مقایسه دوربین دوتایی گلکسی نوت ۸ با آیفون ۷ پلاس در دیجی‌کالا مگ

۱۹ بهمن ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
مقایسه دوربین دوتایی گلکسی نوت 8 با دوربین دوتایی آیفون 7 پلاس

سرانجام سامسونگ هم با چیزی حدود یک سال تاخیر نسبت به اپل، با معرفی گلکسی نوت ۸ به استفاده از دوربین دوتایی روی آورد. دوربین دوتایی گلکسی نوت ۸ شباهت زیادی به دوربین دوتایی آیفون ۷ پلاس دارد، ولی حداقل از نظر سخت‌افزاری به وضوح نسبت به آن برتر است. با این حال در دنیای امروز که نرم‌افزار بر همه‌چیز حکم‌فرمایی می‌کند، به هیچ وجه نمی‌توان از روی مشخصات فنی صرف به کیفیت دوربین یک گوشی موبایل پی برد. به ویژه در مورد دوربین‌های دوتایی که بخش زیادی از سودمندی آن‌ها به تکنیک‌های «عکاسی محاسباتی» (Computational Photography) وابسته است. به همین دلیل ما دست به کار شدیم و مقایسه‌ای را بین دوربین دوتایی گلکسی نوت ۸ و آیفون ۷ پلاس ترتیب دادیم تا ببینیم در عمل کدام‌یک بهتر است.

مقایسه مشخصات فنی دوربین گلکسی نوت ۸ با دوربین آیفون ۷ پلاس

گلکسی نوت ۸ همانند آیفون ۷ پلاس از ترکیب دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کند که یکی به لنز واید استاندارد و دیگری به لنز تله‌فتو مجهز شده است. بدین ترتیب گلکسی نوت ۸ هم مثل آیفون ۷ پلاس امکان زوم اپتیکال دو برابر و محو کردن پس‌زمینه‌ی عکس (بوکه) را به شما می‌دهد. البته لنز هر دو دوربین گلکسی نوت ۸ اندکی نسبت به لنزهای دو دوربین آیفون ۷ پلاس وایدتر است. گلکسی نوت ۸ از یک لنز معادل ۲۶ میلی‌متر در کنار یک لنز معادل ۵۲ میلی‌متر استفاده می‌کند، در حالی که این ارقام در آیفون ۷ پلاس به ترتیبت برابر با ۲۸ و ۵۶ میلی‌متر است. بدین ترتیب در واقع با آیفون ۷ پلاس اندکی بیشتر می‌توانید روی سوژه‌ها زوم کنید.

اما در سوی مقابل گلکسی نوت ۸ به لنزهایی با دریچه‌ی دیافراگم بازتر مجهز است. دوربین واید گلکسی نوت ۸ دیافراگم f/1.7 و دوربین تله‌فتوی آن دیافراگم f/2.4 دارد. وقتی این ارقام را با دو دوربین آیفون ۷ پلاس مقایسه کنید که به ترتیب از دیافراگم‌های f/1.8 و f/2.8 استفاده می‌کنند، انتظار می‌رود گلکسی نوت ۸ در نور کم عملکرد بهتری داشته باشد. این انتظار وقتی بیشتر می‌شود که بدانید بر خلاف آیفون ۷ پلاس، که تنها دوربین اصلی آن از لرزشگیر اپتیکال بهره می‌برد، هر دو دوربین گلکسی نوت ۸ به لرزشگیر اپتیکال مجهز شده است.

مقایسه عملی

حال که اندکی در مورد مشخصات فنی دوربین‌های این دو گوشی اطلاعات کسب کردیم، وقت آن رسیده که تمام این حرف‌ها را به کنار بگذاریم و وارد مقایسه‌ی عملی شویم. پیش از ادامه پیشنهاد می‌کنیم ابتدا به نکات زیر توجه کنید.

نکته ۱: تمام عکس‌ها در حالت تمام خودکار گرفته شده است.

نکته ۲: آیفون ۷ پلاس به نسخه‌ی گلد مستر iOS 11 مجهز بوده است.

نکته ۳: برای دیدن عکس‌ها در اندازه‌ی اصلی روی آن‌ها کلیک کنید.

پیش از پرداختن به عکاسی پرتره و استفاده از قابلیت بوکه‌ی دوربین دوتایی این گوشی‌ها، برای این که بتوانیم قابلیت زوم دو برابر و عملکرد هر دو دوربین آن‌ها را با هم مقایسه کنیم، از یک منظره‌ی ثابت با هر دو دوربین هر دو گوشی عکاسی کردیم. در تصاویر پایین می‌توانید عکس‌هایی را که با دوربین واید دو گوشی گرفته شده است ببینید. شارپنس عکس گرفته شده با دوربین نوت ۸، به ویژه در کناره‌های تصویر، اندکی بهتر است. در سوی مقابل عکس گرفته شده با آیفون ۷ پلاس، کنتراست بهتری دارد. در مجموع هر دو گوشی عکس‌های بسیار خوبی ثبت کرده‌اند.

گلکسی نوت 8

گلکسی نوت ۸

آیفون 7 پلاس

آیفون ۷ پلاس

در تصاویر پایین، عکس‌هایی را می‌بینید که از همان منظره با استفاده از دوربین تله‌فتوی دو گوشی گرفته شده است. بار دیگر عکس گلکسی نوت ۸، شارپنس بهتر و عکس آیفون ۷ پلاس، کنتراست بهتری دارد. تاثیر کنتراست بهتر آیفون ۷ پلاس در این عکس و به ویژه در بوته‌ای که در مرکز کادر قرار دارد مشخص‌تر است. عکس گلکسی نوت ۸ در نگاه کلی اندکی تخت به نظر می‌رسد. با این حال همچنان در مجموع هر دو گوشی عملکرد خوبی داشته‌اند و ترجیح دادن یک عکس به دیگری تا حدی به سلیقه‌ی افراد برمی‌گردد.

گلکسی نوت 8

گلکسی نوت ۸

آیفون 7 پلاس

آیفون ۷ پلاس

پس از زوم دو برابر نوبت به عکاسی پرتره می‌رسد. همان‌طور که می‌دانید هر دوی این گوشی‌ها می‌توانند با استفاده از اختلاف منظر موجود بین دو دوربین، عمق صحنه را تشخیص دهند و از این اطلاعات برای شبیه‌سازی عمق میدان کم استفاده کنند. این قابلیت در آیفون ۷ پلاس «حالت پرتره» (Portrait Mode) نام دارد. ولی سامسونگ در گلکسی نوت ۸ نام «فوکوس زنده» (Live Focus) را برای آن انتخاب کرده است. در آیفون ۷ پلاس تنها می‌توانید پس از گرفتن عکس، حالت پرتره را خاموش یا روشن کنید. ولی در نوت ۸ امکان تعیین میزان محو شدن پس‌زمینه، قبل و پس از عکاسی وجود دارد. البته فراموش نکنید در عکس‌هایی که برای این مقایسه گرفته‌ایم، میزان محو شدن پس‌زمینه روی بیشترین مقدار تنظیم شده است.

گلکسی نوت 8

گلکسی نوت ۸

آیفون 7 پلاس

آیفون ۷ پلاس

برای اولین مقایسه به سراغ عکاسی پرتره در فضای باز و در زیر نور مستقیم خورشید رفتیم. در نگاه کلی هر دو دوربین عکس‌های خوبی ثبت کرده‌اند. عکس نوت ۸ اندکی شارپ‌تر و روشن‌تر است، ولی عکس آیفون ۷ پلاس به لطف امکان استفاده‌ی هم‌زمان از حالت پرتره و HDR در iOS 11  دامنه‌ی پویای بهتری دارد. برای مثال می‌توانید به بازتاب نور خورشید روی پیشانی سوژه توجه کنید که در عکس گلکسی نوت ۸ اندکی سوخته (Overexposed) است.

از نظر شبیه‌سازی عمق میدان کم، در نگاه اول هر دو دوربین به خوبی توانسته‌اند سوژه را از پس‌زمینه تفکیک کنند. ولی تفاوت‌های مشخصی در نحوه‌ی عملکرد آن‌ها دیده می‌شود. آیفون ۷ پلاس لباس و موهای سوژه را هم اندکی محو کرده است، ولی این موضوع باعث شده تا مرز لبه‌های سوژه با پس‌زمینه به نظر طبیعی‌تر برسد. در سوی مقابل در عکس نوت ۸ تمام بخش‌های سوژه در فوکوس کامل قرار دارند، ولی مرز لبه‌ها به ویژه در بخش موها اندکی غیرطبیعی و نامناسب است. در مجموع عملکرد دوربین هر دو گوشی هنوز با یک DSLR واقعی فاصله دارد.

گلکسی نوت 8

گلکسی نوت ۸

آیفون 7 پلاس

آیفون ۷ پلاس

با توجه به مجهز بودن دوربین دوم گلکسی نوت ۸ به دیافراگم بازتر و لرزشگیر اپتیکال، انتظار داشتیم با رفتن به زیر سایه‌بان و کم شدن نور، این گوشی نسبت به آیفون ۷ پلاس عکس‌های بهتری بگیرد. ولی همان‌طور که در تصاویر بالا می‌بینید، عکس آیفون ۷ پلاس با وجود نویز بیشتر در بخش‌های تاریک، در مجموع از عکس گلکسی نوت ۸ شارپ‌تر است. در این مقایسه، آیفون ۷ پلاس در تنظیم صحیح تراز سفیدی هم عملکرد بهتری داشته. گلکسی نوت ۸ همچنین در جدا کردن بخشی از موهای سوژه از پس‌زمینه دچار خطای واضح شده است. بنابراین در مجموع به نظر می‌رسد در این بخش آیفون ۷ پلاس بهتر داشته باشد.

گلکسی نوت 8

گلکسی نوت ۸

آیفون 7 پلاس

آیفون ۷ پلاس

برای مقایسه‌ی بعدی شرایط را باز هم دشوارتر کردیم. عکس‌های این مقایسه در فضای داخلی و نور کم یک اتاق معمولی گرفته شده‌اند. هر چند عکس آیفون ۷ پلاس نویز بسیار زیادی دارد ولی در مقایسه با عکس گلکسی نوت ۸ قابل‌قبول‌تر است. در کمال تعجب هر چه تلاش کردیم دوربین گلکسی نوت ۸ در این شرایط در تشخیص چهره‌ی سوژه دچار اشتباه می‌شد و فوکوس را به جای چهره روی پس‌زمینه قرار می‌داد. همان‌طور که می‌بینید، نتیجه‌ی تلفیق این اشتباه با محو شدن پس‌زمینه، عکسی است که در آن هیچ بخشی از کادر در فوکوس قرار ندارد.

گلکسی نوت 8

گلکسی نوت ۸

آیفون 7 پلاس

آیفون ۷ پلاس

پس از این که از عملکرد گلکسی نوت ۸ برای گرفتن عکس پرتره در نور کم ناامید شدیم، تصمیم گرفتیم شانس خود را با یک اکشن فیگور امتحان کنیم. در این مقایسه عکس آیفون ۷ پلاس همچنان نویز بیشتری دارد ولی جزئیات بیشتری را هم حفظ کرده است. دوربین هر دو گوشی در تشخیص و جدا کردن سوژه از پس‌زمینه خوب عمل کرده‌اند، ولی آیفون ۷ پلاس با تفکیک کردن پلان‌های بیشتر، توانسته حس عکس گرفته شده با دوربین DSLR را بهتر القا کند.

جمع‌بندی

در این مقایسه تمرکز ما روی قابلیت‌های خاص دوربین دوتایی گلکسی نوت ۸ و آیفون ۷ پلاس مانند زوم دو برابر و عکاسی پرتره بود. در نور کافی هر دو دوربین عملکرد خوبی داشتند، ولی هنوز هیچ‌کدام از آن‌ها نمی‌توانند به طور کامل عملکرد یک دوربین DSLR واقعی را شبیه‌سازی کنند. با کم شدن نور، عملکرد دوربین هر دو گوشی در زمینه‌ی عکاسی پرتره تا حد زیادی افت کرد. البته بر خلاف انتظار ما، و با وجود سخت‌افزار بهتر، این افت کیفیت در گلکسی نوت ۸ بیشتر مشهود بود. نکته‌ی مهم این است که سامسونگ تازه وارد حوزه‌ی دوربین‌های دوتایی شده و اپل زمان بیشتری برای بهینه کردن نرم‌افزارش داشته است. بنابراین می‌توان انتظار داشت که در طول زمان و با به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری بعدی عملکرد دوربین دوتایی گلکسی نوت ۸ بهتر شود.

خرید محصول دیجیکالا

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۳ دیدگاه
  1. Avatar رضا

    برخلاف مقایسه کنندگان من هم نوت چهار دارم و هم سیکس پلاس و تعصبی ندارم ولی دوربین نوت چهار بمراتب بهتر هست…منم می‌توانم با گوشی ده سال پیش عکس بندازم و بعد ادعا کنم که مال آی‌فون ده هست و نتیجه بگیرم که گوشی ده سال پیش دوربین بهتری از آی‌فون ده داره…..اما این روش هولیگان های افراطی فوتبالی هست و از ژورنالیست ها چنین توقعی نمیرفت که متاسفانه….. اما اگر کسی واقعا و منصفانه و بدون نتیجه از قبل معلوم میخواست مقایسه کنه ،کمی صبر می‌کرد تا دست کم اولین اپدییت نوت بیاد و یا دست کم با آی‌فون هشت پلاس مقایسه می‌کرد که اون هم اپدیت نگرفته….مقایسه مثل یه کشتی گیر هشتاد کیلوی شش ماه تمرین کرده و یه نود کیلوی از مصدومیت برگشته نا امادست

  2. Avatar Iman

    از اونجایی که سایت dxo نمره آیفون ۸ پلاس رو ۹۴ داده من کامنت قبلی خودمو پس میگیرم.آیفون تو بخش نرم افزاری که پردازش نهایی هست خیلی خوب کار میکنه و همین باعث شده آیفون ۷ پلاس هم با لنز و سنسور کوچکتر در برابر نوت ۸ اینقد خوب ظاهر بشه.البته نوت هم تو آپدیتای بعدی حتما بهتر میشه.منتظر تست دوربین آیفون۸ پلاس وآیفون ۱۰ هم هستیم

  3. Avatar کرمی

    به نظر من در عین حالی که دو گوشی عکسهای خوبی میگیرند عکسهای نوت ۸ طبیعی تر هستند

  4. Avatar Iman

    سایت dxo بررسی میکنه نمراتو میزنه معلوم میشه.حتی آیفون x هم احتمالا نمیتوته نمره بیشتری از نوت ۸ بگیره اینکه آیفون ۷ هست.بنظر مقایسه ی جهت داری بود.سامسونگ و آیفون هر دو همیشه دوربیناشون جزو بهترینا بوده اما هیچوقت همچین مقایسه یی که آیفون اینجور سامسونگو نابود کنه ندیده بودم اونم رو نوت ۸.سامسونگ اندازه دریچه دیافراگم بزرگتری داره یعنی لنز آیفون کوچکتر از نوت هست بعد عجیب اینجاست تو همه مقایسه ها آیفون بهتر عمل کرده

  5. Avatar اسماعیل پارسانژاد

    من یک ایفون ۶s دارم واقعا تو شب فیلم برداریش داغونه ولی تو روز واقعا زیبا میگیره .گوشی های اندرویدی رو دیدم تو شب خیلی روشن و واضح فیلم میگرفتن.

  6. Avatar MOF

    مقایستون یه جوریه
    تو عکسی که از سوژه زیر نور غیر مستقیم گرفتید و اشاره به اشتباه واضح نوت ۸ کردید تارهای موی سوژرو برای نوت ۸ روی روشنایی و سفیدی پشت سرش انداختید تا نور مانع از از تشخیص درست سنسور باشه و لی تو عکس ۷پلاس تار های مو رور قسمت آبی رنگ پشت س سوژس کا احتمال اشتباه رو کم میکنه
    یا تو عکس اتاق زیر نو کم با نوت نتونستید فوکوس کنید و همون عکس ناقص رو گذاشتید ؟؟؟!!!!!!،
    نویز رو هم یه چیز عادی جلوه دادین یه جوری که انگار اصلا اهمیتی تو عکاسی نداره!؟

  7. Avatar MMM

    از قابلیت های فوق العاده نوت ۸ چیزی نگفتین
    ایشالا تو یه مقایسه کلی با بهترینها به اون ها هم اشاره میشه چون شما طرفدار هیچ برندی نیستید????????

  8. Avatar محمد

    از نظر فیزیکی و سخت افزاری نوت۸ عملکرد بهتری داره و این نکته در دو عکس اول و همچنین ثبت دقیق سفیدی سطح میز و پس زمینهبدون نویز یا زردی در مقایسه با۷پلاس ، کاملا مشهود است . اما برتری آیفون در نرم افزار پخته و شکل گرفته ی آن در این یک سال است که شاهد عکس هایی با لوایح فوکوس بیشتر ودرک بهتر عمق از آن هستیم .به نظر میرسه که دوربین این دو گوشی هرکدام ضعف و قوت متفاوت خودشون رو دارن و در حال حاظر تقریبا برابر به اما اگر سامسونگ به زودی نسخه های نرم افزاری بهتری رو ارائه کنه به راحتی میتونه پیروز هر مقایسه ای باشه

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه