هشتمین پرتاب نیو شپرد با موفقیت انجام شد

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
بلو ارجین نیو شپرد

شرکت بلو ارجین (Blue Origin) دیروز هشتمین پرتاب موشک «نیو شپرد» (New Shepard) خود را با موفقیت به پایان رساند. همه چیز در این پرتاب به خوبی پیش‌رفت و موشک نیو شپرد با حداکثر سرعت ۳۵۰۰ کیلومتر در ساعت، به سمت فضا حرکت کرد و محموله‌ی خود را به مرز فضا رساند.

واقع بلو ارجین می‌خواهد با نیو شپرد انسان را به سفرهای فضایی ببرد و پس از تجربه‌ی این سفر، آن‌ها را به زمین برگرداند.

البته برخلاف شرکت‌های دیگر مثل اسپیس ایکس، هدف ساخت موشک نیو شپرد حمل بار به فضا نیست؛ در واقع بلو ارجین می‌خواهد با نیو شپرد انسان را به سفرهای فضایی ببرد و پس از تجربه‌ی این سفر، آن‌ها را به زمین برگرداند.

پس از گذر از خط کارمن، یعنی مرز ورود به فضا، افرادی که درون موشک خواهند بود به مدت یک دقیقه و نیم حس بدون وزن بودن را تجربه خواهند کرد و در این زمان، کپسول هم سرعت حرکت خود را کم می‌کند. حداکثر ارتفاع طی شده در این تست جدید موشک نیو شپرد ۱۰۶ کیلومتری سطح زمین بود.

در حالی که کپسول و مانکن داخل آن در فضا رها شدند، پیشران موشک با سرعت ۴ هزار کیلومتر در ساعت به سمت زمین در حال حرکت بود. در ارتفاع ۳۰ هزار متری ترمزهای پیشران روشن می‌شوند و سرعت آن را به ۶۰۰ کیلومتر در ساعت کاهش می‌دهند؛ در نهایت پیشران دوباره در فاصله‌ی ۷۵۰ متری زمین روشن می‌شود تا بتواند فرود بیاید.

New Sheperd

تفاوت فالکون ۹ و نیو شپرد دقیقا در همین فرود است. موشک فالکون ۹ اندازه و وزن بسیار بیشتری دارد و  در نتیجه پیشران آن به هنگام فرود، نیازمند قدرت بیشتری است؛ قدرت نیروی ورودی پیشران فالکون ۹ به هنگام فرود آن‌قدر زیاد است که اگر به دقت تنظیم و کنترل نشود، ممکن است دوباره پرتاب شود.

از طرف دیگر، موشک نیو شپرد بسیار کنترل شده و نرم فرود می‌آید؛ طوری که حتی می‌تواند برای مدتی شناور بماند.

می‌توانید در ادامه ویدیوی پرتاب و فرود دیروز نیو شپرد را ببینید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. فروشگاه اینترنتی برگدون

    جالب بود مرسی

  2. همایون

    ما هم بزودی تکلیف تلگرام رو مشخص میکنیم به سلامتی.

  3. arash

    واقعا مو به تن ادم سیخ میشه وقتی این حجم از نبوغ و توانمندی رو میبینه!!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه