ناسا عکس‌هایی از یک روز کامل پلوتو را منتشر کرد

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

فضاپیمای افق‌های نو عکس‌هایی از یک روز کامل سیاره‌ی پلوتو گرفته است.

یک روز در پلوتو معادل ۶٫۴ روز روی سیاره‌ی زمین است و در این عکس‌ها برای اولین بار است که تصویرهای جالبی از یک روز کامل در این سیاره‌ی کوچک را می‌بینیم.

پیش از این هم تصاویر متعددی از این سیاره و جزییات روی آن به دست ما رسیده بود که کوه‌ها یا هلال سیاره را به نشان می‌داد.

قمر این سیاره هم هر ۶٫۴ روز یک‌بار به دور آن می‌گردد.

۱۰ تا از بهترین عکس‌هایی که از پلوتو و کارن گرفته شدند، در قالب دو عکس ترکیبی (composition) درست شده‌اند. این عکس‌ها با دوربین‌های Long Range Reconnaissance Imager موسوم به LORRI و Ralph/Multispectral Visible Imaging Camera، متعلق به ناسا گرفته شده‌اند.

این عکس‌ها در ۱۶ تیر ماه (۷ جولای) و در زمانی گرفته شدند که فاصله‌ی بین نیو هورایزنز از ۸ میلیون کیلومتر به ۶۴۵۰۰۰ کیلومتر رسید؛ پس چون خیلی نزدیک شده بود می‌توانست تصاویر خوبی را ثبت کند.

در واقع چون جاذبه‌ی میان پلوتو و قمر کارن از جاذبه‌ی جاری بین این سیاره و باقی قمرهای آن است، این جاذبه روی ارتباط سیاره با سایر اقمار آن تاثیر می‌گذارد و هیدرا و نیکس به طور ناموزون و نامتعادلی روی مدار خود حرکت می‌کنند.

عکسی‌هایی که از فاصله‌ی دورتر گرفته شده‌اند،سیاره را در موقعیت ساعت ۳ نشان می‌دهند و Tombaugh Regio، مرکز منجمد پلوتو در آن پیداست.

در موقعیت ساعت ۶، نیو هورایزنز موفق به شکار بیش‌ترین جزئیات از بخشی شد که به «نیم‌کره‌ی مواجهه» (encounter hemisphere) معروف است. به علاوه در این‌جا تفاوت‌های این قسمت از سیاره با دورترین نیم‌کره که با پایین‌ترین رزولوشن عکاسی شده، قابل مطالعه است.

قمر این سیاره هم هر ۶٫۴ روز یک‌بار به دور آن می‌گردد و هم‌زمان با سیاره، عکاسی شده است. در عکس‌های قمر کارن هم می‌توان جزییات مهمی از قبیل دره‌ها، ارتفاعات و قسمت Vulcan Planum را دید.

 Vulcan Planum یک سطح وسیع روی قمر کارن است که در تیر ماه توسط نیو هورایزنز کشف شد. نام آن از روی یک سیاره‌ی تخیلی به نام Vulcan در داستان «پیشتازان فضا» (Star Treck) انتخاب شده است.

بیش‌ترین جزییات قمر کارن را می‌توان در تصویری مشاهده کرد که در موقعیت ساعت ۱۲ قرار دارد. در زمان گرفتن این عکس که روز ۲۳ تیر (۱۴ جولای) بود، فضانورد نزدیک‌ترین فاصله را با قمر داشت.

pluto--charon---NASA22222

یک عکس رنگی شده از سیاره‌ی پلوتو که جزییات را بهتر نشان می‌دهد

به غیر از کارن، ۴ قمر دیگر هم به دور سیاره‌ی پلوتو می‌گردند که کربروس (Kerberos)، نیکس (Nix)، هیدرا (Hydra) و ستیکس (Styx) نام دارند. اندازه‌ی این اقمار بسیار کوچک است و با فرم نامتوازن خود روی مدار حول سیاره تلو می‌خورند؛ به‌خصوص هیدرا و نیکس که مثل توپ فوتبال سیاره را دور می‌زنند. در واقع چون جاذبه‌ی میان پلوتو و قمر کارن از جاذبه‌ی جاری بین این سیاره و باقی قمرهای آن است، این جاذبه روی ارتباط سیاره با سایر اقمار آن تاثیر می‌گذارد و هیدرا و نیکس به طور ناموزون و نامتعادلی روی مدار خود حرکت می‌کنند.

در باقی عکس‌ها می‌توان حرکت و موقعیت‌های مختلف این پلوتو و کارن را دید، ضمن این‌که در یکی از عکس‌ها نیم‌کره‌ی شمالی سیاره به خوبی و با جزئییات عالی دیده می‌شود.

تا حالا فقط تعدادی از کل عکس‌های گرفته شده در این پروژه به زمین ارسال شده و بقیه در سال آینده به دست ما می‌رسند.

App_Empire_News2

منبع: Techtimes

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar bijan

    تشکر
    فقط یه مشکل
    در واقع چون جاذبه‌ی میان پلوتو و قمر کارن از جاذبه‌ی جاری بین این سیاره و باقی قمرهای آن است.

    این جمله رو تو متن اصلی نمیبینم اگه از خودتون نوشتین بهتر بود یک کلمه( بیشتر) هم می آوردین به این شکل:
    در واقع چون جاذبه‌ی میان پلوتو و قمر کارن بیشتر از جاذبه‌ی جاری بین این سیاره و باقی قمرهای آن است.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه