نقد و بررسی لپ‌تاپ اچ‌پی مدل Omen 15t-5200

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

برای بازی کردن باید یک دستگاه خوب در اختیار داشت. عده‌ای هستند که بلافاصله در جواب کسی که به دنبال دستگاه بازی می‌گردد، پلی‌استیشن یا ایکس‌باکس را معرفی می‌کنند و این تصور را دارند که بهترین گزینه‌ی موجود و ممکن را پیشنهاد داده‌اند. اما بازی کردن روی کنسول با ذائقه‌ی همه‌ سازگار نیست وعده‌ای دوست ندارند دست از کیبورد و ماوس بردارند. این افراد، حتی تصور این‌که چیزی به‌غیراز یک لپ‌تاپ خوب انتخاب کنند را به مخیله راه نمی‌دهند. لپ‌تاپ Omen 15t-5200 از شرکت اچ‌پی (HP) یکی از این لپ‌تاپ‌های خوب است که سخت‌افزار نسبتا قدرتمندی دارد و می‌تواند به‌خوبی نیاز گیمرها را برطرف کند. در اختیار داشتن پردازنده‌ی چهارهسته‌ای Core i7-4720HQ و ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم از این لپ‌تاپ محصول قدرتمندی ساخته که می‌توان خیلی راحت روی آن برای بازی کردن حساب باز کرد. در ادامه با دیجی‌کالا مگ و نقد و بررسی لپ‌تاپ HP‌ مدل Omen 15t-5200 همراه باشید.

بدنه و طراحی

وزن لپ‌تاپ Omen 15t-5200 کمی بیشتر از ۲ کیلوگرم است. وزن ۲ کیلویی برای محصولی که سخت‌افزار قوی دارد و می‌تواند بازی‌های جدید را اجرا کند، زیاد که نیست هیچ، حتی کم هم هست. بدنه تماما از فلز ساخته شده است و اگر به پشت نمایشگر نگاه کنید، بافتی متشکل از مثلث‌های کوچک را خواهید دید که با ظرافت خاصی کنار هم چیده شده‌اند. کناره‌های چپ و راست بدنه آن‌قدر باریک ساخته شده‌اند که می‌توان از صفت تیز برای آن‌ها استفاده کرد.

1

اچ‌پی مثل بقیه‌ی لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای‌اش به‌جای استفاده از لوگوی hp از لوگوی بزرگ HEWLETT PACKARD استفاده کرده است تا نشان دهد که تاکید و تمرکز خاصی روی این مدل دارد. در قسمت لولا از یک فلز نقره‌ای رنگ استفاده شده و روی آن از افکت فلز حرارت‌دیده استفاده شده است. ممکن است با خود فکر کنید خطایی در تولید لپ‌تاپ به وجود آمده است؛ اما این کار عمدا صورت گرفته تا به شکل دیگری نشان دهد که با محصولی سختی‌کشیده روبرو هستیم و این‌طور نمود پیدا کند که این لپ‌تاپ، مرد روزهای سخت است. از آن دست ادا و اطوارهایی که تولیدکننده‌های معروف برای تبلیغ بیشتر به آن‌ها متوسل می‌شوند.

سخت‌افزار و باتری

پردازنده‌ی چهارهسته‌ای سری چهار شرکت اینتل با مدل Core i7-4720HQ روی لپ‌تاپ نصب شده است که در حالت عادی فرکانسش ۲.۶ گیگاهرتز است و می‌تواند تا ۳.۶ گیگاهرتز تقویت شود. تقویت پردازنده به‌صورت خودکار انجام می‌شود و لازم نیست شما برای این کار زحمتی را متحمل شوید. ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم DDR3 که برای یک محصول مخصوص بازی کاملا ایده‌آل است و معمولا تنها در لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی می‌توان از آن سراغ گرفت. به کمک پردازنده و رمی که این لپ‌تاپ در اختیارتان می‌گذارد این امکان را هم خواهید داشت تا به‌راحتی چند برنامه را به‌صورت هم‌زمان اجرا کنید. پردازنده‌ی گرافیکی لپ‌تاپ مدل GTX960M شرکت ان‌ویدیا است و چهار گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی اختصاصی دارد تا در اجرای بازی‌ها کم نیاورد. اچ‌پی تنها ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی اس‌اس‌دی (SSD) روی Omen 15t-5200 قرار داده است.

4

این‌که اچ‌پی ترجیح داده در چنین لپ‌تاپ خاصی بی‌خیال استفاده از هارددیسک سنتی شود و استفاده از حافظه‌های پرسرعت مبتنی بر فلش را در اولویت قرار داده، اتفاق بسیار خوبی است. درست است که ۲۵۶ گیگابایت کمی محدودیت ایجاد می‌کند، اما در عوض فوق‌العاده سریع است و برنامه‌ها و سیستم‌عامل به‌سرعت برق و باد اجرا می‌شوند. با در اختیار داشتن چنین سخت‌افزار قدرتمندی، باید انتظار باتری خاصی را هم از این محصول داشته باشیم؛ اما ناامید خواهید شد وقتی متوجه شوید باتری لپ‌تاپ ۴ سلولی است و می‌تواند در استفاده‌ی معمولی نهایتا سه و نیم تا چهار ساعت دوام بیاورد.

‌‌‌

2

نمایشگر و اسپیکر

در بخش نمایشگر از یک پنل ۱۵.۶ اینچی دارای فناوری IPS استفاده شده است. دقت نمایشگر فول اچ‌دی (Full HD) است و تصویری با رزولوشن ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل نمایش می‌دهد. ترکیب رزولوشن فول اچ‌دی و فناوری IPS برای یک لپ‌تاپ مخصوص بازی ایده‌آل است. نمایشگر از نوع لمسی است و می‌توانید درون محیط ویندوز از لمسی بودن کامپیوترتان لذت ببرید. هرچند دقیقا نمی‌توان فهمید چرا باید در یک لپ‌تاپ مخصوص بازی از نمایشگر لمسی استفاده کرد.

57caf96c-e94d-48f1-9960-c6ccad13ceab

اچ‌پی برای تامین اسپیکر لپ‌تاپ مخصوص بازی‌اش، دست یاری به‌سوی شرکت بیتس آدیو (Beats Audio) دراز کرده است. ما بیتس را با هدفون‌های باکیفیت و اسپیکرهای همراه خوبش می‌شناسیم و قطع به یقین، اسپیکری که از طرف این شرکت برای استفاده در یک لپ‌تاپ ارایه می‌شود، نمی‌تواند کیفیت بدی داشته باشد. اسپیکرها در دو طرف کیبورد کار شده‌اند و به شکلی کاملا مشخص، به‌صورت دو ستون از بالا تا پایین بدنه کشیده شده‌اند.

 

 

 

کیبورد و تاچ‌پد

کیبورد جزیره‌ای به‌کاررفته در Omen 15t-5200 حس کارکرد خوبی دارد و با استفاده از کلیدهای مربعی که برای فشرده شدن نیاز به نیروی کمی دارند، استفاده از لپ‌تاپ را لذت‌بخش می‌کند. همه‌ی کلیدها در جای اصلی خودشان قرار دارند و حتی کلید ویندوز هم در همان مکان همیشگی جا خوش کرده است. خبری از بخش Numpad نیست و تنها اتفاق خوبی که در این زمینه رخ داده است، اضافه شدن شش عدد کلید قابل‌برنامه‌ریزی به سمت چپ کیبورد است.

f71f8ee8-6950-463a-a617-3e9b8cede3b2

این کلیدها معمولا در کیبوردهای جداگانه‌ی مخصوص بازی یافت می‌شوند و می‌‌‌‌‌‌توان به کمک آن‌ها، کارهای خاصی را با سرعت بیشتر انجام داد. می‌توانید به هر یک از کلیدها وظیفه‌ی خاصی را اختصاص دهید و روان‌تر از حالت عادی بازی کنید. برای نور پس‌زمینه‌ی کلیدها، چهار منطقه‌ی مجزا در نظر گرفته شده است که می‌توان برای هر یک، رنگ خاصی را تعیین کرد. این مناطق به چپ، راست، وسط و کلیدهای WASD تقسیم می‌شوند و می‌توانید از نورهای پس‌زمینه‌ی مختلفی برای این نقاط استفاده کنید. امکان ایجاد تغییر در نورپردازی به نور اسپیکرها هم بسط پیدا می‌کند؛ بله می‌توانید برای اسپیکرها هم از نور پس‌زمینه داشته باشید.

تاچ‌پدی که در Omen 15t-5200 به کار رفته بسیار عریض است. با استفاده از چنین تاچ‌پد عریضی می‌توانید دستورات حرکتی (Gesture) سیستم‌عامل را به‌راحتی درون محیط ویندوز اجرا کنید. اما هرگز تصور نکنید که می‌توانید درون بازی‌ها هم به همین تاچ‌پد سوپرسایز اکتفا کنید؛ بلکه برای بازی کردن حتما باید یک ماوس خوب تهیه کرد.

ارتباطات و پورت‌ها

در بخش شبکه‌ی لپ‌تاپ Omen 15t-5200 از نوع جدید وای‌فای دوبانده ۸۰۲.۱۱ac استفاده شده و با سرعت بالای آن می‌توانید سریع‌ترین ارتباط درون‌شبکه‌ای را تجربه کنید. در کنار این نقطه‌ی قوت باید به یک نقطه‌ی ضعف اشاره کرد: متاسفانه درایو نوری از لپ‌تاپ حذف شده است و این مورد می‌تواند برای بازی‌کننده‌ها ناراحت‌کننده باشد. چراکه اکثر بازی‌های روز روی دیسک‌های DVD عرضه می‌شوند و نداشتن درایو نوری درون بدنه می‌تواند کمی اذیتتان کند. در کنار به‌کارگیری قوی‌ترین کارت شبکه‌ی بی‌سیم، پشتیبانی از بلوتوث هم به‌عنوان یک ویژگی استاندارد وجود دارد.

3

ازآنجایی‌که لبه‌های کناری این لپ‌تاپ Omen بسیار باریک هستند، تمام پورت‌ها ناگزیر به پشت لپ‌تاپ منتقل شده‌اند. در این قسمت چهار عدد پورت USB 3.0، یک پورت HDMI و یک پورت DisplayPort وجود دارد و یک جک ۳.۵ میلی‌متری اتصال هدفون هم در آن پشت پیدا خواهید کرد. قرار گرفتن پورت‌ها در قسمت پشتی یک جنبه‌ی خوب دارد و یک جنبه‌ی بد. خوب از این جهت که دیگر با اتصال قطعات مختلف به لپ‌تاپ، مجبور نیستید با سیم‌های دست و پاگیر سروکله بزنید و بد از این جهت که وصل کردن مثلا یک ماوس یا هدست برای بازی و کار کردن با آن‌ها در این حالت، کار آزاردهنده‌ای است. در قسمت چپ و جلوی لپ‌تاپ هیچ پورت و جک و شیاری نخواهید دید و تنها در سمت راست بدنه، یک اسلات کارت حافظه‌ی SD در اختیار خواهید داشت. در دو طرف پورت‌ها، دو خروجی هوا قرار گرفته تا آن هوای گرمی که از روی قطعات داخلی عبور کرده را به‌راحتی به بیرون منتقل کند.

سایر امکانات و حرف نهایی

در کنار قابلیت‌هایی که برای این لپ‌تاپ برشمردیم، باید اضافه کرد که همراه با محصول، نسخه‌ی نصب‌شده‌ای از ویندوز ۱۰ اریجینال را هم دریافت خواهید کرد که باعث ارزشمندتر شدن دستگاه می‌شود. لپ‌تاپ Omen 15t-5200 با در اختیار داشتن مشخصاتی خوب می‌تواند محصولات میان‌رده را به‌سادگی از میدان رقابت به در کند و در مقابل رقبای جدید هم حرفی برای گفتن داشته باشد. مزیت رقابتی این لپ‌تاپ در طراحی شیک و وزن کم آن است. شما یک لپ‌تاپ بازی می‌خرید که می‌توانید آن را خیلی ساده بردارید و درون کوله بگذارید و با خود حمل کنید. در کنار این ویژگی، مشخصات سخت‌افزاری خوب Omen را هم نباید نادیده گرفت. لپ‌تاپی که هم قدرتمند باشد و هم ابعاد و وزن معقولی داشته باشد کم پیدا می‌شود و Omen 15t-5200 یکی از همان موارد نادر است.

Pros

  • طراحی فوق العاده
  • وزن سبک و ضخامت کم
  • کیفیت ساخت بالا
  • بلندگوهای با کیفیت
  • توان سخت افزاری بالا

Cons

  • صفحه نمایش براق
  • فقدان پورت شبکه

digi_buy_label5

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. علیرضا سلطانی نشان

    به نظر من اگه یه لپتابی برای کارهای سنگین میخواین میدونم اینو همه تون میدونید اولین اولویت در انتخواب لپتاب پردازنده اون هست دومین اولویت که برای من خیلی مهم هستش اینه که باید صفحه نمایش خیره کننده داشته دیگه بقیه چیزاش سلیقه ایه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه