکانیک و کامیوتر و …… را شامل می شود.
    ***اما به هر تقدیر اگر پای پیشرفت کشور عزیزمون باشد مطمئن باشید از جان مایه خواهیم گذاشت ***
    ***آرزوی سربلندی و پیروزی برای شما و یکایک هموطنان عزیزمان خواهم داشت***

  8. Avatar صادق

    با سلام. ما یه تیم دانشگاهی هستیم و قصد داشتیم تو این مسابقه شرکت کنیم ام با دیدن قوانین کاملا منصرف شدیم. فکر نمی کنم تو ایران دو یا سه تیم بتونن در این حد کار کنن، شاید مشکل اصلی مشکل مالی باشه برای چنین کاری نیاز به سرمایه زیادی هست. قوانین بسیار بد هستن، حتی تو مسابقات ایران اوپن هم ربات فول اتو به تعداد انگشتان دست نیست. قسمت ارایه و دفاع از اسناد هم جالب نیست، ما مطالعات زیادی کردیم و انتقال تمام این اطلاعات می تونه به سرقت منجر بشه.

  9. Avatar Babak_ea

    سلام
    و عرض ادب و تشکر از برگزاری مسابقه در این سطح
    برگزاری مسابقه در این سطح با قوانین اعلام شده سطح وسیعی از امکانات طراحی و پیاده سازی را نیازمند است که قطعا باید بسیاری از شرایط در قوانین شفاف باشد که با توجه به تجربه و آشنایی فنی با مبحث ، موارد زیر در ابتدا و سایر موارد به مرور مطرح می گردد :

    ۱- تعیین تکلیف استفاده از سیستم های آماده ، چه به صورت کلی و چه به صورت بخش های مجزا مانند برد کنترل پروازی ، رادیو کنترل های مورد استفاده ، سیستم های ارسال تصویر ، و یا پایدار ساز الکترونیک و مکانیکی تصویر … از نظر کسب امتیاز تا شرکت کنندگان نسبت به این موضوع با توجه به قوانین اقدام نمایند و این که اصولا رویکرد مسابقه بر طراحی اروجینال است یا اسمبل نمودن محصولات میانی …

    ۲- مسافت های مورد تست در مسابقات با توجه به این که در نهایت هدف ربات حمل مرسوله می باشد چقدر است تا با توجه به ان قدرت سیستم های ارسال دیتا و لینک های رادیویی فراهم گردد .

    ۳- آیا اصولا هدف پردازش اطلاعات در روی خود ربات و تصمیم گیری خودکار رو ی ربات باید باشد ( که اجرا را با توجه به حمل یک سیستم پردازشگر مناسب سخت تر می نماید) یا اینکه تصاویر به کامپیوتر مرجع در ایستگاه ارسال شده و تصمیمات اتوماتیک توسط سیستم اتخاذ و به پرنده ارسال می گردد ؟
    ۴- ارتفاع مناسب برای پرواز این پروژه در مسابقه چقدر است با توجه به هدف مسابقه و مسافت واقعی در ماموریت ارسال مرسوله این مقدار نباید کمتر از ۲۰۰ متر از سطح زمین باشد در این صورت امکان برخورد به ساختمان ها و دکل ها در شهر هایی مانند تهران بسیار زیاد است .

    ۵-دقت مکان تحویل کالا به چه صورت است و در چه شعاعی مجاز خواهد بود ؟ موانع زیر پای ربات ( سیم برق ، سطح شیب دار، پله، بوته گیاه، ) که در استفاده واقعی جزو مشکلات این پروژه می باشد . در هنگام مسابقه به چه صورت تعریف می گردد ؟

    ۶- در بعضی از مسابقات دیده شده تیم ها چند ربات با توانایی های بخشهای مختلف مسابقه جهت کسب امتیاز به همراه می آورند که بستگی به قوانین مسابقه ممنوعیت آن تعیین می گردد و به نظر من با توجه به این که شما همه چلنج ها را با هم در یک محصول پرنده خواهید داشت عملا جدا سازی توانمندی ها در ربات های مختلف، جمع نمودن همه خواص و ویژگی ها در یک ربات را از بین خواهد برد که مناسب منظور شما نیست.

    ۷-سایز پرنده (قطر پرنده) در مسابقه و قوانین شما حائز اهمیت است؟ معمولا در مسابقات جزو ایتم های محدود کننده است که به شدت محدودیت های طراحی و کاهش توانمندی ها را در پی خواهد داشت ( کاهش زمان پرواز حمل بار … ) .

    ۸-وضعیت پرنده در هنگام تحویل بسته چگونه تعریف می گردد آیا با فرود کامل همراه خواهد بود یا رها سازی در ارتفاع مناسب و پیش بینی سقوط امن محموله ( از مشکلات فرود کامل که دوستان به موارد کابل برق و موانع اشاره کردند اما مشکل بزرگ دیگر قطع ارتباط رادیویی و احیانا تصویر به دلیل ارتفاع کم و خارج شدن ربات از حالت دید نسبتا مستقیم با دکل های مرکز می باشد که در نهایت با تصمیمات خودکار می توان چندین حالت برای پرواز مجدد تعریف کرد اما در نهایت تا صعود مجدد به احتمال زیاد ارتباط رادیویی برقرار نخواهد شد و این یعنی عدم امکان تصمیم گیری کار بر د شرایط اضطراری)

    ** ۹- پرنده ای با سطح اعلام شده در قوانین شما یک محصول کاملا دانش بنیان با پایه علمی کاملا قوی و مستحکم می باشد ( البته در صورت عدم عدول از سطوح فنی درخواست شده تا روز مسابقه و داوری کامل و بر اساس قوانین) سوال مهم این است که : چنین طرحی در این ابعاد که متشکل از چند رشته بزرگ مهندسی که منجر به یک محصول هوشمند قابل استفاد شده مسلما متن باز نبوده و دارای مالکیت معنوی می باشد لطفا در بخش قوانین وضعیت این مورد را توضیح بفرمایید که سورس ها و نقشه های ربات های برتر با توجه به درخواست بررسی فنی در قوانین دارای چه وضعیتی است ؟ آیا مسابقه اعلام مالکیت دارد یا آن را متعلق به طراح می داند؟
    موفق باشید.
    اعتمادی

    1. Avatar علی

      اگر قرار باشه این محصول بصورت تجاری و برای انتقال اجناس بصورت داخل شهری تولید بشه (البته تاجایی که من میدونم کوآدکوپترا نمیتونن مدت زمان زیادی پرواز کنن اونم با بار بدلیل نداشتن منبع تغذیه کافی)
      حالا ازین قضیه بگذریم اگر این مشکل رفع بشه برای بالا رفتن امنیت ارتفاع پرواز باید حتما بالاتر از تیر برق باشه لااقل
      درضمن برای قسمت پردازشش خب مطمئنا باید پردازش روی خود کوآد انجام بشه که خب با بردهای امبد امکانش هست الان بردای امبد خیلی قوی اومده به بازار مثلا کوبی برد ۸هسته ای که خب از قدرت پردازشی بالایی هم برخورداره
      درضمن در پاسخ به سوال یکی دیگه از دوستان که گفته بودن تشخیص موانع مشکله و در بعضی موارد کلا ناشدنی
      ببینید کار ناشدنی که کلا وجود نداره اونم با سطح علمی الان دنیا
      تشخیص موانع و فاصلشون تا کوآد رو میشه با دوتا دوربین بصورت کامل انجام داد(البته برای هرطرف دوتا دوربین لازمه که خب با چرخان درنظر گرفتن دوربین ها یک جفت کافیه)
      یک دوربین کینکت که میتونه عمق رو هم تشخیص بده با مادون قرمز و یک دوربین حرارتی برای تشخیص حرارت حتی تو شب
      درضمن در پاسخ به یکی از دوستان که گفته بود چطوری کابل برق رو تشخیص بده
      اولا همونطور که خود ایشون گفته بود میشه تا حدودی از دوربین حرارتی استفاده کرد
      ولی راه بهتره اینه که سیستم بجای تشخیص کابل برق بتونه محل تیرهای برق رو تشخیص بده و به این شکل سیستم میتونه محل کابلهای برق رو بصورت حدودی تشخیص بده
      البته همونطور که جلوتر گفتم این کوآد باید حتما بالاتر از تیربرق پرواز کنه
      از بردهای امبد هم میشه برای کنترل کلی کوآد هم استفاده کرد علاوه بر پردازش تصویر
      درضمن همونطور که قبلا هم گفتم من تو زمینه پردازش تصویر و بردهای امبد هم تخصص دارم و اگر اشخاصی هستن که تو زمینه مکانیک و الکترونیک متخصص دارن میتونیم همکاری کنیم
      علی طبسی

      1. Avatar farzadsw

        با توجه به تجربیات ما در زمینه پیاده سازی پردازش تصویر و بینایی ماشین، مباحثی مثل تشخیص مانع و کنترل خودکار پرنده از چیزی که روی کاغذ تصور میشه سخت تر و پیچیده تر خواهد بود. حالا اینکه شما موفق شدید با دوربین استریو یا کینکت به صورت بلادرنگ موانع باریکی مثل کابل برق یا شاخه درخت رو تشخیص بدید، جای تبریک داره.

      2. Avatar علی

        اون که مشخصه که مباحث عملی با چیزی که تو کاغذ میاد یا حتی چیزی که سیمولیت میشه خیلی فرق میکنه
        ولی کاملا مشخصه که شما اصلا به گفته های بنده توجه نکردید
        من نگفتم کابل برق رو میشه با کینکت تشخیص داد
        اولا با کینکت میشه کامل ریل تصویر عمق دار گرفت
        دوما من گفتم با تشخیص محل تیربرق میشه حدود کابلهای برق رو تشخیص داد و درضمن برای تشخیص کابل برق میشه از دوربین های حرارتی استفاده کرد
        درضمن این رو هم گفتم که این کواد باید تو ارتفاعی بالاتر از تیر برق و حتی درختا پرواز کنه
        درغیر اینصورت اصلا مردم اون رو میزنن
        درضمن هیچ درخت بلند و تنومندی(دقت کنید درختهای کوچک مزاحمتی برای کوآدی که تو ارتفاع بالاتر پرواز میکنه ندارن)فقط یک شاخه نیست و ازدحامی از شاخه هاست که تشخیصش با تشخیص یک شاخه تنها خیلی متفاوته
        شما که تجربیات زیادی هم دارید باید اینارو بدونید

      3. Avatar javad

        عزیزم این همه توضیح دادم،در رابطه با ارتفاع که محدودیتی وجود نداره.مشکل فرود برای تحویل بسته است اونوقت با درخت و کابل برق سرو کار دارید و احتمال هم به درد اینکار نمیخوره.لطفا قبل از نظر دادن فکر کنید
        با تشکر

  10. Avatar وحید 8

    سلام
    کار خیلی خوب وکارآمدی کردید.واقعا تو ایران کمبود همچین مسابقاتی احساس میشه.
    فقط شما که این مسابقه رو راه انداختین خیلی بهتر میشه اگر که لوازم وسایل پرنده رو هم بیارید.لوازمی مثل باتری، کنترلر، سروو، ملخ و موتور و هرچیزی که مربوط به رباتیک و لوازم پرنده می شه.

  11. Avatar علی

    باسلام و خسته نباشید خدمت همه دوستان
    من چندین ساله دارم پردازش تصویر رو بزبان ++C بصورت تخصصی انجام میدم برا ی گروه های مختلفی از دانشگاه صنعتی اصفهان و تهران هم پروژه انجام دادم که توشون گروه های رباتیک هم بوده تو سایتم هم برخی از نمونه کارهام موجوده
    فقط مشکلی که هست من گروه ندارم
    پیشنهادی که داشتم برای دیجی کالا این بود که الزامی تو گروه بودن وجود نداشته باشه و سعی بشه از هر تخصصی بهترین شخص انتخاب بشه
    من به شخصه تو زمینه پردازش تصویر نسبتا تخصص خوبی دارم یه خوبی دیگه هم هست اینکه با بردهای امبد هم کار کردم مثل کوبی و رزبری که برای کار با این نوع مصارف خیلی عالیه هم حجم کم داره و هم کاملا صنعتیه انتخاب دوربین رو هم براحتی میتونم انجام بدم چون انواع دوربین های صنعتی با انواع پروتکول های ارتباطی رو میشناسم
    تنها مشکلم اینه که گروه ندارم مثلا یک متخصص مکانیک خوب کنارم نیست البته الکترونیک رو خودم تا حدودی بلدم چون رشته دانشجوییم مکاترونیک بوده
    شرمنده اگه زیاد حرف زدم
    کلا پیشنهادم این بود که سعی بشه داشتن گروه الزام نباشه و از هر تخصصی بهترین افراد انتخاب بشن و با هم مچ بشن و ایجاد گروه کنن و این گروه ها با هم رقابت کنن
    بازم شرمنده باتشکر
    […]

    1. Avatar EM

      با سلام و خسته نباشید
      منم با نظر علی اقا موافق هستم . ما هم چند نفر هستیم که الان یکسالی تحقیقات روی این پروژه را شروع کردیم و الان کسی که تو تیم کم داریم یه برنامه نویس حرفه ای هستش . خوشحال میشیم بتونیم با شما همکاری داشته باشیم.

  12. Avatar لیلا

    با سلام
    از اینکه دیجی کالا، حد و مرزی برای پیشرفت خودش قائل نیست، جداً خوشحالم و صمیمانه تبریک می گم چه این پیشرفت تقلید از آمازون باشه چه طرح های نوی متناسب با فرهنگ و اقلیم ایران.
    می خواستم اگر امکانش هست، امکان حضور مشتریانی که نمی خوان در مسابقه شرکت کنند رو هم فراهم کنین.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه