نقد و بررسی دسته‌ی Razer Sabertooth

۱ آبان ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

با دسته‌ی Razer Sabertooth تجربه‌ی جدیدی از بازی‌های ایکس‌باکس۳۶۰ خواهید داشت

اگر بخواهید یک دسته‌ی جدید برای ایکس‌باکس۳۶۰تان بخرید، دو-سه راه بیش‌تر در مقابل‌تان نخواهید داشت: می‌توانید دسته‌ی اصلی ایکس‌باکس۳۶۰ را بخرید و مثل قدیم به بازی کردن‌تان ادامه دهید. می‌توانید کمی بیش‌تر خرج کنید و دسته‌های بهتر مایکروسافت برای ایکس‌باکس۳۶۰ را بخرید. یا اینکه به‌طور کلی تصمیم بگیرید یک دسته‌ی گران‌تر و بهتر بخرید و تجربه‌ی بازی کردن‌تان را ارتقا دهید.

دسته‌ی Sabertooth در طراحی‌اش به دسته‌ی اصلی ایکس‌باکس۳۶۰ وفادار بوده است.

بدون شک شرکت «ریزر» (Razer) امیدوار است گزینه‌ی سوم انتخاب‌تان باشد. دسته‌ی Sabertooth این شرکت طراحی شده است تا نه‌تنها جایگزین دسته‌ی اصلی ایکس‌باکس‌تان شود، بلکه روند بازی کردن‌تان را هم بهتر کند.

دسته‌ی Sabertooth در طراحی‌اش به دسته‌ی اصلی ایکس‌باکس۳۶۰ وفادار بوده است. البته که طراحان ریزر ترجیح داده‌اند فقط قسمت‌های خوب دسته‌ی اصلی را به دسته‌ی خودشان منتقل کنند. دسته‌ی اصلی ایکس‌باکس۳۶۰ طراحی شگفت‌انگیزی دارد؛ اما بدون اشکال هم نیست. ریزر دسته‌ی Sabertooth را تا توانسته شبیه دسته‌ی اصلی طراحی کرده است؛ اما قسمت‌هایی که لازم بوده را بهبود بخشیده است.

دسته‌ی اصلی ایکس‌باکس۳۶۰، اندازه‌ی مناسبی دارد؛ نه مثل دسته‌ی ایکس‌باکس کلاسیک خیلی بزرگ است، و نه خیلی کوچک. دسته‌ی Sabertooth هم مثل دسته‌ی ایکس‌باکس۳۶۰ به‌راحتی در دست می‌نشیند و حتی پس از ساعت‌ها بازی کردن، دست را خسته نمی‌کند. دسته‌ی ریزر به علاوه‌ی تمام این‌ها، لایه‌ای ضدعرق هم دارد؛ طوری که حتی اگر پس از ساعت‌ها دست‌تان عرق کرده باشد، باز هم مشکلی در به‌دست گرفتن‌اش نخواهید داشت.

Razer2

اگر تا به‌حال به‌جز دسته‌ی ۳۶۰تان دسته‌ی دیگری به دست نگرفته‌اید، حسی که از به‌دست گرفتن Sabertooth به‌شما منتقل خواهد شد را فراموش نخواهید کرد. تمام قسمت‌های بدنه‌ی دسته با در نظر گرفتن حالت دست طراحی شده‌اند. دسته، هم برای دست‌های بزرگ و مردانه راحت است و هم در دست‌های کوچک به راحتی می‌نشیند. قسمت پایین‌ دسته، از دسته‌ی استاندارد ۳۶۰ کمی بزرگ‌تر است. گوشه‌های دسته هم تیزتر طراحی شده تا تمام دست را دربر بگیرد.

لوگوی ایکس‌باکس روی دسته به زیبایی لوگوی دسته‌های اصلی نیست، ولی چراغ‌های کنار این لوگو که شماره‌ی بازی‌کننده را مشخص می‌کنند، مثل دسته‌ی اصلی ‌طراحی شده است.

در قسمت پایین‌ این دسته، یک صفحه‌ی OLED کوچک تعبیه شده است. نور این صفحه به رنگ سبز است و در بیش‌تر اوقات هم لوگوی ریزر را نشان می‌دهد. اما چراغ‌های کنار این نمایش‌گر، تعداد دسته‌هایی که در هر لحظه به کنسول وصل هستند را گزارش می‌دهد. این صفحه‌ی نمایش، برای تنظیم کلیدها، پروفایل‌ها یا حساسیت آنالوگ استیک‌ها به کار می‌رود. البته اگر نور چراغ‌ها مزاحم‌تان باشد، می‌توانید آن‌ را خاموش کنید. لوگوی ایکس‌باکس روی دسته به زیبایی لوگوی دسته‌های اصلی نیست، ولی چراغ‌های کنار این لوگو که شماره‌ی بازی‌کننده را مشخص می‌کنند، مثل دسته‌ی اصلی ‌طراحی شده است.

Razer5

آنالوگ استیک‌های این دسته را از همان ابتدا باید با روکشی که به همراه‌اش ارایه می‌شود، بپوشانید. این روکش‌ها به رنگ سبز هستند و جلوه‌ی زیبایی به دسته می‌دهند. البته فقط یک جفت روکش به‌همراه دسته عرضه شده است و اگر این روکش‌ها از بین بروند، جایگزینی برای آن‌ها نخواهید داشت.

ساختار شبیه به ماوس کلیدهای اصلی دسته‌ی Sabertooth اجازه می‌دهد تا با سرعت و دقت بالایی، فرمان‌های تعداد را به دسته منتقل کرد.

بزرگ‌ترین مشکل دسته‌ی ایکس‌باکس‌۳۶۰، کلیدهای جهت دار (D-Pad) آن بودند که نه‌تنها انجام بازی‌های مبارزه‌ای را غیرممکن می‌کردند، بلکه حتی در بازی‌های دیگر هم در انتخاب اسلحه‌ها و گزینه‌ها مشکل‌ساز می‌شدند. کلید‌های جهت دار این دسته شاید برای بازی‌های معمولی بهتر از دسته‌ی اصلی ایکس‌باکس۳۶۰ عمل کنند، اما فاصله‌ی زیاد کلیدها از هم، برای انجام فرمان‌های پرتعداد، آن‌هم با سرعت زیاد در بازی‌های مبارزه‌ای، مناسب نیستند. خصوصا که کلیدهای ABXY این دسته، ساختاری شبیه به کلیدهای ماوس دارند؛ اما کلیدهای جهت‌دار را باید با قدرت زیادی فشار داد. ساختار شبیه به ماوس کلیدهای اصلی دسته‌ی Sabertooth اجازه می‌دهد تا با سرعت و دقت بالایی، فرمان‌های تعداد را به دسته منتقل کرد. اگر کلیدهای جهت‌دار هم به‌همین صورت ساخته شده بودند، می‌توانستند این دسته را به یکی از بهترین دسته‌های ایکس‌باکس۳۶۰ برای بازی‌های مبارزه‌ای تبدیل کنند.

در کنار تمام کلیدهای استاندارد دسته‌ی ایکس‌باکس۳۶۰، دو ماشه (Trigger) هم زیر دسته تعبیه شده است. این ماشه‌ها، می‌توانند به عقب و جلو حرکت کنند، در نتیجه می‌توان برای آن‌ها چهار برنامه‌ی مختلف تعریف کرد. با این حال، فشردن کلیدها به سمت جلو، انگشت‌ها را از حالت عادی خارج و کارایی این کلیدها را کم‌تر می‌کند. دو کلید اضافه هم در بالای دسته قرار دارد. ولی کلیدها جای‌گذاری خوبی ندارند و فشردن آن‌ها، ملزم به بلند کردن انگشت‌تان از روی کلیدهای دیگر است؛ حرکتی که بازی‌کننده‌های حرفه‌ای در جریان بازی وقت‌اش را ندارند.

دسته‌ی Sabertooth دو پروفایل مجزا دارد که برنامه‌های تنظیم شده را ذخیره می‌کنند. صفحه‌ی کوچک پایین دسته، به عنوان یک منو عمل می‌کند و می‌توان با استفاده از آن، دسته را تنظیم و چراغ‌ها یا قابلیت‌های آن را روشن و خاموش کرد. برنامه‌ریزی کلیدها هم کار سختی نیست؛ کلیدی که می‌خواهید را نگه می‌دارید و فرمان‌ها را وارد می‌کنید. به همین سادگی کلیدهای اضافه‌ی دسته را می‌توان برنامه‌ریزی کرد.

Razer1

بازی‌کننده‌ها دیدگاه‌های مختلفی نسبت به کابل دسته دارند. از نظر برخی، کابل‌ها دست و پا گیر هستند؛ اما بازی‌کننده‌های دیگری هم هستند که مزایای کابل را درک می‌کنند. دسته‌ای که کابل دارد، به‌طور ناگهانی قطع نمی‌شود و نیازی هم به عوض کردن مدام باطری ندارد. هم‌چنین دسته‌های سیم-دار در انتقال فرمان‌ها تاخیری ندارند؛ تاخیری که خیلی از بازی‌کننده‌های عادی متوجه‌اش نمی‌شوند.

به غیر از سیم دسته، با استفاده از پیچ‌گوشتی که همراه این محصول عرضه می‌شود می‌توانید کلیدهای اضافی زیر دسته را هم باز کنید.

اگر قرار است در مقابل کامپیوتر با دسته‌ی Sabertooth بازی کنید، شاید سیم بلند دسته کمی مزاحمت ایجاد کند. با این حال اگر جلوی تلویزیون بنشینید، سیم‌اش مشکلی ایجاد نخواهد کرد. نکته‌ی جالب درباره‌ی سیم این دسته، قابلیت جدا شدن‌اش است. سیم دسته از بالای آن جدا می‌شود تا حمل‌اش راحت‌تر شود.

به غیر از سیم دسته، با استفاده از پیچ‌گوشتی که همراه این محصول عرضه می‌شود می‌توانید کلیدهای اضافی زیر دسته را هم باز کنید. برای این‌که جای اتصال کلیدها خالی نباشد، می‌توان از درپوش‌های‌ ارایه شده استفاده کرد که جاهای خالی را پر می‌کنند.

اگر بازی‌کننده‌ی حرفه‌ای هستید و می‌خواهید دسته‌ی Sabertooth را به‌همراه خودتان به مسابقات، یا حتی خانه‌ی دوستان ببرید، بد نیست بدانید که یک کیس هم به‌همراه دسته ‌ارایه می‌شود. دسته به زیبایی در این کیس جای می‌گیرد و جای مخصوصی هم برای قرار دادن کابل دسته در آن تعبیه شده است.

Razer7

احتمالا می‌دانید که تمام دسته‌های سیم‌دار ایکس‌باکس۳۶۰ روی کامپیوتر هم کار می‌کنند. در نتیجه، می‌توانید نه‌تنها روی ایکس‌باکس، بلکه از این دسته روی کامپیوترتان هم استفاده کنید.

در نهایت اگر می‌خواهید این دسته را بخرید شاید بد نباشد چند موضوع را هم در نظر بگیرید. اول این‌که دسته‌ی ایکس‌باکس۳۶۰ اصلا روی ایکس‌باکس‌وان کار نخواهد کرد؛ در نتیجه این دسته فقط به درد استفاده روی ایکس‌باکس۳۶۰ و رایانه‌های شخصی می‌خورد. از طرفی دیگر، تا چند ماه آینده مایکروسافت می‌خواهد دسته‌ی بهتری را برای ایکس‌باکس‌وان و رایانه‌های شخصی عرضه کند. احتمالا از لحاظ قیمت هم دسته‌ی جدید مایکروسافت که Xbox Elite نام دارد، تفاوت زیادی با Sabertooth نخواهد داشت.

اگر فقط قصد بازی روی ایکس‌باکس۳۶۰ را دارید و می‌توانید با یک دسته‌ی سیم‌دار کنار بیایید، دسته‌ی Sabertooth یکی از بهترین انتخاب‌های‌تان است. با این حال اگر می‌خواهید روی رایانه‌های شخصی بازی کنید یا این‌که فکر خرید کنسولی جدید به سرتان زده ، پیشنهاد ما این است که تا مهر ماه امسال و عرضه‌ی دسته‌ی Xbox Elite صبر کنید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. رضا چراغی

    خیلی خیلی خفنه ایول 🙂

  2. عباس پله

    واقعا نقطه عطف این محصول اینه که برای PC کاربرد داره. صاحبان ۳۶۰ که خوشحالیشون مضاعف.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه