هکرها سیستم‌عامل لینوکس را روی PlayStation 4 نصب کردند

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
Linux running on a PlayStation 4

بعد از دو سال که از عرضه‌ی کنسول «پلی‌ استیشن ۴» (PlayStation 4) می‌گذرد، هکرها سیستم‌عامل لینوکس را روی این کنسول اجرا کردند.

گروه fail0verflow سیستم‌عامل لینوکس را روی PlayStation 4 نصب کردند.

تا این لحظه خبرهای مختلفی درباره‌ی هک این کنسول منتشر شده است. در تابستان بود که یک گروه برزیلی به این موضوع اشاره کرد که کنسول PS4 را «جیلبریک» (Jailbreak) کرده و حتی مدتی پیش هم هکری به نام CTurt توانسته بود یک حفره‌ی امنیتی روی این کنسول پیدا کند.

به‌تازگی گروه هک fail0verflow توانسته سیستم‌عامل لینوکس را به شکل کامل روی کنسول پلی‌ استیشن ۴ نصب کند و به این ترتیب اولین Homebrew را روی این دستگاه نصب کردند.

در حالی که هنوز جزییاتی از این روش منتشر نشده، این گروه با استفاده از همان حفره‌ی امنیتی که CTurt پیدا کرده بود توانسته لینوکس را روی PS4 نصب کنند. البته سیستم‌عامل این کنسول Orbis نام دارد که سونی آن را با برپایه‌ی لینوکس طراحی کرده است.

گروه fail0verflow با استفاده از باگ موجود در Webkit مرورگر اینترنتی این کنسول توانست سیستم عامل لینوکس را روی پلی‌ استیشن ۴ نصب کند.

البته باید به این موضوع اشاره کنیم که این اقدامات روی فرم‌ویر ۱.۷۶ کنسول پلی‌ استیشن ۴ صورت گرفته است. سونی فرم‌ویر کنسول بازی خودش را مدتی پیش به نسخه‌ی ۳.۱۱ ارتقا داد و باگ موجود در آن را از بین برد. البته هکرها گفته‌اند که در فرم‌ویر جدید هم باگ‌هایی را مشاهده کرده‌اند که می‌تواند دسترسی آن‌ها به فایل‌های سیستمی کنسول را به وجود بیاورند.

البته باید به این موضوع اشاره کنیم که در حال حاضر کاربران کنسول PlayStation 4 نمی‌توانند بازی‌های کپی غیرقانونی را روی این کنسول تجربه کنند؛ اما این اقدام گروه fail0verflow یک حرکت بسیار مهم در این زمینه به شمار می‌رود.

شرکت سونی برای اینکه کاربران نتوانند برنامه‌های غیررسمی روی این کنسول اجرا کنند، به کاربران توصیه کرده که از آخرین نسخه‌‌ی فریم‌ویر این کنسول استفاده کنند.

در ادامه می‌توانید ویدیویی که گروه fail0verflow منتشر کرده را مشاهده کنید:

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: Engadget

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷ دیدگاه
  1. Avatar مهدی

    هر کاری هم.کنن اخرش سونی یک فریمور جدید میده و را هک را میبنده. زمانی میشه از ps4لذت برد که مثل ps2کی دی وی دی کپی میزاشتی اجرا میکرد اون هم بلوری کپی اجرا کنه همین ….

  2. Avatar فخرایی

    در مطلب، سیستم عامل پیش‌فرض این کنسول به اشتباه بر پایه‌ی لینوکس معرفی شده است که در حقیقت بر پایه‌ی فری‌بی‌اس‌دی است.
    https://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_4_system_software

  3. Avatar Mohammad

    Wow.. فوق العاده بود این خبر.. دمشون گرم!

  4. Avatar محمد

    تا درایو بلوری هک نشه نمیشه اسمش رو هک گذاشت روی ps3 هم لینوکس اوبنتو را نصب کردن همون روزهای اول ولی هک کاملش چهارسال طول کشید !!

    1. Avatar jalal

      مگه میشه رو لینوکس بازی های ps3 تبدیل کرد عالیه اسم نرم افزار چیه شاید منم این سیستم عاملو نصب کنم بعد شما باهاش امتحان کردید که هر بازی ps3 رو میخونه ممنون اگه کسی جوابمو بده

    2. Avatar jalal

      محمد جان این لینوکس اوبنتو نرم افزار داره واسه تبدیل بازی ها ps3 یا تو خودش است اسمش چیه او نرم افزار ؟ بعد الان باید از بین لینوکس ها فقط لینوکس اوبنتو نصب کرد؟این اوبنتو ps4 میخونه یا یه لینوکس دیگه ps4 میخونه ممنون میشم اگه در مورد مطلب ps3 یاریم بدید

    3. Avatar jalal

      یه چیز دیگه من اگه نسخه جدیدش یعنی ۱۵ رو نصب کنم به در می خوره واسه بازی های ps3 یا باید قدیمی باشه ممنون

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه