نقد و بررسی قلیان: بیایید تفریح دیگری پیدا کنیم!

۷ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

یک واقعیت تلخ وجود دارد؛ قلیان به تفریح اصلی درصد قابل توجهی از مردم جامعه‌مان (به خصوص جوانان) تبدیل شده است. صحبت‌های زیادی در مورد مضرات قلیان شنیده‌اید. بله، قلیان غلظت خون را افزایش می‌دهد، امکان ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد و هزار و یک ضرر دیگر؛ ولی کو گوش شنوا؟ در نهایت، بهترین مکان برای گذراندن آخر هفته یا رفع خستگی یک روز کاری، سفره‌خانه‌ها هستند.

خوب بیایید یک بار برای همیشه، قلیان را به صورت فنی بررسی کنیم و ببینیم که واقعا داستان این دستگاه چیست.

قلیان چیست؟

به طور خلاصه، «قلیان» (Hookah یا Hubble-Bubble یا Sheesha) دستگاهی است متشکل از یک لوله (شلنگ) و یک بدنه که برای مصرف دود تنباکو، از طریق عبور از روی آب خنک استفاده می‌شود. تنباکو در ظرفی که روی قلیان قرار دارد، به کمک زغال مخصوص، گرم شده و دودش پس از عبور از فیلتر آب خنک، از طریق لوله‌ی دستگاه، استعمال می‌شود.

مصرف قلیان یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین مراسم سنتی مربوط به کشور ترکیه بوده که به کشورهای خاورمیانه، هند و حتی آمریکا هم وارد شده است.

ضررهایی فراتر از باورمان

مهم‌ترین و عمومی‌ترین باور در مورد قلیان، کمتر بودن ضرر آن برای بدن در مقایسه با سیگار است.

این باور غلط و اشتباه را باید از ذهنمان پاک کنیم؛ دود سیگار از سوزانده شدن تنباکو ایجاد می‌شود و در قلیان هم، دود استعمال شده از گرم شدن تنباکو در ظرفی توسط زغال ایجاد می‌شود. دستاورد نهایی هر دو یکسان است؛ دود!

دود قلیان هم کاملا مشابه دود سیگار، کاملا سرطان‌زا است.

باور دوم این است که دود قلیان، به دلیل عبور از روی آب، ترکیبات مضرش را از دست می‌دهد.

متاسفانه این باور هم اشتباه است. دود عبور کرده از روی آب، نه تنها هیچ‌کدام از ترکیبات شیمیایی خود را از دست نمی‌دهد، بلکه به دلیل افزایش چگالی، بیشتر از دود سیگار در ریه‌ها رسوب می‌کند. به علاوه، وجود میوه (اسانس میوه) و عسل در تنباکوی قلیان، هیچ تاثیری در کاهش نیکوتین و مواد سرطان زایش نخواهد داشت. البته، خنک شدن دود قلیان به واسطه‌ی عبورش از آب، سوزاندن ریه‌ها را کاهش می‌دهد.

اصلی‌ترین ضرر قلیان به واسطه‌ی زمان بیشتر مکش (Inhale) دود در مقایسه با سیگار است. این کار باعث می‌شود تا چند ده برابر بیشتر، نیکوتین و مواد شیمیایی (مثل مونواکسیدکربن و آرسنیک) وارد ریه‌ها شود. در ضمن، به دلیل اینکه تنباکو در قلیان توسط زغال گرم می‌شود، دود تولید شده، مونواکسیدکربن بیشتری در مقایسه با سیگار دارد. این موضوع باعث افزایش غلظت خون و در نتیجه گرفتگی رگ‌ها و بیماری‌های قلبی می‌شود.

جالب است بدانید تحقیقاتی که توسط مرکز کنترل بیماری‌ها (Centers for Disease Control) در ایالات‌متحده انجام شده، نشان داده که هر سیگار به طور متوسط ۰.۵ لیتر دود وارد ریه‌ها می‌کند و این در حالی است که با یک‌بار مصرف قلیان (بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت) مقداری بین ۲۰ تا ۲۰۰ لیتر دود (بسته به میزان مصرف)، وارد ریه‌ها می‌شود. یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که یک ساعت استعمال قلیان، برابر با ۴۰ تا ۴۰۰ نخ سیگار است.

Hookah_01

قلیان هم اعتیادآور است!

تنباکوی قلیان (که معمولا با عسل مخلوط شده و چسبناک است) هم همانند سیگار دارای نیکوتین است. تحقیقات جدید نشان داده که میزان نیکوتینی که برای مصرف قلیان به مدت نیم ساعت وارد بدن انسان می‌شود، برابر با میزان نیکوتین یک بسته سیگار است. بنابراین قلیان (حداقل!) به اندازه‌ی سیگار، اعتیادآور است.

بهداشت قلیان

به جز سفره‌خانه‌های لوکس و گران‌قیمت، کمتر پیش می‌آید که قلیان‌ها بعد از هر بار استفاده، به طور کامل شسته شوند. این موضوع باعث می‌شود که حتی اگر از دهنی‌های یک‌بار مصرف و شخصی استفاده کنیم، میکروب‌های زیادی بین افراد انتقال یابد. برای مثال، لوله یا به‌اصطلاح شلنگ قلیان، یکی از آلوده‌ترین قسمت‌های آن است و اگر مرتب شسته نشود، باعث خواهد شد تا میکروب‌هایی که از طریق تماس دست به آن‌ها منتقل شده‌اند، به نفر بعدی انتقال یابند.

جمع‌بندی

باور اصلی به این سمت است که قلیان در مقایسه با سیگار، ضرر به مراتب کمتری برای بدن دارد. بر اساس همین باور غلط، نزدیک به ۱۵ درصد از جوانان ایران، قلیان مصرف می‌کنند. قلیان تفریح ارزان و در دسترسی است ولی نباید به وسیله‌ای برای رفع خستگی یا گذراندن زمان تبدیل شود. قلیان بسیار از آن چیزی که فکر می‌کنیم مضرتر است.

اگر قرار است به سفره خانه‌ای رفته و یک ساعت از قلیان استفاده کنیم، بهتر است که به جایش، یک بسته سیگار بکشیم؛ این‌طوری سالم‌تر خواهیم بود.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۸۱ دیدگاه
  1. Avatar وحید

    خیلی از دوستان می گن چیکار کنیم اگر نکشیم؟
    والا برید ببینید مردم چیکار می کنن! ما با خانواده و فامیل هروقت دور هم جمع می شیم یا پانتومیم، یا مافیا یا چنین بازیهایی انجام می دیم، و خیلی هم لذت می بریم، همه پیرمرد پیرزنم نیستیم.
    اینکه شما روش های درست رو تو جمع هاتون بکار نمی برید بخاطر این نیست که روشی وجود نداره. بخاطر اینه که تو جمعی قرار گرفتی که خوشیتون این چیزاس.
    ربطی به ایران هم نداره، امریکا و چین از بزرگترین مصرف کننده های دخانیات بودن که الان امریکا با اقداماتی که مردمش علیه دخانیات انجام دادن داره آمار استفادش روز به روز کمتر می شه و کارخانجات سیگارشون که از بزرگترین تولید کنندگان هستن، رو آوردن به سمت کشورهای جهان سومی مثل ما.
    امریکا ۳ درصد از تولیدات سیگارشو خودش مصرف می کنه.
    پس طرز فکرمون رو باید اصلاح کنیم. شما اگر دورهم جمع بشی کار دیگه هم بکنی که بهت خوش بگذره باز قلیونتو می کشی.

  2. Avatar فرهاد

    قلیان ضرر های خودش را دارد. اما ضرر قلیان بیشتر از سیگار نیست . لطفا با این مطالب جوانان را به سیگار تشویق نکنید.
    میزان تنباکویی که در قلیان وجود دارد همان قطران نیکوتینی را دارد که خیلی از سیگار ها دارا هستند . و فقط دود قلیان بیشتر از سیگار هست. و این باعث این باور شده که یک قلیان به اندازه ۴۰ تا ۴۰۰ نخ سیگار است . اینطور که باید همه در یک سال اول سرطان بگیرند و بمیرند.

    هنوز قانع نشدید که ضرر قلیان خیلی کم تر از سیگار است؟
    با یک آزمایش علمی ثابت میکنم:
    ۱.ابتدا یک بطری آب را بردارید و درب آن را سوراخ کنید( به اندازه شلنگ قلیان)
    ۲. ته بطری را سوراخ کنید.
    ۳.بطری را با آب پر کنید و جلوی بیرون ریختن آب از سوراخ ته بطری را با دست یا چسب بگیرید.
    ۴.شلنگ قلیان را درون سوراخ درب بطری گذاشته و و سوراخ ته بطری آزاد کنید. با خالی شدن آب بطری هوا مکش شده و دود قلیان وارد بطری میشود.
    ۵. یک دستمال کاغذی تمیز بردارید و درب بطری باز کرده و دستمال کاغذی را به جای آن قرار دهید.
    ۶. در سوراخ ته بطری فوت کنید تا وقتی دود موجود در بطری به دستمال جذب شود .
    ۷. دستمال را نگاه کنید هیچ اثری روی دستمال نیست.
    ۸. به جای شلنگ قلیان سیگار را قرار دهید و آزمایش را تکرار کنید.
    ۹.دستمال را نگاه کنید یک لکه تقریبا خاکی رنگ روی دستمال به وجود می آید .
    پس ضرر قلیان اگر کم تر از یک نخ سیگار نباشد بیشتر نیست.

    1. Avatar وحید

      دوست عزیز آزمایشی که توی امریکا انجام شده نشون داده مقدار نیکوتین و مونوکسیدکربنی که توی ادرار و خون افراد قلیونی هست مثل افراد سیگاریه.
      قلیون اعتیاد آوری کمتری داره و همین مسئله موجب ضرر بیشتر قلیون می شه.
      چون مقداری از نیکوتین توسط آب جذب می شه، افراد دیرتر ارضا می شن و بیشتر پک می زنن، و همین موجب می شه مقدار بیشتری مواد سمی وارد ریه ها بشه در صورتی که سیگار بخاطر داشتن مقدار بیشتری نیکوتین، سریعتر فرد رو ارضا می کنه و مواد سمی کمتری وارد ریه فرد میشه (که البته همین مقدارش عامل ۱۷ نوع سرطانه)
      نیکوتین یکی از ۴۰۰۰ نوع ماده موجود در دود سیگاره و یکی از ۶۰ نوع ماده سمی موجود در دود سیگاره.

  3. Avatar ناشناس

    تفریحی که چند سالی است بین جوانان رواج پیدا کرده
    تا قبل از رواج این تفریح سالم!!! جوانان یا ورزش میکردند یا کوه میرفتند یا با پیاده روی میکردند؟!
    اما الان حتی بسیاری از ورزشکاران هم بعد از ورزش به سراغ قلیان می روند..
    برای فرار از فکر،برای تفریح،برای سرگرمی،برای هضم غذا و…

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه