نقد و بررسی اپلیکیشن Nova Launcher؛ لانچری با قابلیت شخصی‌سازی بی‌پایان

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

یکی از دوست‌داشتنی‌ترین قابلیت‌های سیستم عامل اندروید امکان شخصی‌سازی بالای آن است. از اپلیکیشن پیام‌رسان، دفترچه تلفن یا کیبورد پیش‌فرض گوشی اندرویدی خود راضی نیستید؟ نگران نباشید، اندروید به شما اجازه می‌دهد از اپلیکیشن دلخواه خودتان استفاده کنید. این قابلیت شخصی‌سازی حتی اصلی‌ترین بخش یعنی لانچر را هم دربرمی‌گیرد. لانچر به زبان ساده همان صفحه‌ی اصلی یا خانه است که پس از باز کردن قفل گوشی یا تبلت به آن می‌رسید. «نُوا لانچر» (Nova Launcher) شاید بهترین لانچری باشد که تاکنون در پلی‌استور منتشر شده. قرار گرفتن این اپلیکیشن در لیست بهترین‌های گوگل در سال ۲۰۱۵ نظر ما را تایید می‌کند. این لانچر از آن دسته اپلیکیشن‌هایی است که بلافاصله پس از نصب، به‌خوبی کار می‌کند و از سوی دیگر تقریبا همه چیز آن را می‌توانید شخصی کنید. در ادامه برای بررسی امکانات و قابلیت‌های نوا لانچر با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

نوا لانچر یکی از بهترین لانچرهای مبتنی بر کدهای متن‌باز اندروید (AOSP) است که امکان شخصی‌سازی تقریبا همه‌چیز را می‌دهد. با امکاناتی نظیر تعیین تعداد سطر و ستون هوم‌اسکرین و اپ دراور، تعیین تعداد صفحات و آیکن‌های داک، تغییر اندازه‌ی تمام ویجت‌ها، ترکیب بسته‌های سفارشی آیکن‌ها، انیمیشن‌های زیبا و بسیاری قابلیت‌های دیگر، قادر خواهید بود ظاهر و عملکرد گوشی یا تبلت خود را دقیقا مطابق میل خود تنظیم کنید.

هر کدام از تولیدکنندگان مطرح گوشی‌های هوشمند اندرویدی، لانچر خاص خود را دارند که به‌صورت پیش‌فرض روی گوشی‌ها و تبلت‌هایشان قرار می‌گیرد؛ ولی بسیاری از کاربران، ظاهر ساده و سرعت بالای لانچر اندروید خالص را ترجیح می‌دهند.

نوا لانچر

اپلیکیشن Nova Launcher یکی از بهترین لانچرهای مبتنی بر کدهای متن‌باز اندروید (AOSP) است. اما این اپلیکیشن رقیب سرسختی هم دارد. «گوگل ناو لانچر» (Google Now Launcher) که به‌طور پیش‌فرض روی گوشی‌ها و تبلت‌های نکسوس قرار دارد، نسخه‌ای است که خود گوگل با استفاده از کدهای متن‌باز اندروید تولید می‌کند. گوگل ناو لانچر اپلیکیشن خوبی است ولی قابلیت شخصی‌سازی بالایی ندارد. اما با نوا لانچر می‌توانید رابط کاربری گوشی یا تبلت خود را شبیه نکسوس‌ها کنید و از امکانات شخصی‌سازی بی‌پایانی هم لذت ببرید. این اپلیکیشن دو نسخه‌ی رایگان و پولی (پرایم) دارد. هرچند امکانات نسخه‌ی رایگان هم برای جلب رضایت ما کافی بود ولی اگر قصد دارید از تمام قابلیت‌های این لانچر بهره‌مند شوید باید به سراغ نسخه‌ی پولی بروید.

نوا لانچر پرایم

نوا لانچر همانند اکثر لانچرهای اندرویدی، هوم اسکرین‌هایی برای قرار دادن میان‌برها و ویجت‌ها، داکی برای قرار دادن میان‌بر نرم‌افزارهای پرکاربرد و اپ دراوری (App Drawer) برای دیدن تمام اپلیکیشن‌های نصب شده دارد. تمام این بخش‌ها به شکل جداگانه قابل شخصی‌سازی هستند. شخصی‌سازی در نوا لانچر فراتر امکانات ساده‌ای است که در لانچرهای دیگر دیده‌اید و اجازه می‌دهد تقریبا همه‌چیز را کنترل کنید.

نوا لانچر هوم اسکرین

نوا لانچر اجازه می‌دهد تعداد ردیف‌ها و ستون‌های گرید )شبکه‌ای که آیکن‌ها و ویجت‌ها روی آن قرار می‌گیرند( را به‌دلخواه تغییر دهید. این قابلیت به‌ویژه در دستگاه‌های اندرویدی بزرگ مانند فبلت‌ها و تبلت‌ها کارایی بالایی دارد؛ چرا که می‌توان با نمایش دادن محتوای بیشتر از بزرگی صفحه‌ی نمایش به شکلی بهینه استفاده کرد. در مورد اپ دراور هم امکان تغییر گرید وجود دارد. خبر بهتر این‌که تعداد ردیف‌ها و ستون‌های اپ دراور را می‌توانید برای حالت‌های عمودی و افقی به‌صورت مجزا تعیین کنید. اگر از حالت جدید اسکرول عمودی یکپارچه در اپ دراور خوشتان نمی‌آید امکان برگشتن به حالت چندصفحه‌ای قدیمی هم وجود دارد.

نوا لانچر گرید

بسیاری از لانچرها امکان استفاده از بسته‌های سفارشی آیکن را دارند ولی در نوا لانچر حتی می‌توانید این بسته‌ها را با هم ترکیب کنید. اندازه‌ی ‌آیکن‌ها و برچسب زیر آن‌ها نیز برای هوم اسکرین، داک و اپ دراور به‌صورت جداگانه قابل تغییر است. همچنین می‌توانید برای داک خود یک پس‌زمینه انتخاب کنید. برای مثال اگر دوست دارید داک گوشی سامسونگ S6 شما شبیه داک آیفون باشد! امکان انتخاب پس‌زمینه‌ای شبیه آن وجود دارد. کنترل تعداد صفحات داک و تعداد آیکن در هر صفحه هم در دستان شماست.

نوا لانچر داک

البته امکانات شخصی‌سازی ظاهر نوا لانچر به اینجا محدود نمی‌شود. برای مثال می‌توانید از انیمیشن‌های زیبایی برای حرکت بین صفحات هوم اسکرین و اپ دراور استفاده کنید، نحوه‌ی باز و بسته شدن اپ دراور را تغییر دهید یا تصمیم بگیرید که عکس پس‌زمینه حرکت داشته باشد یا نه. نوا لانچر همچنین به شما اجازه می‌دهد اندازه‌ی تمام ویجت‌ها را تعیین کنید و حتی بخشی از آن‌ها را روی هم قرار داده و ترکیب‌هایی جذاب بسازید. نظرتان در مورد قرار دادن ویجت‌ها در داک چیست؟ نوا لانچر این امکان را هم فراهم کرده است. شاید تنها اشکال نوا لانچر این باشد که با برخی ویجت‌های پیش‌فرض گوشی‌ها و تبلت‌ها سازگار نیست. این را هم فراموش نکنید که تغییر دادن اندازه‌ی ویجت‌هایی که از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند ممکن است تناسبات آن‌ها را به هم ریخته و ظاهر ناخوشایندی ایجاد کند.

نوا لانچر اپ دراور

تا اینجا بیشتر در مورد قابلیت‌های شخصی‌سازی ظاهر نوا لانچر صحبت کردیم که تقریبا همه‌ی آن‌ها در نسخه‌ی رایگان وجود دارند. ولی نوا لانچر پرایم (Nova Launcher Prime)، یعنی نسخه‌ی پولی نوا لانچر، قابلیت‌های کاربردی بیشتری هم دارد که کمک می‌کند در کمترین زمان ممکن به هر چیزی که می‌خواهید دسترسی داشته باشید. فرمان‌های حرکتی (Gestures) یکی از مهم‌ترین این امکانات است. نوا لانچر پرایم، ۹ فرمان حرکتی مختلف نظیر دابل تپ، پینچ این، پینچ آوت و لغزش دو انگشتی را تشخیص می‌دهد. از این فرمان‌های حرکتی می‌توانید در هر جایی از صفحه نمایش برای فعال کردن عملکردی خاص یا اجرا کردن یک اپلیکیشن دلخواه استفاده کنید. برای مثال می‌توانید تعیین کنید با دو بار ضربه زدن روی فضای خالی هوم اسکرین (صفحه‌ی خانه) گوگل کروم باز شود یا با لغزاندن انگشت از بالا به پایین تنظیمات نوا لانچر به نمایش درآید. علاوه بر این برای هر کدام از آیکن‌های هوم اسکرین یا داک هم می‌توانید یک عملکرد اضافه تعریف کنید که با لغزاندن انگشت به بالا (Swipe up) روی آیکن اجرا می‌شود. برای مثال می‌توانید کاری کنید که با لغزاندن انگشت روی آیکن گوگل کروم، بوک‌مارک‌ها مستقیما به نمایش درآیند.

نوا لانچر سوایپ

نوا لانچر پرایم قابلیت‌های خوبی هم برای بهینه‌سازی اپ دراور در اختیار شما خواهد گذاشت. معمولا سازندگان تعداد زیادی اپلیکیشن غیر قابل حذف روی گوشی‌های خود قرار می‌دهند که شاید برخی از آن‌ها هیچ‌گاه به‌کار شما نیاید. نوا لانچر پرایم اجازه می‌دهد با مخفی کردن این اپلیکیشن‌ها از شلوغ شدن بی‌دلیل اپ دراور جلوگیری کنید. قابلیت مفید دیگر نسخه‌ی پولی امکان دسته‌بندی اپلیکیشن‌های اپ دراور در تب‌های مجزا است. برای مثال می‌توانید تمام بازی‌ها را در یک تب و شبکه‌های اجتماعی را در تبی دیگر قرار دهید. البته منطق این دسته‌بندی به نیاز و سلیقه‌ی شما بستگی دارد. ممکن است ترجیح بدهید تبی برای اپلیکیشن‌های پرکاربرد خود داشته باشید یا اپلیکیشن‌های کاری و شخصی را از هم جدا کنید.

تب نوا لانچر

اگر امکانات جالب نوا لانچر شما را ترغیب کرده که از آن استفاده کنید ولی فرصت ندارید از صفر شروع کرده و تمام میان‌برها و ویجت‌ها را دوباره روی هوم اسکرین و داک قرار دهید، به هیچ وجه نگران نباشید. نوا لانچر قابلیت وارد کردن چیدمان از اکثر لانچرها از جمله لانچرهای پیش‌فرض گوشی‌ها را دارد. نوا لانچر همچنین امکان گرفتن پشتیبان‌های (Backup) متعدد از چیدمان و تنظیمات را هم دارد. بنابراین دیگر نگران تنظیم مجدد نوا لانچر پس از فکتوری ریست کردن یا خریدن یک گوشی جدید نخواهید بود.

Pros

  • سرعت بالا و عملکرد روان
  • قابلیت شخصی‌سازی بسیار زیاد
  • امکان ورود چیدمان از اکثر لانچرهای دیگر
  • قابلیت گرفتن پشتیبان‌های متعدد از چیدمان و تنظیمات

Cons

  • فعال نبودن تمام امکانات در نسخه رایگان
  • سازگار نبودن با بعضی از ویجت‌های پیش‌فرض
  • به‌ هم ریختن تناسب برخی ویجت‌ها هنگام تغییر اندازه

‌‌‌‌   ‌‌  ‌‌‌‌‌‌   ‌‌‌

دانلود از گوگل پلی

دانلود از کافه بازار

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. AMIN

    تمام قابلیت هایی که نوشتید توی لاین لانچر (LINE LAUNCHER) که قبلا اسمش DODOL LAUNCHER بود به صورت رایگان هست با کلی تم و عکس پس زمینه رایگان و حتی مموری اوپتیمایزر و …
    پیشنهاد میکنم حتما امتحانش کنید تا شیفته اون بشید

  2. saeed

    در بخش رایکان نوا لانچر هم ژستهای حرکتی وجود دارد و از نظر من بهترین لانچر می باشد و تنها ایرادی که در نسخه رایگان وجود داشت عدم پشتیبانی از اکثر ویجتهای گوشی بود.( گوشی من الجی است)

  3. علی جوادی

    کاش سیستم عامل خشک و بی روح آی او اس هم اینقدر قابلیت شخصی سازی داشت…البته اگه میداشت گوشی با یک گیگ رم و هسته های محدود پردازنده نمیتونست کاری انجام بده…مثل آیفون سیکس و …

  4. مهدی

    با سلام
    تقریباً ۴ سالی هست که از Go launcher استفاده میکنم و باید بگم از دید من برترین لانچر هست.حتی در نسخه مجانی اون امکانات زیادی هست.مثل همون دستورات حرکتی یا ژست ها.
    سبک،سریع، پایدار، زیبا و امکانات فراوان.

  5. mehdi

    باسلام.
    من نسخه پرایم این لانچر بسیار عالی رو دارم و بعد از عوض کردن حدود۱۵ لانچر مختلف این تنها لانچری بوده که از همه بیشتر دووم آورده و فکر نکنم عوضش کنم.یکسری از لانچر هایی که داشتم اینا هستن:cm /apus /action /nano / smart /lollipop /marshmallow /blur /jolla /s /themer /10 /z /360 /zeroو…بودن که هر کدوم که داشته نسخه پرو گرفتم .
    اگه نسخه عادی شو امتحان کنید حتما مشتری نسخه پرایم هم میشین

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه