نقد و بررسی HP Stream 8؛ ارزان‌ترین تبلت ویندوزی سیم‌کارت‌خور

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه

معمولا تبلت‌های ویندوزی در مقایسه با تبلت‌های اندرویدی از قیمت بیشتری برخوردارند. این موضوع سبب شده تا کاربران برای خرید یک تبلت دم‌دستی و میان‌رده به سمت محصولات اندرویدی روی بیاورند. هرچند در طول چند سال اخیر تعداد بسیار کمی از شرکت‌های کم نام‌و‌نشان تلاش کرده‌اند تا با تولید تبلت‌های ویندوزی مقرون‌به‌صرفه، سهم میان‌رده‌های ویندوزی را افزایش دهند. اما به دلیل اعتبار کم این شرکت‌ها و کیفیت پایین محصولاتشان، این تبلت‌ها فروش خوبی نداشتند. اما از نظر ما شرکت اچ‌پی با تبلت «استریم ۸» (Stream 8) می‌تواند حفره‌ی بزرگ تبلت‌های میان‌رده‌ی ویندوزی را به‌خوبی پر کند. اگر بخواهیم نگاهی متفاوت به این محصول اچ‌پی داشته باشیم، باید آن را ارزان‌ترین تبلت ویندوزی سیم‌کارتی بدانیم. به جرات می‌توان گفت که این تبلت برای کاربرانی که می‌خواهند با کمترین هزینه‌ی ممکن با سیستم‌عامل و برنامه‌های ویندوز دسکتاپ کار کنند، بسیار مناسب است و می‌تواند آن‌ها را به وجد بیاورد. در ادامه با دیجی‌کالا مگ و نقد و بررسی تبلت HP Stream 8 همراه باشید.

‌‌‌‌       ‌

طراحی و ساخت

نخستین حسی که بعد از در دست گرفتن این محصول داشتیم، وزن نسبتا زیاد آن بود. اگر تبلت گلکسی تب S2 سامسونگ را به عنوان مرجعی برای طراحی تمام تبلت‌های ۸ اینچی در نظر بگیریم، در می‌یابیم که استریم ۸ تبلت سنگینی است. این دستگاه ۴۱۰ گرم وزن دارد و حدود ۱۳۶ گرم سنگین‌تر از سبک‌ترین تبلت ۸ اینچی دنیا است. اما غیر از این موضوع، کیفیت ساخت و طراحی این تبلت نسبت به قیمتی که دارد، کاملا قابل‌قبول و رضایت‌بخش است. نقاط قوت طراحی این محصول را با قاب پشتی آن شروع می‌کنیم.

04

اچ‌پی از بدنه‌ای پلاستیکی برای استریم ۸ استفاده کرده که استحکام و مقاومت بالایی دارد. از نظر ابعاد و اندازه، استریم ۸ تبلت نسبتا کوچکی است و در تجربه‌ی چندروزه‌ای که با آن داشتیم، به مشکلی در زمینه‌ی جابجایی و حمل‌ونقل برخورد نکردیم. این محصول دارای ابعادی به طول ۲۰۸ و عرض ۱۲۴ میلی‌متر است و ضخامتی برابر با ۸.۹ میلی‌متر دارد.

یکی از برجسته‌ترین تفاوت‌های طراحی این تبلت با محصولات هم‌رده‌‌اش مربوط به قاب پشتی قابل تعویض آن است. در زیر قاب پشتی این تبلت یک باتری غیرقابل‌تعویض ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی قرار دارد که اکثر فضای پشتی را اشغال کرده است. همچنین شیار سیم‌کارت و کارت حافظه‌ی microSD در زیر این قاب به چشم می‌خورند. از آنجا که قاب پشتی این تبلت بسیار محکم بسته می‌شود، باز کردن آن هم کمی با سختی همراه است. البته قرارگیری این دو شیار در زیر قاب پشتی می‌تواند برای کسانی که زیاد کارت حافظه ‌یا سیم‌کارت خود را عوض می‌کنند، اندکی سخت باشد. شاید بهتر بود اچ‌پی این شیارها را بر لبه‌های دستگاه تعبیه می‌کرد.

درگاه‌های ارتباطی

هنگامی‌که صحبت از درگاه‌های ارتباطی تبلت‌های ویندوزی به میان می‌آید، ذهن‌ها به سراغ تعدد و تنوع زیاد پورت‌های آن می‌رود. اما متأسفانه باید بگوییم که تبلت اچ‌پی استریم ۸ از این نظر، هیچ تفاوتی با تبلت‌های اندرویدی هم‌قیمت‌اش ندارد.

hp1

این تبلت تنها به یک درگاه microUSB و جک ۳.۵ میلی‌متری صدا مجهز است. شاید کم‌توقع‌ترین کاربر ویندوزی هم از این تبلت انتظار داشت تا درگاه USB در این به کار برده می‌شد. اما می‌توان با استفاده از کابل USB OTG، فلش، موس یا کیبورد خود را به دستگاه وصل کرد.

کیبورد

اچ‌پی برای افزایش میزان بهره‌وری کاربران با تبلت استریم ۸، کیبورد T800 را تولید و عرضه است. این کیبورد که با فناوری بلوتوث با دستگاه همگام می‌شود، با گوشی‌ها و تبلت‌‎های با سیستم‌عامل ویندوز۷ به بالا و اندروید ۴.۲ به بالا سازگار است. از خوبی‌های این کیبورد یونیورسال (Universal) می‌توان به کیفیت خوب بدنه و کلیدهای جزیره‌ای اشاره کرد. باوجود حس خوبی که ما با تایپ کردن با این تبلت داشتیم، اما اندازه‌ی بسیار کوچک آن اندکی ما را در طول کار اذیت می‌کرد.

05

همچنین از نظر ما بهتر بود شرکت اچ‌پی برای افزایش شباهت کیبورد این تبلت به لپ‌تاپ‌ها، از تاچ‌پد استفاده می‌کرد. در انتهای بحث کیبورد لازم می‌دانیم به شارژدهی آن بپردازیم. کیبورد T800 انرژی‌اش را از باتری تعبیه‌شده در خود می‌گیرد که می‌تواند حدود دو الی سه روز شارژ نگه دارد. شارژ این کیبورد به‌وسیله‌ی درگاه سنتی microUSB روی لبه‌ی سمت راست صورت می‌گیرد.

نمایشگر

نمایشگر ۸ اینچی این تبلت دارای فناوری IPS است که رزولوشن ۸۰۰ × ۱۲۸۰ پیکسل را به همراه دارد. درست است که نمایشگر این تبلت تراکم پیکسلی بالایی (۱۸۹ppi) ندارد، اما مطمئنا به خاطر روشنایی بالا و کیفیت خوب رنگ‌هایش، از کار کردن با آن لذت خواهید برد. حداکثر روشنایی نمایشگر این تبلت ۳۲۷ نیتس (nits) است و تقریبا مشابه با دیگر تبلت‌های هم‌رده و هم قیمت خود است. همچنین رنگ‌ها در صفحه‌ی نمایش استریم ۸ طبیعی و نزدیک به واقعیت هستند.

03

اما بدون هیچ رودربایستی‌ای باید بزرگ‌ترین عیب نمایشگر این تبلت را در انعکاس زیاد نور و جذب اثر انگشت زیاد روی آن بدانیم. این دو نقطه‌ضعف را می‌توان به خاطر نمایشگر براق این محصول دانست. بدیهی است، به دلیل انعکاس زیاد این نمایشگر، ما استفاده از این تبلت در محیط‌های بیرونی را توصیه نمی‌کنیم. از دیگر ویژگی‌های برجسته‌ی نمایشگر این تبلت می‌توان به قابلیت تشخیص ۵ لمس همزمان اشاره کرد.

سخت‌افزار

سخت‌افزار به کار رفته در این تبلت می‌تواند به‌خوبی جوابگوی نیازهای روزمره‌تان نظیر بازکردن سایت‌های مختلف و برنامه‌های روتین ویندوز باشد. در این تبلت از پردازنده‌ی اینتل اتم Z3735G و با سرعت کاری ۱.۳۳ گیگاهرتز استفاده شده که می‌تواند در حالت توربو (Turbo) سرعتش را به ۱.۸۳ گیگاهرتز برساند. از خوبی‌های این پردازنده می‌توان به توان مصرفی بسیار کم آن (۴ وات) اشاره کرد. از این رو نبود فن در طراحی این تبلت، مشکل خاصی برای آن به وجود نمی‌آورد. همچنین یک گیگابایت حافظه‌ی رم، این مجموعه‌ی سخت‌افزاری را همراهی می‌کند که اندکی کم به نظر می‌رسد. حافظه‌ی رم کم این تبلت سبب شده تا در شرایطی که برنامه‌های زیادی در تبلت باز گذاشته‌اید، با کندی قابل‌توجهی روبرو شوید. علاوه بر این ممکن است در حین اجرای برخی برنامه‌ها در استریم ۸ با تاخیر کوتاهی روبرو شوید. برای درک درست از ارزش بالای این تبلت، کافی است تا مجموعه‌ی سخت‌افزار و عملکرد این تبلت را در کنار قیمت آن قرار دهیم. در این صورت می‌توان این نتیجه‌ را گرفت که استریم ۸ نسبت به قیمتی که دارد، محصول بسیار ارزنده‌ای است.

۳۲ گیگابایت حافظه‌ی داخلی برای این دستگاه در نظر گرفته شده که حدود ۲۰ گیگابایت آن در اختیار کاربر قرار دارد. البته به لطف پشتیبانی استریم ۸ از کارت حافظه‌ی microSD می‌توان حافظه‌ی آن را افزایش داد. متأسفانه حداکثر میزان پشتیبانی این تبلت از این نوع کارت حافظه در سایت مرجع ذکر نشده. ولی ما توانستیم کارت حافظه‌ی ۶۴ گیگابایتی را در این تبلت قرار دهیم و با آن کار کنیم. نکته‌ی دیگری که در مورد حافظه‌ی این تبلت وجود دارد، نوع حافظه‌ی داخلی است. حافظه‌ی داخلی این تبلت از نوع eMMC است که در مقایسه با حافظه‌های SSD سرعت نوشتن و خواندن کمتری دارند.

اگر فکر می‌کنید که در محیط‌هایی غیر از خانه به اینترنت نیاز دارید و می‌خواهید با تبلت‌تان به گشت‌وگذار در سایت‌های مختلف بپردازید، قابلیت پشتیانی استریم ۸ از شبکه‌ی ۳G می‌تواند کمک زیادی به شما بکند. بدیهی است که هیچ‌یک از تبلت‌های ویندوزی سیم‌کارتی، قابلیت برقراری تماس تلفنی با سیم‌کارت را ندارند و تبلت استریم ۸ هم از این قاعده مستثنی نیست. البته می‌توان در عوض از شبکه‌های اجتماعی با قابلیت تماس صوتی یا تصویری (مانند اسکایپ یا imo) استفاده کرد. علاوه بر این، اچ‌پی از یک باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعت برای این تبلت استفاده کرده که می‌تواند به‌طور متوسط تا ۶.۵ ساعت در کاربری ترکیبی شارژ نگه دارد.

سیستم‌ عامل و دوربین

ویندوز ۸.۱ دسکتاپ نسخه‌ی ۳۲ بیتی در این تبلت اجرا می‌شود. از این رو می‌توانید برنامه‌های نرمال دسکتاپ‌ها و Winows Store را در استریم ۸ نصب کنید. یک مورد جالبی که ما در حین کار با محیط سیستم‌ عامل این تبلت برخورد کردیم، عدم نمایش کیبورد مجازی در زمان لمس باکس‌های متن بود. به‌طور ویژه این اتفاق در مرورگرهای اینترنت اکسپلورر (IE) و فایرفاکس (Firefox) اتفاق می‌افتد و برای تایپ نیاز دارید تا به‌صورت دستی، از منوی پایین صفحه‌نمایش، گزینه‌ی کیبورد را انتخاب کنید. همچنین این کیبورد ظاهرشده بر صفحه، به‌صورت خودکار محو نمی‌شود و مجددا لازم است تا آن را ببندید.

بر قاب پشتی این تبلت یک دوربین ۵ مگاپیکسلی به همراه فوکوس خودکار قرار دارد که می‌تواند عکس‌های قابل‌قبولی در شرایط نوری مناسب بگیرد.

01

برای دیدن عکس در اندازه‌ی اصلی روی تصویر بالا کلیک کنید.

مطابق با انتظار، عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی این تبلت در محیط‌های تاریک دارای نویز زیادی است و هرگز نمی‌تواند رضایت شما را جلب کند. رابط ‌کاربری برنامه‌ی دوربین استریم ۸ بسیار ساده و ابتدایی است و در آن تنها امکاناتی چون تایمر و تنظیم روشنایی به چشم می‌خورد. دوربین دوم این تبلت هم رزولوشنی معادل با ۲ مگاپیکسل دارد.

جمع‌بندی

اچ‌پی استریم ۸ یک تبلت ساده‌ی ویندوزی است که قیمت بسیار کم و وسوسه‌برانگیزی دارد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این تبلت می‌توان به وجود شیار سیم‌کارت و پشتیانی از شبکه‌ی ۳G، نمایشگر باکیفیت و وجود کیبورد بلوتوثی در بسته‌بندی محصول اشاره کرد. البته این تبلت بی‌نقص نبوده. از نظر ما مهم‌ترین مشکل استریم ۸ حافظه‌ی رم کم است که ممکن است شما را در انجام کار‌های سنگین به دردسر بیندازد. در مجموع با مشخصات و امکاناتی که تبلت اچ‌پی مدل استریم ۸ به خدمت دارد، می‌توان آن را محصولی ایده‌آل برای استفاده‌های مالتی مدیا، وب‌گردی و تماشای فیلم دانست.

به دلیل تنوع بسیار کم تبلت‌های ویندوزی ارزان‌قیمت در بازار، باید گفت که استریم ۸ رقیبان بسیار کمی در بازار دارد. از این رو انتخاب‌تان بین تبلت‌های ویندوزی میان‌رده چندان سخت نخواهد بود. ایسر آیکانیا تب ۸ جزو ارزان‌ترین تبلت‌های ویندوزی موجود در بازار است. این تبلت شباهت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری زیادی یا تبلت اچ‌پی مورد بحث دارد. البته محصول ایسر به دلیل عدم پشتیبانی از شیار سیم‌کارت، از قیمت کمتری برخوردار است. بنابراین اگر فکر می‌کنید که قابلیت پشتیبانی از سیم‌کارت برایتان مهم نیست، تبلت آیکانیا تب ۸ می‌تواند انتخاب بهتری برای‌تان باشد.

Pros

  • مجهز به شیار سیم‌کارت و پشتیبانی از شبکه‌ی ۳G
  • نمایشگر باکیفیت
  • اندازه‌ی مناسب و قابلیت حمل آسان
  • همراهی کیبورد بلوتوث
  • مقرون‌به‌صرفه

Cons

  • حافظه‌ی رم کم
  • نبود درگاه USB
  • استعداد بالای قاب پشتی و نمایشگر در جذب اثر انگشت

خرید محصول دیجیکالا

مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه