نقد و بررسی تقویت‌کننده‌ TP-LINK 850RE؛ با نقاط کور Wi-Fi خداحافظی کنید

۱ آبان ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

اگر آپارتمانی دوبلکس یا چندطبقه دارید و احساس می‌‌کنید در برخی طبقه‌ها آنتن‌دهی شبکه‌ی بی‌سیم کم است یا چنان‌چه در یکی از نقاط منزل‌تان نقطه‌ی کور وای‌فای دارید، باید یک تقویت‌کننده‌ی بی‌سیم تهیه کنید. تقویت‌کننده‌های بی‌سیم که با عنوان انگلیسی ‘Range Extender’ شناخته می‌شوند، راهکار ساده و ارزانی برای افزایش بُرد سیگنال بی‌سیم هستند. به طور مثال اگر بخواهید در یک مجتمع مسکونی یا تجاری اینترنت بی‌سیم داشته باشید، می‌توانید به‌جای تهیه‌ی چندین مودم تنها یک مودم بخرید و با قرار دادن یک یا چند تقویت‌کننده در بین مسیر، به‌سادگی به هدف خود دست پیدا کنید.

تقویت‌کننده‌ی بی‌سیم

جالب است بدانید که می‌توان از تقویت‌کننده‌ها به‌صورت پشت سرهم استفاده کرد؛ یعنی سیگنال ارسال‌شده از طرف یک تقویت‌کننده را به‌وسیله‌ی تقویت‌کننده‌ی دیگری دریافت و به فاصله‌ی دورتری فرستاد. به‌این‌ترتیب و با تهیه‌ی تعداد بیشتری از این تقویت‌کننده‌ها، می‌توان به برد بیشتری دست یافت. مدل WA850-RE از برند «تی‌پی-لینک» (TP-LINK)، یکی از بهترین تقویت‌کننده‌های موجود در بازار است که مراحل نصب و راه‌اندازی ساده‌ای دارد و به کمک آن می‌توان به‌سادگی اینترنت بی‌سیم را در محدوده‌ی وسیع‌تری به اشتراک گذاشت. با دیجی‌کالا مگ و نقد و بررسی تقویت‌کننده‌ی بی‌سیم WA850-RE همراه باشید.

              ‌  

طراحی

بدنه‌ی دستگاه بسیار کوچک است و اندازه‌ای در ابعاد یک کف دست دارد. در بدنه از پلاستیک سفیدرنگ براق استفاده شده است. سفیدبودن دستگاه باعث می‌شود با دیوار خانه‌های ما هماهنگی رنگی داشته ‌باشد و از اینکه آن‌ را به پریز وصل کنید حس بدی نداشته ‌باشید. از آن‌جایی که WA850-RE مستقیما به پریز برق وصل می‌شود، انتقال آن به نقاط موردنظر کار بسیار ساده‌ای خواهد بود؛ زیرا تقریبا در همه‌ی نقاط خانه‌های امروزی پریز برق وجود دارد و نبود پریز عامل محدودکننده‌ای در استفاده از آن نیست.

tp link

برای استفاده از تقویت‌کننده باید یک تبدیل برق ۳ به ۲ تهیه کنید.

روی بدنه‌، فقط‌و‌فقط یک دکمه‌ی دایره‌ای وجود دارد و کنترل تقویت‌کننده به کمک آن بسیار ساده است. در واقع شما برای استفاده از دستگاه تنها یک‌بار نیاز به فشردن این دکمه پیدا می‌کنید و در دفعات بعدی با آن سروکار نخواهید داشت. دور دکمه با یک نوار حلقوی آبی‌رنگ تزیین شده که در زیر آن، تعدادی LED وجود دارد. از نظر عملکرد، نوار آبی را می‌توان به دو بخش چپ و راست تقسیم کرد؛ بخش سمت چپ شامل چهار LED است و اتصال کابل اترنت (Ethernet)، برق (Power)، شبکه‌ی بی‌سیم (Wireless) و تقویت‌کننده (RE) را نمایش می‌دهد.

18

بخش سمت راست هم شامل چهار عدد LED است که قدرت سیگنال دریافتی را نمایش می‌دهد. هر اندازه این نوار چهارتایی بیشتر پر شود، یعنی سیگنال بهتری دریافت می‌شود. در پایین بدنه یک پورت اترنت (LAN) و دکمه‌ی ریست وجود دارد و دوشاخه‌ی برق هم در قسمت پشتی قرار گرفته ‌است. WA850-RE برای نقاط مختلف دنیا و پریزهای مختلف طراحی شده ‌است؛ ولی متاسفانه مدلی که وارد ایران شده مربوط به ریجن انگلیس است که برای اتصال به پریز سه‌شاخه‌ نیاز دارد و برای استفاده در داخل ایران، باید یک تبدیل برق ۳ به ۲ تهیه کنید.

‌‌‌‌         ‌

استفاده

به‌محض وصل کردن دستگاه به برق، چراغ پاور روشن می‌شود و چراغ وایرلس شروع به چشمک‌زدن می‌کند؛ یعنی اینکه یک شبکه‌ی بی‌سیم جدید به‌وسیله‌ی تقویت‌کننده ایجاد شده. در این مرحله باید به سراغ مودم/روتر بی‌سیم برویم و چک کنیم که آیا دکمه‌ی WPS یا QSS دارد یا خیر. اگر چنین دکمه‌ای وجود داشته ‌باشد که واقعا خوش‌شانس هستیم و کارمان خیلی ساده می‌شود: کافی است این دکمه را بزنیم و سپس تنها دکمه‌ی تقویت‌کننده را هم فشار دهیم تا اطلاعات موردنیاز بین دو دستگاه رد‌ و‌ بدل شده و تنظیمات به‌صورت خودکار انجام شود. این کار ممکن است تا ۲ دقیقه طول بکشد، اما در نهایت با موفقیت انجام می‌شود.

تقویت کننده وای فای

حال اگر مودم/روترتان کلید WPS نداشت هیچ‌گونه نگرانی به دل‌تان راه ندهید؛ زیرا می‌توانید از رابط ساده‌ی تحت مرورگر دستگاه برای تنظیم کردن‌اش استفاده کنید. در این شرایط دو حالت اتفاق می‌افتد: در کامپیوترهای ویندوزی، ابتدا به شبکه‌ی بی‌سیم ایجاد شده به‌وسیله‌ی تقویت‌کننده وصل شوید و در نوار آدرس مرورگرتان آدرس www.tplinkrepeater.net را تایپ کنید تا به صفحه‌ی ورود (Login) هدایت شوید؛ به‌جای این آدرس می‌توانید آدرس آی‌پی ۱۹۲.۱۶۸.۰.۲۵۴ را هم وارد کنید. در کامپیوترهای مک به‌محض وصل شدن به وای‌فای جدید، ویزاردی باز می‌شود که در آن نام کاربری و کلمه‌ی عبور از شما خواسته می‌شود. چه در ویندوز و چه در مک، هر دو فیلد را با عبارت admin پر کنید تا به صفحه‌ی تنظیمات اصلی برسید. با یک‌ مرحله جلو رفتن، لیست تمام شبکه‌های وای‌فای شناخته شده شناسایی می‌شود و می‌توانید شبکه‌ی مورد نظری را که می‌خواهید تقویت شود انتخاب کنید. در مرحله‌ی بعدی، کلمه‌ی عبور شبکه‌ای که انتخاب کرده‌اید را وارد و تعیین می‌کنید نام شبکه‌ی جدید چه باشد. نام شبکه‌ی جدید می‌تواند همان نام شبکه‌ی قبلی باشد یا در صورت تمایل می‌توانید نام (SSID) جدیدی برای آن تعریف کنید. در هر دو صورت، کلمه‌ی عبور شبکه‌ی جدید با شبکه‌ی قبلی یکسان خواهد بود. تنظیم تقویت‌کننده به همین سادگی به پایان می‌رسد و دستگاه پس از یک‌بار ریست شدن، شبکه‌ی جدید را در اختیارتان قرار می‌دهد. در این مرحله چراغ RE دستگاه باید روشن شده ‌باشد.

تقویت‌کننده

این تقویت کننده برای وصل شدن به دستگاه‌هایی مثل تلویزیون هوشمند، کنسول بازی و کامپیوتر دسکتاپ، یک پورت LAN نوع غیر گیگابیتی دارد.

زمانی که شناساندن WA850-RE به شبکه‌ی بی‌سیم انجام شد، می‌توان آن را با خیال راحت درون ساختمان جابه‌جا و با آزمون‌وخطا، بهترین نقطه را برای قرار دادن‌اش پیدا کرد. این نقطه می‌تواند در اتاقی باشد که مشکل دسترسی به وای‌فای دارد یا طبقه‌ای که سیگنال وای‌فای در آن ضعیف است. نکته‌ای که در مکان قراردادن تقویت‌کننده اهمیت دارد، توجه به قدرت سیگنال دریافتی در نقطه‌ی مورد نظر است. خود تی‌پی-لینک توصیه می‌کند مکانی را برای قرار دادن دستگاه انتخاب کنید که در آن حداقل نیمی از ستون چراغ‌های آنتن پر شده‌ باشند. البته اعلام این فاصله از طرف سازنده کمی وسواس‌گونه است و می‌توان تا جایی که سیگنال بی‌سیمی دریافت می‌شود تقویت‌کننده را از مودم دور کرد. حداکثر بردی که ما به آن دست پیدا کردیم، ۲۲ متر بود و از آن فاصله به بعد، سیگنال از دست می‌رفت. سرعت شبکه‌ی بی‌سیمی که ایجاد می‌شود ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه است و برای تمام کارهایی که می‌خواهید در خانه یا محل کارتان انجام شود کافی است. این سرعت حتی از سطح نیازهای عده‌ای خیلی‌خیلی بیشتر است و آن‌قدرها قوی است که به دورترین نقاط منزل‌‌تان هم سرویس وای‌فای بدهد.

TL-WA850RE

متاسفانه پورت LAN از نوع ۱۰۰/۱۰ مگابیت بر ثانیه است و وجود پورت گیگابیتی می‌توانست از WA850-RE یک دستگاه ایده‌آل بسازد. پورت LAN برای وصل کردن دستگاه‌هایی مثل تلویزیون هوشمند، کنسول بازی و کامپیوتر دسکتاپ کاربرد پیدا می‌کند و سرعت بالای این پورت برای استریم کردن ویدیوهای HD و انجام بازی‌های آنلاین مورد نیاز خواهد بود. همراه دستگاه یک کابل کوتاه LAN هم ارایه می‌شود.

کلام آخر

تقویت‌کننده‌ی WA850-RE مراحل نصب و راه‌اندازی ساده‌ای دارد و در هر نقطه‌ای نصب می‌شود. با این دستگاه می‌توانید تمام قسمت‌های منزل یا محل کارتان را به اینترنت بی‌سیم وصل کنید. وجود چنین دستگاهی برای محیط‌های خوابگاهی و آموزشی، محیط‌های کاری و آپارتمان‌های مسکونی در حکم یک فرشته‌ی نجات است. شعار تی‌پی-لینک این است: هر کجا که سیگنال وای‌فای وجود داشته‌ باشد، ما می‌توانیم تقویت‌اش کنیم؛ این دستگاه می‌تواند به‌خوبی به شعار تی‌پی-لینک جامه‌ی عمل بپوشاند.

خرید تقویت کننده دیجی کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar محمد

    بد نیست اینم بدونید که این توسعه دهنده در آنِ واحد بیشتر از ۸ تا دستگاه پشتیبانی نمیکنه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه