نمایشگرهای اولد منعطف؛ یک نوآوری زیبای بی‌مصرف

۲۱ اسفند ۱۳۹۶ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

با وجود اینکه در طی چند سال اخیر سروصدای زیادی پیرامون گوشی‌های کاملا انعطاف‌پذیر ایجاد شده است، اما در نمایشگاه MWC 2018 چنین گوشی هوشمندی معرفی نشد. با این وجود، باید بگوییم که همین حالا هم نمایشگرهای منعطف راه خود را به گوشی‌های هوشمند باز کرده‌اند. اگر معمولا جدیدترین گوشی‌های پرچم‌دار را می‌خرید، احتمالا گوشی شما هم از چنین نمایشگری بهره می‌برد.

نمایشگر اولد گوشی‌هایی مانند گلکسی اس ۸، اس ۹، نوت ۸ و آیفون ۱۰، از جمله بهترین نمایشگرهای موجود محسوب می‌شوند. با وجود این موضوع، علی‌رغم پیش‌بینی‌ها، بهره‌گیری از این نمایشگرها منجر به فروش بسیار بالای گوشی‌های مجهز به آن‌ها نشده است. در حقیقت، این گوشی‌ها از نمایشگرهای اولد منعطف بهره می‌برند، با این تفاوت که این نمایشگرها در یک بدنه‌ی انعطاف‌ناپذیر قرار گرفته‌اند. هرچند گوشی‌های کاملا انعطاف‌پذیر هنوز وارد بازار نشده؛ اما باید بگوییم که فناوری نمایشگرهای منعطف تا حالا پیشرفت‌های محسوسی داشته است.

سامسونگ بیش از ۹۵ درصد از بازار نمایشگرهای اولد گوشی‌های هوشمند را در اختیار دارد. نمایشگرهای زیبای سامسونگ را می‌توانیم در گوشی‌های این شرکت و آیفون ۱۰ مشاهده کنیم. اپل با استفاده از نمایشگرهای این شرکت توانست آیفون ۱۰ را مجهز به یک نمایشگر زیبای ۵.۸ اینچی بسیار کم‌حاشیه کند. گلکسی اس ۸ و اس ۹ هم از نمایشگر اولد منعطف استفاده می‌کنند؛ نمایشگری که در دو طرف گوشی خمیده شده است. اما از آنجایی که این نمایشگر توسط یک شیشه‌ی محافظ سفت‌وسخت احاطه شده، نمی‌توان حالت آن را تغییر داد.

بیشتر گوشی‌های پرچم‌دار سال جاری از نمایشگرهای اولد بهره می‌برند و احتمالا در یک یا دو سال آینده هم شاهد ادامه‌ی این روند خواهیم بود. اما مشکل در اینجاست که این استفاده‌ی گسترده از نمایشگرهای اولد منجر به رشد چشمگیر فروش گوشی‌های پرچم‌دار نشده است. سامسونگ با عرضه‌ی گوشی‌های گلکسی اس ۸ و نوت ۸ توانست بازگشت پرقدرتی به بازار گوشی‌های هوشمند داشته باشد و همچنین این گوشی‌ها زبان و فلسفه‌ی طراحی جدید این شرکت را هم تثبیت کردند. از آن طرف اپل با عرضه‌ی آیفون ۱۰ سروصدای زیادی را ایجاد کرد. با وجود این اقدامات، تقاضا برای خرید گوشی‌های پرچم‌دار، افزایش قابل ملاحظه‌ای نداشته است. در عوض، آمار جهانی فروش گوشی‌ها رو به کاهش است.

بخشی از این ماجرا به عدم راه‌یابی نمایشگرهای منعطف به گجت‌های انعطاف‌پذیر برمی‌گردد. در طی سال‌های گذشته شاهد نمایشگرهای منعطف زیادی بوده‌ایم، اما تنها با استفاده از یک نمایشگر منعطف نمی‌توان یک گوشی انعطاف‌پذیر را تولید کرد. با وجود اینکه نمونه‌های اولیه‌ی گوشی‌های انعطاف‌پذیر زیادی معرفی شده، اما تا حالا هیچ شرکتی چنین ریسکی را نپذیرفته و حاضر به ارائه‌ی یک گجت مجهز به یک نمایشگر کاملا انعطاف‌پذیر نشده است.

استفاده از نمایشگرهای منعطف می‌تواند طراحی گوشی‌های هوشمند را دچار تغییر و تحول بنیادین کند. شاید هم در این میان شرکتی جسارت به خرج دهد و بتواند از طراحی‌های مستطیلی شکل گوشی‌ها دل بکند و طرح جدیدی ارائه دهد. سامسونگ در چند سال گذشته همواره خبرهایی را در مورد ارائه‌ی یک گوشی انعطاف‌پذیر منتشر کرده که آخرین آن‌ها در نمایشگاه MWC امسال بود.

چرا هنوز یک گوشی کاملا انعطاف‌پذیر عرضه نشده است؟

در نمایشگاه‌های CES ۵ تا ۶ سال گذشته، شاهد گجت‌های بسیار انعطاف‌پذیری بوده‌ایم، گجت‌هایی که برخی از آن‌ها از قابلیت خم شدن بهره می‌بردند و برخی هم می‌توانستند تا شوند. عدم عرضه‌ی گوشی‌های انعطاف‌پذیر دلایل آشکار زیادی دارد. نمایشگرهای اولد از مواد ارگانیکی بهره می‌برند که نسبت به آب حساس هستند و به همین خاطر به استفاده از یک محافظ شیشه‌ای نیاز دارند. در مورد دیگر قطعات هم هرچند پیشرفت‌هایی حاصل شده، اما هنوز راه زیادی را پیش داریم. به‌عنوان مثال می‌توانیم به باتری‌های انعطاف‌پذیر اشاره کنیم که در حال حاضر وجود دارند، اما این باتری‌ها در حال حاضر از ظرفیت چندان زیادی بهره نمی‌برند. علاوه بر این، برای تولید گجت‌های کاملا انعطاف‌پذیر، باید قطعاتی مانند پردازنده‌ها و دوربین‌ها را هم باید به‌صورت کاملا انعطاف‌پذیر تولید کنیم. با توجه به این موضوع، پیشرفت در زمینه‌ی نمایشگرهای منعطف به تنهایی موجب ساخت گجت‌های انعطاف‌پذیر نمی‌شود و برای ساخت چنین گجت‌هایی، نیازمند پیشرفت‌ها و نوآوری‌های بسیار بیشتری هستیم.

 

نگاهی به آینده

در حال حاضر در مورد تکنولوژی نسل بعدی نمایشگرهای پرطرفدار نمی‌توان با قاطعیت سخن گرفت؛ زیرا احتمالا در آینده‌ی نزدیک شاهد رقابت تنگاتنگی بین نمونه‌های پیشرفته‌تر اولد، تکنولوژی کوانتوم دات و میکرو ال‌ای‌دی خواهیم بود.

در مورد تکنولوژی «کوانتوم دات» (Quantum dot) باید بگوییم که این تکنولوژی از کوانتوم دات‌های بسیار ریزی تشکیل شده که هرکدام از آن‌ها به اندازه‌ی مجموع ۱۰ اتم هلیوم است. این کوانتوم دات‌ها با دریافت سیگنال‌های الکتریکی می‌توانند نور را در طول موج‌های مختلفی منتشر کنند. باید خاطرنشان کنیم که ساخت نمایشگرهای مجهز به این فناوری کار چندان ساده‌ای محسوب نمی‌شود. البته در نظر داشته باشید که تلویزیون‌های فعلی کوانتوم دات سامسونگ از این فناوری بهره نمی‌برند.

این تکنولوژی در حال حاضر دارد راه خود را به سمت نمایشگرهای ال‌سی‌دی باز می‌کند. نمایشگرهای ال‌سی‌دی مجهز به این فناوری، از کنتراست و نور بیشتر، زاویه‌های دید بهتر و رنگ سیاه عمیق‌تری بهره می‌برند. همچنین به دلیل عدم استفاده از مواد ارگانیک، این نمایشگرها دچار سوختگی موضعی نمی‌شوند. هرچند باید بگوییم که نمایشگرهای اولد در مقایسه با نمایشگرهای مجهز به فناوری کوانتوم دات، نازک‌تر و منعطف‌تر هستند.

در آخر هم باید به فناوری میکرو ال‌ای‌دی اشاره کنیم؛ فناوری‌ای که نسخه‌ی کوچک شده‌ی تکنولوژی محبوب ال‌ای‌دی است. از جمله مزیت‌های نمایشگرهای میکرو ال‌ای‌دی نسبت به نمایشگرهای اولد می‌توانیم به عدم نیاز به نور پس‌زمینه، نسبت کنتراست بسیار بالا، رنگ سیاه عمیق و مصرف انرژی کمتر اشاره کنیم.

به‌زودی شاهد چه چیزهایی خواهیم بود

از بین نمایشگرهایی که احتمالا به‌زودی می‌توانیم ببینیم، می‌توانیم به نمایشگر استفاده شده در گوشی Razer اشاره کنیم. این گوشی از نمایشگر ال‌سی‌دی مجهز به فناوری IGZO استفاده می‌کند. به لطف استفاده از این فناوری، نمایشگر این گوشی از مشخصه‌هایی مانند عملکرد بهتر، نرخ به‌روزرسانی بالاتر و مصرف انرژی کمتر بهره می‌برد.

علاوه بر این، با توجه به حرکت کارخانه‌های چینی به سمت تولید نمایشگرهای اولد، می‌توانیم انتظار حضور این نمایشگرها را در گوشی‌های میان‌رده داشته باشیم. البته به دلیل اینکه این سازندگان در این زمینه تازه‌کار محسوب می‌شوند، احتمالا تا دو سال آینده کیفیت نمایشگرهای اولد آن‌ها به پای کیفیت نمایشگرهای سامسونگ نخواهد رسید. علاوه بر موارد ذکر شده، احتمالا در سال آینده شاهد بهبود کیفیت نمایشگرهای اولد ساخت ال‌جی هم خواهیم بود. همچنین گفته می‌شود که سونی و اپل برای گوشی‌های آینده‌ی خود از نمایشگرهای اولد استفاده خواهند کرد.

روی هم رفته، یکی از شرکت‌هایی که فاصله‌ی کمی با عرضه‌ی یک گجت کاملا انعطاف‌پذیر دارد، شرکت سامسونگ است. با این وجود، این شرکت‌ها تا زمانی که از موفقیت چنین گجت‌هایی اطمینان حاصل نکنند، دست به انجام چنین ریسک پرخطری نمی‌زنند. در نهایت باید بگوییم که با توجه به موضوعات ذکر شده، در سال ۲۰۱۸ نباید انتظار ارائه‌ی یک گوشی انعطاف‌پذیر را داشته باشیم.

منبع: androidauthority

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. حسین میم

    این جمله اشتباه برگردان شده: “از جمله مزیت‌های نمایشگرهای میکرو ال‌ای‌دی نسبت به نمایشگرهای اولد می‌توانیم به عدم نیاز به نور پس‌زمینه…”
    منبع گفته میکرو ال‌ای‌دی مثل اولد به نور پس‌زمینه نیاز نداره و همینطور دیگر مزیت های اولد رو داره

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه