مستند پیشنهادی هفتم فروردین: تب ذره

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

مستند «تب ذره» (Particle Fever) درباره‌ی آزمایش‌های دانشمندان و شور و هیجان بسیار زیاد آنها برای کشف ذره‌های بنیادین است. «برخورددهنده‌ی هادرونی بزرگ» (Large Hadron Collider) بزرگ‌ترین تاسیسات آزمایشی است که تاکنون ساخته شده. هدف از ساخت این دستگاه بزرگ شناخت و مطالعه‌ی ذرات بنیادین است. فیزیکدانان نظری وجود این ذرات زیراتمی و بنیادین را پیش‌بینی کرده‌اند و حالا با برخورددهنده‌ی هادرونی بزرگ می‌خواهند وجود این ذره‌ها را ثابت کنند.

از دیگر اهداف ساخت این برخورددهنده شبیه‌سازی شرایط بیگ بنگ است. «سازمان اروپایی تحقیقات هسته‌ای» (سرن)، برای ساخت این مجموعه ۹ میلیارد دلار هزینه کرده است. البته، درباره‌ی این پروژه تردیدهای بسیاری وجود داشت و بازخورد رسانه هم نسبت به ساخت آن منفی بود، چرا که فکر می‌کردند این پروژه با شکست مواجه می‌شود. در مراحل اولیه هم مشکلات بسیاری پیرامون آن وجود داشت. برای مدتی فضای حاکم بر سرن این بود که تمام زحمات و شب بیداری‌ها و هزینه‌هایشان هیچ فایده‌ای نداشته و برای هیچ بوده. اما فیزیک‌دانان سرن موفق شدند در سال ۲۰۱۲ از عهده‌ی تمام مشکلات بربیایند. پاداش تمام تلاش‌های آنها کشف ذره‌ی هیگز (Higgs) بود.

 این مستند به مدت هفت سال در حال ساخت بوده. منتقدان به خاطر توضیحات آسان و قابل فهم از واژه‌های سخت و پیچیده‌ی فیزیک تجربی، این مستند را تمجید کرده‌اند.

IMDB: 7.4

Rotten Tomatoes: 96

Metacritic: 89

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه