نقد و بررسی اپلیکیشن عکاسی Retrica؛ حس آشنای عکس‌های قدیمی

۱۹ بهمن ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
اپلیکیشن عکاسی Retrica - اصلی

اصل و نسب اپلیکیشن Retrica به دوربین‌های آنالوگ ساده و ارزان‌قیمت قدیمی برمی‌گردد. این اپلیکیشن عکاسی برای این طراحی شده که عکس‌های شما را از میان انواع مختلفی از فیلترها عبور دهد و حس بیشتری به آن‌ها ببخشد. البته در اغلب موارد این کار باعث می‌شود عکس‌های شما شبیه به عکس‌هایی شود که ۳۰ سال پیش گرفته شده‌اند. این اپلیکیشن که به‌راحتی ممکن بود به یک اپلیکیشن دوربین به‌دردنخور دیگر تبدیل شود، حال از دید ما یکی از اپلیکیشن‌های ضروری است. البته نه لزوما به دلیل فیلترهایی که دارد. با مدرسه عکاسی موبایل دیجی‌کالا مگ و نقد و بررسی اپلیکیشن عکاسی Retrica همراه باشید.

قدیمی ولی جذاب

منظور ما از جمله‌ی آخر مقدمه این نبود که فیلترهای اپلیکیشن Retrica خوب نیستند. تعداد بسیار زیادی فیلتر در این اپلیکیشن عکاسی وجود دارد که می‌توانند تصاویر شما را به شیوه‌های مختلفی تغییر شکل دهند. این فیلترها را می‌توانید از یک منوی مخصوص انتخاب کنید. امکان مدیریت منوی فیلترها وجود دارد و بنابراین می‌توانید فیلترهای محبوب خود را دم دست نگه‌دارید. همچنین اگر تمایل داشته باشید می‌توانید شانس خود را با یک دکمه‌ی انتخاب تصادفی (Randomiser) بیازمایید که به‌صورت اتفاقی فیلترهایی را با هم ترکیب می‌کند.

۰۱ - اپلیکیشن عکاسی Retrica

ازآنجاکه فیلترهای اپلیکیشن Retrica به‌صورت لایو یا زنده عمل می‌کنند معمولا نتیجه‌ی کار همان چیزی خواهد بود که هنگام عکاسی روی صفحه‌نمایش دیده می‌شود. قدرت هر افکت را هم می‌توان در منوی فیلترها تغییر داد؛ گرچه یافتن این گزینه چندان هم ساده نیست. در نهایت ما مجبور شدیم برای خاموش کردن تمام فیلترها هزینه کرده و یک فیلتر تهی به نام No Filter را بخریم.

حس خوب عکاسی

خارج از محدوده‌ی فیلترها اپلیکیشن عکاسی Retrica به‌ندرت مسیر را اشتباه می‌رود. دکمه‌هایی با دسترسی آسان اجازه می‌دهد تنظیمات مربوط به نسبت ابعاد تصویر، زمان سلف‌تایمر، تیرگی (Vignette) و تاری (Blur) حاشیه‌های عکس را به‌راحتی تغییر دهید. همچنین می‌توانید تصاویر خود را از جاهای دیگر به این اپلیکیشن عکاسی وارد و فیلترهای موردعلاقه‌ی خود را به آن‌ها اعمال کنید. بنابراین در واقع می‌توان اپلیکیشن Retrica را یک اپلیکیشن ویرایش عکس هم محسوب کرد.

۰۲ - اپلیکیشن عکاسی Retrica

در نهایت به دو ابزار می‌رسیم که بر اساس زمان کار می‌کنند. قابلیت مالتی‌شات (Multi-Shot) اپلیکیشن Retrica در آخرین نسخه‌ی آن هم هنوز وجود دارد و بسیار خوب کار می‌کند. برای استفاده از این قابلیت می‌توانید یکی از ۹ حالت مختلف کلاژ عکس‌ها را انتخاب، مدت‌زمان فاصله بین گرفتن هر عکس را تعیین و برای شروع عکاسی دکمه‌ی شاتر را بزنید. اپلیکیشن Retrica عکس‌های گرفته‌شده را به‌صورت خودکار روی گریدی که تعیین کرده بودید در یک تصویر واحد کلاژ خواهد کرد. یک روش جایگزین دیگر هم وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید تصاویر گرفته‌شده را در قالب یک فایل GIF ذخیره کنید.

نویز آزاردهنده

یکی از قابلیت‌های جدید نسخه‌ی ۳.۰ اپلیکیشن Retrica امکان ضبط کردن ویدیو است. فیلترهای فعال روی ویدیوهای ضبط‌شده هم اعمال می‌شوند و همچنان می‌توانید پیش‌نمایش زنده‌ی فیلترها را ببینید. دکمه‌ی شاتر برای ضبط ویدیو عملکرد هوشمندانه‌ای دارد؛ کافی است دکمه‌ی شاتر را اندکی نگه‌دارید تا ضبط ویدیو آغاز شود. اپلیکیشن Retrica می‌تواند قطعات ویدیویی را حداکثر تا ۱۲ ثانیه ضبط کند. متاسفانه در آزمایش ما روی آیفون این اپلیکیشن اندکی با ضبط صدا مشکل داشت و مقداری نویز در ویدیو شنیده می‌شد. این مشکل در گوشی‌های اندرویدی وجود ندارد و احتمالا با آماده شدن به‌روزرسانی‌های بعدی در نسخه‌ی iOS هم برطرف خواهد شد.

۰۳ - اپلیکیشن عکاسی Retrica

احتمالا ترجیح خواهید داد برای شرکت در جشنواره فیلم کن بعدی ویدیوهای خود را با اپلیکیشن Retrica ضبط نکنید، ولی این اپلیکیشن برای ثبت کردن لحظات سریع زندگی با اعمال فیلترهایی عجیب‌وغریب، بسیار عالی است. فراموش نکنید که می‌توانید این فیلم‌ها را علاوه بر فرمت رایج ویدیو در قالب تصاویر متحرک GIF که این روزها محبوبیت بالای پیدا کرده‌اند هم ذخیره کنید.

۰۴ - اپلیکیشن عکاسی Retrica

در مجموع آپدیت جدید اپلیکیشن Retrica، به‌جز چند ایراد کوچک، این اپلیکیشن عکاسی را که پیش‌ازاین هم خیلی خوب بوده باز هم بهتر کرده است. به نظر ما Retrica یکی از اپلیکیشن‌هایی است که حتما باید روی گوشی خود دانلود کنید؛ مگر این‌که اصولا تفریح و ثبت عکس‌ها و ویدیوهای باحال از لحظات خوش زندگی را دوست نداشته باشید.

Pros

  • تعداد زیاد فیلترها
  • قابلیت مالتی‌شات بسیار کارآمد
  • افزوده شدن قابلیت فیلم‌برداری و ویرایش تصاویر موجود

Cons

  • خاموش کردن تمام فیلترها کار سختی است
  • نویز صدا در ویدیوهای آیفون

‌‌‌‌

دانلود از گوگل پلی

دانلود از کافه بازار

دانلود از اپ استور

منبع: Stuff

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar مرتضی

    سلام و ممنون از مقاله خوبتون
    من آیفون دارم و نمیتونم ازش بعنوان ویرایشگر عکس استفاده کنم یعنی عکسی رو از گالری اد کنم ورژن۳.۰.۶ هم دارم
    لطفا کمک کنید

    1. Avatar حسین

      اندرویدم همین بود. واسه همین پاک کردم. بلورش هم مالی نبود. در کل فیلترای اضافی زیادی داره.

  2. Avatar ami_ald

    اگه این نبود اینستاگرامم نبود

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه