موسیقی موتزارت می‌تواند از تشنج جلوگیری کند

۱ خرداد ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

سال‌هاست که دانشمندان ادعا می‌کند گوش دادن به موسیقی موتزارت می‌تواند شما (و فرزنداتان) را باهوش‌تر کند. فواید گوش دادن به موتزارت پایان ندارد و اکنون هم گروهی از محققان به یافته‌هایی رسیده‌اند که مهر تاییدی بر مزایای موسیقی این نابغه‌ی کلاسیک می‌زند.

یافته‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهد که موسیقی می‌تواند از بروز صرع در بیمارانی که به آن دچار هستند جلوگیری کنند.

براساس یافته‌های محققان دانشگاه ایالت اوهایو، افرادی که به صرع دچار هستند در مقایسه با افرادی که این بیماری را ندارند، واکنش‌های عصبی متفاوتی به انواع خاصی از موسیقی دارند (موسیقی موتزارت و جان کولتران). درواقع، نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که واکنش‌های متناسب و همگام این بیماران با موسیقی می‌تواند از “بروز تشنج‌های ناتوان‌کننده‌ای که با صرع همراه هستند، پیشگیری کند.” چنین یافته‌ای آشکار می‌کند که پتناسیل‌ها و راه‌های بسیاری برای درمان این اختلال وجود دارد.

new-music-friday-feat-640x0

دکتر کریستین کاریتون، نویسنده‌‌ی اصلی این تحقیق، هنگام توضیح نتایج به BBC گفت: “۸۰ درصد از افراد که به صرع دچار هستند، نوع قشر گیجگاهی صرع را دارند؛ بدین معنی که تشنج آنها از قشر گیجگاهی مغز ( لوب تمپورال) ناشی می‌شود.” او اضافه کرد که “قشر شنوایی مغز که به شنیدن و صدا و گوش دادن به موسیقی مربوط می‌شود، در همین قشر گیجگاهی مغز قرار دارد.
کاریتون و تیمش پی بردند که بیماران صرعی “هنگام  گوش دادن به موسیقی به میزان قابل توجهی سطح بیشتری از فعالیت‌ امواج مغزی را نشان دادند.” و از آن مهم‌تر، “فعالیت امواج مغزی در افراد مبتلا به صرع با موسیقی هماهنگ و همگام بود،” بنابراین، موسیقی این پتانسیل را دارد که از همان ابتدا از بروز تشنج جلوگیری کند یا این که هنگام یک تشنج به تسکین آن کمک کند.
با وجود اینکه تیم محققان دانشگاه اوهایو روی تعداد زیادی از افراد آزمایش نکرند (از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ میلادی تعداد ۲۱ بیمار برای این مطالعه تحت نظر قرار گرفتند) اما نتایج آنها نویدبخش هستند. کاریتون گفت: “ما فکر می‌کنیم موسیقی می‌تواند بسیار موثر باشد. در تحقیق ما، هیچ‌کس هنگام گوش دادن به موسیقی تشنج نکرد.”
به‌نظر می‌رسد اکثریت موافق هستند که به‌کارگیری موسیقی می‌تواند راه موثری در درمان تشنج باشد. پروفسور «مارک کوک»، رییس بنیاد صرع ویکتوریا در کشور استرالیا، در مصاحبه‌ای با شبکه‌ی ABC News گفت: “بیشتر شواهدی که تاکنون جمع‌آوری کرده‌اند به این احتمال مربوط است که تغییر در نحوه‌ی عملکرد امواج مغزی می‌تواند بر تشنج تاثیر داشته باشد. این یافته قطعا دلیلی خوب و کافی است برای اینکه بیشتر در این زمینه تحقیق کنیم.”
از سوی دیگر، در موازات همین یافته‌ها، گروه دیگری از محققان دانشگاه «برونل» (Brunel)، به سرپرستی «کاترین میدز» (Catherine Meads)، در مطالعات خود روی ۷۰۰۰ بیمار پی بردند که گوش دادن به موسیقی قبل، هنگام و بعد از عمل جراحی می‌تواند نیاز به مسکن‌ها را کاهش دهد. نتایج این تحقیق که در مجله‌ی Lancet منتشر شد، نشان داد که آن دسته از بیمارانی که به موسیقی مورد علاقه‌ی خود گوش می‌دادند، پس از عمل جراحی به میزان قابل توجهی آرام‌تر بودند و رضایت بیشتری ابزار کردند. همچنین، آنها به داروی مسکن کمتری احتیاج داشتند و در مقایسه با گروه دیگر درد کمتری را گزارش دادند.

200803240044_24209

این مدارک جدید هم تایید می‌کنند که موسیقی تنها جنبه‌ی زیبایی‌شناختی ندارد و کاربردهای مفیدی هم دارد. کوک به عنوان یک پروفسور اشاره کرد که “پروسه‌ی درمانی‌ای که داروها و عمل جراحی در آن هیچ نقشی ندارند، روشی که ساده و امن است مثل موسیقی، چیز خوبی برای بیماران محسوب می‌شود.”

منبع: Digital Trends

دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar سهرابی

    فوق العاده بود…
    ممنون

  2. Avatar احمد

    چه جالب واقعا برام حیرت انگیزه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه