نقد و بررسی لپ‌تاپ ایسر Aspire R7-371t در دیجی‌کالا مگ

۱ آبان ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه

لپ‌تاپ‌های هیبریدی طراحی خاصی دارند و می‌توان در حالت‌های مختلف از آن‌ها استفاده کرد. این دستگاه‌ها طرفداران خاص خود را داشته و برای کاربری‌های مختلفی می‌توان روی آن‌ها حساب کرد. البته معمولا به دلیل بدنه‌ی باریک و سبکی که دارند شرکت سازنده به‌ناچار امکان استفاده از سخت‌افزارهای بسیار قوی و رده‌بالا را نداشته و این‌گونه لپ‌تاپ‌ها اغلب از لپ‌تاپ‌های با طراحی معمولی هم‌رده‌ی خود توان سخت‌افزاری پایین‌تری دارند. اما در عوض می‌توان در شرایط مختلف و بر اساس نوع کاربری، به شکل‌های مختلفی از آن‌ها استفاده کرد. در این بین یکی از متفاوت‌ترین مدل‌ها در بین لپ‌تاپ‌های هیبریدی، Aspire R7-371T شرکت ایسر است که طراحی متفاوتی داشته و کمتر نمونه‌ای را می‌توان شبیه به آن پیدا کرد. در ادامه به بررسی این محصول در دیجی‌کالا مگ خواهیم پرداخت.

          ‌

طراحی و ساخت

بدون شک در این محصول طراحی حرف اول را می‌زند و اولین فاکتوری است که نظرها را به خود جلب می‌کند. در بسیاری از لپ‌تاپ‌های هیبریدی، صفحه نمایش از قسمت لولای اتصال به بدنه چرخیده و در زاویه‌های مختلف تا ۳۶۰ درجه چرخش کامل قرار می‌گیرد. اما برای این محصول چرخش صفحه نمایش به این شکل معمول نیست.

طراحی

صفحه نمایش این لپ‌تاپ در یک قاب قرار گرفته که به دو طرف لبه‌های صفحه نمایش متصل شده‌اند. به این ترتیب چرخش در این مدل از وسط صورت ‌می‌گیرد. جالب اینجاست که با این نوع طراحی دیگر نیازی نیست که لولای اتصال بدنه به صفحه نمایش ۳۶۰ درجه‌ی کامل بچرخد. بلکه اگر بخواهید در حالت تبلت از این دستگاه استفاده کنید، باید در لپ‌تاپ را به حالت معمول (چیزی بین ۹۰ تا ۱۳۰ درجه) باز کنید و سپس صفحه نمایش را از وسط ۱۸۰ درجه بچرخانید و دوباره درِ لپ‌تاپ را ببندید. در این حالت صفحه نمایش از پشت روی بدنه خوابیده و دستگاه به شکل یک تبلت درمی‌آید. اما این تمام کار نیست و به‌واسطه‌ی این نوع طراحی چرخشی، می‌توان لپ‌تاپ را حداقل در ۶ حالت مختلف قرار داد. این حالت‌ها به‌خصوص در هنگام تماشای فیلم، وبگردی، ارایه‌ی فایل‌های پرزنتیشن در جلسات کاری، مطالعه‌ی کتاب‌های الکترونیکی و مواردی از این قبیل بسیار پرکاربرد هستند.

طراحی-لپتاپ

بدنه‌ی این محصول به دلیل کاهش قیمت نهایی و البته کم شدن وزن کلی دستگاه، تماما از پلاستیک ساخته شده است. درحالی‌که شرکت‌های سازنده‌ی لپ‌تاپ معمولا برای محصولات خاص خود از جنس بدنه‌ی آلومینیوم یا منیزیوم استفاده می‌کنند تا مقاومت آن‌ها را بالاتر برده و البته جلوه‌ی لوکس‌تری هم به آن‌ها ببخشند. اما ایسر برای این محصول، سبک بودن را به این موارد ترجیح داده و از پلاستیک برای ساخت R7-371T استفاده کرده است. نتیجه‌ی این انتخاب هم رسیدن به عدد ۱۷٫۷ میلی‌متر برای ضخامت و ۱٫۵ کیلوگرم برای وزن بوده است. البته این اعداد معرف سبک‌ترین یا باریک‌ترین لپ‌تاپ هیبریدی نیستند، اما استفاده از این محصول در دست را آسان کرده و شما می‌توانید در یک کیف دستی کوچک و باریک هم  آن را با خود حمل کنید. با این حال این بدنه‌ی پلاستیکی مقاومت خوبی در برابر فشار و خم‌شدن دارد و از این بابت می‌توان امتیاز مثبت به آن داد. لولاهای این لپ‌تاپ‌ هم در هر دو قسمت اتصال بدنه به صفحه نمایش و صفحه نمایش به قاب نگه‌دارنده، مقاومت و استحکام خوبی دارند و به‌خوبی می‌توانند صفحه نمایش را در زاویه‌ها و حالت‌های مختلف ثابت نگه ‌دارند. شاید یکی از مهم‌ترین اشکالاتی که بتوان به این شکل طراحی گرفت این است که وقتی درِ لپ‌تاپ را می‌بندید، به دلیل حالت خاص قاب دور صفحه نمایش، تنها نیمی از لبه‌های دو طرف لپ‌تاپ به‌صورت کامل روی هم قرار گرفته و نیمی دیگر از هر دو طرف خالی می‌ماند. البته پهنای این فضای خالی آن‌چنان زیاد نیست، اما در حالتی که لپ‌تاپ بسته باشد کاملا خودنمایی می‌کند. شاید همین لبه‌ی خالی فضایی برای ورود گردوخاک هم ایجاد کند که چندان خوشایند نیست. اما در مجموع اگر بسته به نوع استفاده‌تان در طول روز، به یک لپ‌تاپ هیبریدی نیاز داشته باشید، طراحی این محصول می‌تواند برای شما کاربردی، جذاب و کمی جدید باشد.

‌‌‌‌‌     ‌‌‌‌‌‌‌‌‌

صفحه‌نمایش و بلندگوها

طبیعتا یک لپ‌تاپ هیبریدی که قابلیت تغییر شکل به حالت تبلت را هم دارد، باید صفحه نمایش لمسی داشته باشد. R7-371T هم از این قاعده مستثنی نیست و از یک صفحه نمایش ۱۳٫۳ اینچی لمسی با قابلیت شناسایی چند لمس همزمان بهره می‌برد. البته طبق قانون کلی نام‌گذاری شرکت ایسر، حتی بدون دیدن شکل ظاهری این محصول و با دیدن حرف T در نام مدل محصول هم می‌توان به لمسی بودن آن پی برد. اندازه‌ی این صفحه به گونه‌ای انتخاب شده که از طرفی باعث بزرگ و سنگین شدن دستگاه نشده و از طرفی برای انجام انواع کارهای روزمره هم خیلی کوچک نباشد. در واقع همین اندازه‌ی ۱۳٫۳ اینچ را می‌توان بهترین اندازه برای یک لپ‌تاپ هیبریدی با کاربری عمومی دانست.

نمایشگر لپتاپ

پنل این صفحه نمایش با تکنولوژی IPS و روکش براق ساخته شده و کیفیت Full HD معادل وضوح ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل با نسبت تصویر ۱۶:۹ دارد. وجود پنل IPS را می‌توان یکی از نقاط قوت این محصول برشمرد. چراکه استفاده از این پنل باعث افزایش زاویه‌ی دید و شفافیت و قدرت نور صفحه نمایش شده است که به‌خصوص برای استفاده در محیط‌های داخلی پرنور یا محیط‌های خارجی با تابش نور خورشید بسیار مناسب است. این شرایط حتی برای استفاده از این محصول در جلسات هم ایده‌آل است؛ چراکه در چنین شرایطی ممکن است چندین نفر بخواهند در یک اتاق پرنور از چند زاویه‌ی مختلف صفحه نمایش لپ‌تاپ را مشاهده کنند. دقت لمس صفحه هم در حد مطلوبی است و مشکل خاصی برای لمس کردن آیکون‌ها یا گشت‌وگذار در تصاویر و صفحات وب وجود ندارد؛ اما برای انجام امور حرفه‌ای مانند طراحی گرافیکی نباید روی آن حساب خاصی باز کنید.

در این محصول از بلندگوهای خاص ساخت شرکت‌های معتبر استفاده نشده. ایسر از دو بلندگوی کوچک معمولی استفاده کرده که در دو طرف دستگاه و متمایل به لبه‌ی جلویی قرار گرفته‌اند. دریچه‌های خروج صدا هم در قسمت زیرین لپ‌تاپ قرار گرفته تا کمترین فضا را اشغال کند. با وجود اینکه شاهد لوگوی صدای دالبی در قسمت بالایی کیبورد هستیم، اما کیفیت صدای این محصول چندان بالا نیست و تنها برای گوش دادن به صدای ویدیو‌‌های پخش‌شده در وب یا تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی با صدای متوسط کارایی لازم را دارند. با زیاد کردن صدا و نزدیک کردن آن به حداکثر سطح ممکن، یا میزان نویز زیاد می‌شود یا کیفیت و عمق صدا کاهش پیدا می‌کند و تمامی جزییات صداها به گوش نمی‌رسد. البته در چنین شرایطی بهتر است از یک هدفون یا هدست خوب استفاده کنید تا کیفیت صدای بهتری در اختیار داشته باشید.

     ‌

پورت‌ها و اتصالات

با توجه به ضخامت کم این محصول نباید انتظار روبرویی با پورت‌های متعدد و درایو نوری را داشته باشیم. علاوه بر این، ازآنجایی‌که لبه‌های کناری دستگاه در قسمت‌های جلویی باریک‌تر از قسمت‌های پشتی هستند، تمامی پورت‌ها در قسمت‌های پشتی تجمع کرده‌اند. روی لبه‌ی سمت چپ به‌ترتیب محل قفل کنسینگتون، پورت HDMI در اندازه‌ی کامل، دو عدد پورت USB 3.0 و جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری قرار گرفته است. روی لبه‌ی سمت راست هم محل اتصال شارژر، کلید روشن و خاموش و قفل کردن دستگاه، یک پورت USB 2.0 و اسلات کارت‌خوان تعبیه شده است. روی لبه‌های پشت و جلو هم هیچ درگاهی وجود ندارد. موارد رایجی مانند درایو نوری و پورت شبکه‌ی LAN هم از این مجموعه حذف شده‌اند. پس بهتر است در انتخاب نوع و تعداد ابزارهای جانبی مورد استفاده‌ی خود کمی دقت کنید.

laptop

البته از طرفی این محصول اتصالات بی‌سیم خوبی دارد که شامل بلوتوث نسخه‌ی ۴٫۰ و شبکه بی‌سیم ۸۰۲.۱۱a/b/g/n/ac می‌شود و برای اتصال به اینترنت و ابزارهای بلوتوث اتصالات مناسبی هستند. سنسورهایی مانند ژیروسکوپ، شتاب‌سنج، قطب‌نما و نورسنج هم این محصول را کامل‌تر کرده‌اند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌        ‌‌‌

کیبورد و تاچ‌پد

ایسر برای این محصول از کیبورد و تاچ‌پد خوبی استفاده کرده که تا حدود زیادی نیاز به استفاده از کیبورد و ماوس جداگانه را از بین برده است. کیبورد از نوع جزیره‌ای با استاندارد چیدمان حروف QWERTY است که البته طبیعتا به دلیل اندازه‌ی دستگاه، کلیدهای اعداد ماشین‌حساب در مجموعه‌ی آن‌ها وجود ندارد. اما با این حال شاهد تمامی کلیدهای F1 تا F12 هستیم که در کنار کلیدهای اعداد در بالای کیبورد قرار گرفته و با گرفتن همزمان کلید Fn فعال می‌شوند. این کیبورد نور پس‌زمینه هم دارد که کار کردن با لپ‌تاپ در محیط‌های تاریک و بدون نور را هم راحت می‌کند. حتی این امکان به شیک‌تر شدن کالا هم کمک کرده است. حس لمس کلیدها هم خوب است و با میزان فشار کمی عمل می‌کنند و برای تایپ‌های چند دقیقه‌ای مانند نوشتن متن یا ایمیل مناسب هستند.

keyboard

تاچ‌پد هم یک نمونه‌ی یک‌تکه و نسبتا بزرگ است که کارایی و حساسیت قابل‌قبولی دارد. ابعاد بزرگ آن به اجرای راحت‌تر فرمان‌های چند‌لمسی مانند اسکرول و زوم کمک می‌کند و در حد استفاده‌های معمول روزمره تمامی کارایی یک ماوس معمولی را دارد. در مجموع در بخش کیبورد و تاچ‌پد این محصول با یک نمونه‌ی خوب از لحاظ کیفیت روبرو هستیم.

        ‌

سخت‌افزار و باتری

این لپ‌تاپ برای انجام امور روزمره با شکل و شیوه‌ی متفاوت طراحی شده است، پس نباید انتظار توان سخت‌افزاری خیلی بالایی از آن داشته باشید. با این وجود ایسر به یک پردازنده‌ی مرکزی رده‌پایین برای این مدل اکتفا نکرده و از مدل Core i5 4210U اینتل از نسل Haswell استفاده کرده است. این پردازنده‌ی مرکزی دو هسته‌ی واقعی دارد که به‌صورت مجازی به چهار هسته تبدیل می‌شود و فرکانس پایه‌ی آن از ۱٫۷ گیگاهرتز در مواقع بارگذاری سنگین به واسطه‌ی تکنولوژی Turbo Boost تا ۲٫۷ گیگاهرتز افزایش پیدا می‌کند. با اینکه این پردازنده از نسل جدید اینتل نیست اما کارایی کافی برای انجام امور معمول روزمره را دارد. به دلیل نداشتن پردازشگر گرافیکی مجزا، پردازش‌های گرافیکی هم به‌وسیله‌ی چیپ آنبرد HD Graphics 4400 موجود در پردازنده‌ی مرکزی صورت می‌گیرد. از این ترکیب نباید انتظار اجرای برنامه‌های گرافیکی سنگین مانند تدوین فیلم، سه‌بعدی‌سازی یا اجرای بازی‌های سنگین روز را داشته باشید؛ اما در حد ویرایش عکس‌های سبک یا اجرای بازی‌های ساده کارایی مناسبی دارد. حافظه‌ی رم این مدل، ۸ گیگابایت از نوع DDR3 است و حافظه‌ی داخلی هم از نوع SSD با گنجایش ۱۲۸ گیگابایت انتخاب شده است. استفاده از حافظه‌ی SSD باعث افزایش چشمگیر سرعت کاری این محصول شده است، اما از طرفی هم گنجایش نسبتا کم آن کمی آزاردهنده است؛ چراکه به‌صورت پیش‌فرض تنها حدود ۸۰ گیگابایت از این حافظه ۱۲۸ گیگابایتی در دسترس است و باقی آن به‌وسیله‌ی سیستم ‌عامل و نرم‌افزارهای ایسر اشغال شده است. به همین دلیل حتما باید به فکر تهیه‌ی یک هارددیسک جانبی برای ذخیره‌ی اطلاعات‌تان باشید.

در کنار این مجموعه‌ی سخت‌افزاری، شاهد وجود یک باتری ۴ سلولی لیتیوم-یونی با ظرفیت ۳۲۲۰ میلی‌آمپرساعتی هستیم که عملکرد مناسبی داشته و در شرایط استفاده معمول وبگردی با اتصال WiFi و تنظیم نور صفحه نمایش روی حالت متوسط، حدود ۶ ساعت شارژدهی خواهد داشت که برای یک روز کاری کافی به‌نظر می‌رسد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌       ‌

نتیجه‌گیری

در مجموع Aspire R7 371T ایسر را می‌توان یک محصول خوش‌ساخت و تاحدودی نوآورانه در طراحی در بین لپ‌تاپ‌های هیبریدی دانست که در حالت‌های مختلفی می‌توان از آن استفاده کرد. این طراحی خوب در کنار صفحه نمایش لمسی باکیفیت، توان سخت‌افزاری قابل‌قبول، کیبورد و تاچ‌پد خوش‌ساخت و وزن و ضخامت کم را می‌توان از جمله نقاط قوت این محصول نام برد. البته در کنار این موارد برخی مشکلات کوچک ظاهری و ظرفیت کم حافظه‌ی داخلی را هم می‌توان از نقاط ضعف این لپ‌تاپ دانست.

‌‌‌       ‌    Digi_Buy_Label5

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. مجله خبری تفریحی پاسینیک

    جالب بود ممنون از مطلب مفید شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه