ال جی در سال ۲۰۱۸: اصلاح و بازسازی

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
گوشی ال جی

می‌توان گفت که سال ۲۰۱۶ سال چندانی خوبی برای ال جی نبود. این شرکت، بیش‌ازحد روی استقبال از گوشی‌های ماژولار حساب کرده بود و همین موضوع، بخش موبایل ال جی را در وضعیت مالی نه‌چندان مناسبی قرار داد. علاوه بر این، سهم بازار گوشی‌های ال جی کاهش پیدا کرد و فاصله‌ی این شرکت از غول‌های تکنولوژی مانند اپل و سامسونگ بیشتر شد. در سال ۲۰۱۶، جاه‌طلبی‌های بخش موبایل ال جی موفقیت‌آمیز نبودند.

عملکرد ال جی در سال ۲۰۱۷ مشخصا نشان می‌دهد که این شرکت به دنبال جبران شکست‌های گذشته بوده است. در این سال، این شرکت علاوه بر عرضه‌ی دو گوشی پرچم‌دار باکیفیت، چند گوشی دیگر را هم روانه‌ی بازار کرد. به نظر تعدادی از منتقدین، این گوشی‌ها ازجمله بهترین گوشی‌های عرضه‌شده در سال ۲۰۱۷ محسوب می‌شوند. اما آیا ال جی با عرضه‌ی این گجت‌ها توانسته نبض بازار را در دستان خود بگیرد؟

مروری بر عملکرد ال جی در سال ۲۰۱۷

ال جی، گوشی LG G6 را در فوریه‌ی ۲۰۱۷ عرضه کرد؛ گوشی هوشمندی که نشان‌دهنده‌ی جدایی این شرکت از مسیر ساخت گوشی‌های ماژولار بود. علاوه بر این، گوشی G6 ازجمله اولین گوشی‌های مجهز به نمایشگر کم‌حاشیه و نسبت تصویر ۱۸:۹ است. این شرکت با عرضه‌ی G6 ثابت کرد که می‌خواهد به ساخت گوشی‌های باکیفیت ادامه دهد.

دومین پرچم‌دار سال ۲۰۱۷ ال جی، گوشی LG V30 بود که از پردازنده‌ی قدرتمند، امکانات زیاد برای فیلم‌برداری و بسیاری از مشخصه‌های جذاب مختص پرچم‌داران بهره می‌برد. علاوه بر این، بخش تولید نمایشگر این شرکت به نام LG Display که نمایشگرهای خمیده‌ی POLED گوشی‌های G Flex را تأمین کرده بود، با تأمین نمایشگرهای اولد گوشی V30، دوباره به عرصه‌ی گوشی‌های هوشمند وارد شد. LG Display علاوه بر این، پنل‌های اولد QHD گوشی پیکسل ۲ ایکس‌ال را هم تأمین کرد. به همین خاطر، می‌توان گفت که این شرکت در سال ۲۰۱۷ از لحاظ ساخت پنل‌های اولد برای گوشی‌ها به رقیب سامسونگ بدل شد.

ال جی موبایل

در سال ۲۰۱۷، دستاوردهای در خور توجه ال جی محدود به گوشی‌های پرچم‌دار این شرکت نبوده است. به‌عنوان مثال می‌توانیم به گوشی LG Q6 اشاره کنیم که یک میان‌رده‌ی جذاب ارزان‌قیمت محسوب می‌شود. متأسفانه به دلیل پایین بودن نسبی قدرت پردازش و فقدان چند مشخصه‌ی کلیدی، این گوشی آن‌چنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفت.

متأسفانه، این ستایش‌ها منجر به سوددهی بخش موبایل ال جی نشده. البته این شرکت هنوز گزارش مالی فصل چهارم سال ۲۰۱۷ بخش موبایل خود را منتشر نکرده است. بنا بر گزارش مالی فصل سوم، بخش موبایل این شرکت ۳۳۱ میلیون دلار ضرر کرده است. البته باید به گزارش مالی فصل اول هم اشاره کنیم که به لطف عرضه‌ی گوشی G6، این بخش ۳٫۲ میلیون پوند سود داشته است. اگر بخواهیم جنبه‌ی مثبت قضیه را نگاه کنیم، با مقایسه‌ی فصل سوم ۲۰۱۷ با مدت مشابه سال ۲۰۱۶، رشد ۳۳ درصدی سود و افزایش ۴۴ درصدی فروش گوشی را می‌توانیم ببینیم. در کل می‌توان گفت که بخش موبایل ال جی هنوز وضعیت مالی چندان خوبی ندارد.

بیشتر بخوانید: سونی در سال ۲۰۱۸؛ زمان تغییر فرا رسیده است

در طی سال‌های اخیر، آمار فروش گوشی‌های ال جی همواره به‌صورت نزولی بوده است. گوشی‌های این شرکت از لحاظ سهم بازار هم حال‌وروز خوبی ندارند. این گوشی‌ها که در بین ۶ برند برتر بازار جهانی قرار داشتند، اخیرا جای خود را به گوشی‌های شیائومی داده‌اند.

ال جی برای تغییر شرایط، اخیرا تغییراتی را در پست‌های ارشد مدیریتی اعمال کرده است. ازجمله‌ی این تغییرات می‌توان به منصوب شدن «هوانگ جونگ‌هوان» (Hwang Jeong-hwan) به‌عنوان مدیرعامل بخش موبایل اشاره کرد. «هوانگ» یکی از مدیران ارشد قسمت تحقیق و توسعه‌ی بخش محصولات خانگی ال جی بود که از جمله بخش‌های بسیار سودآور آن محسوب می‌شود. ظاهرا هوانگ یکی از دست‌اندرکاران مهم توسعه‌ی تعدادی از گوشی‌های هوشمند موفق این شرکت هم بوده است. به همین خاطر، احتمالا این تغییرات برای شعله‌ور کردن روحیه‌ی نوآورانه‌ی بخش موبایل صورت گرفته است.

جشنواره ال جی

به غیر از مشکلات تجاری و مالی، بخش موبایل ال جی در سال ۲۰۱۷ با حاشیه‌های مختلفی دست‌وپنجه نرم کرد. عرضه شدن گوشی G6 با استفاده از اسنپ‌دراگون ۸۲۱ به‌جای اسنپ‌دراگون ۸۳۵، تعداد زیادی از مشتریان را ناامید کرد. البته این مشکل به خاطر کمبود تراشه ایجاد شد که از کنترل این شرکت خارج بود. یکی دیگر از اقدامات پرحاشیه‌ی ال جی این بود که گوشی‌های G6 مجهز به شارژ بی‌سیم و قطعات بهتر مربوط به صدا را فقط در بازارهای خاصی عرضه کرد؛ همین موضوع موجب دلسردی بخشی از طرفداران این گوشی شد.

از دیگر حاشیه‌ها، می‌توانیم به مشکلات پنل‌های اولد تعبیه‌شده در گوشی‌های پیکسل ۲ ایکس‌ال و ال جی V30 اشاره کنیم که البته در مورد گوشی پیکسل این اعتراضات بیشتر و شدیدتر بود. دامنه‌ی مشکلات این پنل‌ها بسیار گسترده بود و از ته‌مایه‌ی آبی‌رنگ تا سوختگی سریع این نمایشگرها را در برمی‌گرفت. به دلیل همین مشکلات و اعتراضات گسترده، شهرت ال جی به‌عنوان سازنده‌ی پنل‌های اولد آسیب دید. بازگشت LG Display به بازار گوشی‌های هوشمند آن‌چنان که این شرکت انتظار داشت آرام و بی‌دردسر نبود.

پیش‌بینی عملکرد ال جی در سال ۲۰۱۸

پرچم‌دار بعدی ال جی تا مدتی دیگر معرفی می‌شود. اگر این شرکت مطابق روند معمول خود عمل کند، در طی چند ماه آینده یا حتی زودتر می‌توانیم انتظار معرفی گوشی پرچم‌دار جدید آن را داشته باشیم. ال جی با عرضه‌ی این پرچم‌دار می‌تواند مشکلات G6 را اصلاح کند. در مورد شکل و شمایل این گوشی هم هنوز اطلاعات چندان موثقی مخابره نشده است.

بیشتر بخوانید: آیا موفقیت سامسونگ در سال ۲۰۱۸ ادامه خواهد داشت؟

سخنگوی ال جی چندی پیش اعلام کرد که این شرکت دیگر گوشی جدیدی تحت عنوان سری گوشی‌های G عرضه نخواهد کرد. به همین خاطر جانشین گوشی G6 عنوان G7 را نخواهد داشت.

ال جی تلویزیون

بنا به گزارش‌ها، شرکت ال جی در پی ساخت هدست واقعیت مجازی است. این شرکت با همکاری شرکت Valve می‌خواهد یک هدست واقعیت مجازی را به بازار عرضه کند. البته این هدست مانند HTC Vive و Oculus Rift است و بدون اتصال به کامپیوتر کار نمی‌کند؛ به همین خاطر رقیب هدست Gear VR که برای کار کردن به گوشی نیاز دارد، نخواهد بود. هنوز تاریخ دقیق عرضه‌ی این هدست اعلام نشده است ولی بر اساس گزارش‌ها می‌توانیم انتظار عرضه‌ی آن را در اوایل سال ۲۰۱۸ را داشته باشیم.

البته هیچ‌کدام از این اقدامات، فروش بیشتر محصولات این شرکت را تضمین نمی‌کنند. هم‌اکنون بازیکنان تثبیت‌شده‌ای در بازار واقعیت مجازی حضور دارند، اما هنوز برای این تکنولوژی محتوای بسیار جذاب و پرطرفداری عرضه نشده که به فروش گسترده‌ی این گجت‌ها کمک کند. در جبهه‌ی گوشی‌های هوشمند، ال جی در حال تقلا برای حضور در بازارهای رو به رشد، مانند چین، است و در بازارهای تثبیت شده‌ای مانند آمریکا و کره جنوبی هم پیوسته از جانب گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه مورد تهدید قرار می‌گیرد.

قیمت محصولات ال جی

ال جی در زمینه‌ی گجت‌های هوشمند خانگی موفق‌تر عمل کرده است. از بین این گجت‌ها می‌توانیم به سری گجت‌های SmartThinQ و ThinQ اشاره کنیم که تا حد زیادی مورد توجه قرار گرفته‌اند. با این وجود، هنوز نمی‌دانیم که آیا ال جی قصد ترکیب این محصولات را با گوشی‌های هوشمند دارد یا خیر. این شرکت در حال حاضر در گجت‌های هوشمند خانگی‌اش از گوگل اسیستنت و الکسا استفاده می‌کند و گویا قصد توسعه‌ی دستیار مجازی (مانند سامسونگ بیکسبی) را ندارد.

سخن آخر

با اوج گرفتن شرکت‌های سازنده‌ی چینی که گوشی‌های باکیفیت ارزان‌قیمت را روانه‌ی بازار می‌کنند، بسیاری از شرکت‌ها، از جمله ال جی، تحت تأثیر قرار گرفتند. البته غول‌هایی مانند اپل و سامسونگ از این قاعده مستثنا هستند. هرچند گوشی G5 نتیجه‌ی یک واکنش شتاب‌زده از جانب ال جی محسوب می‌شد، اما گوشی‌های G6 و V30 گوشی‌های باکیفیتی محسوب می‌شوند که از بیشتر مشخصه‌های جذاب پرچم‌داران بهره می‌برند. این کمپانی در حال تلاش برای بهبود وضعیت خود است، اما برای دست‌یابی به فروش بالا و سهم بیشتر از بازار، مسیر پر پیچ‌وخمی را باید طی کند.

ال جی در این موقعیت ناخوشایند تنها نیست. برخی از دیگر شرکت‌های سازنده‌ی قدیمی، مانند سونی و اچ‌تی‌سی، باوجود این که گوشی‌های باکیفیتی را روانه‌ی بازار می‌کنند، ازلحاظ سودآوری و سهم بازار حال و روز خوبی ندارند. با این وجود، ال جی تا حالا نشان داده که مشتاقانه به سوی نوآوری قدم برمی‌دارد. با توجه به تمام این قضایا، شاید سال ۲۰۱۸ سال بهتری برای این شرکت باشد.

منبع: Androidauthority

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar Farzad

    به نظر من با توجه به مشکلاتی نظیر سوختن برد در گوشیهای ال جی بخصوص سری v ,و عدم ساپورت مناسب این شرکت باید فاتحه بخش گوشی ال جی رو خونده شده دانست.

  2. Avatar علی

    ال جی واقعا گوشیاش فوق العادن و در عین حال واقعا مورد کم لطفی قرار میگیرن تو بازار؛ من LG V10 دارم؛ تو دو سال گذشته فوق العاده بوده اصلا سرعتش کند نشده یه بار لگ یا هنگ نداشته جنس بدنش خیلی محکم و عالیه و رابط کاربریشم واسه من خیلی لذتبخش بوده، دوربینشم که شاهکاره و با تنظیمات دستی پیشرفتش حرفی واسه گفتن نذاشته، به هرکسیم که خریدن ال جی رو پیشنهاد کردم الان واقعا راضیه در کل برای من حداقل ال جی بهترینه و این ثابت شدست؛ دلیل اینکه آمار فروش و درآمدش ضعیفه بیشتر فکر میکنم به خاطر اینه که ال جی تو زمینه تبلیغات خیلی بد کار میکنه و اصلا در حد سامسونگ بزرگنمایی نداره با این حال امیدوارم واقعا که اوضاعش بهتر از این ها باشه چون حقش بیشتر از ایناست…

  3. Avatar مهرداد

    با درود
    گوشی های الجی از نظر امنیتی و نداشتن باگ و… خیلی خوب بودند و بروزرسانی امنیتی خوبی هم داشت اما مشکل اساسی این گوشی ها چی بود؟ (بوت لوپ) که در مدل های جی ۴ و وی ۱۰ و همینطور جی۵ بوده که علتش ضعف قطعات و …. بوده که شرکت الجی با وقاحت تعداد زیادی از گارانتی هارا نیز به دلایل مختلف باطل کرده تا با دریافت مقداری هزینه گوشی را به شرکت بفرستند برای تعویض برد(برای خودم هم پیش آمده مدل وی۱۰).و مشکل بعدی که تا وی ۲۰ هم ادامه داشته و برای چند سال کاربران را درگیر خودش کرده سایه انداختن در صفحه نمایش بوده که حتی با تعویض توسط شرکت هم باز بعد از مدتی اتفاق تکرار میشود.مشکل بعدی هم که اکثر کاربران الجی از آن رنج می‌برند شارژدهی ضعیف است.در مدل جی۵ هم که در این مطلب اشاره شده طراحی ماژولار؟!سرمایه گذاری زیادی صرف ماژولار بودن این مدل نشده و فقط چند ماژول نچندان مفید همراه گوشی عرضه شد.در مجموع در گوشی وی ۲۰ طبق گفته کاربران مشکل برد و….وجود نداشته اما باز همان شارژ دهی ضعیف و سایه صفحه نمایش وجود دارد؛
    مدل جی۶ هم بنظر مدل خوبی است اما همانطور که در پست گفته شد از تراشه قدیمی استفاده شده و….بنظر من فروش کم محصولات بدلیل این می‌تونه باشه که کاربران رضایت خوبی از گوشی های الجی نداشته و اعتماد خودشون رو از دست دادند با وجود مشکلات زیاد و خدمات ضعیف این شرکت.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه