هنگام رانندگی مکالمه با هندزفری هم خطرناک است

۱۷ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

از روز اول سال ۲۰۱۷ راننده‌های ایالت کالیفرنیا، نمی‌توانند در زمان رانندگی از گوشی خودشان استفاده کنند. این موضوع شامل ارسال پیام کوتاه، برقراری تماس تلفنی، عکس گرفتن یا فیلم‌برداری یا حتی استفاده از GPS می‌شود. رانندگان تنها می‌توانند در حالت «هندزفری» (Hands Free) از گوشی خودشان استفاده کنند. البته تحقیقات جدید دانشگاه «دانشگاه فناوری کوئینزلند» (Queensland University of Technology) کشور استرالیا به این موضوع اشاره می‌کنند که استفاده از گوشی‌ در حالت هندزفری هم بسیار خطرناک است.

استفاده از تلفن همراه به دلیل اینکه یک دست راننده را مشغول خودش می‌کند و باعث می‌شود که کنترل راننده روی خودرو کم شود، در سرتاسر دنیا ممنوع است. به همین دلیل استفاده از گوشی در حالت هندزفری یک روش ایمن به حساب می‌آمد. چرا که هر دو دست راننده روی فرمان بودند؛ اما تحقیقات جدید به این موضوع اشاره می‌کنند که استفاده از هندزفری روی آرامش روانی راننده تاثیر می‌گذارد و می‌تواند حواس او را پرت کنند. محققان تحقیقات مختلفی روی تاثیر تلفن همراه در زمان رانندگی انجام داده‌اند و المان‌های مختلف را در این حالت بررسی کرده‌اند.

در این آزمایش‌ها افرادی که از تلفن همراه چه در حالت هندزفری چه در حالت معمولی استفاده کرده‌اند با افرادی که اصلا از گوشی استفاده نمی‌کنند مقایسه شده‌اند. در این تحقیقات مشخص شد واکنش افرادی که گوشی ندارند ۴۰ درصد بیشتر از افرادی است که از گوشی استفاده می‌کنند.

در تحقیقات صورت گرفته مشخص شد زمانی که راننده با گوشی کار می‌کند، اطلاعات زیادی دریافت می‌کند. اطلاعاتی که باعث می‌شوند مغز از اطلاعات دیداری کم کند تا راننده بتواند بهتر به مکالمه با گوشی ادامه دهد. اتفاقی که باعث می‌شود تمرکز او از جاده کم شود. همین موضوع احتمال تصادف با عابر پیاده یا خودروهای دیگر را افزایش می‌دهد.

منبع: newatlas

‌‌‌

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه