نقد و بررسی سامسونگ Gear VR؛ شهر، شهر فرنگه!

۱ آبان ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

«شهر شهر فرنگه، از همه رنگه» این صدای آشنا در کودکی‌هایمان، جعبه‌ای جادویی را به یادمان می‌آورد که روی چهارچرخ سوار بود و سفر ما را به دنیایی فراتر از چیزی که می‌شد در واقعیت دید، پیش چشمان‌مان زنده می‌کرد. تصاویری از ایران قدیم، نقاط دیدنی و معروف جهان یا شهر‌های مشهور و پر زرق‌وبرق با حالتی سه‌بعدی که برای آن زمان مثل جادویی عجیب‌و‌غریب بود. همچنین هیجانی که در نگاه کردن به تصاویری که ابتدا به هم ریخته بودند و با طرز خاص نگاه کردن، بعد سوم‌شان را نشان می‌دادند و اغلب ما برای دیدنشان چشم درد می‌گرفتیم. همه تصورات ما از دنیای سه‌بعدی بودند. اما این روز‌ها، تب داغ سلفی کم‌کم جای خود را به «واقعیت مجازی» (VR) می‌دهد. تمام شرکت‌ها سعی دارند به هر صورتی شده خود را وارد بازی جدید واقعیت مجازی کنند؛ همان چیز‌هایی که در شهر فرنگ یا در تصاویر سه‌بعدی به هم ریخته‌ی کاغذی می‌دیدیم، حالا پایشان به واقعیت مجازی باز شده و ما آن‌ها را در قابی جدید و افکت‌های جذاب‌تر تماشا می‌کنیم. ماجرا با تصاویر سه‌بعدی مناطق مختلف جهان در سرویس نقشه‌ی گوگل شروع شد. با نوآوری‌ها و ابداعات شرکت «آکیولس» (Oculus) که حالا فیسبوک آن را خریده، ادامه پیدا کرد تا به جایی رسیده که حالا می‌توان آن‌ را کاملا جدی گرفت؛ تا جایی که برای آموزش‌های دقیقی که نیاز به شبیه‌سازی دارند، از همین دستگاه‌های واقعیت مجازی استفاده می‌کنند. سامسونگ هم با «گیر وی ار» (Samsung Gear VR) پنجره‌ای جدید از واقعیت مجازی را به روی کاربران گوشی‌های منتخب‌اش باز کرد. بازی کردن، مرور وب، دیدن تصاویر سه‌بعدی و تماشای فیلم‌های سه‌بعدی با Gear VR لذتی جدید هستند و تجربه‌ی دل‌چسبی دارند. در ادامه با دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا با جزییات بیشتری هدست واقعیت مجازی سامسونگ Gear VR‌ را با هم بررسی کنیم.

‌       ‌

طراحی/ ساخت

شاید شکل و شمایل Gear VR، کمی عجیب باشد؛ اما در ساخت آن هیچ فناوری جدید یا عجیبی به کار نرفته است. همه‌ی قطعات و قسمت‌ها از پلاستیک مرغوبی ساخته شده‌اند. دستگاه بیشتر شبیه به یک چشم‌بند بزرگ به نظر می‌رسد که هنگام استفاده سطح وسیعی از صورت‌تان را می‌پوشاند. اگر Gear VR را به دو قسمت داخلی و خارجی تقسیم کنیم، توصیف آن ساده‌تر خواهد شد. قسمت بیرونی جایی است که روی صورت‌تان قرار نمی‌گیرد و باید گوشی‌ را درون آن قرار دهید. در این قسمت یک پورت microUSB قرار دارد که انرژی لازم برای راه‌اندازی عینک را از باتری گوشی تامین می‌کند. قفلی پلاستیکی در سمت مقابل، با اتصال گوشی به این پورت، گوشی را در جایش محکم می‌کند که با تکان‌های احتمالی هنگام استفاده از عینک، مشکلی برای گوشی پیش نیاید. طلقی پلاستیک هم نقش درپوش بخش قرارگیری گوشی را بازی می‌کند که برند سامسونگ روی آن خودنمایی می‌کند.

g

قسمت داخلی هم دو عدسی دارد که روبروی چشم‌‌ها قرار می‌گیرند. همچنین حسگر مجاورت (Proximity) برای کارایی صحیح Gear VR بین دو عدسی قرار گرفته تا عینک متوجه شود روی سرتان قرار دارد یا نه. همراه Gear VR، دو بند کشی قابل تنظیم عرضه می‌شود که وظیفه‌ی تنظیم عینک و نگهداری صحیح آن را روی سرتان ایفا می‌کند. قرار گرفتن صحیح عینک روی سر و هم‌راستا بودن عدسی‌های آن با چشمان‌تان، به دیدن درست و شفاف تصاویر کمک می‌کند.

c

روی بدنه‌ی اصلی VR، چند کلید فیزیک و لمسی قرار گرفته‌ است؛ کلیدی برای بازگشت از هر منویی که داخل آن هستید (برای لمس بهتر این کلید، فلِشی بزرگ و برجسته روی آن قرار گرفته تا با لمس‌ هم بتوانید مکان این کلید را پیدا کنید) همچنین با این کلید و نگه داشتن چند ثانیه‌ای آن می‌توانید از هر جایی به خانه بازگردید. دو کلید فیزیکی دیگر هم برای کنترل صدا روی بدنه‌ی Gear VR قرار داده شده‌اند.

f

روی لبه‌ی سمت راست، یک منطقه‌ی لمسی وجود دارد که برای اسکرول در جهت‌های مختلف و انتخاب گزینه‌های مورد نظرتان در محیط مجازی، به کار می‌رود. روی لبه‌ی بالایی هم پیچی بزرگ قرار دارد که فاصله‌ی عدسی‌های عینک تا نمایشگر گوشی را تنظیم می‌کند؛ فاصله‌ی مناسب، برای دیدن واضح تصاویر لازم است. هنگامی‌که برای اولین بار از این عینک استفاده می‌کنید، یک راهنمای ساده شما را با کارکرد کلید‌ها و منطقه‌ی لمسی آشنا می‌کند.

کارایی/‌کاربری

برخلاف HTC Vive و Oculus Rift، برای استفاده از عینک واقعیت مجازی سامسونگ، نیازی به کامپیوتر ندارید، صرفا به یک گوشی احتیاج دارید. البته اگر فکر می‌کنید هر مدل گوشی را می‌توانید داخل Gear VR قرار دهید، اشتباه می‌کنید. نه‌تنها گوشی فقط باید سامسونگ باشد؛ بلکه مدل‌های خاصی مثل گلکسی‌ S6، S6 edge+، S6 edge، S7 و S7 edge در Gear VR قابل استفاده هستند. البته لیستی از گوشی‌های سازگار با این عینک در سایت سامسونگ وجود دارد که روزبه‌روز به تعداد آن‌ها اضافه می‌شوند. در واقع این عینک هیچ کار خاصی انجام نمی‌دهد و تمام ماجرای مجازی‌سازی در Gear VR به عهده‌ی گوشی است.

5

قبل از استفاده از Gear VR، یک صندلی که قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه دارد را به شما پیشنهاد می‌کنیم. نشستن روی صندلی بهترین وضعیت استفاده از این عینک است. وقتی روی صندلی گردان‌تان هستید می‌توانید با Gear VR، به یک جزیره‌ی متروکه سفر کنید، برج ایفل را از زوایای مختلف تماشا کنید، سوار بر یک اتومبیل گران‌قیمت در مسابقه‌ی اتومبیل‌رانی شرکت کنید، سوار بر ترنی از جهنم تا بهشت را با سرعت طی کنید یا حتی در اتاقی تاریک و ترسناک با جسدی را تا صبح تنها سر کنید. همچنین برای داشتن تجربه‌ی کاربری ایده‌آل از عینک‌ واقعیت مجازی سامسونگ پیشنهاد می‌کنیم از هدفونی استفاده کنید که تمام صدا‌های مزاحم اطراف‌تان را ساکت کند.

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی هدست واقعیت مجازی HTC Vive

در مقایسه با HTC Vive گران‌قیمت، این عینک حرف زیادی برای گفتن ندارد. البته باید به این موضوع توجه کنید که برای استفاده از این عینک، نباید میلیون‌ها تومان خرج کنید. برای کار با Gear VR به کامپیوتری قدرتمند نیاز ندارید. Gear VR را هر‌جا، هر ساعت و بدون هیچ اتصال خاصی می‌توانید استفاده کنید. همین امکان حمل‌و‌نقل یکی از مزیت‌های عینک سامسونگ در مقایسه با سایر دستگا‌ه‌های واقعیت مجازی است. در مقابل حالت قرارگیری سخت آن روی سر، عدم تعامل ساده‌ی کاربر در محیط مجازی، فشاری که عینک به‌خاطر استفاده‌ی بلند‌مدت به پیشانی و دور چشم‌هایتان می‌آورد و از همه مهم‌تر کیفیت پایین تصاویری که در آن می‌بینید از نقاط ضعف Gear VR هستند.

بازی‌ها/برنامه‌ها

اگر از زحمت نصب برنامه و تغییر آی‌پی برای دانلود برنامه‌های تکمیلی بگذریم، توجه به این نکته که تنها می‌توانید در محیط برنامه‌ی مخصوصی به نام Oculus از این عینک استفاده کنید، ضروری به نظر می‌رسد. با قرار دادن گوشی داخل عینک، برنامه‌ی مخصوص‌اش به‌صورت خودکار دانلود می‌شود. اما برای دانلود برنامه‌های تکمیلی که باعث کارایی صحیح Gear VR می‌شوند، حتما باید آی‌پی خود را تغییر دهید. . بعد از دانلود و ورود به محیط برنامه، می‌توانید از برنامه‌ی Oculus، در گوشی و عینک استفاده کنید. محیط برنامه در گوشی سر و سامان بهتری دارد و دسترسی به برنامه‌ها و دانلود آن‌ها هم ساده‌تر به نظر می‌رسد.

3

برنامه‌ی Oculus علاوه بر اینکه یک محیط فروشگاهی برای خرید و دانلود برنامه دارد، بخشی برای دیدن و اجرای برنامه‌های دانلود شده، بخشی برای ارتباط با دوستان و بازی به‌صورت گروهی و همچنین بخشی برای اخبار دارد. هنگامی‌که با عینک از برنامه استفاده می‌کنید تنها به فروشگاه و برنامه‌های دانلود شده دسترسی دارید. البته قابلیت‌هایی ابتدایی مثل جست‌وجو هم تنها در گوشی وجود دارند.

اگر دنبال بازی‌های منحصر‌به‌فرد و مناسب هستید، خوب است بدانید، باید کمی پول خرج کنید؛ برنامه‌‌های رایگان آن‌چنان چنگی به دل نمی‌زنند. به هر ترتیب، بعد از دانلود برنامه و بازی‌های مورد‌نظرتان، باید گوشی را داخل عینک قرار دهید تا بتوانید موارد دانلود‌شده را اجرا کنید.

2

تجربه‌ی بازی‌هایی که گرافیک بالا دارند یا به واقعیت نزدیک‌تر هستند، بسیار جذاب است. البته بازی‌هایی هستند که دیدنشان شما را هیجان‌زده خواهد کرد یا باعث می‌شوند تا دیگران صدای جیغ‌تان را بشوند، حتی گاهی باعث حرکات بی‌اراده‌ی دست و پایتان خواهند شد.

همه‌چیز خوب پیش می‌رود تا اینکه مدت‌زمان استفاده‌ از Gear VR بالا می‌رود. گاهی اوقات استفاده از آن باعث سر درد می‌شود، گاهی حالت تهوع خواهید داشت، شاید گاهی هم احساس ‌کنید که چشم‌تان دو دو می‌زند. همه‌ی این‌ها به کنار، Gear VR باعث می‌شود تا باتری گوشی خیلی سریع خالی شود. البته گوشی هم در این مدت در بالاترین سطح پردازش قرار می‌گیرد و داغ می‌شود.

جمع‌بندی

هزینه‌ی پایین، کیفیت قابل‌قبول تصاویر و امکان جابه‌جایی ساده، تجربه‌ی استفاده از Gear VR را در مقایسه با سایر رقبا به تجربه‌ی دل‌نشینی تبدیل کرده‌‌ است. در مقابل حالت سردرد، سرگیجه و حتی چشم‌دردی که در استفاده‌ی طولانی‌مدت از آن، به سراغتان می‌آید در HTC Vive وجود ندارد. همچنین فوکوس نبودن مادام گوشه‌های تصویر و کثیف‌شدن مدام عدسی‌ها می‌تواند آزاردهنده باشند.

h

در نهایت می‌توان گفت، این پروژه برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب به زمان بیشتری نیاز دارد. هنوز هم می‌توان بیشتر از این، روی آن سرمایه‌گذاری کرد و بازی‌های مهیج‌تر با گرافیک بهتر برای آن ساخت. شاید فعلا Gear VR در حد یک بازی کودکانه‌ای است که گاهی هیجان‌انگیز می‌شود؛ اما باید به آینده‌ی آن امیدوار بود.

Digi_Buy_Label5

‌‌‌‌‌    ‌‌‌
?????? ??????? ???????? ????? ??? ????

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar فرهاد

    کسایی که دارن لطفا راهنمایی کنن
    کیفیت تصاویرش چطور هست؟
    ممنون میشم راهنمایی کنین.

  2. Avatar Ali

    سلام
    ایا فقط فیلمهایی که تو برنامه مخصوصش هست را میتوان دید یا فیلمهای دانلودی که قابلیت واقعیت مجازی دارند هم میتوان با این دستگاه تماشا کرد؟

  3. Avatar منوچهر

    با سلام
    هنگام استفاده از این عینک گوشی من به شدت داغ میشه و بعضی مواقع بعد از چند دقیقه دیدن اتوماتیک قطع میشه گوشی و اخطار میده میخواستم بدونم راهکاری براش هست؟
    باتشکر

    1. Avatar ناشناس

      نه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه