نقد و بررسی سونی اکسپریا X؛ میان‌رده‌ی قوی یا پرچم‌دار ضعیف؟

۴ دی ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه
نمایشگر اکسپریا ایکس

سونی پس از سه سال تولید گوشی‌های خانواده‌ی Z، نهایتا به این نسل از محصولات خود پایان داد و از این پس گوشی‌های خود را در سری جدید X به فروش می‌رساند. همان‌طور که می‌دانید این سازنده‌ی ژاپنی، فراز و نشیب‌های زیادی با گوشی‌های سری Z داشت و با برخی گوشی‌های خود توانست در قلب کاربران جای گیرد و با برخی دیگر، خیلی‌ها را دلسرد کرد. حال سونی با توجه به تمام اندوخته‌ها و تجربیات تلخ و شیرینی که در زمینه‌ی گوشی‌های هوشمند به دست آورده، گوشی‌های سری X را در چهار مدل XA ،X ،X Performance و XA Ultra تولید کرده است. سونی بیش از هر چیز دیگری روی کیفیت ساخت و دوربین این گوشی‌ها تمرکز کرده است. یکی از مدل‌های سری X که سونی تعادلی منطقی از کارایی و کیفیت را در آن رعایت کرده، اکسپریا X است. این محصول در زمره‌ی گوشی‌های میان‌رده‌ی سونی قرار دارد و از قیمت نسبتا بالایی برخوردار است. اما دلیل قیمت بالای این گوشی در مقایسه با دیگر میان‌رده‌ها را می‌توان در دوربین‌های باکیفیت و بدنه‌ی خوش‌ساخت آن دانست. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا نگاهی دقیق به این محصول سونی بیندازیم.

        ‌

طراحی و ساخت

ازنظر ما، مهم‌ترین ویژگی در طراحی محصولات یک سازنده، اصالت و استفاده از زبان طراحی یکسان است. برای مثال طراحی ماشین‌های BMW را در نظر بگیرد. زبان طراحی تمام خودروهای این سازنده‌ی آلمانی به‌قدری شبیه به یکدیگر است که اگر از فاصله‌ی دور هم یکی از این ماشین‌ها را در خیابان ببینید، قادر به تشخیص شرکت سازنده‌ی آن خواهید بود. این داستان در مورد گوشی‌های سونی هم صدق می‌کند. زبان طراحی اکسپریا X با پرچم‌دار قبلی این شرکت یعنی اکسپریا Z5 مو نمی‌زند و از طراحی «آمنی بالانس» پیروی می‌کند. اما مهم‌ترین تفاوت‌های ظاهری گوشی‌های سری X با Z در جنس بدنه‌ی آن‌هاست. سونی پس از سال‌ها، دست از استفاده‌ی شیشه‌ی مات یا براق در گوشی‌های بالارده‌ی خود کشید و از فلز استفاده کرد. استفاده از این بدنه، مرغوبیت خاصی به X بخشیده است. ازنظر ما مهم‌ترین مزیت این جنس بدنه در مقایسه با شیشه، عدم جذب چربی و اثرانگشت است و این موضوع هیچ وابستگی به رنگ محصول ندارد. اکسپریا X در چهار رنگ سفید، مشکی، طلایی و رزگلد تولید شده است.

گوشی اکسپریا ایکس

تفاوت دیگری که بین طراحی دو نسل گوشی X و Z وجود دارد، مربوط به محل قرارگیری اسپیکرهای آن‌ها است. دو اسپیکر استریوی اکسپریا X در مرکز لبه‌ی بالا و پایین نمایشگر قرار گرفته‌اند. سونی با به کار بردن این تدبیر، توانست کاری کند که فضای خالی موجود در بالا و پایین نمایشگر چندان به چشم نیاید. کیفیت این اسپیکرها به‌قدری خوب است که اگر انتظار یا وسواس زیادی به کیفیت صدا نداشته باشید، راضی‌تان نگه می‌دارد. در غیر این صورت، صدای نه‌چندان بلند، نبود بیس (Bass) و اعوجاج در صداهای بلند می‌تواند در تجربه‌ی موزیک گوش دادن شما با اکسپریا X تاثیر بگذارد.

حال بیایید به سراغ لبه‌های این گوشی خوش‌ساخت برویم. لبه‌های X کاملا پلاستیکی است و کیفیت نسبتا خوبی دارد. مانند گذشته، سونی تمام کلیدهای این گوشی را روی لبه‌ی سمت راست قرار داده است. کلید پاور که با حسگر اثرانگشت ادغام شده در مرکز این لبه وجود دارد و پایین‌تر از آن کلیدهای تنظیم صدا و شاتر به چشم می‌خورند. در تجربه‌ی چند روزه‌ای که ما با این گوشی داشتیم، چندان از موقعیت کلیدهای کم‌وزیاد کردن صدا راضی نبودیم و دوست داشتیم این کلیدها در بالای کلید پاور جای داشتند تا دسترسی راحت‌تری داشته باشند.

‌‌‌‌‌             ‌‌‌

حسگر اثرانگشت

حسگر اثرانگشت اکسپریا X واقعا عملکرد سریع، دقیق و قابل‌ستایشی دارد. سرعت این حسگر به‌قدری زیاد است که در کسری از ثانیه قفل نمایشگر را باز می‌کند. بگذارید کمی ملموس‌تر صحبت کنیم. برای باز کردن قفل نمایشگر این گوشی، ابتدا نیاز است تا نمایشگر را با کلید پاور روشن کنید و سپس انگشت‌تان را روی حسگر اثرانگشت قرار دهید تا صفحه آنلاک شود. نکته‌ی جالب ماجرا آنجاست که سرعت بالای این حسگر حتی این اجازه را به شما نمی‌دهد تا صفحه‌ی لاک‌اسکرین را ببینید. یعنی پس از فشردن دکمه پاور، گوشی آنلاک می‌شود!

حسگر اثر انگشت

حتما برایتان پیش‌آمده که در اثر گرما یا استرس، دستتان عرق کند و در آن شرایط بخواهید قفل نمایشگر را با حسگر اثرانگشت باز کنید. متاسفانه باید بگوییم که تاکنون ما به گوشی‌ای برنخوردیم که بتواند در این شرایط اثرانگشت ما را تشخیص بدهد. حسگر اثرانگشت اکسپریا X هم به همین‌گونه است. شاید این مهم‌ترین موضوعی باشد که ما از این حسگر اثرانگشت داشتیم و سونی اهمیتی به آن نداده است.

نکته‌ی منفی دیگر این حسگر اثرانگشت مربوط به شرایطی است که گوشی روی میز قرار دارد و می‌خواهید نمایشگر را آنلاک کنید. کار با این سنسور در این حالت کمی سخت است و در اکثر مواقع گوشی نمی‌تواند اثر انگشت را شناسایی کند.

          ‌‌‌      ‌‌‌‌‌‌ ‌

نمایشگر

بیش از هر چیز دیگری دو مورد در نمایشگر ۵ اینچی این گوشی سونی جلب‌توجه می‌کند: نخست لبه‌های خمیده‌ و بعد قابلیت وایت بالانس آن است. سونی از نمایشگر ۲.۵D در این محصول استفاده کرده. حاشیه‌های سمت چپ و راست نمایشگر اکسپریا X دارای انحنای بسیار کمی است و در ارگونومی دستگاه بسیار تأثیرگذار است.

03

مانند بسیاری از گوشی‌های میان‌رده، سونی هم از وضوح تصویر Full HD در نمایشگر اکسپریا X استفاده کرده. اما برتری نمایشگر این گوشی نسبت به هم‌رده‌هایش مربوط به شارپنس و روشنایی خوب آن است. علاوه بر این سونی دو فناوری IPS و Quantum Dot را در نمایشگر این محصول به کار برده تا نمایشگر X هم زوایای دید خوبی داشته باشد و هم رنگ‌ها را جذاب‌تر و اشباع تر نشان دهد. استفاده از این فناوری نام ‌برده شده در X سبب شده تا رنگ سفید آن کمی به آبی متمایل شود. البته اگر از این حالت خوشتان نمی‌آید، می‌توانید به‌وسیله‌ی قابلیت وایت بالانس (White Balance) در تنظیمات نمایشگر، دمای رنگ گوشی را شخصی‌سازی کنید. در این تنظیمات سه نوار مربوط به RGB وجود دارد که می‌توانید درصد هر رنگ را بنا به سلیقه‌ی خود تنظیم کنید.

‌‌‌‌‌

سخت‌افزار و باتری

اکسپریا X قدرت سخت‌افزاری خود را از تراشه‌ی اسنپدراگون ۶۵۰ و دو پردازنده‌ی چهار هسته‌ای Cortex-A72 و Cortex-A53 می‌گیرد. همچنین یک رم سه گیگابایتی از نوع DDR3 این مجموعه را همراهی می‌کند و عملکرد خوب و روانی برای این گوشی به همراه دارد. به‌طورکلی می‌توان تراشه‌ی اسنپدراگون ۶۵۰ را نسخه‌ی به‌روزتر اسنپدراگون ۸۰۸ دانست که پیش‌ازاین در گوشی نکسوس ۵X دیده بودیم. نتایج به‌دست آمده از بنچ‌مارک‌ها به‌خوبی نشان می‌دهند که گوشی اکسپریا X با تراشه‌ی اسنپدراگون ۶۵۰ عملکرد بهتری نسبت به نکسوس ۵X با پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۰۸ دارد. البته اسنپدارگون ۶۵۰ لیتوگرافی ۲۸ نانومتری و اسنپدارگون ۸۰۸ لیتوگرافی ۲۰ نانومتری دارد. اکسپریا X تقریبا عملکردی مشابه با دیگر گوشی سونی یعنی اکسپریا Z5 دارد.

اکسپریا X دارای دو شیار سیم‌کارت است که از شیار دوم آن می‌توان برای گذاشتن سیم‌کارت یا کارت حافظه‌ی microSD استفاده کرد. از دیگر قابلیت‌های این گوشی می‌توان به فناوری NFC و پشتیبانی از USB OTG اشاره کرد. گفتنی است چیپ NFC اکسپریا X برخلاف اکثر گوشی‌ها و تبلت‌ها بر قاب پشتی قرار ندارد و در گوشه‌ی سمت چپ نمایشگر است.

برخلاف گوگل، ال‌جی و اچ‌تی‌سی، شرکت سونی وداع زودهنگامی با درگاه microUSB در گوشی‌های بالارده‌ی خود نداشت و ترجیح نداده تا از درگاه بازگشت‌پذیر و با سرعت شارژ بالای USB Type C در اکسپریا X استفاده کند. اما در عوض می‌توان برای شارژ سریع این گوشی، از Quick Charger HCH12 استفاده کرد. این شارژر می‌تواند در مدت‌زمان ۱۰ دقیقه گوشی اکسپریا X را به‌قدری شارژ کند تا ۵.۵ ساعت از آن استفاده کنید. باتری ۲۶۲۰ میلی‌آمپرساعتی این گوشی می‌تواند در کاربری ترکیبی، نهایتا تا یک روز یا کمی بیشتر شارژ نگه دارد.

‌‌‌‌

نرم‌افزار

اندروید مارشملو (نسخه‌ی ۶.۰.۱) به همراه رابط ‌ کاربری اختصاصی سونی (Xperia UI) برای اکسپریا X در نظر گرفته شده است. مانند بخش‌های دیگر، ما در بخش سیستم‌عامل هم به بیان مهم‌ترین نکات می‌پردازیم. به‌طور خلاصه می‌توان گفت که رابط  ‌کاربری اکسپریا X تغییر زیادی نسبت به Z5 نداشته و همچنان اندروید گوشی‌های سونی شباهت‌های زیادی به اندروید استوک (خالص) دارند. اما سونی در بخش سیستم‌عامل این گوشی نیم‌نگاهی به iOS 9 داشته و از برخی ویژگی‌های آن الهام گرفته است.

اندروید اکسپریا اکس

برای مثال در صفحه‌ی سمت چپ منوی برنامه‌ها، لیست پیشنهادی از برنامه‌های پرکاربرد و برنامه‌های محبوب که هنوز آن‌ها را روی گوشی نصب نکرده‌اید، پیش روی‌تان قرار می‌دهد. همچنین با سوایپ کردن در صفحه‌ی منوی برنامه‌ها یا هوم‌اسکرین (از بالا به پایین)، بخش جست‌وجو ظاهر می‌شود.

نرم افزار اکسپریا X

باوجود آن‌که سونی امکانات زیادی برای سیستم‌عامل این گوشی در نظر نگرفته، اما به‌طور تعجب‌آوری بخش سیستم‌عامل اکسپریا X حجم زیادی از حافظه‌ی داخلی دستگاه را اشغال کرده است. در نسخه‌ی ۶۴ گیگابایتی این گوشی، چیزی حدود ۱۵ گیگابایت دستگاه با اندروید پر شده است که واقعا زیاد به نظر می‌رسد!

برخلاف اکسپریا Z5، اکسپریا X از زبان فارسی در منوها پشتیبانی نمی‌کند، اما می‌توان زبان فارسی را به کیبورد آن اضافه کرد. روی‌هم‌رفته باید بگوییم که اکسپریا X از نظر سیستم‌عامل و رابط ‌کاربری تلفن هوشمندی جذاب، روان و بدون پیچیدگی است.

‌‌‌‌‌          ‌‌‌‌

دوربین

همان‌طور که گفتیم، سونی در اکسپریا X تمرکز ویژه‌ای روی دوربین کرده است. دوربین اصلی این گوشی را یک حسگر ۲۳ مگاپیکسلی با دریچه‌ی دیافراگم f/2.0 تشکیل می‌دهد که در شرایط نوری مناسب، می‌تواند عکس‌های خیلی خوبی بگیرد. اما این دوربین نمی‌تواند حتی باوجود فلش LED در محیط‌های نسبتا تاریک، عکس‌هایی با جزییات بالا ثبت کند.

دوربین اصلی اکسپریا X چند مورد ناراحت‌کننده دارد. نخست آن‌که تصاویر گرفته شده با این دوربین دارای نویز قابل‌توجهی است و رنگ‌ها اشباع‌شده‌ هستند و فاصله‌ی زیادی با واقعیت دارند. همچنین این گوشی پردازش نسبتا زیادی در زمان نشان دادن کامل عکس‌ها دارد. اکسپریا X برخلاف Z5 قادر به فیلم‌برداری ۴K نیست و نهایتا می‌تواند با کیفیت Full HD به فیلم‌برداری بپردازد. دوربین دوم این گوشی هم ۱۳ مگاپیکسلی است و برای سلفی گرفتن و مکالمه‌ی ویدیویی کاملا مناسب به نظر می‌رسد.

‌‌‌‌‌

جمع‌بندی

مشخصات اکسپریا X به گونه‌ای است که آدم در میان‌رده یا پرچم‌دار بودن آن مردد می‌شود. این گوشی برخی امکانات گوشی‌های بالارده و برخی مشخصات گوشی‌های میان‌رده را دارد. اکسپریا X کیفیت ساخت بالای پرچم‌داران را دارد و کیفیت عکس‌های آن می‌تواند تنه به تنه‌ی گوشی‌های خوب بازار بزند. اما تراشه‌ی اسنپدارگون ۶۵۰ در کنار نمایشگر نه‌چندان خیره‌کننده‌ی این محصول نمی‌گذارد ما به چشم یک پرچم‌دار به آن نگاه کنیم. جان کلام آن‌که اکسپریا X گوشی میان‌رده‌ای است که از اکثر میان‌رده‌های بازار یک سر و گردن بالاتر است ولی قیمتی پرچم‌دارگونه دارد.

Pros

  • بدنه‌ی خوش‌ساخت فلزی
  • عملکرد سریع حسگر اثرانگشت
  • دوربین سلفی باکیفیت
  • پشتیبانی از USB OTG

Cons

  • قیمت نسبتا زیاد در مقایسه با مشخصات فنی
  • اشغال حجم قابل‌توجهی از حافظه‌ی داخلی توسط سیستم‌عامل

گوشی دیجیکالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۴ دیدگاه
  1. sajjad

    من روی این گوشی تحقیق زیادی کردم
    باتریش در حالت استامینا خوبع بعنی دو روز میره
    سخت افزار عالی در انددوید هفت امتیاز انتتو شد ۸۳۰۰۰ که عاله چیزی در حد نوت ۵
    دوربین خوبه در مقایسه با دیگر پرچم داران و اینکه ۴k نمیگیره چیزی ازش کم نمیکنه چون ۴kb بدرد همه نمیخوره
    رابط کاربریدخوبه
    درباره ای تم نظر نمیتونم بدم ولی خریدم میگم
    تنها عیب
    رفتار صاحبش رو شناسایی نمیکنه تا شخصی سازی بیشتری بشه کرد قابلیتی که حتی در ax ultraxهست
    ولی در عوض سریع ترین دوربین دنیا را داره
    یعنی شما از یک حرکت ورزشی عکس بگیر محاله تار بشع مشکلی که حتی s6 هم داره
    و پلیر موسیقی مخصوص سونی که فقط در پرچم دارانش استفاده میکه
    و طراحیش که حرف نداره انشا الله خریدم نظرقطعی تری میدم
    وسلام.

  2. m e t i

    دوستان عزیز این که میگن حجم زیادی رو اشغال کرده سیستم عامل به دلیل کار بسیار زیاد سونی روی باگ های سیستم عامله مدل x و اندروید هستش..

    به طوری که از لحاظ روونی کاملا مشابه ios شده ….با همین سخت افزاره میان رده تو مقایسه ویدیویی خیلی سرتر از اچ تی سی ۱۰…هواوی پی ۹ و الجی جی ۵ بود از لحاظ عملکرد و روون بودن…

    سرعت فوق العاده ای داره این دستگاه با همین سخت افزار…..

    درضمن دیگه همه متوجه شدن بالا بردن سخت افزار و رم ی نوع کلاه برداریه…چون چه گوشی شما سه گیگ رم داشته باشه چه شیش گیگ ..فرقی به حالش نداره و تمامیه بازیا و برنامه ها رو راحت بالا میاره….

    مشکل اندروید فقط باگ ها ومشکلات کندی سیستم عامله..باید شرکت ها رو این کار کنن..نه اینکه بیا ده گیگ رام بزارن رو گوشی…

    پس لطفا یکم با فکر کردن نگاه کنیم ببینیم گوشیه بدیه یا خوب

    درضمن مقایسه ویدیویی با تمامیه پرچم دارا در سایت اکسپریان موجودعه برید خودتون ببینید این میان رده سرتره یا اون پرچم دارا

  3. شایان

    خیلی سخت گیری کردید.حتی یک ذره مورد مثبت رو نگفتید.در مورد حسگر اثر انگشت هم من توی یک سایت دیگه خوندم که حتی وقتی دستتون خیس باشه هم کار میکنه…واقعا شما با سونی یک مشکلی دارید…البته من تهمت نمیزنم،ولی واقعا اگه قراره بررسی ویدیویی انجام بشه،خواهش میکنم یکم از این گوشی مثل گوشیای دیگه تعریف کنید.
    باتشکر.و لطفا این نظر رو قرار بدید.

  4. Mohammad

    دوست عزیزی که هی میگی نوآوری نوآوری
    مبخوای فردا گوشیت پاشه بره نون بگیره بیاد تا راضی بشی بگی نوآوری داره؟
    یچی افتاده دهنتون هی تکرار میکنید نوآوری آپولو میخوای با گوشیت هوا کنی؟

    1. مینا

      دقیقا خوب گفتی …بعضی فکر میکنن نوآوری همون نون آوریه…

  5. Farshad

    با این که خیلی سونی رو خیلی دوست دارم ولی باید یکم تو گوشیاش نوآوری داشته باشه نه این که فقط گوشیاشو از لحاظ سخت افزار و دوربین هی به روز کنه چون این چیزا که باید همیشه بروز باشه و یه چیز عادیه مهم نوآوریه. و این که قیمت محصولاتش خیلی بالائه و قیمت یه فاکتور بسیار مهم تو خریده.

  6. احمد

    نتایج بنچمارک ها نشون میده که این گوشی سخت افزار بسیار قدرتمندی داره!
    بر خلاف شما آقا یا خانم چیستا سونی در بخش موبایل بیشترین پیشرفت رو به نظر من داشته و روز به روز داره بهتر میشه همه این گوشی های جدیدی که شما میبینی همشون الگوشون سونی بوده سونی امکانات جدید رو وارد گوشی کرد که با این کار بقیه هم ازش الگوبرداری کردن!
    سری X جدید هستند و هنوز باید روشون کارشه تا بهتر شه و مطمئنم که در آینده بهتر خواهد شد!
    دوربین این گوشی هم اونجور که من تو سایتای مختلف دیدم ترکونده و مشکلات خیلی خیلی کمی داره!
    طراحی گوشی هم بی نظیره مثل همیشه!
    به نظر من عیبش فقط اینه که قیمتش بالاست و برای خیلی ها قیمت خیلی مهمه!

  7. چیستا

    دیر یا زود شاهد این خواهیم بود که سونی درِ بخش موبایلش رو مانند لپتاپش تخته می کنه.
    واقعا بخش موبایل برای سونی انچنان سودآور نیست و پرسود ترین بخشش همون کنسول های بازیه.
    به نظرم X یک شکست برای سونی به حساب می آید. نه قمیت خوبی داره و نه ویژگی جدید!
    لطفا منتشر شود.
    ممنون.

    1. مینا

      بشین و منتظر باش …

  8. Yas

    سلامو عرض ادب
    واقعاً نمیدونم چی بگم واسه شرکتی که اینقدر دوستش دارم سونی واقعاً تو صنعت موبایل هیچ چیزه جدیدی یا نوآوری نداره برنامه درستی نداره واقعاً ناامید کنندست استفاده از کیفیت full hd در ۶ نسل. از z تا z5 الان هم که سری X و باز هم همون داستان. Z5 premium هم که دیگه همه میدونن فقد واسه عکسو ویدئو ۴k هست که تو همون حالت ۴k هم که باشه در مقایسه با نمایشگرهای AMOLED سامسونگ خدایش نمیشه گفت خیلی بهتره.
    شما نگاه کنید X performance که قویترین گوشی سری X هست بازم هم full hd واقعاً دیگه گریم گرفته که به عنوان یه طرفدار دارم همچین چیزایرو مینویسم حالا من کار ندارم به این داستانا که میگن چشم انسان تفاوت بین full hd به بالارو نمیتونه تشخیص بده ولی واسه دیده شدن باید عدد وارقام رو برد بالا.
    شاید پیش خودتون بگید چرا اینقدر داره از نمایشگر مینویسه میدونید چرا چون شما در طول روز به صفحه نمایش گوشی کار دارید یه گوشیه هم کلش نمایشگره که اینو شرکتای مثل سامسونگ خوب درکش کردن دیگه خودتون بهتر میدونید وقتی گوشیهای سامسونگ رو دست بگیرید اولین چیزی که جلب توجه میکنه نمایشگر با کیفیت اونه البته از این داستانای که میگن AMOLED رنگ غیر واقعی نشون میده دیگه خسته شدم مهم اینه که گوشیو بگیری دستت لذتشو ببری و طرفداراتو راضی نگه داری نه اینکه مثل خیلیا توجیه کنی AMOLED اینجوریه اونجوریه
    بخدا طرفدار همین شرکت سونی هستم چیزای هم که از سامسونگ نوشتم کاملاً حقیقت داره من از تعصب الکی بدم میاد

    1. محمد

      خودتم گفتی FHD با ۴K ب ا ۸K از نظر چشم هیچ فرقی نداره!
      پس چه کرمیه که کلی پول پنل با کیفیت بدیم؟
      غیر از اینکه QHD بودن صرفا جنبه تبلیغاتی داره دیگه چه تفاوتی داره؟!
      من یکی که تفاوت خییلی متوجه نشدم بین Z5 و S6 حالا اینم یه کم قوی تر شده!
      دقیقا مثه رمه ۶ گیگ تو گوشیه!
      ۳ گیگم زیادیه! چه برسه به چار شیش که دیگه …

      1. Yas

        آقا محمد شما که میگی چه کرمیه شرکتی مثل سونی نمایشگر qhd بزار کرمش اینه که من که گوشیم z2 هست وقتی یکی از دوستامو میبینم که یه گوشی سامسونگ داره اونم مثلاً s4 سامسونگ میگه بده گوشیتو ببینم من روم نشه چون میدونم از لحاظ تصور خیلی داغونتره به هیچ وجه هم نمیشه کسیو با مثلاً AMOLED رنگ غیر واقعی نشون میده قانع کرد دیگه چه برسه به S7 که هیچ گوشی از لحاظ کیفیت تصور فعلاً بهش نمیرسه شما اصلاً نمیدونید بازار یابی چیه پیشرفت چیه نو آوری چیه ببینید شرکتی که میخواد پیشرفت کنه این کافی نیست که فقد لاک پشت وار هی قدرت دوربینتو بیشتر کنی کیفیت ساختو بهتر کنی چمیدونم یعنی فقد کم کم گوشیتو قوی کنی باید فکر آینده باشه بازم میگم بخدا من طرفدار شرکت سونی هستم ولی آدم باید واقعیتو بگه و با چشماش ببینه. میدونید آینده یعنی چی الان یه مثال براتون میزنم از اینکه سونی چرا به این روز افتاده شما شرکتای موفق صنعت موبایل رو نگاه کنید شرکتای مثل سامسونگ پردازنده یا CPU اختصاصی خودشو داره( اگزینوس) . هواوی( kirin ). اپل ( a9 ) سونی هیچ استفاده از اسنپ دارگون و مدیاتک. که سازنده هاش آمریکا و چین هستن شما این سه شرکتی که پردازنده ی خودشونو دارن نگاه کنید مقام اول تا سومه گوشیهای هوشمندو دارن. حتماً بازم میگید ربطی نداره اون دوستی هم که گفته نو آوری چیه پایین جوابشو مینویسم که نو آوری چیه.

      2. مینا

        شما طرفدار سونی نیستی….وانمود میکنی…. و گرنه بنده از Xperia Z تا Z5 را داشتم و دارم و لحظه ای حاضر نیستم گوشی های سامسونگ که فوق العاده منوها و UI بچه گانه ای داره را دستم بگیرم و یا هواوی که مثل شرکت های دیگه چینی که با کلک میخواند یک شبه ره صدساله را بره و بعد که بازار را به دست گرفت کاربر را بعد چپاول کنه… گوشی های سونی واقعا در طراحی و استایل قشنگ مشخصه طراحی یک کشور جهان اولیه…نه گوشیهای زلم زیبو که اسمشون را عنوان کردم و طراحیشون کاملا مشخصه به چه نوع طرز فکری تعلق دارند….

      3. Yas

        اتفاقاً من طرفدار واقعی برند سونی هستم نه شما مینا خانم ببیند شما اگر دوستتون یا یکی از نزدیکاتون مشکلی داشته باشه بهش نمیگید تا بدتر شه الکی ازش تعریف میکنید. اگه اینجوریه که هیچ ولی تا اونجای که من میدونم باید گفت. من عاشق برند سونیم واسه همینم دارم نظر واقعی مینویسم نه احساسی. احساسی نظر دادن هیچ دردی دوا نمیکنه شما تا حالا به خود برند سونی ایمیل زدید من شاید بیشتر از ۱۰۰ مشکلاتی که میدیم الکی نمیومدم احساسی نظر بدم انگاری شرکت پدرمه بعدشم شما که میگی شرکتای چینی بدن نمیدونم فلانن دلیل موفقیتشون چیه دقیقا یعنی تمام کسای که از برندای دیگه گوشی میخرن چیزی نمیفهمن داره سرشون کلاه میره فقد کسای که سونی میخرن میفهمن نظر شما یعنی این ببینید نه خیر اینجوریا هم نیست سامسونگ، اپل،هواوی، الجی ووووو خیلیا حتماً واقعاً بهتر بودن که تو دنیا بیشتر داره ازشون استقبال میشه و صد در صد سونی هم کم کاری کرده که این بلا سرش اومده خودتون یه نگاهی به گوشیا سونی بندازید میفهید چی میگم و شمای که میگی من z. داشتم تا z5 سونی z که پرچمدار بود صفحه نمایشش. Tft بود و z1.هم همینطور این یعنی فاجعه خیلی خیلی حرف دارم بگم ولی خیلی طولانی میشه

    2. پویا

      آخه عزیز دلم هر چیزی یه سری خوبیا و یه سری بدی هایی رو داره. مثلا پنل امولد رنگ مشکی رو خوب نشون میده ولی برعکس رنگ سفیدو بد نشون میده. درسته سونی تو تجارت موبایل ضعف داره ولی خدایی کم لطفی نکن. نوآوری از نظر تو چیه.؟ امروزه بنظرم فناوری اون قدر پیشرفت کرده که مردم انتظار همون سونی رو دارن که اولین بار دی وی دی یا بلوری یا اولین کنسول خوب بازی یا لپتاپ رو تولید میکرد. یکم بیشتر توجه کنید. سامسونگ بدون آندروید هیچه. الجی بدون تلویزیون. اچ تی سی ام که هیچ. فقط اپل و سونی هستن که بی شک بزرگ ترین های دنیا تکنولوژی هستن…

      1. Yas

        آقا پویا من کم لطفی نکردم واقعیتو گفتم چیزی که هم دیدم هم تست کردم نو آوری الان میگم یعنی چی. شرکت ال جی ساخت گوشیهای خمیده مخصوصاً سری فلکس که خودم خیلی دوستشون دارم جی ۵ که دیگه نیاز به نوشتن نداره دوربین دوتای جداشدن قسمت پایین گوشی که باطریه گوشی رو میشه راحت عوض کرد و میشه ماژورهای مختلفی رو روش گذاشت نمایشگری که با همیشه روشن موندنش شما را از هر اعلان جدیدی آگاه می‌سازد و خیلی زیبا و باکلاسه خدایش. سامسونگ نمایشگر های که فوق‌العاده با کیفیت و چشم نواز هستند گوشیهای مثل سری نوت آخرین سریش که نوت ۵ بود مثل سری اج دارای دو نمایشگر خمیده در دو طرف خود گذاشتن سنسورهای مختلف مثل ضربان قلب که هر چقدر هم کوچک باشن بازم نو آوری حساب میشه ساخت گوشیهای میان رده با کیفیت مثل (j ) و ( a ) که الان ( c ) هم بهش اضافه شده اپل که تو گوشیهای برند معرف اولین شرکتی بود که سنسور اثر انگشتو گذاشت روی گوشیاش تکنولوژیه (force touch ) هواوی هم که گوشیای پرچمدار و میانرده با کیفیت و قیمت پایین و p9 که دو دربین داره و یکیش که سیاه و سفید عکس و فیلم میگیره که من خیلی دوسش دارم و و و خیلی چیزهای دیگه سونی زد آب بودن که اونم دیگه زیاد به چشم نمیاد کیفیت full hd که دیگه خدایش خیلی خز شده کیفیت ساخت خوب که الان دیگه همه خوب و عالی شدن دوربین که اونم داره عقب میفته کیفیت ۴k که عالی بود ولی ادامه پیدا نکرد سری X و باز هم full hd چی بگم آخه من خیلی برند سونی رو دوست دارم خیلی بخدا ولی هیچ نو آوری نداره

      2. gold

        از این ک ب سونی تا این حد علاقه داری خیلی خوشحالم.ولی من اط صفه نمایش زد فایوم راضیم منم تا یک هفته پیش هم حرف شمارا میزدم ولی وقتی صفه نمایشما با اس سون نقایسه کردم،نظرم عوض شد.خواهش میکنم شمام اینکارا بکن دوست عزیزم.سامسونگ فقط زیادی روشنه و اصن غلظت رنگ نداره ب نظرم

      3. gold

        منم حرفتا قبول دارم.باید یه نو آوری داشته باشه هرچند مسخره.ب خدا قسم اون ماژولار ال حی با زد فایو سونی ک مقایسش کنی،یه چیز مسخرس.دکمه شاتر و زوم دوربین سپنی،همون جاییه ک الجی با اضافه کردن ماژولار میتونه داشته باشه.تازه یه چیز دست و پا گیریه ولی ببینید چ غوغایی کرده.یا حسگر صربان قلب ک اصن خیلیم کاربرد نداره ولی یه نوآوریه…سونی حداقلش اینه اگ نمیتونه نوآپری کنه،سریع اینارا کپی کنه و بذاره رو موبایلش.تازه سری بعدی نوت حسگر تشخیص عنبیه چشم خاهد داشت.و این یعنی پایان سونی…هرچند من همیشه اونا به همه ترجیح میدهم.مهمترین کاری ک سونی باید کنه کپی و بهبود صفه نمایشه.ولی اینم بگم ک صفه نمایشش فقط از سامسونگ ضعیف تره و از بقیه کمپانیا بهتره.

      4. احمد

        من با NOTE4 گرفتم زده بود ۱۹۰ با این اندازه گیری من یایستی مرده باشم صفحه نمایش سامسونگ کجاش علیه باز ال جی G FLEX 2 رو بگی یه چیزی مرد حسابی سامسونگ قرمز رو نارنجی روشن نشون میده رنگ سفید هم نداره اینا واسه یه نمیشگر فاجعه بحساب میاد برادر من شما S6 رو بذار کنار هر گوشی با برند دیگه انگاه روصفحه سامسونگ یه لایه زرد رنگ هست من که حالم بهم میخوره شما رو نمی دوم مشکل صفحه نمایش Z2 کم نور بودنشه شما هر گوشی از سامسونگ رو که دلت میخواد بذار کنار Z3 اونوقت میفهمی کیفیت یعنی چی G5 بخاطر ماژولار بودن، بدنه نامحکمی داره و به مرور زمان احساس میکنی که تودست لغ میزنه اما سونی از لحاظ استحکام فوق العاده هست اثر انگشت رو رو دکمه پاور قرار داد این نوآوری نیست پسر خوب نو آوری باید کاربردی و باارزش باشه نه اینکه واسه فریب مردم عوام هرچیز ی رو ابداع کنیم اسمش رو بزاریم نوآوری. سری EDGE رو که دست میگیری انگاه چاقو دستته و واقعا اذیت میشی و هی دستت میخوره به نوار کناری و منوش باز میشه عزیز به این نمی گن نوآوری بهش میگن بلا نسبت خر کردن مردم. شما S3 رو بذار کنار Z2 انگار سمند رو گذاشتی کنار بنز طراحی این کجا و آن کجا مشخه بارز سری X سونی کیفیت ساخت بالا بهترین طراحی دوربین عالی بهترین صفحه با نمایش رنگ های درخشان و شاداب هستش برادر من شما بنز رو بزار کنار هیوندا تو نگاه اول میگی عجب قشنگه هیوندا آزرا بنز چیه بابا و بعد از یه مدتی مثلا دو سه سال بعد این دو تا رو باهم مقایسه میکی تازه میفهمی طراحی بنز کجا و هیوندا آزرا کجا منظورم اینه کع طراحی باید پرستیز داشته باشه به به مرور زمان از چشم آدم نیوفتهشما شلوار فاستونی رو ۱۰۰ سال دیگه هم بکار بگیری باز شیکه ولی خیلی از پارچه ها این طور نیستن و یه دوره ای دارن نمی دونم منظورم رو متوجه شدین یا نه

    3. احمد

      عزیز بهترین صفحه نمایش رو سونی داره اگه تونستی یه گوشی آندرویدی و وین فونی رو بیاری که بتونه رنگ قرمز رو قرمز نشون بده و نارنجی نشون نده من دیگه حرفی ندارم یه فایل با فوتوشاپ درست کردم که از سه رنگ قرمز و سفید و سیاه مطلق تشکیل شده بود گذاشتم تو گوشی XPERIA Z3 COMPACT و با تمام پرچم دارا مقایسه کردم از جمله LG G3 , G4 , G FLEX 2 و سامسونگ NOTE 4 , S6 , A7 , لومیا ۶۵۰XL , 950XL و غیره اصلا قابل مقایه نبودن با گوشی من صفحه نمایشهای OLED فقط تو رنگ سیاه بهتر بودن البته بهترین رنگ سیاه تو LED رو هم گوشی من داشت رنگ سفید هیچ کدومشون مثل سونی نبود انگار داشتی کاغذ کاهی رو کنار کاغذ سفید قرار میدا دی تمام گوشی ها هم رنگ قرمز رو نارنجی نشون می دادن از همه بد تر هم سامسونگ بود. صفحه OLED خیلی بهتر از AMOLED هستش صفحه سامسونگ انگار یه لایه زرد رنگ روش داره وانگار هر رنگی رو که میخواد نشون بده با اون مخلوط می کنه بعد تازه واسه صفحه ۵ اینج، فول اچ دی هم زیاده و ۳۰۰ DPI واسه صفحه نمایش عالیه بیشتر از اون فایده ای نداره بجز هدر دادن باتری. دوربین هم تو نور کم و مصنوعی LG G4 حرف اول و آخر رو میزنه و توی نور روز هم SONY , عالیه ورنگ های زنده و شادی رو ثبت میکنه بهترین دوربین رو هم طبق گفته کارشناسا XPERIA Z5 داره دیگه از طراحی و کیفیت ساخت وباتری و هنگ نکردنو …سونی بگذریم.

  9. پویا

    نقد و بررسی کارشناسی شده ای نبود. تو هیچ کدام از قسمت ها یک مدرکی چیزی ننوشته بود :۱-هیچ عکس گرفته شده ای نگذاشته بودین۲-سنسور اثر انگشت به رطوبت حساس نیست….. من نمیدونم چرا این قدر به سونی گیر میدین حالا اگه سامسونگ بود میگفت: این گوشی اولین گوشی با بدنه تمام فلزی زیبا و خوش دست از فرمانروای تکنولوژی است. ما هنگام بدست گرفتن این گران بها حس بسیار خوبی را تجربه کردیم.

    1. gold

      دقیفن همیشه همین بوده.خدای بزرگ شاهد بوده ک وقتی من با با ال جی جی فایو عکس گرفتم اصلن نتونسم زوم کنم ولی با زد فایو خیلی با کیفیت بود ولی دیجی کالا میگه عااالیه.نویز در عکیشم ب خاطر آپدیت نبودن موبایله.زد فایو منم موقه خرید دقیقن همین مشکلا داشت

  10. هوتن

    واقعا طراحی جذابی داره، کیفیت ساخت گوشی های سونی هم که زبان زد عام و خاص هست و نیازی به تعریف نداره.
    تنها مشکلش سخت افزار ضعیف نسبت به قیمتشه.
    که این موضوع هم برمیگرده به سیاست های اشتباهی که سونی موبایل اتخاذ کرده.
    واقعا با پول این گوشی خیلی راحت میشه بهترین گوشی های دنیا رو خرید.
    مرسی از متن خوبتون/

    1. marshal

      درود به دوستان
      البته گوشی های سونی به سرعت قیمت شون کم می شه.
      اما زمانی که گوشی های جدید تر مییان…

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه