هفت میلیون دلار جایزه برای نقشه‌برداری از عمق ۴ کیلومتری اقیانوس

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

«بنیاد جایزه‌ی ایکس» (X Prize) سازمانی خصوصی است که هر از گاهی مسابقه‌ای با اهداف پیشرفت علم به راه می‌اندازد و جایزه‌ای بزرگ برای آن می‌گذارد. مسابقه‌ی جدید X Prize از افراد می‌خواهد تا با استفاده از ربات‌های هوشمند و خودکار، در عمق ۴ کیلومتری، ۵۰۰ کیلومتر مربع از کف اقیانوس را نقشه‌برداری کنند. اولین گروهی که بتواند تا قبل از سال ۲۰۱۸ این کار را انجام بدهد، ۷ میلیون دلار جایزه دریافت می‌کند.

تیم‌ها ۱۲ تا ۱۵ ساعت زمان دارند تا در عمق ۴ کیلومتری، حداقل ۵۰ درصد منطقه‌ی ۵۰۰ کیلومتری را نقشه برداری کرده باشند.

برنامه‌های قبلی سازمان X Prize تا به امروز موجب ساخت و توسعه‌ی دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای مختلفی برای پاکسازی اقیانوس‌ها شده‌اند. این مسابقه‌ی جدید در جلسه‌ی پاییز اتحادیه‌ی ژئوفیزیک امریکا در سان‌فرانسیسکو رونمایی شد. این جلسه، بزرگ‌ترین گردهم‌آیی دانشمندان روی زمین است.

بیش از ۹۰ درصد از کف اقیانوس‌های دنیا، با جزییات بالا بررسی نشده‌اند و نیاز به نقشه‌ی آن‌ها بسیار احساس می‌شود. مدیر فنی سازمان X Prize، دکتر «ژیوتیکا ویرمانی» (Jyotika Virmani) درباره‌ی برنامه جدیدشان می‌گوید: “یک اسفنج دریایی بود که باعث کشف AZT شد؛ ماده‌ای که در درمان ایدز استفاده می‌شود. ماده‌های پزشکی بسیاری آماده‌ی کشف شدن هستند، ولی به این دلیل که اقیانوس را جستجو نکرده‌ایم‌، نتوانسته‌ایم آن‌ها را کشف کنیم.

با اینکه در حال حاضر تجهیزات برای نقشه برداری از عمق ۴ کیلومتری وجود دارد، قانون‌های متفاوتی برای مسابقه‌ی X Prize در نظر گرفته شده است. شرکت کنندگان باید فقط از روبات‌های خودکار استفاده کنند و آن‌ها را یا از آسمان و یا از خشکی به آب بفرستند. یعنی نمی‌توان روبات‌ها را از کشتی‌ها وارد آب کرد. خود محققان هم‌چنین نباید در منطقه‌ی جست و جو حضور داشته باشند.

مسابقه در دو راند برگزار می‌شود. در راند اول، شرکت‌کننده‌ها در عمق ۲۰۰۰ متری نقشه برداری خواهند کرد و در مرحله‌ی دوم، ده تیم انتخاب شده، وارد مسابقه‌ی اصلی می‌شوند. در مسابقه‌ی اصلی، تیم‌ها ۱۲ تا ۱۵ ساعت زمان دارند تا در عمق ۴ کیلومتری، حداقل ۵۰ درصد منطقه‌ی ۵۰۰ کیلومتری را نقشه برداری کرده باشند.

یک میلیون از جایزه‌ی ۷ میلیون دلاری هم برای گروهی در نظر گرفته شده است که سنسورهای شیمیایی و زیستی جدیدی را ساخته باشند.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه